О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
Номер 130 Година 2018,18.01. Град ПЛОВДИВ
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен Съд – Пловдив,
І отд., III състав
на 18 Януари 2018
в закрито заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТАНЯ КОМСАЛОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА ч.адм. дело номер 161 описа за 2018 година и
като обсъди:
Производство по чл.41 ал.3 във вр. с чл.127ж
ал.1 ДОПК.
Постъпила е жалба от ФИРМАс адрес на управление
гр. * срещу действията на органите по приходите за обезпечаване на доказателствата при
извършване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, собственост на дружеството, обективирани в Протокол за извършена проверка на стоки
с висок фискален риск № 050900764597_3 от 19.12.2017г., потвърден
с Решение № 1 от 02.01.2018г. на Директор ТД на НАП – Пловдив.
С жалбата се навеждат множество твърдения за
незаконосъобразност на оспорените действия и решение на Директор ТД на НАП –
Пловдив, поради което се настоява за отмяната на административното решение на
ответника и отмяна на действията на органите по приходите, обективирани с
цитирания протокол и решение. Претендират се разноски.
Ответният Директор ТД на НАП – Пловдив в
становище от изготвилия ги, упълномощен юрисконсулт, счита жалбата за неоснователна
и настоява за отхвърлянето и. Претендира разноски. Прави възражение за
прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от страна на жалбоподателя.
Настоящият състав, след като разгледа жалбата,
намира същата за процесуално ДОПУСТИМА, а по същество и за ОСНОВАТЕЛНА.
Със свое решение от 02.01.2018г. Директор ТД на
НАП – Пловдив отхвърлил жалбата на дружеството при осъществено задължително
административно обжалване срещу действия на органи по
приходите от същата Дирекция за
обезпечаване на доказателствата при
извършване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, собственост на дружеството, обективирани в Протокол за извършена проверка на стоки с
висок фискален риск №050900764597_3 от 19.12.2017г. за предприемане
действия по обезпечаване на доказателствата.
Фактическата страна не е спорна между страните,
като е установено, че на 18.12.2017г. през ГКПП Видин – Дунав-мост 2 е влязло
МПС – товарен автомобил, превозващо стока – лук и други лукови зеленчуци,
пресни или охладени общо 24 200 кг нето, собственост на жалбоподателя,
предмет на внос от ЕС /Германия/.
Доколкото изброените стоки попадат в обхвата на
стоките с висок фискален риск, на превозното средство е било поставено
техническо средство за контрол същия ден в 15,49 часа на територията на ГКПП.
Впоследствие е било установено, че зеленчуците са били доставени и
разтоварени на заявеното от водача място – борса село Огняново, обл.*, склад
№9.
След съставяне на протокола за извършена
проверка, на търговеца е било посочено, че стоката ще бъде освободена при
представяне на обезпечение в пари върху стойността и – 30% от пазарната и
цена без ДДС, а именно сумата от 3 384 лева, която е била внесена своевременно
от задължения субект на 21.12.2017г.
Последните действия са предприети, тъй като е
прието, че в казуса са налице основанието по чл.121а ал.2 ДОПК, а именно органите
по приходите са установили,
че при последващо разпореждане със стоката събирането на дължимите данъци ще
бъде невъзможно или значително ще се затрудни.
В Протокола за извършена проверка №
050900764597_3 от 19.12.17г. е посочено, че това се налагало предвид
установените факти и обстоятелства относно юридическото лице в информационните
масиви на НАП. Прието е така, че са налице несъответствия между декларациите
на дружеството и данните в информационните масиви на НАП, а също така са налице
реално извършени доставки, които не са били документирани по установения за
това законодателен ред.
Ответният Директор ТД на НАП – Пловдив, след като обстойно анализирал
приложимия правен ред, отхвърлил жалбата, като на свой ред посочил и
обстоятелствата: установени съществени разминавания при извършена на 07.09.17г.
от служители на приходната администрация проверка на стоково-материалните
запаси на дружеството в склада му в село Огняново, изразяващи се в
разминавания между наличната стока и тази по счетоводни данни, както и между
оборотите по счетоводните регистри и оборотните салда по сметките в оборотните
ведомости. Сочи се, че поради липса на представени достоверни счетоводни данни
относно движението на стоково-материалните запаси се е наложило предприемане на
действия от органите по приходите, изразяващи се в завеждане на закупените и
продадени от „Джи ди агро“ЕООД стоки, количествено и стойностно по периоди,
като при извършената инвентаризация в склада на търговеца са констатирани
драстични разминавания в количеството стоки. По този повод на дружеството била
възложена и ревизия.
Настоящият състав, след като се запозна с пълната административна преписка,
намира че оспореното решение се явява незаконосъобразно.
При иначе правилно установена фактическа обстановка, ответният Директор е
извел неправилни крайни изводи за законосъобразност на оспорените от
търговеца действия, предприети по глава ХV-та “а” от ДОПК.
Основание за обезпечаването е посочена хипотезата по чл.121а ал.2 ДОПК,
която за разлика от тази по ал.1 е бланкетна, т.е. необходимо е позоваването
на нея да е съпроводено с визиране на конкретни основания.
Действително в цитирания протокол, а и в решението на ответника се сочат
конкретни факти, вкл. твърдения за извършен някакъв “анализ” от органите по
приходите, след прилагане на единните
критерии за риск към проследената данъчно-осигурителна информация, като са
били посочени някои от т.н. “рискови фактори”.
Във
връзка с изложените от приходната администрация факти в административната преписка
не се съдържат никакви годни писмени документи, които да ги установяват, а
напротив при дължимото от оспорващия насрещно доказване, се установяват факти,
които разколебават провежданото от служителите на НАП главно доказване/видно
е дори от Удостоверението по чл.87 ал.6 ДОПК от 29.11.2017г., че дружеството
няма задължения към фиска, декларирани са и разчетени с бюджета задълженията
по ЗДДС за данъчните период от датата на регистрацията на дружеството до
процесния данъчен период, като се установява трайна тенденция на нарастване на
размера на задължението, вкл. е входирана и молба за извършване на проверка от
органите по приходите, с цел установяване на евентуални пропуски в дължимото
поведение на дружеството и тяхното отстраняване/. Всъщност, ако сочените
твърдения са верни /неотчитане на извършени придобивания на стоки на
значителна стойност/, то това е основание за установяването на им чрез способа
на ревизионното производство, в което в пълна мяра могат да се предприемат
всякакви обезпечения, вкл. и върху придобиваните активи на търговеца от
сочения внос от ЕС. Очевидно е, че както се сочи от горестоящият
административен орган, такова е и в ход спрямо юридическото лице, поради което
и няма никакви пречки да се пристъпи към едни такива действия, което обаче
неясно защо не е сторено от приходната администрация.
В рамките обаче на хипотезата на чл.121а ал.2 ДОПК се дължи обезпечаване
единствено и само на задълженията за данъци, произтичащи от конкретната
доставка и когато се установи от органите по
приходите, че при последващо разпореждане със
стоката събирането им ще бъде невъзможно
или значително ще се затрудни. Т.е. това
производство не е общо обезпечително за всякакви данъци, а често и за дължими
осигурителни вноски, а касае само данъчните задължения, които биха били с основания
в конкретната доставка /в случая внос от страна ЕС/.
Следва да се посочи, че не е и в компетенциите на
органите по приходите, осъществяващия фискалния контрол в случаи като
процесния, да налагат обезпечителни мерки, което е в изключителните правомощия
на публичния изпълнител.
Или следва да се обобщи, че освен, че твърденията на органа по приходите,
обективиран оспорените действия с протоколи, а и на Директор ТД на НАП –
Пловдив, са голословни /липсват документи, които да ги подкрепят/, то и
прилаганият ред всъщност не се обосновава /дори и да се приеме за безспорно
установена/ от описаната фактическа постановка в актовете им.
При това положение на нещата единствения възможен извод е, че наложените
мерки, а и решението на ответника, са незаконосъобразни, постановени при
неправилно прилагане на материалния закон и са неподкрепени от наличните в
преписката доказателства, за да бъдат те подведени под хипотезата на чл.121а
ал.2 ДОПК.
Това налага категоричния извод на този състав на Съда – за отмяна на акта
на ответника и на потвърдените с него действия по обезпечение, обективирани в
посочения Протокол от 19.12.2017г.
По разноските.
Оспорващият претендира заплащане на разноски по
представения списък на разноските в размер на общо 550 лева, от които 500 лева
адвокатски хонорар и 50 лева платена държавна такса. От страна на ответника
се възразява се прекомерност на уговореното адвокатско възнаграждение.
В тази връзка следва да се посочи, че
договореният размер не се явява прекомерен, като се държи сметка, че
установения минимум по чл.8 ал.3 от Наредбата за минималните размени на
адвокатските възнаграждения е 500 лева. Напълно неоснователно се претендира
прилагане разпоредбата на чл.9 /при това ясно която точно хипотеза от общо 7
такива в посочената правна норма/ от цитираната наредба. Няма установено
правило, че възнаграждението, платено на адвокат, следва да се присъжда на
страната в рамките на установения минимум, а сумата от 500 лева е на
минимума. Или на жалбоподателя се дължат направените в производството разноски
в размер на общо 550 лева.
Ето защо и поради мотивите,изложени по – горе АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ – І отд., IІІ състав :
О П Р Е
Д Е Л И
ОТМЕНЯ действията
на органите по приходите при извършване на фискален контрол върху движението на стоки с
висок фискален риск, собственост на ФИРМАс адрес на управление гр.*, обективирани в
Протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск № 050900764597_3 от 19.12.2017г., потвърден с Решение № 1 от 02.01.18г. на Директор
ТД на НАП – Пловдив, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНИ.
ОСЪЖДА ТД на НАП – Пловдив с адрес на
призоваване гр.Пловдив, ул.“Скопие”№106 да заплати на ФИРМАс адрес на
управление гр.* сумата от общо 550 /петстотин и петдесет/ лева разноски по делото.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : /П/