Решение по дело №376/2023 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 186
Дата: 30 май 2023 г.
Съдия: Диана Кирилова Георгиева
Дело: 20233630200376
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 186
гр. Шумен, 30.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, II-РИ СЪСТАВ, в публично заседание на
десети май през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Диана К. Георгиева
при участието на секретаря В.П.И.
като разгледа докладваното от Диана К. Георгиева Административно
наказателно дело № 20233630200376 по описа за 2023 година
Производството е по чл.58д и следващите от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш № ********** за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от
Закона за пътищата, издаден от Агенция "Пътна инфраструктура" към Министерство на
регионалното развитие и благоустройството, с който на "********" ЕООД, ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: **************, представлявано от Л.И.М. на
основание чл.187а, ал.2, т.3 във връзка с чл.179, ал.3б от ЗДв.П е наложена имуществена
санкция в размер на 2 500 лева за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДв.П.
Жалбоподателят моли съда да отмени електронния фиш като необоснован,
незаконосъобразен и постановен при допуснати съществени процесуални нарушения. В
съдебно заседание за дружеството – жалбоподател, редовно призовано не се явява
представляващ или процесуален представител.
Административно – наказващият орган, редовно призован, изпраща упълномощен
представител, който моли ЕФ да бъде потвърден, намирайки изложените доводи на
жалбоподателя за неоснователни. Счита, че ЕФ е издаден при спазване на всички
материалноправни и процесуални норми. Излага, че вмененото нарушение било описано по
ясен и недвусмислен начин, поради което не е нарушено правото на защита. Намира също
така за безспорно доказаното осъщественото нарушение, както и, че правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на дружеството, посредством издадения ЕФ.
Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата е подадена в срока по чл.189ж, ал.5 от ЗДв.П, поради което е процесуално
допустима.
1
От събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност, се установи следното от фактическа страна:
На 29.11.2021г. в 18.43 часа в Община Шумен с устройство № 10061,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1
от ЗП, намиращо се на път A-2 км. 340+293 било установено нарушение №
D2BAF14CB422723CEO53021F16OA7ADD - движение на ППС – влекач „Ивеко Стралис“ с
рег. № В63 20НС с технически допустима максимална маса 18 000, брой оси 2, екологична
категория ЕВРО 5, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща техническа допустима
максимална маса на състава 44 000, с посока нарастващ километър по път А - 2 км.340
+293, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за ППС изцяло не била заплатена
дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, тъй като за посоченото ППС нямало
валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаване.
За нарушението електронната система за събиране на пътни такси създала доклад по
чл.167а, ал.3 от ЗДв.П, съгласно който нарушението се изразява в това, че ППС няма
маршрутна карта или бордово устройство.
След установяване, че ППС е собственост на "********" ЕООД, ЕИК *********, за
регистрираното нарушение от Агенция "Пътна инфраструктура" бил издаден процесния
Електронен фиш № **********, посредством който на дружеството, на основание на
основание чл.187а, ал.2, т.3 във връзка с чл.179, ал.3б от ЗДв.П, е наложена имуществена
санкция в размер на 2 500 лева за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДв.П.
Описаната фактическа обстановка съдът установи въз основа на събраните по
делото писмени доказателства, както и изготвените с техническото средство веществени
доказателства - снимки. Събраните по делото гласни доказателства не опровергават така
установената фактическа обстановка.
При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна
следното:
Обжалваният електронен фиш е издаден от компетентен орган, тъй като
разпоредбата на чл.10, ал.10 от ЗП посочва, че Агенция "Пътна инфраструктура"
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на пътните такси и
функциите на лице, събиращо пътни такси, както и по управлението на смесената система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база
изминато разстояние, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси.
За извършено нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДв.П законодателят е предвидил в
чл.179, ал.3б от ЗДв.П имуществена санкция в абсолютен размер от 2 500 лева за
собственика /юридическо лице/ на ППС от категорията по чл.10б, ал. 3 от ЗП /ППС с обща
технически допустима максимална маса над 3,5 тона/, за което изцяло или частично не е
заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, включително в резултат на невярно
декларирани данни, посочени в чл.10б, ал.1 от ЗП, каквато именно е наложена на
2
жалбоподателя и не подлежи на изменение от настоящия съдебен състав.
Съдът намира, че правилно е определен и субектът на нарушението. Процесният
автомобил към момента на извършване на нарушението е собственост на дружеството –
жалбоподател, поради което правилно е била ангажирана отговорността "********" ЕООД,
с ЕИК ********* посредством издадения Електронен фиш № **********.
Безспорно в случая е допуснато нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДв.П, който
задължава собственикът да не допуска движението на пътно превозно средство по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за ППС не са изпълнени задълженията във
връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП
според категорията на ППС. Нарушението е установено по несъмнен начин, тъй като е
доказано, че на 29.11.2021г. в 18.43 часа с устройство № 10061, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП, намиращо се на път
А-2 км. 340+293 в Община Шумен, е установено движение на ППС – влекач „Ивеко
Стралис“ с рег. № В63 20НС, с технически допустима максимална маса 18000, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 5, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща техническа
допустима максимална маса на състава 44000. Пътят е включен в обхвата на платената
пътна мрежа и за движение по него се дължат такси по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, които зависят
от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от
категорията на пътното превозно средство, броя на осите и от екологичните му
характеристики, и се определя за всеки отделен път или пътен участък. От приложената по
делото информация за МПС се установява, че ППС влекач „Ивеко Стралис“ с рег. № В63
20НС е с обща технически допустима максимална маса 18000, т. е. над 3.5т., поради което
на основание чл.10, aл.1, т.2 от ЗП за движението му по платената пътна мрежа, в
конкретният случай по път А-2 км. 340+293 /магистрала/ се дължи тол такса.
В случая към 29.11.2021г. не е налице подадена тол декларация, обстоятелство, по
което не се спори от страните, а и с оглед приобщените по делото справки по дата на
пътуване от ТОЛ системата на България на процесното ППС се установява, че за часа на
движение - 18.43 на 29.11.2021г. няма подадена тол декларация за района на Шумен.
Неподаването не се дължи на техническа неизправност в системата на АПИ, тъй като такива
доказателства не се събраха. Според изисканата справка от "Интелигенти трафик системи"
АД от техническият запис на системата за мониторинг на бордовите устройства, бордово
устройство, асоциирано към ППС с рег. № В63 20НС е било изключено или неправилно
включено в електрическото захранване в периода от 27.11.2021г. – 18,46 часа до
01.12.2021г.- 17,07 часа, в следствие на което в този период не са генерирани данни за
геолокация на бордовото устройство и няма създадени тол декларации, което е и причината
за регистрираното неправомерно ползване на платената пътна мрежа.
Съгласно чл.167а, ал.3 от ЗДв.П електронната система за събиране на пътни такси
по чл.10, ал.1 от ЗП създава доклади за всяко установено нарушение по чл.179, ал.3-3в от
ЗДв.П, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения - видеозаписи, каквито са приложени по
3
административната преписка. Докладите, заедно с приложените към тях статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства. Съгласно разпоредбата на
чл.189е, ал.8 от ЗДв.П отразените в системата данни се считат за доказателства за мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното
превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни и
наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
Предвид приложения по делото доклад от електронната система за събиране на
пътни такси и статично изображение на процесното ППС, съдът приема за безспорно
установено, че на посочените в ЕФ дата и час същото се е движело по Републикански път А-
2 км. 340+293, с посока намаляващ километър, в Община Шумен без валидна маршрутна
карта или валидна тол декларация за преминаване. В производството по установяване и
санкциониране на нарушението са спазени изискванията на ЗДв.П и специфичните условия
на ЗП, като нарушението е установено от снимки от електронната система за събиране на
пътни такси.
Административнонаказателната отговорност на дружеството е ангажирана
основание чл.187а, ал.2, т.3 във връзка с чл.179, ал.Зб от ЗДв.П. Разпоредбата на чл.179,
ал.3б от ЗДв.П предвижда наказание за собственик на пътно превозно средство от
категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата
такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП. Заплащането на ТОЛ таксата дава право на едно пътно
превозно средство да измине разстояние между две точки от съответния път или пътен
участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на сбора на отделните тол
сегменти, в които съответното ППС е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа
на сбора на изчислените за съответните тол сегменти такси. Правилно е осъществена
правната връзка с разпоредбата на чл. 179 ал. 3б от ЗДв.П, тъй като двете разпоредби се
допълват. Според текста на чл.187а от ЗДв.П при установяване на нарушения по чл.179,
ал.3-3б от ЗДв.П в отсъствие на нарушителя – какъвто е процесния случай, се счита, че
пътното превозното средство е управлявано от собственика му. В ал.2 на същия член
императивно е установено, че когато собственик на ППС е юридическо лице, за допуснатото
движение на ППС без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане
на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП, на него се налага имуществена санкция по т.3 от
същата алинея в размер на 2500 лева, каквато именно е била наложена на жалбоподателя.
Доколкото в ЕФ е посочено, че нарушението е установени посредством устройство № 10061,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1
от ЗП, съдът намира, че правото на защита на дружеството не е нарушено. Вмененото във
вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да
разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.
Предвид всичко гореизложено, съдът намира, че напълно основателно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на дружеството жалбоподател за така
4
установеното нарушение и му е наложено наказание, поради което ЕФ следва да бъде
потвърден като правилен и законосъобразен.
Съгласно разпоредбата на чл.63д от ЗАНН в производствата пред районния
страните имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. В конкретния случай, с
оглед изхода на правния спор, разноски се дължат в полза на административнонаказващия
орган, чийто представител своевременно е поискал присъждането им. Размерът на
възнаграждение се определя от съда, съобразно действителната правна и фактическа
сложност на делото. Съгласно чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ
възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 150 лева. В настоящия
случай процесуалният представител на АНО е осъществил процесуално представителство
в две открити съдебни заседания, изготвил и депозирал е писменото становище, от друга
страна делото не се отличава с някаква изключителна фактическа или правна сложност,
поради което съдът намира, че следва да бъде определено и присъдено възнаграждение в на
80 лева.
С оглед потвърждаването на обжалвания ЕФ, неоснователно се явява искането на
жалбоподателя за присъждане на разноските по делото за адвокатски хонорар.
По гореизложените съображения и на основание чл.63, ал.2 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш № ********** за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, издаден от Агенция "Пътна инфраструктура" към
Министерство на регионалното развитие и благоустройството, с който на "********" ЕООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: **************, представлявано от
Л.И.М. на основание чл.187а, ал.2, т.3 във връзка с чл.179, ал.3б от ЗДв.П е наложена
имуществена санкция в размер на 2 500 лева за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДв.П.
ОСЪЖДА "********" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
с. Приселци, обл. Варна да заплати на Агенция "Пътна инфраструктура" към Министерство
на регионалното развитие и благоустройството юрисконсултско възнаграждение в размер на
80 /осемдесет/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
гр.Шумен на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава 12 от АПК в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
5