Решение по дело №307/2016 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 18
Дата: 30 януари 2017 г.
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20167270700307
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 декември 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 30.01.2017г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на шестнадесети януари две хиляди и седемнадесета година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Борисова

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

 

при секретаря В. Р. и с участие на прокурор Яна Николова от ШОП, като разгледа докладваното от председателя Кр. Борисова КАНД № 307 по описа за 2016 г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Комисия за защита на потребителите – гр. Варна, срещу решение № 586/09.11.2016г. на Районен съд – гр. Шумен, постановено по ВНАХД № 2050/2016г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е отменено Наказателно постановление № В-036986/14.06.2016 г. на директора на Регионална Дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Силистра и Търговище при Комисията за защита на потребителите, с което на ЕТ „Й.Й. – Чайка - Шумен” – гр. Шумен, била наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева на основание чл. 211 от Закона за туризма /ЗТ/, за допуснато нарушение на чл. 117, ал. 1 от ЗТ.

Касаторът релевира доводи за незаконосъобразност на съдебния акт поради постановяването му в противоречие с материалния и процесуалния закон. Твърди, че съдът е отменил наложената санкция в разрез със закона, тъй като приобщените доказателства установяват с категоричност вмененото на търговеца нарушение. Сочи  още, че не са налице основания за квалифициране на деятелността като „маловажна”, поради което отправя искане за отмяна на съдебния акт и за потвърждаване на наказателното постановление. В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът, ЕТ „Й.Й. – Чайка - Шумен” – гр. Шумен, в съдебно заседание се явява лично, оспорвайки предявената касационна жалба.

 

 

 

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура изразява становище за законосъобразност на обжалвания съдебен акт и за неоснователност на депозираната касационна жалба.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, същата се явява неоснователна по следните съображения:

С атакуваното решение съдът е отменил Наказателно постановление № В-036986/14.06.2016 г. на директора на Регионална Дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Силистра и Търговище при Комисията за защита на потребителите, с което на ЕТ „Й.Й. – Чайка - Шумен” – гр. Шумен, била наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева на основание чл. 211 от Закона за туризма /ЗТ/, за допуснато нарушение на чл. 117, ал. 1 от ЗТ, издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № К-036986/03.05.2016г. Актът е съставен за това, че при проверка на 20.04.2016г. в гр. Шумен, бул. „Ришки проход” № 29, в обект – заведение за хранене и развлечение, търговецът не е изпълнил административното си задължение при осъществяване на ресторантьорство да състави ценоразпис, който да съдържа грамажи на предлагания асортимент, с което е нарушил разпоредбата на чл. 117, ал. 1 от ЗТ.

При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че субектът не е осъществил приписаното му правонарушение, тъй като стопанисва стол за хранене, който не е категоризиран съобразно изискванията на закона. Това обстоятелство наложило извод, че търговецът не е осъществявал ресторантьорска дейност по смисъла на чл. 111, ал. 1 от Закона за туризма, поради което неправилно била ангажирана отговорсността му за описаното в АУАН и в НП деяние. С оглед на това, съдът заключил, че едноличният търговец е санкциониран за неизпълнение на административно задължение, което в действителност не е извършил, поради което отменил обжалвания пред него санкционен акт.

 Настоящият съдебен състав намира, че при правилно установена фактическа обстановка, въззивният съд е направил обосновани изводи досежно приложението на закона, които се споделят от касационната инстанция. Глава осма, раздел първи от Закона за туризма регулира изискванията спрямо лицата, осъществяващи хотелиерска и ресторантьорска дейност. Чл. 111, ал. 1 от закона разписва, че хотелиерство или ресторантьорство на територията на Република България се извършва само в категоризирани по този закон туристически обекти, с произтичащото задължение за лицата-хотелиери или ресторантьори да съставят ценоразписи - лист-меню за кухненската и сладкарската продукция и карт-меню за алкохолни и безалкохолни напитки със съответните продажни цени и грамажи. С други думи, законът свързва съблюдаването на изискването за съставяне на съответните менюта с посочване на грамажа на храните и приложението на чл. 117, ал. 1 от ЗТ с наличието на надлежно категоризиран туристически обект, в които единствено може да се осъщестява дейността ресторантьорство. Приобщените доказателства установяват с категоричност, че проверяваният обект не е бил категоризиран, съобразно изискванията на закона. При това положение, не би могло да бъде споделено становището, че субектът е осъществявал ресторантьорска дейност в разрез с правилото на чл. 117, ал. 1 от ЗТ, както правилно е приел и районният съд. Извод в подкрепа на горното становище може да се извлече и от текста на административнонаказателната разпоредба, на основание на която е ангажирана отговорността на търговеца. Чл. 211 от ЗТ въздига в нарушение неизпълнението на описаните в чл. 117 от същия нормативен акт задължения от страна на лицето-ресторантьор. Съгласно § 1, т. 58 от ДР на ЗТ, „ресторантьор” е лице, което извършва ресторантьорство във всички видове категоризирани по закона заведения за хранене и развлечения. Както вече бе прокоментирано, проверяваният обект не е категоризиран, което дисквалифицира едноличният търговец като субект на административно-наказателната отговорност по чл. 211 от ЗТ. При това положение, правилно предходният съдебен състав е достигнал до извод за незаконосъобразност на санкционния акт, поради факта, че лицето е санкционирано за неизпълнение на административно задължение, което в действителност не е извършил.

В обобщение на изложеното, касационната инстанция намира, че районният съд е постановил валиден и допустим акт, съобразен изцяло с материалния закон и производствените правила, поради което същият следва да бъде оставен в сила.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

 

 

Р   Е    Ш    И   :

 

         

 ОСТАВЯ В СИЛА решение № 586/09.11.2016г. на Районен съд – гр. Шумен, постановено по ВНАХД № 2050/2016г. по описа на съда.

Решението е окончателно.

        

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                          

                                                                                                   2..........................

        ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 30.01.2017 г.