Определение по дело №318/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 486
Дата: 13 септември 2019 г. (в сила от 20 ноември 2019 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20197280700318
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 10 септември 2019 г.

Съдържание на акта

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

№ 486/13.9.2019 г.

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в закрито заседание на тринадесети  септември   две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

 

при секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от председателя ч. адм. д. № 318 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е образувано по искане  на Д.К.Р. ***, чрез адв. П.Г., с което е поискано издаването на разпореждане да бъдат прекратени действията, извършвани от ОСЗ „Тунджа“ – Ямбол във връзка с непроизнасяне и приключване на процедурата по възстановяване на собствеността върху гора в землището на с. М., общ. Тунджа, обл. Ямбол на наследниците на С.Р.П. и предприемане на действия по приключавне на процедурата в най-кратък срок.

С Разпореждане № 504/10.09.2019 г. на ЯАС, искането е оставено без движение, като на жалбоподателя е даден 7 – дневен срок, в който да представи документ за платена държавна такса в размер на 10 лева за образуване на делото и да конкретизира искането си, като посочи срещу какво е насочено същото – срещу действия или срещу бездействие, на кой административен орган и в какво се изразяват те, като е уведомен, че  неизпълнението на указанието в срок ще предизвика прекратяване на  производството по делото.    

 Съобщението за оставяне на искането без движение е получено от адв. Г., като във връзка с това на 11.09.2019 г. същата е депозирала молба с вх. № 2031, към която е приложила документ за платена държавна такса, с което е първото от дадените от съда указания е изпълнено.  

 По отношение на второто указание, в молбата за конкретизация изрично е посочено, че се „касае за действия, които не са административни актове и не са извършват в изпълнение на административен акт или на закона“, както и че искането е за „прекратяване на следните действия – незаконосъобразна, неоснователна (безсмислена) размяна на писма, кореспонденция с други административни органи“. В петитума също е посочено, че се иска издаване на разпореждане за прекратяване на „действията, извършвани от ОСЗ „Тунджа“ – Ямбол, във връзка с процедурата по възстановяване на собствеността върху гора в землището на с. М., общ. Тунджа, обл. Ямбол, на наследниците на С.Р.П, изразяващи се в незаконосъобразна кореспонденция между ОСЗ „Тунджа“ – Ямбол и други административни органи“. Така извършената конкретизация обаче отново не отстранява неяснотата относно предмета на искането – отново не става ясно дали се касае за фактически действия, които не се основават на административен акт, или се касае за бездействие от страна на административен орган по задължение, произтичащо от нормативен акт или по извършването на фактически действия, които е длъжен да извърши по силата на закона. Това е така, тъй като от обстоятелствената част както на първоначалното искане, така и на конкретизиращата молба е видно, че всъщност целта е предприемане на действия по приключване на процедурата в най-кратък срок, т. е. по-скоро се иска предприемане на действия.  Това обстоятелство е от съществено значение, тъй като редът, който АПК предвижда за защита срещу неоснователните действия е различен от този, който е предвиден за защита срещу неоснователни бездействия, като защитата срещу неоснователните действия е  уредена в раздел I на глава петнадесета, а тази срещу неоснователни бездействия – в раздел II на същата глава.

Отделно от това, ако пък се приеме, че искането е насочено срещу фактически действия,  изразяващи се в незаконосъобразна кореспонденция между ОСЗ „Тунджа“ – Ямбол и до други административни органи, то същото е недопустимо.    Видно от разпоредбата на чл. 250, ал. 1 от АПК, прекратяването на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона може да поиска всеки, който има правен интерес. Това означава, че тези действия следва да засягат   права или интереси на лицето, спрямо което са насочени. В настоящия казус фактическите действия, изразяващи се в размяна на кореспонденция  не са от такъв характер, тъй като тази кореспонденция освен че съставлява по-скоро изявления на органа по отношение на други органи,    не засяга пряко правата на Р.. Тя не е и насочена  спрямо него, а е отправена към други административни органи във връзка с уреждането на възникналия казус.  Отделно от това, видно от приложената към делото кореспонденция между ОСЗ „Тунджа“ – Ямбол и други държавни органи става ясно, че последното писмо е от 30.07.2019 г., т.е. към момента на подаване на настоящото искане няма данни въпросната кореспонденция  да продължава. А за защитата по чл. 250 от АПК е необходимо действията, чието прекратяване се иска, да продължават и към момента на сезирането на съда.  

С оглед на изложеното, поради недопустимост на жалбата (липса на предмет и на правен интерес), което е пречка за разглеждането й по същество, тя следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

Водим от горното и на осн. чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

 

 

 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

 

 

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата  Д.К.Р. *** с която се иска прекратяване на действия, извършвани от ОСЗ „Тунджа“ – Ямбол, изразяващи се в размяна на незаконосъобразна кореспонденция между ОСЗ „Тунджа“ – Ямбол и други административни органи  във връзка с  процедурата по възстановяване на собствеността върху гора в землището на с. М., общ. Тунджа, обл. Ямбол на наследниците на С.Р.П. и ПРЕКРАТЯВА производството по ч.  адм. д. № 318 /2019 г. по описа на Административен съд - Ямбол.

 

Определението  ПОДЛЕЖИ на обжалване с частна касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ в 7 – дневен срок от съобщаването му.

 

  

 

 

                                    СЪДИЯ:/п/не се чете