РЕШЕНИЕ
№ 820
Разград, 06.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Разград - I състав, в съдебно заседание на десети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | СВЕТЛА РОБЕВА |
При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛА РОБЕВА административно дело № 20257190700165 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК във вр. с чл. 32 от Постановление № 114 на МС от 8.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост /ПМС № 114/2022 г./.
Постъпила е жалба от „Хепи чик“ ЕООД, [ЕИК] против Решение № 03-РД/2289 от 22.05.2024 г., издадено от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е отказано предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по процедура № BG-RRP-6.006 „Центрове за подготовка за предлагане на пазара и съхранение на плодове и зеленчуци“ по подадено от дружеството предложение за изпълнение на инвестиции /ПИИ/ с реф. № BG-RRP-6.006-0040. В жалбата се сочи, че оспореният отказ е незаконосъобразен поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Излагат се съображения, че решението не съдържа достатъчно пълно и точно описание на фактическата обстановка, както и на обстоятелството към кой момент се преценява дали едно предприятие е в затруднено положение. Твърди се, че преценката за последното следва да се извършва към датата на предоставяне на помощта, която е датата на издаване на акта за одобряване на ПИИ. Иска се отказът да бъде отменен и преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне по подаденото предложение. Претендират се разноски.
Ответникът изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ оспорва жалбата като неоснователна. Счита, че постановеният акт е законосъобразен и правилен, поради което моли жалбата да бъде отхвърлена с присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.
Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
На 22.12.2023 г. жалбоподателят „Хепи чик“ ЕООД е подал предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) реф. № BG-RRP-6.006-0040 по процедура № BG-RRP-6.006 „Центрове за подготовка за предлагане на пазара и съхранение на плодове и зеленчуци“ за предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост, ведно със съответните приложения към него.
Съгласно Условията за кандидатстване по процедура № BG-RRP-6.006, утвърдени със Заповед № РД09-1108 от 24.10.2023 г. на министъра на земеделието и храните, публично достъпни на интернет страницата на ДФЗ, раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“, т. 8, не се подпомагат кандидати, които са предприятия в затруднено положение съгласно чл. 1, параграф 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 година.
В горните Условия за кандидатстване е посочено, че предприятие, което отговаря на критериите, определени в член 2, точка 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията, а именно: „предприятие в затруднено положение“ означава предприятие, по отношение на което е изпълнено поне едно от изброените обстоятелства, в това число: а) в случай на дружество с ограничена отговорност (което не е МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което е извършило своята първа търговска продажба преди най-много 7 години и което отговаря на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надхвърля половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност“ се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС, а понятието „акционерен капитал“ включва, когато е уместно, премии от акции.
При подаване на ПИИ с Декларация при кандидатстване – Приложение № 1 жалбоподателят е декларирал, че не е предприятие в затруднено положение. Декларирал е и съгласие НСИ да предостави на МЗХ и ДФЗ данни от Годишния отчет за дейността на предприятието за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г. с цел извършване на документална проверка на декларираните обстоятелства в подаденото предложение за изпълнение на инвестиция по процедура за подбор, в това число отчет за приходите и разходите и счетоводен баланс за тези години.
В т. 7 от раздел 11.1 от Условията за кандидатстване е указано, че в Раздел 21 „Списък на документи, които се подават на етап кандидатстване“ са посочени документите, които трябва да бъдат представени, за да се удостовери допустимостта на кандидата. Условията, за които не е предвиден документ, се проверяват служебно.
В процеса на оценка на проектното предложение оценителната комисия е извършила служебна справка в Информационната система „Мониторстат“ и е получила от Националния статистически институт счетоводен баланс и отчет за приходите и разходите на „Хепи чик“ ЕООД за последните три приключили години спрямо датата на кандидатстване – 2020, 2021 и 2022. Според данните от счетоводния баланс на дружеството за 2022 г. то има натрупани загуби от минали години в размер на 106000 лв., при което финансовият резултат за годината е загуба от 171000 лв. Записаният капитал е 5000 лв.
Във връзка с горните установявания с уведомление изх. № BG-RRP-6.006-0040-М002 от 07.03.2024 г. от кандидата е изискана обяснителна записка как отговаря на условието по т. 8 от раздел 11.1 от Условията за кандидатстване. В отговор е представен счетоводен баланс и ОПР към 31.12.2023 г. с възражението, че проверката за допустимост на кандидата по този критерий не следва да се извършва към минал период, а към датата на издаване на акта за одобряване на ПИИ.
На основание чл. 20 и чл. 20а от ЗПЗП и чл. 21, т. 1 от ПМС № 114/2022 г. е издадено оспореното Решение № 03-РД/2289 от 22.05.2024 г., с което възражението на жалбоподателя е преценено като неоснователно. Административният орган е счел, че срокът на публикуване на ГФО за 2023 г. е до 30.09.2024 г. и още не е изтекъл, а представените счетоводни документи могат да претърпят корекции до окончателното им публикуване в ТР. Позовал се е и на разяснение по процедура № BG-RRP-6.006, публикувано на интернет страницата на МЗХ на 11.12.2023 г., в т. 9 от което е посочено, че проверката дали кандидатът не е предприятие в затруднено положение се извършва спрямо последната приключена финансова година спрямо годината на подаване на ПИИ, която е 2022 г. Органът е приел, че по официални данни за 2022 г. дружеството е в затруднено положение, тъй като след приспадане на натрупаните загуби се получава отрицателен сбор /-277 000 лв./, който надвишава половината от записания капитал. С оглед на това е заключил, че предложението не отговаря на изискването по т. 8 от раздел 11.1 от Условията за кандидатстване, поради което е отказал предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по процедура № BG-RRP-6.006 „Центрове за подготовка за предлагане на пазара и съхранение на плодове и зеленчуци“.
Решението е съобщено на жалбоподателя на 22.05.2024 г., а жалбата е депозирана на 31.05.2024 г.
Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
В съответствие с чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.
Обжалваното решение е издадено от компетентен орган – изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в кръга на неговите правомощия по чл. 21, т. 1 от ПМС № 114/ 08.06.2022 г. като ръководител на структура за наблюдение и докладване по смисъла на т. 6 във вр. с т. 7 от § 1 от ДР на ПМС № 114/ 08.06.2022 г.
Решението е в необходимата писмена форма и има изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание. В него са изложени фактическите и правните основания за издаването му. Изяснени са относимите факти и обстоятелства, обсъдени са възраженията на жалбоподателя, направени в хода на административното производство. При това съдът счита за неоснователен довода за допуснати нарушения на административнопроизводствените правила.
Оспореният отказ е материално законосъобразен и съответства на целта на закона. Правилна е преценката на административния орган, че кандидатът е предприятие, което се намира в затруднено положение по смисъла на чл. 2, т. 59 от Регламент (ЕС) 2022/2472 във вр. с чл. 2, т. 18, б. „а“ от Регламент (ЕС) № 651/2014, тъй като е установено, че след приспадане на натрупаните загуби се получава отрицателен резултат в размер на минус 277000 лева, който надвишава половината от записания капитал. За направата на този извод правилно органът е взел предвид финансовите резултати на дружеството за 2022 г., която е последната приключила финансова година спрямо годината на подаване на ПИИ. В този смисъл е и разяснението по процедура № BG-RRP-6.006, дадено по запитване № 9/28.11.2023 г. и публикувано на интернет страницата на МЗХ на 11.12.2023 г., което съгласно чл. 5, ал. 7, изр. последно от ПМС № 114/2022 г. има задължителен характер за всички кандидати. Съдът не обсъжда доводите на жалбоподателя за незаконосъобразност това разяснение, което волеизявление е част от административното производство и няма характер на самостоятелен административен акт.
Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че преценката дали предприятието е в затруднено положение следва да се извършва към момента на оценяване на ПИИ, когато финансовата 2023 г. е изтекла и се вземе предвид счетоводния баланс за 2023 г. Съдът намира, че тази преценка не може да се основава на данни за финансовото състояние на предприятието, формирани след датата на подаване на ПИИ и след изтичане на крайния срок за кандидатстване по процедурата – 22.12.2023 г. Противното е лишено от правно основание и би нарушило принципа на равенство в производството.
Предвид изложеното оспореният отказ е законосъобразно постановен и жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 АПК ответникът има право на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв., определено съгласно чл. 37 ЗПП във вр. с чл. 24 НЗПП.
По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Хепи чик“ ЕООД, [ЕИК] против Решение № 03-РД/2289 от 22.05.2024 г., издадено от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е отказано предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по процедура № BG-RRP-6.006 „Центрове за подготовка за предлагане на пазара и съхранение на плодове и зеленчуци“ по подадено от дружеството предложение за изпълнение на инвестиции с реф. № BG-RRP-6.006-0040
ОСЪЖДА „Хепи чик“ ЕООД, [ЕИК] да заплати на ДФ „Земеделие“ за разноски по делото сумата 100 лв.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | |