Решение по дело №5/2018 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 60
Дата: 20 април 2018 г. (в сила от 16 май 2019 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20187270700005
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 януари 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№.............

 

град Шумен, 20.04.2018г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на десети април две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                               Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

при участието на секретаря В. Русева, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 5 по описа за 2018 година на Административен съд – гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), образувано по жалба на К. К. Б. *** срещу Уведомително писмо изх. № ш-4493/20.12.2017 г. на Директор ОД „Земеделие“ гр. Шумен, с което директора на Областна дирекция «Земеделие» гр. Шумен заявява, че в резултат на кръстосани проверки от служители в ОД «Земеделие» гр. Варна през м. август и във връзка с издадени от ОД «Земеделие» гр. Шумен Констативни протоколи за 100% нанесени щети на земеделски култури от паднала градушка през м. юли 2017 г. са нанесени корекции на издадените протоколи, както следва: парцел № 83510-2052-1-1 с площ 1.37 ха, орехи, за който е съставен констативен протокол №2494/02.08.2017 г. е коригиран процента на признатите щети от 100 % на 50-70%. Писмото е съобщено на оспорващата на 22.12.2017 г.

Оспорващата счита, че незаконосъобразно се изменят констатациите, обективирани в протокол №2494/02.08.2017 г. , като органът се позовава на извършени други проверки, без да е посочен конкретен документ /констативен протокол или др./, съставен при извършването им. Заявява, че е била лишена от възможност да присъства и защити интересите си по време на допълнителните проверки.

Отправено е искане за отмяна на Уведомително писмо изх. № ш-4493/20.12.2017 г. на Директор ОД „Земеделие“ гр. Шумен и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответната страна, чрез процес. представител твърди, че жалбата е недопустима, доколкото е с предмет неподлежащ на оспорване акт. В условията на алтернативност счита жалбата за неоснователна, като излага съобжажения в тази насока.

Шуменският административен съд, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

Съдът намира жалбата за процесуално допустима, поради следните съображения:

Със заявление вх. № 2494/31.07.2017 г. до Директора на ОД „Земеделие“ гр. Шумен оспорващата поискала да бъде назначена комисия за констатиране на нанесени щети в резултат на паднала градушка в землището на с. Царев брод, по отношение на следния имот: БЗС 83510-2052-1-1 с площ 13683 кв. м., с орехови насаждения.

Със Заповеди №РД-27-58/23.03.2017 г. и № РД-09-615/04.08.2017 г. на Министъра на земеделието и храните са назначени: постоянна областна експертна комисия по зърнопроизводство, с определен поименен състав, а с втората в т.8 е определен поименен състав на комисия, която в срок от 08.08.2017 г. до 11.08.2017 г. следва да извърши проверки по т.1 от същата заповед – на място на площите, за които са издадени протоколи за 100% нанесени щети, вследствие на настъпилите неблагоприятни климатични условия-градушки и наводнения през м. юли 2017 г.

С констативен протокол №2494/02.08.2017 г. по отношение на парцел № 83510-2052-1-1 с площ 1.37 ха, орехи са констатирани 100% нанесени щети на земеделски култури от паднала градушка през м. юли 2017 г.

Въз основа на него, оспорващата депозирала заявление №27/558455/03854 от 27.10.2017 г. до Областна дирекция Държавен фонд „Земеделие“ гр. Шумен за компенсиране на загуби на земеделски производители за напълно пропаднали площи в резултат на природни бедствия или неблагоприятни климатични условия, настъпили през 2017 г.

С писмо изх. № 91-1484/06.12.2017 г. зам. министъра на земеделието и храните уведомил директора на ОД „Земеделие“ гр. Шумен, че след обстоен анализ на изготвени доклади, Комисията е определила за изключване от компенсиране приложени в табличен вид парцели, като под №44 фигурира заявеният от оспорващата парцел № 83510-2052-1-1 с площ 1.37 ха, за който са отразени щети 50-70%.

С Уведомително писмо изх. № ш-4493/20.12.2017 г., Директора на ОД „Земеделие“ гр. Шумен уведомил оспорващата, че в резултат на кръстосани проверки от служители в ОД «Земеделие» гр. Варна през м. август и във връзка с издадени от ОД «Земеделие» гр. Шумен Констативни протоколи за 100% нанесени щети на земеделски култури от паднала градушка през м. юли 2017 г. са нанесени корекции на издадените протоколи, както следва: парцел № 83510-2052-1-1 с площ 1.37 ха, орехи, за който е съставен констативен протокол №2494/02.08.2017 г. е коригиран процента на признатите щети от 100 % на 50-70%. Писмото е съобщено на оспорващата на 22.12.2017 г.

Несъгласна, Б. депозирала жалба до Админисдтративен съд – Шумен.

Шуменският административен съд, като прецени предпоставките за допустимост и основателност на жалбата, с която е сезиран, и взе предвид доказателствата по делото и доводите на страните, с оглед на изтъкнатите отменителни основания по чл. 146  от АПК приема следното:

По допустимостта на жалбата:

Съдът приема, че жалбата е подадена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и при наличието на правен интерес от оспорването. Съставянето на констативен протокол има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.3 АПК - волеизявление за издаване на документ, от значение за упражняване на права. Той е задължителна предпоставка за подаване на заявление за отпускане на държавна помощ от ДФЗ, като Разплащателна агенция, но се издава от ОДЗ, като компетентен орган в системата на МЗХГ. Ето защо, както издаването на констативен протокол, така и корекцията му съставляват годен предмет на съдебен контрол за законосъобразност по реда на чл.145 и следващите от АПК.

Гореизложеното налага извода, че оспорването срещу Уведомително писмо изх. № ш-4493/20.12.2017 г., Директора на ОД „Земеделие“ гр. Шумен е процесуално допустимо, разгледано по същество, оспорването е основателно предвид следните съображения:

Видно от представените по делото Указания за предоставяне на Държавна помощ за компенсиране на загуби на земеделски стопани за напълно пропаднали площи в резултат на природни бедствия или неблагоприятни климатични условия, настъпили пред 2017 г., издадени от изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" са разписани правила за определяне на лицата, имащи право на конкретната държавна помощ; случаите, при които тя се отпуска; документите за кандидатстване; реда за кандидатстване; отговорностите и сроковете на помощта. В т.1 от тях е посочено, че държавната помощ се предоставя за 100 % пропаднали площи, заети със земелски култури. В т.4 са описани документите, които за длъжни да представят земеделските производители, за да кандидатстват за държавната помощ за компенсиране на загуби. В т.4, б."г" е описан, като задължителен за представяне оригинален констативен протокол за напълно пропаднали площи със земеделски култури, вследствие на природно бедствие или неблагоприятно климатично условие.

В раздел ІІ "Ред за предоставяне на помощта" , т.3 е записано, че лицата , които имат издадени констативни протоколи кандидатстват за подпомагане в ОД на ДФЗ, отдел "Прилагане на схеми и мерки за подпомагане" по постоянен адрес - (текстът "издадени констативни протоколи" е откроен текстово с удебелен черен шрифт). ДФЗ информира земеделските стопани за размера на изплатената държавна помощ. Срокът за подаване на заявленията е от 23.10.2017 г. до 10.11.2017 г. А срокът за изплащане на средствата е до 8.12.2017 г.

Редът за обследвания на площите със земеделски култури и издаване при необходимост на Констативни протоколи за 100 % пропаднали площи (реколта) от земеделски култури, или обикновени протоколи е уредено на в писмо изх.№ 9166-20 от 24.02.2017 г., издадено от заместник-министъра на земеделието и храните. В раздел ІІ, т.1 и т.2 от утвърдените правила при настъпило неблагоприятно климатично условие, всеки регистриран земеделски стопанин може да подаде писмено заявление за извършване на обследване на площите с култури.

Заявленията се подават в Общинската служба по земеделие или в Областна дирекция "Земеделие" по местонахождението на имотите – в случая оспорващата подала заявление вх. № 2494/31.07.2017 г. до Директора на ОД „Земеделие“ гр. Шумен, с което поискала да бъде назначена комисия за констатиране на нанесени щети в резултат на паднала градушка в землището на с. Царев брод, по отношение на следния имот: БЗС 83510-2052-1-1 с площ 13683 кв. м., с орехови насаждения, във връзка с което бил издаден констативен протокол №2494/02.08.2017 г. по отношение на парцел № 83510-2052-1-1 с площ 1.37 ха, орехи са констатирани 100% нанесени щети на земеделски култури от паднала градушка през м. юли 2017 г.

На база издаденият констативен протокол  оспорващата депозирала заявление №27/558455/03854 от 27.10.2017 г. до Областна дирекция Държавен фонд „Земеделие“ гр. Шумен за компенсиране на загуби на земеделски производители за напълно пропаднали площи в резултат на природни бедствия или неблагоприятни климатични условия, настъпили през 2017 г., като срокът, регламентиран в Раздел II т.3 от Условията е спазен.

Следователно, оспорващата е предприела всички необходими действия в определените срокове, съобразно Указанията за изплащане на помощ.

Оспореното уведомително писмо е издадено в рамките на процедурата по искане за издаване на констативен протокол за напълно пропаднали площи, но не отговаря и на изискванията за форма по  чл. 59, ал.2, т.4 от АПК. Съгласно цитираната разпоредба, административният акт следва да съдържа фактически основания за неговото издаване, които са реквизит на формата на акта. Неизлагането на мотиви е нарушение на формата и е съществено, тъй като засяга непосредствено правото на защита, поради неизлагане на съображения за издаването му. Това нарушение възпрепятства съда да упражни контрол за законосъобразност върху акта, тъй като не може да се установи правилни ли са съображенията на административния орган, довели до издаване на оспорения акт. В конкретния случай нито в уведомителното писмо, нито в писмо изх. № 91-1484/06.12.2017 г. на зам. министъра на земеделието и храните се съдържат правни и фактически основания. Не са изложени каквито и да било мотиви, във връзка извършената корекция в констатациите на първоначално издаденият протокол. Неизлагането на мотиви е самостоятелно основание за отмяна на оспорения пред съда административен акт.

Действително АПК не изключва възможността мотивите да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт, но изложените в тях съображения следва да дадат на съда необходимата основа за правилно извършване на проверката за законосъобразност и правилност на обжалвания акт, както и за правилно ориентиране на защитата на страните, което в случая не е налице.

На следващо място, определена от МЗХГ комисия преразгледала докладите от извършените контролни проверки на място на площите, за които са издадени констативни протоколи за 100% нанесени щети и са определени за изключване от компенсиране приложените в таблица издадени констативни протоколи и/или посочени отделни парцели от тях. Резултатите в табличен вид са предоставени на Областна дирекция "Земеделие", Шумен с писмо от 14.12.2017 г. с указание за предприемане на действия за уведомяване на засегнатите земеделски стопани. Под № 44 от таблицата е вписана частната жалбоподателка с процесния парцел. Изпратеното до нея уведомително писмо изцяло повтаря съдържанието на таблицата и е получено на 22.12.2017 г.

Действията са се развили след изтичане на крайните срокове за подаване на заявление за подпомагане и изплащане на държавна помощ, а именно срокът за подаване на заявленията е от 23.10.2017 г. до 10.11.2017 г., а срокът за изплащане на средствата е до 8.12.2017 г., респ. с изтичането на срока е преклудирана възможността за преразглеждането и произнасянето по депозирани заявления.

С оглед гореизложеното, Уведомително писмо изх. № ш-4493/20.12.2017 г. на Директор ОД „Земеделие“ гр. Шумен е незаконосъобразно, като издадено в нарушение на изискването за форма съгл. чл.59 ал.2 т.4 от АПК и след изтичане на преклузивния срок, визиран в Раздел II т.3 от Указания за предоставяне на Държавна помощ за компенсиране на загуби на земеделски стопани за напълно пропаднали площи в резултат на природни бедствия или неблагоприятни климатични условия, настъпили пред 2017 г., издадени от изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие".

Поради гореизложеното, съдът счита, че подадената жалба е основателна и като такава, същата следва да бъде уважена, а атакуваното с нея уведомително писмо да бъде отменено, а производството по депозираното искане за обезщетение за нанесени щети следва да бъде довършено.

С оглед изхода на делото, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК и предвид направеното искане за присъждане на разноски в полза на оспорващия, ответникът - ще следва да бъде осъден да заплати от бюджета си направените от оспорващия съдебно-деловодни разноски в общ размер на 165 лв., от които: 10 лв. - платени за държавна такса, 150 лв. - за адвокатско възнаграждение и 5 лв. – планети за издаване на съдебно удостоверение.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал.2 вр. чл. 146 т.2 от АПК съдът,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № ш-4493/20.12.2017 г. на Директор ОД „Земеделие“ гр. Шумен, с което директора на Областна дирекция «Земеделие» гр. Шумен заявява, че в резултат на кръстосани проверки от служители в ОД «Земеделие» гр. Варна през м. август и във връзка с издадени от ОД «Земеделие» гр. Шумен Констативни протоколи за 100% нанесени щети на земеделски култури от паднала градушка през м. юли 2017 г. са нанесени корекции на издадените протоколи, както следва: парцел № 83510-2052-1-1 с площ 1.37 ха, орехи, за който е съставен констативен протокол №2494/02.08.2017 г. е коригиран процента на признатите щети от 100 % на 50-70%.

ОСЪЖДА Областна дирекция «Земеделие» гр. Шумен да заплати на К. К. Б. ЕГН **********,*** съдебно-деловодни разноски в  размер на 165 (сто шестдесет и пет) лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14 - дневен срок от съобщаването чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.

                                   

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 .