Р
Е Ш Е Н И
Е
№ 190
от 17.08.2020 год., гр.
Кюстендил
В И М
Е Т О НА Н А Р О Д А
Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на седемнадесети юли две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретар Л. С.а, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 7 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 45, ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).
Делото е образувано по жалба от К. Г. М. – кмет на община Бобошево, срещу Решения № 22, № 23, № 24, № 25, № 26 и № 27 по Протокол №3/23.12.2019 г. на Общински съвет (ОбС) Бобошево (с влязло в сила Определение №103/06.02.2020 г. съдът е прекратил производството по делото в частта по отношение на жалбата срещу Решения № 18, № 19, № 20, № 21 и № 28 по Протокол №3/23.12.2019 г. на ОбС Бобошево). В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорените решения поради неспазване на процедурата по свикване на заседанието на общинския съвет. Претендира се отмяна на решенията.
Изложените в жалбата доводи се поддържат от процесуалния представител по пълномощие на кмета на община Бобошево – адвокат К.Д..
Ответният общински съвет, чрез процесуалния си представител по пълномощие адвокат Д.Д., оспорва жалбата като неоснователна. Претендира направените разноски по производството на делото за адвокатско възнаграждение.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:
С Решения №
23, № 24, № 25 и № 26 по Протокол № 3/23.12.2019 г. на основание чл. 21, ал. 1,
т. 6 и 23, и ал. 2 във вр. с чл. 27, ал. 4 и 5 от ЗМСМА и чл. 2, т. 5 и чл. 5
от Правилника за реда и начина за отпускане на еднократна помощ (ПРНОЕП) ОбС Бобошево е отпуснал еднократна
парична помощ в размер на 200,00 лева съответно на Т. Х. Б., Д. Р. Н., В. Д. Б.
и К. Г. К. за новородените им деца. С Решение № 22 по Протокол № 3/23.12.2019
г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 6 и 23, и ал. 2 във вр. с чл. 27, ал. 4 и 5
от ЗМСМА и т. 3 от Годишния план за развитие на социалните услуги в община
Бобошево за 2019 г. ОбС Бобошево е отпуснал еднократна парична помощ в размер
на 200,00 лева за оперативно лечение на С. И. Б.. С Решение №27 по Протокол
№3/23.12.2019 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 6 и 23, и ал. 2 във вр. с чл.
27, ал. 4 и 5 от ЗМСМА ОбС Бобошево е отпуснал еднократна парична помощ в
размер на 70,00 лева за закупуване на украса за коледна елха в центъра на с.
Блажиево. Заседанието, на което са взети посочените решения, е проведено на
23.12.2019 г. от 15:30 часа в кабинета на ОбС Бобошево (находящ се на втория
етаж в сградата на Община Бобошево) и на същото са присъствали всички общински
съветници (ОбС Бобошево се състои от 11 общински съветници). Председателят на
общинския съвет е изпратил на 17.12.2019 г. в 11:27 часа по електронна поща до
общинските съветници, кмета на Община Бобошево и кметовете на кметства
поканата, с която свиква редовно заседание на общинския съвет на 23.12.2019 г.
от 14:00 часа в малката зала на Народно читалище (НЧ) „Л.” – гр. Бобошево, при посочения в същата дневен ред, както и
материалите за предстоящото заседание. Не се спори по делото, че поканата и
материалите са били публикувани на 23.12.2019 г. на официалната интернет
страница на Община Бобошево. Видно от показанията на свидетелитеГ.Б.В.и Й.С.Б.(общински съветници в ОбС
Бобошево), е било
невъзможно провеждането на заседанието на 23.12.2019 г. в 14:00 часа в малката
зала на НЧ „Л.” – гр. Бобошево, тъй като същата била заключена. За провеждането
на заседанието в 15:30 часа в кабинета на ОбС – Бобошево били разлепени обяви
около 14:15 часа на входа на сградата на Община Бобошево и на сградата на НЧ „Л.”–
гр. Бобошево. На проведеното заседание на ОбС Бобошево присъствали двама
граждани. С Решение № 18 по Протокол № 3/23.12.2019 г. ОбС Бобошево избрал за
протоколист на заседанието А. А. (общински съветник).
При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:
Общинският съвет е орган на местното самоуправление и решава самостоятелно всички въпроси от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност, както и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи (чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА). Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 6 от ЗМСМА общинският съвет приема и изменя годишния бюджет на общината, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му. Обжалваните решения са приети от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и са издадени в предвидената от закона форма, поради което са валидни административни актове.
Съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения в хода на процедурата по приемане на процесните решения. Същите са взети при спазване на изискванията за процесуална законосъобразност, предвидени в нормата на чл. 27 от ЗМСМА – кворумът, при който следва да бъде проведено заседанието на общинския съвет, както и начинът и необходимото мнозинство за приемане на решенията. При обжалване на решенията на общинския съвет за преценка на изискванията за процесуална законосъобразност се взема предвид нормата на чл. 27 от ЗМСМА и всякакви други елементи на процедурата по приемане на решенията не влияят върху тяхната законосъобразност, освен ако не са предвидени изрично в закона (вж. в т. см. Решение № 6297/13.05.2010 г. на ВАС по адм. д. № 2011/2010 г., IV о. и Решение №10453/19.11.2003 г. на ВАС по адм. д. № 4540/2003 г., III о.). Съдът намира за необходимо да отбележи, че нарушението е съществено, когато, ако не бе допуснато, резултатът би бил друг, различен от оспореното решение (вж. в т. см. Решение №13324/19.10.2011 г. на ВАС по адм. д. № 8747/2011 г., IV о. ). В конкретния случай няма допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила при приемането на процесните решения. Провеждането на заседанието на 23.12.2019 г. в 15:30 часа в кабинета на ОбС Бобошево, вместо в 14:00 часа в малката зала на НЧ „Л.” – гр. Бобошево (за което, както бе посочено по-горе, са били разлепени обяви на входа на сградата на Община Бобошево и на сградата на НЧ „Л.” – гр. Бобошево) и воденето на протокола от общински съветник, а не от служител по чл. 29а от ЗМСМА (каквото е изискването на чл. 90, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Бобошево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация) не са опорочили процедурата до такава степен, че да обусловят отмяната на взетите решения. Не е накърнено правото на участие в заседанието нито на общинските съветници (на същото са присъствали всички общински съветници), нито на кмета на Община Бобошево, нито на гражданите (такива са присъствали на заседанието). Освен това на самото заседание никой от общинските съветници не е възразил, че не е запознат с неговия дневен ред и материалите за същото.
По своята
същност оспорените решения касаят разпореждане с общински средства и правилно е
посочено като правно основание за приемането им чл. 21, ал.
1, т. 6 от ЗМСМА. Решенията са приети с поименно гласуване, като
Решения № 22, № 23, № 24, № 25 и № 26 – с пълно мнозинство, а Решение № 27 – с 8
гласа „за”, 1 глас „въздържал се” и 2 гласа „против”. Налице са и фактически
мотиви за постановяване на оспорените решения. Исканията за отпускане на
процесните помощи са разгледани на заседания на компетентните за това постоянни
комисии на общинския съвет. Процесните решения са израз на упражнена законово
регламентирана компетентност, в която съдът не може да се намесва по същество.
По изложените съображения съдът намира, че Решения № 22, № 23, № 24, № 25, № 26 и № 27 по Протокол № 3/23.12.2019 г. на ОбС Бобошево са законосъобразни – приети са от компетентен орган, при спазване на изискванията на чл. 27 от ЗМСМА, в предвидената писмена форма и в съответствие с материалноправните разпоредби. Жалбата на кмета на община Бобошево е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
Независимо от изхода на спора на ОбС Бобошево не следва да се присъждат разноски за адвокатско възнаграждение, тъй като бюджетът, от който следва да бъдат възстановени средствата и този, в който следва да постъпят при тяхното присъждане, е един и същ – бюджетът на Община Бобошево, доколкото общинският съвет няма самостоятелен бюджет, различен от този на общината (вж. в т. см. Определение №7946/30.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 5393/2015 г., IV о. и Определение №8075/23.06.2017 г. на ВАС по адм. д. № 6667/2017 г., III о.).
Воден от гореизложеното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата от кмета на община Бобошево срещу Решения № 22, №23, № 24, № 25, № 26 и № 27 по Протокол № 3/23.12.2019 г. на Общински съвет Бобошево.
Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: