Решение по дело №121/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 август 2022 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20227220700121
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 161

 

гр. Сливен, 02. 08. 2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на седми юли, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 121 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 213 и сл. от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

            Образувано е по жалба от С.Й.Й. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед № РД 15-167 от 03.02.2022 г., издадена от Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, е наредено С.Й.Й. да премахне незаконен строеж: „Пристройка към съществуваща жилищна сграда” към самостоятелен обект в сграда с идентификатор 67338.516.206.1.3, разположен в сграда с идентификатор 67338.516.206.1., разположена в ПИ с идентификатор 67338.516.206 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен. В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като е издадена в нарушение на административно-производствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Излага съображения, че: не са изпълнени разпоредбите на чл. 225а, ал. 2, изр. 1 от ЗУТ; констативният акт не е издаден в съответствие със законовите изисквания, а направените в него констатации не отговарят на фактическите такива; установената от административния орган обстановка не съответства на действителната такава; работната група е незаконосъобразна по своя състав; не е посочено точно в какво се изразява извършеното нарушение. Моли оспорената заповед да бъде отменена.   

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представил, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Въвежда допълнителни съображения, че в Община Сливен е внесена проектна документация, която е на етап разглеждане от Експертния съвет. Посочва, че по отношение на процесния обект няма одобрен инвестиционен проект, както и няма издадено разрешение за строеж, но има инвестиционен технически проект, който е в процес на разглеждане в Общината от няколко месеца. Счита, че присъждането на разноски е обусловено от представен списък на разноските. В писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си за незаконосъобразност на оспорената заповед.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован,   се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена, счита оспорената заповед за законосъобразна, претендира присъждане на направените по делото разноски, включително юрисконсултско възнаграждение. В представени писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспорената заповед.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Самостоятелен обект в сграда с идентификатор 67338.516.206.1.3 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, с адрес на имота: гр. С., кв. „Р.“ бл. …, вх. …, ет. 2, ап. …, намиращ се на втория етаж в жилищна сграда с идентификатор 67338.516.206.1, разположена в ПИ с идентификатор 67338.516.206, е собственост на оспорващия С.Й.Й., видно от Нотариален акт № 26, том III, дело № 401 от 16.02.2021 г. по описа на Служба по вписванията – Сливен.

На 21.10.2021 г. е извършена проверка от служители на Община Сливен на строеж „Пристройка към съществуваща жилищна сграда” към самостоятелен обект в сграда с идентификатор 67338.516.206.1.3, разположен в сграда с идентификатор 67338.516.206.1., разположена в ПИ с идентификатор 67338.516.206 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен. За извършената проверка е съставен Констативен акт № 11 от 21.10.2021 г. В акта са направени следните констатации: единичните фундаменти на основите и колоните на строежа са разположени в ПИ с идентификатор 67338.516.211- частна общинска собственост; възложител на строежа е С.Й.Й.; строежът представлява пристройка към съществуваща жилищна сграда с монолитна скелетно - гредова конструкция, с хоризонтална стоманобетонова плоча на кота +2,76 и +5,36; над кота +5,36 са изградени стоманобетонови колони със стоманобетонов пояс; между колоните е изпълнена тухлена зидария 0.25 см от тухли четворки; основите са единични фундаменти; обектът е изграден в груб строеж. В акта е прието, че строежът е пета категория и че е извършен без одобрен инвестиционен проект и без издадено разрешение за строеж, поради което са нарушени чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ. Въз основа на съставения акт, е образувано административно производство по реда на чл. 225а, ал. 1 във връзка с 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ за издаване на заповед за премахване на строежа. Към акта са приложени: окомерна скица на разположението на строежа и снимков материал.

Съставителите на Констативния акт: С. М. С. и К. И. П., са сл. в Община Сливен на дл.: Гл. с. в о. „С. к.” към Община Сливен, видно от: два броя длъжностни характеристики за длъжността: Гл. с. в о. „С. к.” към Община Сливен; и два броя служебни бележки от 02.06.2022 г. по описа на Община Сливен, като същите са з. посочената дл. и към датата на съставяне на Констативния акт.

Екземпляр от Констативния акт е връчен на оспорващия С.Й. на 18.01.2022 г.

В срока по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ от оспорващия Й. е подадено възражение против констативния акт, в което е изразено несъгласие с констатациите по акта.

Въз основа на горепосочения констативен акт, на 03.02.2022 г. от Кмета на Община Сливен е издадена процесната Заповед № РД 15-167, с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, е наредено С.Й.Й. да премахне незаконен строеж: „Пристройка към съществуваща жилищна сграда” към самостоятелен обект в сграда с идентификатор 67338.516.206.1.3, разположен в сграда с идентификатор 67338.516.206.1., разположена в ПИ с идентификатор 67338.516.206 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен. В мотивите на заповедта са възпроизведени констатациите от акта, счетено е за неоснователно подаденото от С.Й. възражение и е прието, че строежът е извършен без одобрен инвестиционен проект и без издадено разрешение за строеж, и представлява незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ.

Оспорената заповед е съобщена на оспорващия Й. на 09.03.2022 г. Жалбата срещу заповедта е подадена чрез изпращане по пощата на 23.03.2022 г.

По делото е назначена, изслушана и приета, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. К.Д.Г. със с. – с. е. и., с. експертиза. Вещото лице дава заключение, че: процесната постройка представлява монолитна сграда; носещата конструкция е монолитно стоманобетонова; хоризонталните носещи елементи са стоманобетонови плочи и стоманобетонови греди; вертикалните носещи елементи са стоманобетонови колони и единични бетонови /или стоманобетонови/ фундаменти; монолитна скелетно-гредова конструкция със стоманобетонова плоча на кота +2,76 и +5,36; над кота +5,36 са изградени стоманобетонови колони и стоманобетонов пояс, които съставят и мансарден етаж, като същият продължава в хоризонтално направление върху гредоред на ПИ 67338.516.206; всички носещи конструктивни елементи са завършени; ограждащите елементи /стени/ са изпълнени от зид с керамични тухли 25 см; единичен зид от газобетонови тухли 25 см. е изпълнен на кота +5,36; всички ограждащи елементи /стени/ за завършени; покривът е едноскатен с дървена носеща конструкция в хоризонтално направление и е покрит с керамични керемиди; всички елементи на покрива са завършени; монтирана е ПВЦ дограма; процесната пристройка е свързана - долепена със западната фасада на жилищната сграда и долепена до югозападната фасада на жилищната сграда; процесната монолитна сграда е с етап на завършеност „груб строеж”; процесният строеж не съответства на архитектурния план на сградата; строежът е изграден през 2021 г.; процесният строеж е пета категория; процесната масивна сграда е без изискуеми строителни книжа.

Заключението на вещото лице е оспорено от оспорващия, тъй като от вещото лице не е била извършена справка в Община Сливен, за да се констатира, че има представена проектна документация, която е в процес на разглеждане. Съдът възприема заключението на вещото лице, което намира за изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал по делото. Вещото лице е дало мотивиран отговор на поставените към експертизата въпроси, като на същото не е била възложена задача да извършва проучване на проектна документация, която е в процес на разглеждане в Община Сливен.

В хода на съдебното дирене са събрани и гласни доказателства– показанията на свидетеля Е. С. П. – м. на оспорващия. Свидетелят П. дава показания, че: блокът е много стар – на гредоред, но след ремонт в периода до 2003 г. е с изляти вътрешни плочи, направено е масивно и безопасно, като за този ремонт не са изготвяни строителни книжа; процесното строителство е извършено след издаване на виза за проектиране през 2021 г.; за строежа е внесен проект в Общината, чието разглеждане е отлагано на няколко пъти по различни причини; процесното строителство е съобразено с конструктивната част на проекта, който е внесен в Общината; при процесния строеж е направена тераса от западната страна, като е премахната съществуващата до тогава външна стена.

Във връзка с процесния строеж, по делото са представени и следните документи:

Виза за проектиране, издадена на 09.06.2021 г. от Главния архитект на Община Сливен – на пристройка към двуетажна жилищна сграда в режим на етажна собственост за остъклена тераса с минимална ширина към западната фасада на ап. … в бл. … вх. … на кв. „Р.”, при спазване на действащите нормативи;

Протокол – Решение № 25 от 03.09.2021 г. на Общински експертен съвет по устройство на територията /ОбЕСУТ/ при Община Сливен, по разработка: Пристройка към двуетажна жилищна сграда в режим на етажна собственост за остъклена тераса към западната фасада на ап. …. в бл. …, вх. … по плана на кв. „Р.”, гр. Сливен, фаза – ТП, части – „Архитектурна”, възложител– С.Й.Й., с което е решено следното: отложено е приемането на техническия проект в представената част за обекта; с представения проект в част „Архитектурна” може да стартира процедурата по реда на чл. 183 от ЗУТ за уреждане отношенията по ОПС върху общинския терен;

Протокол – Решение № 28 от 01.10.2021 г. на ОбЕСУТ при Община Сливен, по разработка: Пристройка към двуетажна жилищна сграда в режим на етажна собственост за остъклена тераса към западната фасада на ап. … в бл. …, вх. … по плана на кв. „Р.”, гр. Сливен, фаза – ТП, части– „Архитектурна” и „СК”, възложител – С.Й.Й., с което е решено следното: отложено е приемането на техническия проект в представените части за обекта;

Протокол – Решение № 5 от 04.03.2022 г. на ОбЕСУТ при Община Сливен, по разработка: Пристройка към двуетажна жилищна сграда в режим на етажна собственост за остъклена тераса към западната фасада на ап. … в бл. …, вх. … по плана на кв. „Р.”, гр. Сливен, фаза – ТП, части– „Архитектурна”, възложител – С.Й.Й., с което е решено следното: отложено е приемането на техническия проект в представените части за обекта.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в разпоредбата на чл. 215, ал. 4 от ЗУТ 14-дневен преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване в настоящото производство е заповед на Кмета на Община Сливен за премахване на строеж, квалифициран като незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Съобразно характеристиките на строежа, от административния орган правилно е прието, че строежът е пета категория, предвид разпоредбата на чл. 137, ал. 1, т. 5, б. „а” от ЗУТ. В същия смисъл е и заключението на вещото лице. От изложеното следва извод, че оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 223, ал. 1, т. 8 и чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ.

