Присъда по дело №954/2019 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 51
Дата: 12 септември 2019 г. (в сила от 28 септември 2019 г.)
Съдия: Красимир Георгиев Гайдаров
Дело: 20193100200954
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 16 август 2019 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

№ 51/12.9.20**г.

гр.В

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Варненски окръжен съд                                              Наказателно отделение

На  дванадесети септември                    две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР ГАЙДАРОВ

 

СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: С.Н.Р.Й.

 

            

При секретар Нели Ковачева

С участието на прокурор Росица Тонева

Сложи за разглеждане докладваното от Председателя

НОХД № 954 по описа за 20** г.

 

 

П Р И С Ъ Д И :

 

ПРИЗНАВА подс. И.Л.И., роден *** ***, български гражданин, женен, със средно образование, неосъждан. с ЕГН **********

ЗА ВИНОВЕН  В ТОВА, ЧЕ:

 

На 23.07.20** г. на територията на обл. В, на Автомагистрала „Хемус'", км. 393+600 при управление на моторно превозно средство - л.а. „Мерцедес Е250" с per.№ ****РТ, нарушил правилата за движение, а именно правилото установено с разпоредбата на чл. 20, ал. 1 от Закона за движение по пътищата „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват", в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на Р.Я.Х., гражданин на Руската Федерация, роден на *** г., поради което и на основание чл. 343, ал. 1, б. „в", във вр. чл. 342, ал. 1 вр. чл. 54 от НК му налага наказание „Лишаване от свобода“ за срок от ТРИ години, което на основание чл. 58а от НК намалява с 1/3, като ОПРЕДЕЛЯ окончателно наказание ДВЕ ГОДИНИ „Лишаване от свобода“.

На основание чл.66, ал. 1 от НК ОТЛАГА наказанието „Лишаване от свобода“ с ЧЕТИРИ години изпитателен срок.

На основание чл.343 Г от НК НАЛАГА на подс. И.Л.И. наказание „Лишаване от право да управлява моторно превозно средство“ за срок от ЧЕТИРИ години, считано от влизане на присъдата в сила.

ВЕЩЕСТВЕНИ доказателства, оставени на съхранение в РУ – Провадия:

 - л.а. „Мерцедес Е250" с per. № ****РТ

- 1 бр. ключ за автомобила, ведно с дистанционно управление, след влизане на присъдата в сила ДА СЕ ВЪРНАТ на подс. И.Л.И..

 

ВЕЩЕСТВЕНИТЕ доказателства, оставени на съхранение в РУ – Провадия, както следва:

- черна пластмаса с размери **/13 см.; пластмасова сива отломка с размери 4/2,5 см.; пластмасова отломка с неправилна форма на две парчета, като най-дългото с дължина 9,5 см. и ширина 3.5 см., а най-късото с дължина 2,5 см. и ширина 1,2 см.; пластмасова отломка сива на цвят с дължина 23 см. и ширина 10,02 см.: пластмасова извита отломка с размери 7,3/1,8 см. сива на цвят; черна отломка с размери 2,8/2,2 см.; пластмасова отломка с размери 5,8/3 см.; пластмасови черни очила; черна отломка с размери 11,3/4,4 см.; черно парче с размери 9/8,8 см.; черна пяна с размери 12/8,5 см.; 3 бр. пластмасови парчета - 1-во с размери 10,5/6,5 см., 2-ро с размери 7,5/5,5 см. и 3-то, съставено от 2 парчета пластмасови с размери 17/7 см.; Г- образна пластмасова отломка с размери 12/7,5 см.; сива пластмасова отломка с размери 7,6/4 см.; сива на цвят пластмаса с размери 32/10,7 см.; пластмасово парче с размери 4,5/3,5 см.; 2 бр. пластмасови прозрачни парчета с размери 3/3,1 см. и 5,2/2,6 см.; черна пластмасова отломка е размери 15,5/10 см.; прозрачна пластмасова отломка с размери 5,7/3,5 см.; 1 бр. алуминиева велосипедна капла разкъсана на три части със задвижващ венец ¬силно деформиран с 11 зъбни колелета с деформирани запечатки; прозрачна пластмаса с размери 8/4,2 см.; 1 бр. жълта туба; 1 бр. черна велосипедна каска с надпис „SKY"; пластмасов елемент с размери 30/23 см.; велосипедна рамка черна на цвят с надпис ,ARGON **" без задна капла и верига; пластмасова част от велосипед с надпис „Е-117"; жълта пластмасова бутилка с надпис „SIS"; верига с част от превключвател за велосипедни скорости; пластмасов бял резервоар с маркучи надпис „XLAB TORPEDO", след влизане на присъдата в сила следва ДА БЪДАТ ВЪРНАТИ на пострадалите.

 

На основание чл.**9, ал.3 от НПК ОСЪЖДА подс. И. да заплати направените по делото разноски  в размер на 1323.26 лв в полза на Държавния бюджет по сметка на ОД на МВР-В.

 

Присъдата може да се обжалва или протестира пред Апелативен съд гр. В в 15-дневен срок от днес.

 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                      СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

                                                                                          2.

                                                                   

                                                                         

 

                                                                                       

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Варненски окръжен съд                                              Наказателно отделение

На  дванадесети септември                    две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР ГАЙДАРОВ

 

СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: С.Н.Р.Й.

 

            

При секретар Нели Ковачева

С участието на прокурор РОСИЦА ТОНЕВА

Сложи за разглеждане докладваното от Председателя

НОХД № 954 по описа за 20** г.

                           

                                                  

 

Съдът като взе предвид вида и размера на наложеното наказание, намира, че мярката за неотклонение на подсъдимия следва да бъде потвърдена, поради което и на основание чл.309, ал.1 от НПК,

 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ПОТВЪРЖДАВА мярката за неотклонение „Подписка“  по отношение на подсъдимия  И.Л.И..   

 

Определението е окончателно.

 

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                           СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

                                                                                                2.

                                                       

                                                                     

 

 

Съдържание на мотивите

 

 

 

МОТИВИ КЪМ ПРИСЪДАТА ПО НОХД № 954/**г ПО ОПИСА НА ВАРНЕНСКИЯ ОКРЪЖЕН СЪД

Делото е образувано по внесен обвинителен акт по досъдебно производство №1053/20**г. по описа на РУ  Провадия, срещу:

И.Л.И. роден *** ***, български гражданин, женен, със средно образование, неосъждан. с ЕГН **********  за това че:

На 23.07.20** г. на територията на обл. В, на Автомагистрала „Хемус'", км. 393+600 при управление на моторно превозно средство - л.а. „Мерцедес Е250" с per. № ****РТ, нарушил правилата за движение, а именно правилото установено с разпоредбата на чл. 20, ал. 1 от Закона за движение по пътищата в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на Р.Я.Х., гражданин на Руската Федерация, роден на *** г., като деянието е извършено при условията на съпричиняване от страна на пострадалия Р.Я.Х., който по същото време и на същото място нарушил разпоредбата на чл. 55, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, -престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „в", във вр. чл. 342, ал. 1 НК.

По искане на подсъдимия и неговата защита делото е разгледано при условието на съкратено съдебно следствие пред първа инстанция, предвидена в Глава XXVII от НПК, при условието на чл.371 т.2 от НК.

В съдебно заседание ВОП подържа обвинението като счита, че то безспорно е доказано. Предлага подсъдимия да бъде осъден по предявеното му обвинение, като счита ,че чистото съдебно минало на подсъдимия е смекчаващо обстоятелство. Моли за наказание от около три години и половина лишаване от свобода което на основание чл.58а от НК да бъде редуцирано, както и лишаване от право да управлява МПС за срок от около 2г и 4 месеца. една година ЛС условно.

Частното обвинение счита че неправилно прокуратурата в диспозитива на обвинението е включила съпричиняване от страна на пострадалия. Моли при решаване на въпроса за вида и размера на наказанието, съдът да вземе предвид и смекчаващите и отегчаващи обстоятелства както и нарушението на пострадалия довели до престъплението.

Адв.Г. -  защитник на подс.И. в съдебно заседание изтъкна тезата, че при налагането на наказанието, следва да бъдат съобразени всички събрани по делото данни по отношение на подсъдимия.Защитата моли да бъде съобразено и неправомерното поведение на пострадалияа, който е допринесъл за настъпване на трагичния резултат.Пледира се, че справедливо наказание по отношение на подсъдимия е минималното предвидено в закона отложено с минималния срок, тъй като по делото са събрани единствено смекчаващи отговорността обстоятелства. По отношение на лишаването от право да управлява МПС, защитата счита че следва да е адекватно на наказанието лишаване от свобода.

 Подсъдимият И. при упражняване правото си на лична защита изразява съжаление за случилото се и признава вината си. В дадената му последна дума моли съда за минимално наказание.

Предвид реда на провеждане на делото, съобразявайки се с разпоредбата на чл. 373, ал.3 от НПК, съдът прие за установени обстоятелствата, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, като се позова на направените самопризнания от подсъдимия по реда на чл. 372, ал.4 вр. чл. 371, т.2 от НПК и на доказателствата, събрани в досъдебното производство, които изцяло подкрепят самопризнанията на подсъдимия.

Подсъдимия И.Л.И. не е осъждан.Същият е правоспособен водач на моторно превозно средство и притежава свидетелство за управление на МПС № 28370971 1, категории „А", „В" „С" „DE" „СЕ" „D" „АМ", „ТКТ" и „ВЕ".

Пострадалият Р.Я.Х. руски гражданин роден на *** г. в Руската Федерация. През 2012 г. той закупил къща в с. Приселци, обл. В, в която ежегодно летувал със семейството си. Х. тренирал колоездене, като използвал престоя си в Б за провеждане на тренировките си.

На 23.07.20** г., около 07,00 ч., Х. и неговият треньор - св. В. И. П., също руски гражданин, тръгнали от къщата в с. Приселци за тренировка. Достигнали до началото на Автомагистрала „Хемус" посока В-София с автомобил, който паркирали на паркинга на автосалон „Хюндай". Разтоварили велосипедите и въпреки, че съгласно разпоредбата на чл. 55, ал. 1 от Закона за движение по пътищата движението на велосипеди по автомагистрала било забранено, те потеглили с тях по магистралата в посока гр. София. Движели се в дясната /аварийна/ лента. Стигайки отклонението за с. Неофит Рилски, обл. В двамата велосипедисти преминали на отсрещното платно на магистралата, като продължили движението си обратно, в посока гр. В. В това платно също се движели в дясната /аварийна/ лента. Х. се движел в ляво, в непосредствена близост до единичната непрекъсната линия, разграничаваща аварийната от средната /транспортна/ лента, а  П. се движел в дясно от него. Времето било ясно, а пътната настилка суха. Пътят бил с наклон на изкачване.

По същото време подсъдимия И.Л.И. се придвижвал с управляван от него л.а. „Мерцедес Е250" с per. № ****РТ от с. Петров дол към гр. В. От пътен възел „Неофит Рилски-Провадия" той се включил в автомагистралата, като преминал от ускорителната към средната /транспортна/ лента. В този момент по транспортната лента се движел товарен автомобил - цистерна за гориво, който рязко преминал в лявата /скоростна/ лента за движение. Това рязко движение принудило водача на л.а. „Фолксваген Поло" с per. № ВТ 9448 КА, който автомобил се движил по същото време в същия участък на скоростната лента, да премине от скоростната в транспортната лента и да се установи зад току-що включилия се лек автомобил, управляван от И.. Малко след това товарният автомобил се върнал обратно в транспортната лента и водачът на л.а. „Фолксваген Поло" предприел изпреварване. Отново навлязъл в скоростната лента, след което последователно изпреварил лекия автомобил, управляван отподсъдимия и товарния автомобил. Преминавайки покрай л.а. „Мерцедес" подал звуков сигнал, считайки, че именно неправилно включване от страна на водача на този автомобил е станало причина за рязката маневра на товарния автомобил малко преди това. След изпреварването л.а. „Фолксваген Поло" продължил движението си в средната /транспортна/ лента и около км. 393+600 преминал покрай движещите се в аварийната лента велосипедисти Х. и П..

Подсъдимия И. решил да изпревари движещия се преди него товарен автомобил. Навлязъл в скоростната лента, изпреварил товарния автомобил, след което предприел връщане в средната /транспортна/ лента. Връщайки се в тази лента обаче, към км. 393+600 на автомагистралата, И. изгубил контрол върху автомобила и последният навлязъл с около 0,40 м. в дясната /аварийна/ лента, по която в този момент се движели двамата велосипедисти и към които подсъдимия имал видимост от около 200 метра преди навлизането си в аварийната лента. Управляваният от подсъдимия автомобил ударил с предната си част задната капла на велосипеда, управляван от пострадалия Х.. От удара Х. политнал назад и счупил с главата си челното стъкло на блъсналия го автомобил в горната му дясна част. След това велосипедистът политнал напред и вдясно, и паднал върху асфалтовата настилка на аварийната лента. Плъзгайки се и търкаляйки се първо по асфалта, а след това и по тревната площ. тялото на Х. преустановило движението на 27 метра от мястото на удара в канавката край пътя. Получените при ударите и падането травми били несъвместими с живота. Вследствие на тях Х. починал веднага, още на мястото произшествието.

