Решение по дело №193/2021 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 19
Дата: 1 септември 2022 г.
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20215340200193
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 19
гр. Първомай, 01.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЪРВОМАЙ, ПЪРВИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на първи февруари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Спасимир Сп. Здравчев
при участието на секретаря Венета Ж. Хубенова
като разгледа докладваното от Спасимир Сп. Здравчев Административно
наказателно дело № 20215340200193 по описа за 2021 година
, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС - 213 / 15.09.2021
година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор, с което на Община Първомай, ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление: ****, представлявана от Н. Г. М. - кмет, за нарушение на чл. 141,
ал. 1, т. 1 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон
е наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева.
В Жалбата си Община Първомай чрез Кмета моли за отмяна на
Наказателното постановление като незаконосъобразно с излагане на доводи за
необоснованост. Редовно призован за съдебно заседание, за жалбоподателя не
се явява никой; депозирано е писмено становище от процесуален
представител, с което се поддържа Жалбата и се излагат доводите в нея;
претендира се юрисконсултско възнаграждение.
За въззиваемата страна Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор, редовно призована, също не се явява никой; депозирано е писмено
становище от процесуален представител, с което се поддържа искане за
1
оставяне в сила на Наказателното постановление и отхвърляне на Жалбата,
като е изложена подробна мотивировка за неоснователността й; претендират
се разноски.
След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с
направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във
връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери
изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от
основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално
допустима, а разгледани по същество е неоснователна.
От фактическа страна:
По сила на Акт № 76 / 28.04.2010 година за публична общинска
собственост Община Първомай стопанисва язовир „Пилашево 2“ – поземлен
имот с площ 8,365 дка с начин на трайно ползване: водоем, съставляващ имот
с № 017034 (ЕКАТТЕ 56335) в местността Маринката в землището на село
Буково, община Първомай, област Пловдив, по картата на възстановената
собственост, като на основание чл. 12, ал. 5 от Закона за общинската
собственост имотът се управлява от Кмета на Общината.
На 14.01.2021 година З. Ив. П. (главен специалист в регионален отдел
„Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ – Южна Централна
България - Пловдив в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и
съоръженията към тях“ при Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор) – актосъставител, и колегата му К. Д. Н. (главен инспектор в
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор) в присъствието на
Г. К. Г. (на длъжност „Отбранително-мобилизационна подготовка“ в Община
Първомай) извършват планова проверка на язовир „Пилашево 2“.
Чрез обхождане и оглед на земнонасипната язовирна стена с размери 7 м
височина и 160 м дължина са констатирани неизправности – водният откос е
със силна ерозия по цялата дължина на язовирната стена, а въздушният откос
е силно обрасъл с дървесна и храстовидна растителност и е невъзможен оглед
за установяване наличие на филтрация (проникване на вода, която да нанесе
щети по стената), както и дали шахтата на основния изпускател (на крана) е в
изправност, заради липса на достъп до него; от ерозия на места короната на
2
стената е с широчина 2 м, а на места – 3 м и е с вълнообразна структура в
горната си част – предпоставка за евентуалното й събаряне при евентуално
преливане на язовира от поройни дъждове, поради е нестабилност.
Констатирано е още, че водата на язовира е на 20 см под кота корона (под
ръба), тъй като преливникът на стената е засипан със земни маси и не може да
изпуска количества вода – причина при вятър вълните на голямото
количество вода, почти до ръба, да причиняват ерозията на земнонасипната
язовирна стена, а оттам – и да се нарушава безопасността на язовира, водещо
до риск от заливане на огромни пространства земеделски площи при
евентуално разрушаване на стената.
Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-3 /
14.01.2021 година, в който също е отбелязано и че не са изпълнени дадени с
Констативен протокол № 07-01-112 / 30.07.2020 година предписания от
предишна проверка за премахване на храстовидната растителност по
въздушния откос със срок на изпълнение до 30.10.2020 година.
Протоколът от 14.01.2021 година, с който са дадени предписания с
указан срок за изпълнение за понижаване на контролираното водно ниво под
участъка с обрушване и ерозия и за извършване на ремонтно-
възстановителни работи в зоната на ерозията, е връчен на представителя на
Община Първомай, като въз основа на констатациите си и от документална
проверка контролиращите от Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор стигат до извод, че Община Първомай не поддържа
собствеността си в изискуемата техническа изправност и след изпратена
покана в присъствието на упълномощен от Кмета на Община Първомай
представител е съставен и връчен Акт за установяване на административно
нарушение № 07-007 / 23.03.2021 година.
Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена
от показанията на разпитания в качеството на свидетел актосъставител, които
се кредитират като обективни и логични и от приобщените по предвидения в
НПК ред писмени доказателства и приложената административнонаказателна
преписка.
От правна страна:
По фактическите констатации правилно е квалифицирано от наказващия
3
орган нарушението по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите, чийто текст
визира: Собствениците на водностопански системи и хидротехнически
съоръжения, включително на язовирни стени и / или съоръженията към тях,
са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност.
Не се спори, че Община Първомай стопанисва собствения си язовир
„Пилашево 2“ в землището на село Буково, община Първомай, област
Пловдив, който не е сред изрично посочените в списъка на комплексни и
значими язовири (Приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Закона за водите) и при
проверката на който на 14.01.2021 година са констатирани технически
неизправности, а от приложената към преписката Заповед № А - 237 /
08.06.2020 година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор е видно, че Констативен протокол № 07-01-3 / 14.01.2021
година и Акт за установяване на административно нарушение № 07-007 /
23.03.2021 година са съставени от оправомощено лице.
Несъстоятелни са защитните доводите в насока, че процесният язовир не
подлежи на контрол по Закона за водите и по наредбата по чл. 141, ал. 2 от
нормативния акт, тъй като попада в изключенията на чл. 141а, ал. 3 и ал. 4 от
Закона.
В тази връзка са изложени подробни мотиви в Решение № 2415 /
22.22.2019 година по КАНД № 2392 / 2019 година на Административен съд -
Пловдив, с което е потвърдено Наказателно постановление № НЯСС - 449 /
13.12.2018 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор, с което за констатирани при проверка на
11.09.2018 година нарушения по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите, макар
и за друг язовир, но отново стопанисван от Община Първомай, е наложена
имуществена санкция на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон.
За яснота, обаче, настоящият състав счита, че следва да се позове на
доводите на касационната инстанция, тъй като са относими и към настоящия
казус.
По текста на чл. 141, ал. 2 от Закона за водите условията и редът за
осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните
стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за
техническото им състояние се определят с наредба на Министерския съвет по
предложение на Председателя на Държавната агенция за метрологичен и
4
технически надзор. Такава е именно Наредба № 13 / 29.01.2004 година за
условията и реда за осъществяване на техническата експлоатация на
язовирните стени и съоръженията към тях (обн., ДВ, бр. 17 от 02.03.2004
година), в разпоредбата на чл. 3 от която е предвидено, че подзаконовият
нормативен акт се прилага за язовирни стени и прилежащите им
облекчителни съоръжения и енергогасители, както и водовземни съоръжения.
Или в случая техническата изправност на язовир „Пилашево 2“, която трябва
да бъде осигурена от Община Първомай, включва поддържане по смисъла на
чл. 3, т. 1 от Наредбата, като е от изключителна важност язовирната стена,
както и съоръженията към нея, да бъдат технически изправни, за да могат да
бъдат използвани по предназначението си, включително за задържане на
постъпили значителни водни маси и аварийно изпускане на вода при
необходимост с цел предотвратяване на наводнения или разрушаване на
стената, а е безспорно установено, че язовирната стена и съоръженията към
нея на язовира в поземлен имот с № 017034 (ЕКАТТЕ 56335) в местността
Маринката в землището на село Буково, община Първомай, област Пловдив,
не се поддържат в съответствие с изискуемата техническа изправност.
Вмененото нарушение е формално, на просто извършване, като деянието
е осъществено чрез неизпълнение на задължение за предприемане на
определено действие – неизпълнение на задължение от страна на Община
Първомай като собственик на язовирна стена и съоръженията към нея, поради
което същите не са в състояние, отговарящо на изискванията на наредбата по
ал. 2 на чл. 141 от Закона за водите, а нито в закона, нито в Наредба № 13 /
29.01.2004 година е предвидено изключение, да не се поддържа техническата
изправност на язовирната стена и съоръженията към нея за определена
категория язовири.
Действително по разпоредбата на чл. 141а, ал. 3 от Закона за водите на
контрол по него и по наредбата по чл. 141, ал. 2 подлежат и големите, и
малките язовири, като за вторите, за да подлежат на контрол, са въведени
допълнителни критерии – по отношение на потенциалната им опасност да е
установено, че нарушаването на конструктивната цялост на язовирните им
стени създава заплаха за човешки жертви или застрашават критична
инфраструктура (първи критерий) и да отговарят поне на едно от следните
условия: създаваният воден напор да е по-малък от 7,00 м и завиреният обем
да е по-малък от 50000 куб. м; създаваният воден напор да е по-малък от 2,00
5
м, независимо от завирения обем; завиреният обем да е по-малък от 15000
куб. м, независимо от създавания воден напор; водосборният басейн да е не
повече от 2,00 кв. км и водохранилището да не се пълни чрез деривации или
помпена станция (втори критерий при четири различни хипотези).
Само че, тази допълнителни критерии се установяват при съответното
класифициране, като редът за класификация, критериите и компетентните за
това органи са уредени в разпоредбата на чл. 141б от Закона за водите, и не
всички малки язовири са изключени от контрол по Закона за водите, дори и
да отговарят поне на едно от условията посочени в т. 1 до т. 4 на чл. 141а, ал.
2 на нормативния акт, а само тези, които са класифицирани по отношение на
тяхната потенциална опасност и за които безспорно е установено, че
нарушаването на конструктивната цялост на язовирните им стени не създава
заплаха за човешки жертви или не застрашават критична инфраструктура.
Такова класифициране, обаче, за язовир „Пилашево 2“ в местността
Маринката в землището на село Буково, община Първомай, област Пловдив,
липсва – съгласно Писмо изх. № 85-03-217 /5/ / 11.01.2022 година на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор за процесния язовир
не е извършена актуална класификация съгласно разпоредбите на чл. 141а и
чл. 141б от Закона за водите.
Точно е определена следващата се за нарушението санкция по чл. 200, ал.
1, т. 38 от Закона за водите: Наказва се с глоба, съответно имуществена
санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или
юридическото лице, което не изпълни задължение по чл. 141, ал. 1 – от 1000
до 10000 лв.
Наказанието е в съответствие с чл. 83 от ЗАНН – неизпълнение на
задължение при осъществяване на дейност, и с чл. 27 от ЗАНН – в рамките на
предвиденото е по закон, като, въпреки предишни нарушения на Община
Първомай от същия вид по Закона за водите, наложената имуществена
санкция е в минимума от 1000 лева, но при съблюдаване на принципа
reformatio in peus Съдът не може да увеличава размера й.
Деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от
обичайните нарушения от същия вид, за да се счете, че е налице маловажен
случай по смисъла на § 1, т. 4 от Допълнителната разпоредба на ЗАНН и да се
приложи хипотезата на чл. 63, ал. 2, т. 2 от ЗАНН – със Закона за водите се
6
уреждат обществените отношения по безопасното техническото състояние и
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, което е
непосредствено свързано и има пряко значение за човешките здраве и живот,
за стопанска дейност, за културното наследство и за околната среда.
Липсват процесуални нарушения при изпълнение на административно
наказателната процедура – нарушението, описано в Акта за установяването
му и в Наказателното постановление, е конкретизирано по време, място и
извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57
от ЗАНН.
Предвид изхода на спора по разпоредбите на чл. 63д от ЗАНН, чл. 37 от
Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната
помощ (приета с ПМС № 4 от 06.01.2006 година, обн., ДВ, бр. 5 от 17.01.2006
година, в сила от 01.01.2006 година) на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор се дължи възнаграждение за защита в производството по
ЗАНН, което е от 80 лева до 150 лева.
Настоящото дело не е със завишени фактическа и / или правна сложност,
разглеждането му протича в две заседания с разпит на един свидетел и
справедливият размер на възнаграждението за защита, при отчитане и че
процесуалният представител не се явява в съдебно заседание, е минималният
от 80,00 лева.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, чл. 63в и чл. 63д от
ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Потвърждава Наказателно постановление № НЯСС - 213 / 15.09.2021
година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор, с което на Община Първомай, ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление: ****, представлявана от Н. Г. М. - кмет, за нарушение на чл. 141,
ал. 1, т. 1 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за
водите е наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева.
Осъжда Община Първомай, ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление в град Първомай, област Пловдив, да заплати в полза на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор сумата от 80
7
(осемдесет) лева разноски за процесуално представителство.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Съдия при Районен съд – Първомай: ___________(п)____________
8