Оспореният административен акт е издаден в установената от закона писмена форма, с посочване на фактическите и правни основания за издаването му, поради което е мотивиран. Административният акт съдържа изискуемите от нормата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити.

При издаването на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. С разпоредбата на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ Кметът на Общината е овластен да издава заповеди за премахване на незаконни строежи от четвърта до шеста категория или на части от тях. Съгласно чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, заповедта по ал. 1 се издава въз основа на констативен акт, съставен от служители за контрол по строителството в общинската администрация. В разглеждания случай по делото е установено, че заповедта на Кмета на Община Сливен е издадена след изпълнение на процедурата по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ. Съставен е констативен акт от служители на дл.: Гл. с. в о. „С. к.” към Община Сливен, с който констативен акт е установено извършване на незаконно строителство. Екземпляр от констативния акт е връчен на оспорващия с указание за възможността да подаде възражения по акта в 7-дневен срок от връчването му. Оспорващият е упражнил правото си на възражение против констативния акт. Възражението му е прието за неоснователно от административния орган и е издадена процесната заповед за премахване на незаконен строеж.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспорената заповед административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт. Оспорената заповед е основана на анализ на доказателствата, съдържащи се в административната преписка. Изводът на административния орган, че процесният строеж представлява незаконен строеж, е правилен и съобразен с разпоредбата на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, съгласно която строежът е незаконен, когато се извършва без одобрен инвестиционен проект и/или без разрешение за строеж. Параметрите на процесното строителство са установени по несъмнен начин, както от схемата, представляваща неразделна част от констативния акт, така и от заключението на вещото лице. Налице е съответствие между констатираното на място от вещото лице и описанието и характеристиките на строежа, направени в мотивите на заповедта. Установено по делото е и обстоятелството, че оспорващият е собственик на самостоятелния обект, към който е изградена процесната пристройка. Оспорващият, въпреки дадените от съда указания с Разпореждането за насрочване на делото - за необходимостта от ангажиране на доказателства относно законността на строежа, предмет на оспорената заповед, не представи такива доказателства. От доказателствата по делото е установено, че процесната пристройка към съществуваща жилищна сграда е изградена след издадената на 09.06.2021 г. виза за проектиране и без необходимите строителни книжа – без одобрен инвестиционен проект и без издадено разрешение за строеж. Относно този съществен за процеса въпрос, а именно, че за процесния строеж няма одобрен инвестиционен проект и няма издадено разрешение за строеж, не е налице спор между страните. Напротив, изрично в открито съдебно заседание на 07.07.2022 г. от процесуалния представител на оспорващия е заявено, че за процесния обект няма одобрен инвестиционен проект и няма издадено разрешение за строеж. В същия смисъл са и събраните свидетелски показания по делото. В тази връзка защитната теза на оспорващия, че за строежа е внесена в Община Сливен проектна документация, която е на етап разглеждане от ОбЕСУТ, не може да обоснове извод за незаконосъобразност на оспорената заповед. Законността на строежа предпоставя наличието на одобрен инвестиционен проект, а не на инвестиционен проект, който е на етап разглеждане от ОбЕСУТ. От изложеното следва, че строежът е изпълнен в нарушение на разпоредбите на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, поради което изводът на административния орган, че строежът е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, е правилен и съобразен с материалния закон.

Обстоятелството, че с изпълнението на строежа е премахната съществуващата до тогава външна стена от западната страна на сградата, не променя извода, че строежът е незаконен.

Предвид установения по делото период на изграждане на строежа – през 2021 г., за строежа са неприложими разпоредбите за търпимост по § 16 от ПР на ЗУТ и § 127 от ПЗР на ЗИДЗУТ /ДВ, бр. 82 от 2012 г./. 

По изложените съображения, оспорената заповед е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, претенцията на административния орган за присъждане на разноски по делото е основателна, въпреки че не е представен списък на разноските. Непредставянето на списък на разноските лишава страната от право да иска изменение на решението в частта му за разноските /арг. от чл. 80, изр. 2 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК/, но не е пречка за присъждане на разноски съобразно доказателствата по делото. С оглед изложеното, оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, разноски по делото в размер на 400 лева, от които: 300 лева - внесен депозит за вещо лице, и 100 лева - юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Й.Й. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед № РД 15-167 от 03.02.2022 г., издадена от Кмета на Община Сливен, с която е наредено С.Й.Й. – ЕГН **********, да премахне незаконен строеж: „Пристройка към съществуваща жилищна сграда” към самостоятелен обект в сграда с идентификатор 67338.516.206.1.3, разположен в сграда с идентификатор 67338.516.206.1., разположена в ПИ с идентификатор 67338.516.206 по кадастрална карта и кадастралния регистър на гр. Сливен.

ОСЪЖДА С.Й.Й. с ЕГН: **********, с адрес: ***, да заплати на Община Сливен сумата от 400 /четиристотин/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                         АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: