Присъда по дело №114/2024 на Окръжен съд - Разград

Номер на акта: 8
Дата: 21 май 2024 г. (в сила от 6 юни 2024 г.)
Съдия: Емил Димитров Стоев
Дело: 20243300200114
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 4 април 2024 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 8
гр. Разград, 21.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и първи
май през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Емил Д. Стоев
СъдебниМария М. Драгнева

заседатели:Цена К. Трифонова
при участието на секретаря Дияна Р. Георгиева
и прокурора И. Р. Р.
като разгледа докладваното от Емил Д. Стоев Наказателно дело от общ
характер № 20243300200114 по описа за 2024 година
ПРИСЪДИ:
Признава подсъдимия О. И. К. – български гражданин, роден на ***, с
основно образование, неженен, неосъждан, безработен, живущ в с.
Съединение, ЕГН ********** за виновен в това, че на 03.10.2022 г. в с.
Осенец, при управление на моторно превозно средство — товарен автомобил
марка “МАН ТГХ” с peг. № *** с прикачено полуремарке марка „Ванхол“ с
peг. № ***, не е изпълнил задължението си да контролира непрекъснато
пътното превозно средство, което управлява и нарушил правилата за
движение по чл. 20, ал. 1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, в
резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на Ст.М.Хр., ЕГН
********** от гр. Шумен, с което осъществил от обективна и субективна
страна съставът на престъпление по чл. 343, ал. 1, буква „в” във вр. с чл. 342,
ал. 1 от НК. Поради това и съгласно чл. 373, ал. 2 НПК, чл. 36 НК и чл. 58а
НК го осъжда на две години лишаване от свобода.
На основание чл. 66 НК отлага изпълнението на наложеното наказание
лишаване от свобода за срок от 4 години.
1
На основание чл. 343г от НК налага на подсъдимия О. И. К. наказание
лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от две
години и шест месеца.
На основание чл. 189, ал. 3 НПК осъжда подсъдимия О. И. К. да
заплати в полза на държавния бюджет, по сметка на ОД МВР Разград, 1358,
26 лв. – разноски от досъдебното производство
Присъдата подлежи на обжалване и протестиране пред Апелативен съд
гр. Варна в 15-дневен срок от днес.
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите

Съдебното производство е образувано, на основание чл. 247, ал. 1, т. 1
НПК, по внесен обвинителен акт по досъдебно производство № 330 ЗМ-
152/2022 г. по описа на ОД МВР - Разград, (вх. № 1492/2022 г. по описа на
Окръжна прокуратура - Разград), ЕИСПП номер: БПА 22200052 АМФ против
българския гражданин О. И. К., ЕГН ********** по обвинение в това, че на
03.10.2022 г. в село Осенец, област Разград, при управление на моторно
превозно средство — товарен автомобил марка *** с peг. № *** с прикачено
полуремарке марка „Ванхол“ с peг. № *** нарушил правилата за движение
по чл. 20, ал. 1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ — като водач на
пътно превозно средство не е изпълнил задължението си да контролира
непрекъснато пътното превозно средство, което управлява, като по
непредпазливост причинил смъртта на Ст.М.Хр., ЕГН ********** от гр.
Шумен - престъпление по чл. 343, ал. 1, буква „в“ във вр. с чл. 342, ал. 1 от
НК.
В съдебно заседание прокурорът поддържа обвинението. Моли съда да
постанови осъдителна присъда. Изтъква, че самопризнанието на подсъдимия
К. се подкрепя изцяло от всички доказателства, събрани и проверени на ДП.
Според прокурора, при определяне на наказанието, следва да се отчете
наличието на смекчаващата наказателната отговорност обстоятелства -
чистото съдебно минало на подсъдимия, оказаното съдействие по време на
ДП, а като отегчаващо наказателната отговорност обстоятелство –
наложените наказания за нарушения по ЗДвП. Предлага наказанието на
подсъдимия, след редукцията по чл. 58а, ал. 1 НК, да бъде ориентирано към
минимално предвидения в закона размер лишаване от свобода, като считам,
че предвид чистото съдебно минало и личността на дееца, като не се налага
същият да изтърпи това наказание ефективно, както на основание чл. 343г във
вр. с чл. 37, ал. 1, т. 7 от НК подсъдимия да бъде лишен от право да управлява
МПС.
Подсъдимият О. И. К. се явява в съдебно заседание на 21.05.2024 г. и
признава фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт,
като се съгласява да не се събират доказателства за тях. Заявява, че е виновен
и моли за по-малко наказание, тъй като е възрастен.
Защитникът на подсъдимия адв. В. прави искане за провеждане на
съкратено съдебно следствие при условията на чл. 371, т. 2 НПК, заявява, че
подсъдимият признава фактите, изложени в обстоятелствената част на
обвинителния акт и се съгласява да не се събират доказателства за тях.
В пледоарията си заявява, че безспорно, на посочената дата, след
продължително пътуване и преумора, подсъдимият се унесъл, заспал и
излязъл с управлявания от него товарен автомобил извън пътното платно,
блъснал се последователно в два железобетонни стълба и лек автомобил, и в
резултат на този сблъсък е причинена смъртта на пострадалия.
Счита, че следва да бъде определено наказание под средния размер - 4
години лишаване от свобода, да се редуцира съгласно чл. 58а от НК и да бъде
към минимума. Като според защитника, следва да бъде приложена и
разпоредбата на чл. 66 от НК, дори с един по-продължителен от минималния,
1
изпитателен срок.
Съдът, с определение по чл. 372, ал. 4 НПК, е обявил, че при
постановяване на присъдата ще ползва самопризнанието, без да събира
доказателства за фактите, изложени в обстоятелствената част на
обвинителния акт и като прецени самопризнанието на подсъдимият и
събраните и проверени доказателства, съгласно чл. 373, ал. 3 НПК, установи:
Подсъдимият О. И. К. е български гражданин, роден на ***, с основно
образование, не е женен, не е осъждан (справка за съдимост от 13.12.2023 г. л.
44 от ДП), живее в с. Съединение, община Търговище.
За О. И. К. не били постъпвали сигнали за нарушаване на обществения
ред. Касимон не се събирал с „лица от криминалния контингент“. Отнасял се
с уважение, спрямо полицейските органи. Налице били данни, че е в
конфликт със съседите си и в имотни спорове с роднини. (характеристика на
л. 49 от ДП).
К. е водач на МПС, с категории „В“, „С“, „СЕ“, „АМ“, „ТКТ“, „ВЕ“,
„М“. Придобил е правоспособност през 1987 г. за категория „В“. Придобил е
категория „СЕ“ от 2005 г. Регистрирани са наложени наказания по
административен ред за нарушения по ЗДвП през 2016 г. и 2022 г. (справка за
водач на л. 50 от ДП).
С трудов договор № 36/18.07.2022 г. (л. 137 ДП) подс. О. К. е назначен в
***, гр. Разград на длъжност - „шофьор товарен автомобил - 12 и повече
тона“. Управител на *** бил св. Р.С.. К. извършвал курсове за превоз на стоки
в страната и чужбина.
На 01.10.2022 г. подс. К. трябвало да направи курс до Република
Румъния. С.Х., който искал да постъпи на работа като шофьор в ***, за да се
запознае с работата щял да пътува с автомобила, управляван от подс. К.. На
01.10.2022 г. вечерта О. К. тръгнал със седлови автовлекач ”МАН” с per. №
*** с прикачено към него полуремарке контейнеровоз „Ванхол“ с peг. № ***
за гр. Плоещ, Република Румъния с товар - глюкоза. С него отпътувал и С.Х..
Товарният автомобил бил технически изправен.
На 03.10.2022 г., около 04:00 часа, подс. О. К. управлявал товарния
състав, състоящ се от седлови автовлекач „MAH“ с рег.№ *** и прикачено
към него полуремарке контейнеровоз „Ванхол“ с peг. № *** по път 1-2, в
посока от град Русе към гр. Разград, непосредствено преди с. Осенец, област
Разград. В кабината на влекача, на предната дясна седалка, пътувал Ст.М.Хр.,
който бил заспал.
Участъкът от път 1-2 в посока Русе-Разград, по който подсъдимият
управлявал товарния автомобил, бил двупосочен, прав, с низходящ, надлъжен
наклон, считано спрямо посоката на движение. Платното за движение било с
широчина 9 метра и било разделено чрез единична непрекъсната линия на две
ленти с еднаква широчина от по 4,5 метра. От двете страни на пътното платно
имало тротоари. Пътната настилка в този участък била от дребнозърнест
асфалт, нормално износена, без повреди, неравности и следи от ремонт, суха.
2
След навлизане в с. Осенец, движейки се по ул. ”9-ти септември“, К.
преминал през ляв завой, с относително голям радиус на крИ.та.
Непосредствено след това, в близост до кръстовището с ул. „Ангел Кънчев“,
водачът К. се унесъл и заспал, тъй като бил уморен от дългия преход. Това
довело до отклоняване на товарния автомобил, който напуснал уличното
платно през дясната му граница. Блъснал се в железобетонен електрически
стълб, разположен върху десния тротоар. К. се събудил, но товарният
автомобил продължил да се движи. Последвал втори сблъсък в
железобетонен електрически стълб, разположен върху дясната тротоарна
площ. Накрая се ударил в задната част на лек автомобил ”Опел Астра“ с peг.
№ ***, паркиран пред дом № 47, собственост на св. Й. Д.. След тези три
последователни сблъсъка, товарният автомобил навлязъл частично върху
платното за движение и спрял с предна част, насочена към гр. Разград.
В резултат на поредицата от удари, по товарния автомобил, настъпили
многобройни деформации и разрушавания по кабината, както и охлузвания от
дясната му страна.
В момента на сблъсъка, върху тялото на С.Х., последвали множество
удари от прилежащите вътрешни части на автомобила при рязката промяна
на скоростта и посоката на движение, както и на инерционното движение на
тялото. В резултат на това получил тежка съчетана черепно - мозъчна и
гръдна травми със счупване на лявата слепоочна кост с дислокация на
костните фрагменти, травматичен излив на кръв под меките мозъчни обвивки
в ляво челно слепоочие, контузия на мозъка в ляво слепоочие, кръв в
мозъчните стомахчета, мозъчен оток, счупване на ребра в ляво по две линии,
разкъсване на горния лоб на лявото белодробно крило, свободно излята кръв в
гръдната кухина - 600 мл.
След спиране на автомобила, подсъдимият О. К. погледнал към С.Х. и
видял, че лежи между седалките и стене.
На улицата се събрали хора и подсъдимият им казал да извикат
полиция. Около 04:20 часа бил подаден сигнал за настъпилото пътно-
транспортно произшествие. На местопроизшествието били изпратени
служители на МВР - св. Л.М.-мл. автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“
при ОД на МВР-Разград и колегата му Н., с когото били назначени в наряд.
Полицейските служители установили самоличността на водача на товарната
композиция и спътника му. К. им обяснил, че заспал на волана. Служителите
на МВР тествали О. К., с техническо средство „Алкотест Дрегер 7410“, за
употреба на алкохол, като устройството отчело 0,00 промила.
На местопроизшествието пристигнал екип на ЦСМП - гр. Разград, който
констатирал смъртта на пътника в товарния автомобил - С.Х..
Описаната фактическа обстановка е установена въз основа на
самопризнанието и всички събрани доказателства, които го подкрепят. Няма
противоречия в доказателствената съвкупност. От показанията на свидетелите
Минков – служител на МВР, посетил местопроизшествието и С. – собственик
на дружеството, в което работел подсъдимия, се установява, че подс. К. е
3
управлявал автомобила и те подкрепят самопризнанието му. От протокол за
оглед на местопроизшествие от 03.10.2022 г. (л. 3), фотоалбум (л. 23),
протокол за оглед на веществено доказателство (л. 63), фотоалбум (л. 65) и
заключение по АТЕ (л. 86) се установява механизма на произшествието,
причинените увреждания.
От заключението по СМЕ (л. 69) се установява причината за смъртта на
С.Х. и механизма на причиняване на уврежданията.
Фактическата обстановка е установена безспорно въз основа на
събраните доказателства. Несъмнено самопризнанието се подкрепя от
доказателствата.
От правна страна.
Безспорно се установява, че К. е управлявал товарен автомобил и по
време на управлението е заспал, в резултат на което загубил контрол върху
управлението, което довело до сблъсък на автомобила, последователно в два
железобетонни стълба и паркиран върху тротоарната площ лек автомобил. От
сблъсъка върху тялото на пътника в товарния автомобил - С.Х., последвали
множество удари от прилежащите вътрешни части при рязката промяна на
скоростта и посоката на движение, както и на инерционното движение на
тялото и в резултат на това получил тежка съчетана черепно - мозъчна и
гръдна травма, което довело до смъртта му.
С деянието К. е осъществил от субективна и обективна страна съставът
на престъплението по чл. 343, ал. 1, буква „в“ във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК.
Подсъдимият е нарушил чл. 20, ал. 1 от ЗДвП, тъй като не е изпълнил
задължението си да контролира превозното средство. Това е довело до
излизане от пътя на товарния автомобил, последователни сблъсъци с стълбове
и автомобил, което пък довело до увреждане на пътника в автомобила и като
последица на получените тежки травми, настъпване на смъртта му. Налице е
пряка причинна връзка между допуснатото нарушение на правилата за
движение по пътищата, настъпилото ПТП и смъртта на С.Х..
Престъплението е извършено при форма на вината непредпазливост,
тъй като подс. К. не е искал и предвиждал настъпването на смъртта на
Ст.М.Хр., но е бил длъжен и е имал възможност да предвиди настъпването на
общественоопасните последици. К. е водач с продължителен стаж и предвид
категориите, които притежава, с допълнително обучение, съответно е бил в
състояние да предвиди последиците от нарушението на правилата за
движение по пътищата.
По наказанието.
За престъплението, извършено на 03.10.2022 г. НК предвижда,
съобразно чл. 2, ал. 2 НК) наказание лишаване от свобода от две до шест
години.
Съобразно правилата на чл. 58а НК съдът определя наказанието
лишаване от свобода, като се ръководи от разпоредбите на Общата част на
кодекса и намалява така определеното наказание с една трета.
4
Съгласно чл. 54 НК съдът определя наказанието в пределите,
предвидени от закона за извършеното престъпление, като взема предвид
степента на обществената опасност на деянието и дееца, подбудите за
извършване на деянието и другите смекчаващи и отегчаващи вината
обстоятелства.
Съдебният състав като отчете възрастта на подсъдимия, събраните
характеристични данни, съгласно които не са постъпвали сигнали срещу
подсъдимия, същият се отнася „с уважение, спрямо полицейските органи“ и
следва да се приеме, че не е склонен да нарушава обществения ред, намира че
К. не е със значителна обществена опасност.
Съдебният състав намира, че е налице превес на смекчаващите
обстоятелства – К. е с добри характеристични данни, не е осъждан, съдейства
за разкрИ.не на престъплението, не са регистрирани значителен брой
нарушения на правилата за движение по пътищата по време на
продължителния му стаж като водач на МПС – от 1987 г.
Съдът взе предвид и необходимостта от възпитателно въздействие
върху другите членове на обществото, тъй като множество са деянията,
свързани с нарушение на правилата за движение по пътищата, като част от
тях, както настоящото, са свързани с тежки последици. Съдът отчете и че К., с
оглед продължителния си стаж като водач, специализираното обучение за
съответните категории, обстоятелството, че работи като професионален
водач, който управлява тежкотоварно превозно средство, е следвало да
прояви повече внимание и съответно би следвало да познава в детайли тази
професия и правилата за движение.
С оглед на изложеното съдът определи наказание под средния размер –
3 години лишаване от свобода. На основание чл. 58а НК намали наказанието с
1/3 и наложи наказание 2 години лишаване от свобода. Съдебният състав
счете, че за поправянето на К. не е необходимо ефективно изтърпяване на
наложеното наказание и на основание чл. 66 НК отложи изпълнението му за
изпитателен срок от 4 години. Факта на осъждането, възможността да се
приведе в изпълнение наложеното наказание и протеклият наказателен
процес са достатъчни, за да се окаже поправително въздействие върху К..
За престъплението, извършено от подсъдимия законът предвижда
налагане на наказание лишаване от свобода и лишаване от права. На
основание чл. 57, ал. 2 от НК, съдът следва да определи размера на всяко
наказание така, че в своята съвкупност да отговарят на целите посочени в чл.
36 от НК. Съдът намира, че следва да наложи наказание лишаване от права,
предвид настъпилите тежки общественоопасни последици и с оглед
наличните смекчаващи и отегчаващи обстоятелства, лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от две години и шест месеца.
Така биха се постигнали целите по чл. 36 НК, включително и
предупредителното въздействие върху другите членове на обществото.
На основание чл. 189 НПК следва да заплати разноските по делото.

5
Съдия:
6