Непосредствено след удара подсъдимия спрял в аварийната лента. Виждайки случилото се в огледалото си за обратно виждане, в аварийната лента спрял и водачът на л.а. „Фолксваген Поло" - св. В. И. А.. Двамата отишли до ударения велосипедист и стоящия до него П.. Искали да окажат помощ, но тъй като Х. не проявявал признаци на живот се страхували да не усложнят състоянието му, ако все още е жив. Междувременно спрели и водачите на други преминаващи автомобили. За катастрофата бил подаден сигнал на телефон 112, съответно на мястото пристигнал екип на Спешна помощ и полицейски служители. Медиците констатирали, че Х. вече е мъртъв.

Посредством назначена съдебно-медицинска експертиза № 1-99/20** г. по делото се установи, че при огледа и аутопсията на трупа на Р.Я.Х. е констатирана съчетана травма, изразяваща се с:

гръбначно-черепно-мозъчна травма ,гръдна травма, травма на крайниците -, като причината за смъртта е несъвместимо с живота разкъсване в областта на мозъчния ствол.

Посредством назначени първоначална и допълнителна автотехнически експертизи по делото се установи, че мястото на удара е на 17,50 метра от ОР2 и на 2,50 метра от базовата линия, което се явява на 0,40 метра в аварийната лента за движение.

Водачът на л.а. „Мерцедес" с per. № ****РТ е имал възможност да забележи велосипедистите на разстояние от около 200 метра.

Скоростта на движение на управлявания от обвиняемия л.а. „Мерцедес" с per. № ****РТ е била около 80 км./ч.

Опасната зона за спиране на л.а. „Мерцедес" с per. № ****РТ при установената скорост на движение е била 70,42 метра.

Към датата на настъпване на пътно-транспортното произшествие няма данни л.а. „Мерцедес" с per. № ****РТ да е бил технически неизправен.

Причините за настъпване на произшествието от автотехническа гледна точка са няколко: навлизане на л.а. „Мерцедес" с per. № ****РТ в аварийната лента за движение; неправомерно движение на велосипедистите в аварийната лента на автомагистралата , движение на загиналия велосипедист в лявата част на аварийната лента, непосредствено до транспортната лента за движение.

По така описания начин обвиняемият И.Л.И. е осъществил състава на престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „в", във вр. чл. 342, ал. 1 НК.

От субективна страна обвиняемият извършил деянието виновно, при форма на вина непредпазливост от вида престъпна небрежност. Обвиняемият не е предвиждал настъпването на престъпните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

Така установената фактическа обстановка се подкрепя от писмените доказателства, показанията на свидетелите и обясненията на подсъдимия.

При определяне на вида и размера на наложеното наказание съда прие като, смекчаващи отговорността обстоятелства: чисто съдебно минало,  положителни характеристични данни, изразено искрено съжаление за стореното, както и съпричиняващото поведение на пострадалия.

Като отегчаващо обстоятелство съда отчете допуснатите нарушения на правилата за движение за които е санкциониран с четири наказателни постановление и шест фиша.

При превес на смекчаващите отговорността обстоятелства съда наложи на подсъдимия И. на основание чл.343, ал. 1, б. „в", във вр. чл. 342, ал. 1 във вр.чл.54 от НК наказание лишаване от свобода за срок от три години.Предвид протеклото производство по чл.371 т.2 от НПК и на основание чл.58а от НК това наказание бе редуцирано и определено окончателно наказание лишаване от свобода за срок от две години..

Тъй като И. е неосъждан, с добри характеристични данни, престъплението е по непредпазливост и подсъдимия изразява искрено съжаление за стореното, съдът прецени че с оглед изпълнение на предвидените в чл.36 от НК цели не е наложително той да изтърпява ефективно наложеното ме наказание.Налагането на условно наказание с четири годишен изпитателен срок ще изпълни генералната и частна превенция.

Предвид задължението да наложи лишаване от право да управлява МПС,съда отчете наличните смекчаващи и отегчаващи обстоятелства, свързани с допуснати от И. предишни нарушения на правилата за движение за които е наказан по административен ред.С оглед на тези обстоятелства съда прецени че справедливото наказание лишаване от право да управлява МПС съобразно разпоредбата на чл.343 г от НК е четири години.

По делото са направени разноски в размер на 1323.26лв които И. следва да заплати в полза на държавата по сметка но ОД на МВР В.

С присъдата съдът се произнесе и по веществените доказателства.

 

По тези съображения съдът постанови присъдата си.

 

 

 

 

                                                                           СЪДИЯ: