Р Е Ш Е Н И Е
№ ……..
гр.Плевен, 10.
01. 2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенският районен съд,
тринадесети граждански състав, в открито заседание на десети януари две хиляди
и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА ЗАМФИРОВА
При секретаря Цецка
Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Светла Замфирова гр. д. № 9250 по описа за 2018 г, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Постъпила
е молба по ЗЗДН от Н.Х.Н., ЕГН **********,***, против Л.Н.Н.,
ЕГН ********** ***., в която се твърди,
че молителят е пострадал от домашно
насилие от ответника. Посочва, че последният акт на насилие е извършен на 08.
12. 2018 г. в гр. Плевен.
Моли да се издаде заповед за незабавна защита, с
която да наложи мерките по чл.5, ал.1 от ЗЗДН.
Съдът,
като съобрази изложеното в молбата, която съдържа данни за непосредствена
опасност за здравето и живота на молителя и приложените към нея писмени
доказателства, намира, че следва да уважи същата и да издаде заповед по реда на
чл. 18 от ЗЗДН за незабавна защита.
Съдът, като
прецени доказателствата по делото, намира за установено следното:
Безспорно по делото е установено
и не се спори между страните, че страните са роднини по права линия. От тези обстоятелства произтича основанието за
активната легитимация на молителя по чл. 3 от
ЗЗДН.
В хода на съдебното дирене се
установи, че страните по делото са в лоши отношения. Установи се от показанията, че молителят се
страхува, че ответникът ще го бие и тормози.
От всички представени по делото
доказателства, безспорно се установява, че молбата е подадена в едномесечния
срок от твърдяния акт на домашно насилие на, т. е. същата е допустима, съгласно чл.10 ал.1
от ЗЗДН.
На база представената декларация от молителя, сочеща упражнено
психическо и физическо насилие спрямо нея, съдът приема на основание чл. 13 ал.
2, т. 3, вр. ал. 3 от ЗЗДН, че действително е налице такова насилие от извършителя.
Съгласно чл. 2 от ЗЗДН, домашно насилие е всеки акт на физическо,
сексуално, психическо, емоционално или икономическо насилие, както и опитът за
такова насилие, принудителното ограничаване на личния живот, личната свобода и
личните права, извършени спрямо лица, които се намират в родствена връзка,
които са или са били в семейна връзка или във фактическо съпружеско
съжителство. Съдът счита, че действията на ответника спрямо молителкя
представляват множество актове на домашно насилие по смисъла на закона,
различни по своя характер – както физическо насилие, така и опит за такова,
съпроводени с психическо насилие и ограничаване личната свобода. Съдът приема,
че предявеният иск е основателен и доказан, тъй като спрямо молителката е
упражнено домашно насилие по чл. 2 от ЗЗДН.
Домашното насилие се
характеризира с криминогенен и виктимогенен фактор, като полицейските служители
извършват основните първоначални действия, предвидени в Закона. Те установяват
първоначален контакт с жертвите и извършителите на домашно насилие, затова ясни
методически указания за тяхната работа, биха улеснили действията им в конкретни
ситуации.
Жертвите на домашно насилие са
една от осемте групи и лица в риск, които са идентифицирани от Правителството
на България. В тази връзка са планирани насоки за работа в общността и
превенция в семейството. Латеннтността,
или така наречената скрита престъпност, е определящият фактор, за да се изведе
ясна и точна статистика за престъпленията по ЗЗДН. Много от пострадалите граждани не подават сигнал и за
тях няма никаква актуална информация. Приета е от ЕС Конвенция за превенция и
борба с насилието срещу жени и домашното насилие / 07. 04. 2011 г. / Конвенцията
е отворена за ратификация на 11. 05. 2011 г. в Истанбул, по време на срещата на
Министрите на външните работи на 47 – те
членки на Съвета на Европа. За подобряване практиката следва да се
използват ресурсите на неправителствените организации, с опит в превенцията на
домашното насилие и капацитета на местните власти. Може да се търси решаване на
проблема в Комисията за обществен ред и сигурност / КОРС/, която е орган към
Общинския съвет. Подобни комисии са създадени в много общини в рамките на
интегриран модел, Полицията в близост до обществото, който се координира от
МВР. В Община Разград има създадена КОРС, която е одобрила Работна
карта № 3: Оценка на състоянието и мерки за ограничаване на домашното насилие. Защита
на децата и жените в риск. Проблеми с нелегалния трафик на хора, с цел трудова
и друга експлоатация.
