Решение по дело №23/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 299
Дата: 7 юли 2023 г.
Съдия: Ивелина Димитрова Велчева
Дело: 20237100700023
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 299                                   07.07.2023 г.                 гр. Добрич

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд - Добрич, в публично съдебно заседание, на двадесет и първи юни през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА

като разгледа докладваното от адм. дело № 23/ 2023 г. по описа на Административен съд - Добрич и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е по чл. 215 във връзка с чл. 124б, ал. 5 от ЗУТ.

Образувано е по жалби от К.А.К. ЕГН ********** *** Тошево и от „ВП З.“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, район Приморски, ***, представлявано от управителя срещу Решение от 19.12.2022 г. на Общински съвет - Генерал Тошево, с което е отказано разрешаване на изработване на проект на подробен устройствен план-план за застрояване и парцеларен план за изграждане на Вятърен парк „Зограф“ върху следните недвижими имоти, находящи се в с. Дъбовник, община Генерал Тошево, който са част от Вятърен парк „Зограф“, а именно: поземлени имоти с идентификатори 24339.118.53; 24339.121.54; 24339.121.55 и 24339.122.36.

В жалбите и в съдебно заседание се навеждат доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение като постановено в нарушение на материалния закон, при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и несъобразяване с целта на закона.

Претендират се и сторените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Общински съвет-Генерал Тошево, настоява производството по делото да се прекрати поради недопустимост на подадените жалби, в условие на евентуалност претендира неоснователност на оспорванията.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства, като взе предвид направените възражения и доводи на страните, при спазване на разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Разглежданите жалби са допустими. Подадени са в изискуемия срок, от лица с правен интерес от обжалването срещу подлежащ на обжалване съдебен акт. Първият жалбоподател е носител на правото на собственост върху имотите, предмет на устройване по проекта за ПУП, а вторият жалбоподател е заявител в административното производство.

Доколкото в оспореното решение не е указано пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, съдът приема за състоятелна тезата на процесуалния представител на жалбоподателите, че в настоящия казус има приложение разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 213 от ЗУТ, където срокът за обжалване се удължава на два месеца от датата на постановяване на оспореното решение – 19.12.2022 г. , т.е. до 20.02.2023 г. (първият следващ присъствен ден – чл.60, ал. 6 от ГПК). Жалбите са подадени в този срок на 29.12.2022 г. и на 20.02.2023 г., което ги определя като допустими за разглеждане.

Съобразно чл. 124б, ал. 5 от ЗУТ отказите за издаване на разрешение за изработване на устройствен план по чл. 124а, ал. 5 се дават с мотивирано решение в едномесечен срок от постъпване на искането. Необходимо е изрично писмено произнасяне на органа. В този смисъл, съдът не споделя възражението на проц. представител на ответника по жалбите за наличието на влязъл в сила мълчалив отказ от страна на административния орган, който прави недопустимо атакуването на изричния отказ на същия орган по същото заявление. Освен това, на мълчалив отказ може да се позове заявителя в административното производство. „Не следва да се забравя и обстоятелството, че само искащият издаването на административния акт може да се позове на мълчаливия отказ, когато административния орган не се е произнесъл в срок. От това право са лишени органа и третите лица, тъй като с мълчаливият отказ не се засягат техни права или законни интереси.“ (Решение № 10739 ОТ 20.10.2008 Г. ПО АДМ. Д. № 6532/2008 Г., ІV отд. на ВАС).

По отношение основателността на жалбите:

К.А.К. е носител на правото на собственост върху процесните поземлени имоти с идентификатори 24339.118.53; 24339.121.54; 24339.121.55 и 24339.122.36. В този смисъл е Решение № 81/19.07.2016 г. по гр.д. №209/2016 г. по описа на Районен съд-Генерал Тошево.

С предварителен договор за учредяване на право на строеж, право на ползване и сервитути върху недвижими имоти от 13.05.2022 г., титулярът на вещното право се е задължил, след изпълнение на предвидените в договора условия, да сключи окончателен договор за учредяване на право на строеж, право на ползване и сервитути с „ВП З.“ ЕООД, вкл. и върху процесните ниви.

Въз основа на пълномощно, рег. №869/16.05.2022 г., собственикът е упълномощил бъдещия суперфициар и ползвател да извърши от негово име всички необходими действия за административно процедиране на проект за Вятърен парк „Зограф“ върху собствените му недвижими имоти.

Със заявление от 01.07.2022 г. до Кмета на Община Генерал Тошево, ВП „Зограф“ ЕООД, като инвеститор на Проект за изграждане на Вятърен парк „Зограф“, отправя искане за издаване на разрешение за изработване на ПУП-ПЗ и ПП за изграждане на Вятърен парк „Зограф“ върху процесните недвижими имоти. Към заявлението са приложени документ за собственост върху нивите, предварителния договор, заданието за изработване на ПУП и цитираното по-горе пълномощното от собственика.

С Протокол № 6 от заседание на постоянна комисия по селско стопанство, гори и екология, проведено на 05.07.2022 г. е дадено разрешение на ВП „Зограф“ ЕООД за изработване на ПУП – ПЗ и ПП, с цел изграждане на Вятърен парк „Зограф“ в процесните имоти.

На 22.07.2022 г. до членовете на Общински съвет-Генерал Тошево е изпратена Докладна записка от Кмета на Община Генерал Тошево, с която е предложено на общинските съветници да разрешат изработването на ПУП – ПЗ  и ПП за проектните ПИ.

На 19.12.2022 г., с атакуваното решение, Общински съвет-Генерал Тошево отказва разрешаване на изработване на проект на подробен устройствен план-план за застрояване и парцеларен план за изграждане на Вятърен парк „Зограф“ върху следните недвижими имоти, находящи се в с. Узово, община Генерал Тошево, който са част от Вятърен парк „Зограф“, а именно: поземлени имоти с идентификатори 24339.118.53; 24339.121.54; 24339.121.55 и 24339.122.36.

По делото е представен протокол от 6.10.2022 г. за проведена среща на Общински съвет-Генерал Тошево и кметски наместници от Община Генерал Тошево с представители на ВП“ Зограф“ ООД. Съдържанието на протокола обективира дискусия, но от нея не могат да се извлекат мотиви към акта.

Оспореният индивидуален административен акт е постановен от компетентен адм. орган Общински съвет-Генерал Тошево по чл. 124б, ал. 5 във връзка с  чл. 124а, ал. 1 и ал. 5 от ЗУТ.

Актът е постановен в изискуемата се по закон писмена форма, но при липса на сюблюдаване на всички реквизитите по чл. 124б, ал. 5 от ЗУТ във връзка с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.

Към оспорения административен акт липсват фактически и правни основания на постановения отказ. Изискването за мотивиране на административния акт представлява една от гаранциите за законосъобразността му, които законодателят е установил за защита на правата на неговия адресат. Касае се за съществено нарушение, водещо до невъзможност да се разбере от какви съображения се е водил административният орган за да издаде такъв именно акт. Липсата на реквизитите по чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК практически препятства възможността за провеждането на съдебен контрол. Изложеното налага извода за незаконосъобразност на постановения акт като издаден в нарушение на изискването за спазване на установената форма по чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК.

Фактически и правни основания на атакуваното решение на Общински съвет-Генерал Тошево не се съдържат и в административната преписка. Недопустимо е такива да се излагат за първи път в съдебното производство. (Така - Решение № 11643 ОТ 16.11.2021 г. по адм. д. № 3498/2021 г., ІІ отд. на ВАС).

В решението на административния орган липсва преценка за това дали заданието и проектите за планове към него отговарят на нормативните изисквания на ЗУТ и специалните правила за тяхното изготвяне. Становището на Общинския съвет-Генерал Тошево в съдебно заседание за вредни последици от реализиране на инвестиционното намерение е лишено от яснота и анализ на приложените към заявлението многобройни доказателства.

Следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 81, ал. 1, т. 2 от ЗООС предвижда, че екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда се извършват на планове, програми и инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии или техни изменения или разширения, при чието осъществяване са възможни значителни въздействия върху околната среда, като оценка на въздействието върху околната среда се извършва на инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии съгласно приложения № 1 и 2 на етапа на одобряване на ПУП.

Административният орган е следвало да изследва и обсъди наличието или отсъствието на правно значимите факти, обосноваващи постановения отказ. Неизпълнението на това задължение от страна на общинския съвет е довело до издаването на незаконосъобразно решение, което следва да бъде отменено, а преписката - изпратена на органа за ново произнасяне, предвид обстоятелството, че естеството му не позволява решаването на въпроса по същество

При новото произнасяне административният орган следва да се произнесе с решение, с което да даде разрешение за изработване на ПУП и одобряване на задание за това инвестиционно предложение или да откаже същото, като в случай на отказ, решението му следва да бъде подробно мотивирано с фактически и правни основания за постановения акт, съгласно разпоредбата на чл. 124б, ал. 5 от ЗУТ.

На основание чл. 174 АПК съдът следва да определи едномесечен срок за произнасяне от органа, който срок тече от получаване на преписката.

При изхода от оспорването и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателите следва да бъдат присъдени сторените по делото разноски.

Воден от изложените съображения и на основание чл. 215 от ЗУТ вр. с чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение от 19.12.2022 г. на Общински съвет - Генерал Тошево, с което е отказано разрешаване на изработване на проект на подробен устройствен план-план за застрояване и парцеларен план за изграждане на Вятърен парк „Зограф“ върху следните недвижими имоти, находящи се в с. Узово, община Генерал Тошево, който са част от Вятърен парк „Зограф“, а именно: поземлени имоти с идентификатори 24339.118.53; 24339.121.54; 24339.121.55 и 24339.122.36.

ИЗПРАЩА административната преписка на Общински съвет-Генерал Тошево за ново произнасяне по подадено заявление с вх. № Тр-04-02-7942/01.07.2022 г. и Докладна записка с вх. № РД – 01 – 09 – 232/ 22.07.2021 г. на Кмета на Община Генерал Тошево, в едномесечен срок от датата на получаване на преписката, при съобразяване с указанията по тълкуване и прилагане на закона в мотивите на настоящото решение.

При връщане на преписката да се приложи заверен препис от влязлото в сила съдебно решение.

ОСЪЖДА Общински съвет-Генерал Тошево да заплати на К.А.К. ЕГН ********** *** Тошево сумата в размер на 10 (десет)лв., представляваща сторените по делото разноски.

ОСЪЖДА Общински съвет-Генерал Тошево да заплати на ВП З.“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, район Приморски, *** сумата в размер на 50 (петдесет)лв., представляваща сторените по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ:………