№ 12
гр. Оряхово, 18.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ОРЯХОВО в публично заседание на двадесет и първи
февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Ивета В. Кънева-Санкова
при участието на секретаря Галя Цв. Цветкова
като разгледа докладваното от Ивета В. Кънева-Санкова Административно
наказателно дело № 20221460200014 по описа за 2022 година
Съдебното производство е административно по чл.58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Р. Ж. Д., с ЕГН **********, с постоянен адрес с. Селановци,
обл. Враца, ул. „Александър Стамболийски“ № 123, с която е обжалвал наказателно
постановление № 11-01-715/14.12.2021 г. на Директора на Агенция за държавна финансова
инспекция гр. София.
Жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява.
За ответната страна редовно призована, не се явява представител. От гл.юр.к. М.Т.,
редовно упълномощена по делото е постъпило писмено становище, с което оспорва жалбата
като неоснователна и моли съда да постанови решение с което потвърди издаденото НП,
като законосъобразно и обосновано.
От събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства,
доводите на страните и посочените основания в жалбата съдът прие за установени от
фактическа страна по делото следните обстоятелства:
АУАН № № 11-01-715/17.08.2021 г. е съставен затова, че през 2017 г., в периода от
04.04.2017 г. до 21.12.2017 г. включително, в гр. Оряхово, жалбоподателят, в качеството си
на Кмет на Община Оряхово, е разпоредил целеви средства от държавния бюджет за
компенсиране на стойността безплатните и по намалени цени пътувания на
военноинвалиди/военнопострадали, учащи се и лица, получаващи пенсия, в общ размер на
39 096.00 лв. да бъдат изплатени на превозвачите: „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци –
24 405.00 лв., ЕТ „Елжин-Методи Рангелов“ гр. Оряхово -5 128.00 лв. и ЕТ „Кадис-Методи
Петков“ гр. Оряхово – 9 563.00 лв., без размера на компенсацията да е определен на база
фактически предоставени транспортни услуги през 2017 г.
Превозвачите „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци, ЕТ „Елжин-Методи Рангелов“ гр.
Оряхово и ЕТ „Кадис-Методи Петков“ гр. Оряхово, не са спазили нормативно установения
ред и правила за извършване на обществен превоз и не са представили пред община
Оряхово, изискуемите по Наредбата документи, удостоверяващи реално предоставените от
тях транспортни услуги.
АНО е приел, че с деянието жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл. 3, ал.4,
вр.чл.65 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
1
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни
линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите /обн. ДВ бр.51/07.07.2015 г. и
доп. ДВ бл.53/04.07.2017 г./
Въз основа на акта е издадено и обжалваното Наказателно постановление № 11-01-
715/14.12.2021 г. на Директора на АДФИ гр. София в обстоятелствената част на което,
административно - наказващият орган е възприел описаната в АУАН фактическа
обстановка, а именно че през 2017 г., в периода от 04.04.2017 г. до 21.12.2017 г.
включително, в гр. Оряхово, Р. Ж. Д., в качеството си на Кмет на Община Оряхово, е
разпоредил целеви средства от държавния бюджет за компенсиране на стойността
безплатните и по намалени цени пътувания на военноинвалиди/военнопострадали, учащи
се и лица, получаващи пенсия, в общ размер на 39 096.00 лв. да бъдат изплатени на
превозвачите: „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци – 24 405.00 лв., ЕТ „Елжин-Методи Рангелов“
гр. Оряхово -5 128.00 лв. и ЕТ „Кадис-Методи Петков“ гр. Оряхово – 9 563.00 лв., без
размера на компенсацията да е определен на база фактически предоставени транспортни
услуги през 2017 г.Превозвачите „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци, ЕТ „Елжин-Методи
Рангелов“ гр. Оряхово и ЕТ „Кадис-Методи Петков“ гр. Оряхово, не са спазили нормативно
установения ред и правила за извършване на обществен превоз и не са представили пред
община Оряхово, изискуемите по Наредбата документи, удостоверяващи реално
предоставените от тях транспортни услуги, за което административно наказващият орган за
нарушение на чл. 3, ал.4, вр.чл.65 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на
средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, на
основание 32 ал.1, т.1, вр.чл.35 ал.1 от ЗДФИ е наложил на жалбоподателя наказание - глоба
в размер на 200.00 /двеста/ лева. В издаденото наказателно постановление е изложена
подробно фактическата обстановка, съдържаща се в АУАН по установяване на извършеното
нарушение, като подробно са обсъдени всички обстоятелства и констататции във връзка с
нарушението, вкл. и за период, извън процесния във връзка данни, установени по
представени регистри за абонаментни карти от 2020 г.
Жалбоподателят е обжалвал издаденото НП пред РС-Оряхово, като жалбата е
депозирана в законоустановения срок на 29.12.2021 г. /видно от пощенското клеймо на
плика/ в АДФИ гр. София. С жалбата се представят доводи за неправилност, необоснованост
и незаконосъобразност на наказателното постановление.
Приложени по делото са: Жалба вх. № 11-01-715 2021/04.01.2022 г. от Р. Ж. Д. против
НП № 11-01-715/14.12.2021 г., копие от НП № 11-01-715/14.12.2021 г., пощенски плик, НП
№ 11-01-715/14.12.2021 г., АУАН № 11-01-715/17.08.2021 г. на АДФИ, Заповед № ФК-10-
581/19.04.2021 г. на АДФИ, Заповед № ФК-10-780/03.06.2021 г. на АДФИ, Заповед № ФК-
10-880/29.06.2021 г. на АДФИ, Заповед № ФК-10-898/06.07.2021 г. на АДФИ, Заповед №
ФК-10-1015/06.08.2021 г. на АДФИ, Заповед № ФК-10-1021/12.08.2021 г. на АДФИ, Справка
за отговорните длъжностни лица в Община Оряхово за периода от 01.01.2017 г. до
31.12.2020 г., писмо изх. № ДПРС-2/23.02.20219 г., Писмо изх. № ДПРС-2/07.03.2019 г.,
Писмо ДПРС-3/25.04.2019 г., писмо изх. № ДПРС-4/11.07.2019 г., Писмо ДПРС-5/11.12.2019
г., писмо изх. № ДПРС-6/20.12.2019 г., справка за разпределените от Община Оряхово
средства за компенсиране на превозвачите за намалените приходи от издадени абонаментни
карти за междуселищния транспорт на лица, получаващи пенсия за периода 01.01.2017 г. до
31.12.2017 г., Справка за разпределените средства за компенсиране стойността на
безплатните превози на ветерани, военноинвалиди и военно пострадали на превозвачите от
2
Община Оряхово за периода 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г., справка за разпределените от
Община Оряхово средства за компенсиране на превозвачите за намалените приходи от
издадени абонаментни карти за междуселищния транспорт на учениците, обучаващи се в
дневна форма на обучение, съгласно чл. 19 т.5 от Наредбата от 2015 г. за периода 01.01.2017
г. до 31.12.2017 г., справка за изплатените средства за компенсиране и субсидиране на
обществени пътнически превози от Община Оряхово в периода 01.01.2017 г. до 31.12.2020
г., писмо изх. № 09.00-92/1/ от 04.06.2021 г., писмо от Кмета на Община Оряхово от
31.05.2021 г., справка от „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци вх. № 25/.00-99/10.04.2019 г., 15 бр.
справки от „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци, списък с издадени карти от ЕТ „Елжин-Методи
Рангелов“ гр. Оряхово по категории граждани м.01-12.2019 г., платежно нареждане от
04.04.2017 г., фактура № 273/04.04.2017 г., фактура № 266/04.04.2017 г., платежно
нареждане от 04.04.2017 г., фактура № 693/03.04.2017 г., платежно нареждане от 12.07.2017
г., фактура № 278/07.11.2017 г., платежно нареждане от 12.07.2017 г., фактура №
711/10.07.2017 г., фактура № 280/10.07.2017 г., платежно нареждане от 11.10.2017 г.,
фактура № 286/10.11.2017 г., платежно нареждане от 24.10.2017 г., фактура №
289/11.10.2017 г., фактура № 291/19.12.2017 г., платежно нареждане от 19.12.2017 г.,
фактура № 297/20.12.20017 г., платежно нареждане от 31.12.2017 г., КП от 23.07.2021 г., КП
от 05.08.2021 г., Обяснени от Ц.Ц.З., Обяснение от Ц.М.Ц., Обяснение от П.В.П., обяснение
от П.Г.К., обяснение от Р.Р.Н., обяснение от Д.Д.В., обяснение от М.С.М., обяснение от
И.Е.Т., обяснение от Д.Д.И., обяснение от М.П.Т., обяснение от Ц.И.А., становище от
Е.М.К., Становище от И.В.С., писмено обяснение от Д.С.И. от 05.08.2021 г., КП от
23.07.2021 г., КП от 11.06.2021 г., Сведение от ЕТ „Елжин-Методи Рангелов“ гр. Оряхово
от 04.07.2021 г. и допълнение към него от 02.08.2021 г. 8 броя справки от ЕТ „Кадис-
Методи Петков“ гр. Оряхово, писмо № 09.00-111/6 от 27.07.2021 г. на Кмета на Община
Оряхово.
Изслушани по делото са актосъставителя и свидетеля при съставяне на АУАН. От
показанията на свидетелите се установява, че нарушението е констатирано при извършена от
21.04.2021г. до 06.07.2021г. проверка във връзка със спазване на нормативните актове, които
уреждат бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност, както и дейността по
възлагане и изпълнение на обществени поръчки при сключване и изпълнение на договор №
03717/28.07.2017 г. между община Оряхово и ЕТ „Елжин – Методи Рангелов“, както и други
договори със същия предмет – „Извършване на обществен превоз на пътници по автобусни
линии от общинската, областната и републиканската транспортни схеми, квота на община
Оряхово, съгласно утвърдени маршрутни разписания по обособени позиции“ в периода 2017
– 2020 година, от актосъставителя - гл. финансов инспектор при АДФИ - Анн. Н. П.,
възложена със Заповед на Директора на АДФИ. Във връзка с извършване на проверката,
актосъставителя А.П. е изискала от Община Оряхово, всички документи въз основа на които
проверяваната община е извършила плащания на компенсации и субсидии по Наредбата за
условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт,
предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на
обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за
извършване на превозите. При проверката се установило, че в общината, не са налични
документи, удостоверяващи какви карти са издавани от превозващите „Орхи ден“ ЕООД с.
Селановци и ЕТ „Елжин – Методи Рангелов“ гр. Оряхово - на кои лица са издавани,
положен ли е подпис за получена карта и т.н. При проверката е установено също, че едва в
началото на 2021 г. жалбоподателят, в качеството си на кмет на общината, е изискал от
превозвачите да представят регистри за издадените от тях абонаментни карти, като
единствено превозвачът „Орхи ден“ ЕООД е представил такъв. При проверката този
регистър е представен от община Оряхово, като актосъставителя - св.П. е установила редица
3
непълноти и нарушения – липса на подписи за получени карти, вписване на едно и също
лице неколкократно, вкл. починали лица и такива, които не са жители на община Оряхово.
Също така е установила, че в регистрите е отбелязано на едно лице издадени по 7-8 броя
карти за пътуване по един и същи маршрут. Свидетелката заявява,също че във връзка с
извършване на проверката лично се е срещала с част от лицата посочени в представения от
общината регистър на издадени карти, които в писмени обяснения са заявили пред нея, че не
са получавали или закупували абонаментни карта за пътуване, а някои от тях от години не са
пътували с обществен транспорт. При тези обстоятелства и установената липса на упражнен
контрол при разходване на средствата за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт от
страна на община Оряхово, са предприети действия по съставяне на АУАН на кмета на
общината.
Съдът, като обсъди събраните доказателства и като съобрази доводите на страните и
извърши проверка на издаденото наказателно постановление, намира, че жалбата е
неоснователна, а НП е законосъобразно постановено при спазване на процесуалните
правила, поради което следва да бъде потвърдено.
МОТИВИ:
Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество, съдът
счита, че е неоснователна. При прегледа на обжалваното наказателно постановление съдът
установи, че не са допуснати съществени процесуални нарушения, всяко от които само по
себе си да е достатъчно основание за отмяната му като незаконосъобразно, постановено при
допуснати съществени нарушения на ЗАНН.
Наказателното постановление е правораздавателен акт, издаван от орган с
административнонаказателна компетентност. При издаването му следва да се спазва точно
уреденото в ЗАНН състезателно производство, за да настъпят целените правни последици, а
именно да бъде наложена съответната административна санкция – административно
наказание от съответния вид за извършеното нарушение. За да може да породи тези си
правни последици, наказателното постановление като административен акт следва да
съдържа точно визираните в чл. 57 от ЗАНН реквизити. В конкретната хипотеза, в
обжалваното наказателно постановление, наказващия орган е направил описание на
нарушението, обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата, които
го потвърждават, за да може съдът да приеме за безспорно установено извършването на
нарушението. Наказващият орган е посочил и вида на конкретно наложеното наказание. В
т.7 на чл.57, ал.1 от ЗАНН законодателят изрично е указал, че в наказателното
постановление се записват видът и размерът на наложеното административно наказание,
като хипотезата е спазена от наказващия орган. С жалбата си жалбоподателят ангажира
становище и навежда доводи относно необоснованост и незаконосъобразност на НП, а
именно, че изнесеното в АУАН и НП не съставлява административно нарушение, тъй като
жалбоподателят в качеството си на кмет на Община Оряхово не е бил длъжен да изисква от
превозвачите допълнителни документи във връзка с разплащанията към тях, освен
съответните опис-сметки и справки, за верността на които отговорност носи само
ръководителят на дружеството превозвач.Доводите на жалбоподателят, обаче не се споделят
от настоящия съдебен състав.
В хода на съдебния процес въз основа на събраните по делото писмени и гласни
доказателства безспорно се установи описаната в АУАН и НП фактическа обстановка, а
именно, че през 2017 г., в периода от 04.04.2017 г. до 21.12.2017 г. включително, в гр.
Оряхово, жалбоподателят, в качеството си на Кмет на Община Оряхово, е разпоредил
целеви средства от държавния бюджет за компенсиране на стойността безплатните и по
намалени цени пътувания на военноинвалиди/военнопострадали, учащи се и лица,
получаващи пенсия, в общ размер на 39 096.00 лв. да бъдат изплатени на превозвачите:
„Орхи ден“ ЕООД с. Селановци – 24 405.00 лв., ЕТ „Елжин-Методи Рангелов“ гр. Оряхово -
4
5 128.00 лв. и ЕТ „Кадис-Методи Петков“ гр. Оряхово – 9 563.00 лв., без размера на
компенсацията да е определен на база фактически предоставени транспортни услуги през
2017 г. , в нарушение на чл. 3, ал.4, вр. чл.65 от Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени
за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните
актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози
по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите.
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 4 от Наредбата, кметовете на общините се
разплащат с превозвачите съобразно фактически (реално) предоставените от същите
транспортни услуги, а съгласно чл. 65 от Наредбата, кметовете на общините носят
отговорност за спазването на договорите, финансовата дисциплина и законосъобразното
разходване на предоставените на съответната община средства по реда на тази Наредба. В
този смисъл упражняването на контрол се явява задължение на кмета на общината, а не
дейност по желание и собствено усмотрение, при което той е бил длъжен да изиска от
превозвачите съответните документи, регистри и др., чрез които да установи дали
подадената от тях информация в представените справки отговаря на фактическото
положение. Въз основа на данните от тези справки общините изготвят и представят на
различни държавни органи справки относно компенсирането със средства от Държавния
бюджет по реда на Наредбата, а отговорността за верността на данните в тези справки е
именно на кмета на общината, с оглед качеството му на разпоредител с предоставените от
държавата средства (чл. 76 от Наредбата).
Обстоятелството, че в чл.64 от Наредбата е посочено, че за осъществяване на контрола
кметовете могат да изискат от превозвачите допълнителни превозни документи, не
освобождава длъжностното лице от задължението преди да разпореди плащане да получи
справка, удостоверяваща, че превозната дейност за съответния период е реално извършена.
Това обстоятелство се потвърждава и от хронологията на разпоредбите в Наредбата, тъй
като в следващата разпоредба - чл.65 от Наредбата се посочва, че именно кметът е органът,
комуто е възложен контрола за законосъобразното разходване на предоставените на
общината средства по реда на Наредбата, а и нарушението в случая не е, че не са изискани
посочените в чл.64 от Наредбата документи.
Дали ще изиска документите по чл.64 от Наредбата или ще осъществи контрола по
друг начин – например предвидения в ал.4 на чл.46 от Наредбата начин чрез използване на
информация, предоставена от Националния осигурителен институт, Министерството на
отбраната, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и
Министерството на образованието и науката, за броя на правоимащите лица по общини е
без значение. Достатъчно е компенсациите да бъдат да изплатени само при наличие на
представени документи, от които може да направи извод налице ли са фактически
предоставени транспортни услуги и по този начин да упражни контрол.
Безспорно от събраните по делото доказателства се установява,а и не се оспорва от
жалбоподателя, че през бюджетната 2017 г. кметът на общината не е извършвал проверка на
посочените данни в представените от превозвачите опис – справки, като е разпореждал
плащане от предоставените на общината средства по реда на Наредбата, без да е установил
фактически предоставените транспортни услуги от превозвачите по сключените договори.
Такива документи са изискани от жалбоподателя едва през м. януари 2021 г., като за
периода 2017 г. - 2020 г. не е установено наличие на документи, регистри и др. да са
представяни в община Оряхово, който факт е удостоверен и с нарочно съставен при
финансовата проверка Констативен протокол от 23.07.2021 г.
Безспорно се установи, че сумите за компенсиране на намалените цени на пътуванията
на определени категории пътници са изплащани според посочените от превозвачите данни в
представяните през 2017 г. ежемесечни опис-справки, а не на база действително
5
предоставените от тях транспортни услуги, като установяването на последното се явява
задължение и отговорност на кмета на общината.
С оглед изложеното съдът намира че жалбоподателят с деянието си е осъществил от
обективна и субективна страна състава на административно нарушение по смисъла на чл. 3,
ал.4, вр.чл.65 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране
на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни
линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите /обн. ДВ бр.51/07.07.2015 г. и
доп. ДВ бл.53/04.07.2017 г./, тъй като през процесния период е разпоредил целеви средства
от държавния бюджет за компенсиране на стойността безплатните и по намалени цени
пътувания на военноинвалиди/ военнопострадали, учащи се и лица, получаващи пенсия, да
бъдат изплатени на трима превозвачи въз основа на представени от тях опис-сметки, без
размера на тези суми да е определен на база фактически предоставени транспортни услуги
през 2017 г., което е безспорно установено между страните и не се оспорва от
жалбоподателя.
Предвид доказателствата по делото и нарушенията описани в акта, съдът намира, че
наложеното наказание е в предела на нормата на чл.32, ал.1 т.1 от ЗДФИ, която предвижда
наказание на виновните длъжностни лица за нарушение на нормативен акт, уреждащ
бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност - глоба от 200 до 2000 лв., като
същото е определено в минимален размер.
Съгласно т.7 от ППВС № 10 / 28.09.1973 г., отразените в акта констатации на
административното нарушение не се считат за установени до доказване на противното и
затова административно наказателното обвинение следва да се установи с допустимите от
закона средства. При тези изисквания е развито производството, като констатациите
отразени в акта са доказани по несъмнен начин. При прегледа на обжалваното наказателно
постановление съдът установи, че същото е законосъобразно издадено, като са спазени
изискванията за допустимост и правна обоснованост.
Всички изложени съображения налагат извода, че обжалваното наказателно
постановление на е законосъобразно постановено, поради което следва да бъде потвърдено.
От процесуалния представител на АДФИ е заявено искане за присъждане на разноски
по чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, което следва да бъде уважено. Същото се присъжда съгласно
разпоредбата на чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН, във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната
помощ (ЗПП), вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, като в
конкретния случай съдът определя възнаграждението за представляващия АНО гл.
юрисконсулт в размер на 150 лв.
Водим от изложените съображения, Оряховски Районен Съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-715/14.12.2021 г. на Директора
на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, с което на Р. Ж. Д., с ЕГН
**********, с постоянен адрес с. Селановци, обл. Враца, ул. „Александър Стамболийски“ №
123, за нарушение на чл. 3, ал.4, вр.чл.65 от Наредбата за условията и реда за предоставяне
на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите /обн. ДВ
бр.51/07.07.2015 г. и доп. ДВ бл.53/04.07.2017 г./, на основание чл. 35, ал. 1, във вр. с чл. 32,
6
ал. 1, т. 1 от ЗДФИ и му е наложена глоба в размер на 200.00 /двеста/ лева.
ОСЪЖДА Р. Ж. Д., с ЕГН **********, с постоянен адрес с. Селановци, обл. Враца, ул.
„Александър Стамболийски“ № 123 ДА ЗАПЛАТИ на Агенция за държавна финансова
инспекция (АДФИ), със седалище и адрес на управление в гр. София 1040, общ. Столична,
ул. „Леге“ № 2, сумата от 150 лв./сто и петдесет лева/-деловодни разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен Съд Враца в
14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Оряхово: _______________________
7