Съгласно чл.1, ал. 2 от ЗЗДН,
отговорността по този закон, не изключва наказателната отговорност на
извършителя. Съществува практика в Районната прокуратура - ***,
след като има сигнал до полицията, лицето да се задържи за срок от 24 – часа в
полицията на основание чл. 21, ал. 3
от ЗЗДН и успоредно да започне
наказателно преследване. Прокуратурата реагира най – бързо, когато сигналът се
подаде в МВР. Наказателното производство в такива случаи започва в бърза форма,
като се получава правосъдие в най - кратък срок.
Проблемите с домашното насилие
трябва да се решават в сътрудничество и координация между институциите.
Необходимо е да започне процес на регионално планиране на мерките за изпълнение
на Националната програма за превенция и защита от домашното насилие.
Неизпълнението на Заповедта за
защита от домашно насилие е криминализирано от законодателя и осуетяването по какъвто и да е начин
изпълнението на съдебно решение или
заповед за защита от домашно насилие, се наказва с лишаване от свобода
до три години или глоба до пет хиляди лева.
Поради изложеното, съдът намира, че
молбата е основателна и на ответника следва да бъдат наложени предвидените в
закона и поискани от молителите мерки за защита по чл. 5 ал. 1 т. 1, 3, 5 от ЗЗДН – да се задължи ответникът
да се въздържа от извършване на домашно насилие по отношение на молителя,
както и забрана да приближава да го приближава. Съдът счита, че забраната по т.
3 следва да бъде за срок от 1 година, т.к. този срок е разумен в случая
Следва да бъде указано на ответника,
че при неизпълнение на заповедта на съда полицейските органи, констатирали
нарушението, следва да го задържат и да
уведомят прокуратурата за това.
Съгласно чл.5, ал. 4 от ЗЗДН, на
извършителя следва да бъде наложена глоба в размер на 500 лв.
При този изход на процеса, и на
основание чл. 11 ал. 2 от ЗЗДН, ответникът следва да бъде осъден да заплати и държавна
такса в размер на 50 лв. по сметка на
ПлРС.
Водим от
горното, съдът
РЕШИ:
ПОСТАНОВЯВА
МЯРКА ЗА ЗАКРИЛА, на основание чл. 5 ал.1 т. 1, т.3, т. 5 от Закона за защита срещу
домашното насилие, както следва :
ЗАДЪЛЖАВА,
на основание чл.5, ал.1, т.1 от ЗЗДН, Л.Н.Н.,
ЕГН ********** ***, да се въздържа от
извършване на домашно насилие спрямо Н.Х.Н.,
ЕГН **********,***.
ЗАБРАНЯВА, на основание чл.5, ал.1, т.3 от ЗЗДН, на Л.Н.Н., ЕГН ********** ***, да приближава Н.Х.Н., ЕГН **********,***, в жилището в ***и местата за социални
контакти и отдих на пострадалото лице, за срок една година.
ЗАПОВЕДТА
и решението, на осн. чл.16 ал.3 от ЗЗДН, да се връчи и изпълнява от
полицейските органи по местоживеене на молителката и на ответника.
В СЛУЧАЙ
НА НЕИЗПЪЛНЕНИЕ на заповедта Л. Н. Н., ЕГН ********** ***, да бъде задържан
незабавно на осн. чл. 21, ал.2 от ЗЗДН,
за което да бъде уведомена прокуратурата.
НАЛАГА,
на основание чл.5, ал. 4 от ЗЗДН, на Л. Н. Н., ЕГН ********** *** глоба в
размер на 500 лв.
ОСЪЖДА, на осн. чл. 5 ал. 4 и чл.11 ал.2 от ЗЗДН Л. Н. Н.,
ЕГН ********** ***, да заплати по сметка на ПлРС държавна такса в размер на 50
лв. по сметка на ПлРС.
ОСЪЖДА, на
осн. чл. 5 ал. 4 и чл.11 ал.2 от ЗЗДН Л.
Н. Н., ЕГН ********** ***, да
заплати на Н.Х.Н., ЕГН **********,***,
направените разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 200 лв.
Решението може да се обжалва пред
ПлОС в ЕДНОСЕДМИЧЕН срок от днес.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: