Решение по дело №5/2022 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 17
Дата: 9 март 2022 г. (в сила от 30 март 2022 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20222180200005
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 януари 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 17
гр. Царево, 09.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на десети февруари през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Мария Ат. Москова
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от Мария Ат. Москова Административно
наказателно дело № 20222180200005 по описа за 2022 година

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Г. И. Л. – кмет на община Царево, против
Наказателно постановление № 90/03.12.2021г. на Директора на РИОСВ-
Бургас, с което за нарушение на чл.19 ал.3 т.12 от Закона за управлението на
отпадъците /ЗУО/ му е наложена глоба в размер на 3 000 лева на основание
чл.151 ал.2 т.15 от Закона за управлението на отпадъците /ЗУО/. С жалбата
се моли за отмяна на НП като неправилно и незаконосъобразно, като се
излагат подробни доводи.
В с.з. жалбоподателя, редовно уведомен, се представлява от адв.Г.Н.,
чрез който поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено. Претендира
присъждането на разноски за адвокатско възнаграждение.
В с.з. АНО, редовно уведомен, се представлява от надлежно
упълномощен процесуален представител – мл.ю.к.П., чрез който моли
наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно.
След като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото
1
писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на
страните намери за установено следното:
При извършена проверка в периода от 22.07.2021г. до 23.07.2021г.
св.Х.И.–ст.експерт в РИОСВ-Бургас в присъствието на Пл.В. –мл.експерт
„Екология“ към Община Царево извършила проверка на територията на
община Царево, при която констатирала наличието на битови отпадъци на
терените около контейнерите и по прилежащите терени на вътрешния път
Царево- Лозенец-Царево, в близост до къмпинг „Арапя“. Въз основа на
информацията от представител на републиканската пътна мрежа, св.И.
приела, че процесния общински път е „път BGS1280 /II-90 общински път
Приморско-Царево/ - Царево-Лозенец /II -99/“. За извършената проверка бил
съставен констативен протокол, в който процесния общински път е обозначен
като общински път BGS1280 /II-90 общински път Приморско-Царево/ -
Царево-Лозенец /II-99/.
На 03.09.2021г. св.И. съставила против жалбоподателя Л. Акт за
установяване на административно нарушение №90/03.09.2021г., като приела,
че същият в качеството си на кмет на община Царево, на 22.07.2021г. и на
23.07.2021г. не е изпълнил ангажиментите си за почистване на отпадъци от
пътя BGS1280 /II-90 общински път Приморско-Царево/ - Царево-Лозенец /II-
99/, земното платно, пътните съоръжения, обслужващите зони и комплекси,
както и осигуряването на съдове за събиране на отпадъци и
транспортирането им до съоръжения за третиране, с което е нарушил
разпоредбата на чл.19 ал.3 т.12 от Закона за управлението на отпадъците
/ЗУО/.
Препис от акта е връчен на жалбоподателя на 11.10.2021г., който в
законоустановения срок е депозирал срещу акта писмени възражения.
Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на всички
събрани доказателства, АНО е издал обжалваното НП, с което на
жалбоподателя за нарушение на чл.19 ал.3 т.12 от Закона за управлението на
отпадъците /ЗУО/ му е наложена глоба в размер на 3 000 лева на основание
чл.151 ал.2 т.15 от Закона за управлението на отпадъците /ЗУО/.
Препис от НП е връчено на жалбоподателя на 09.12.2021г., видно от
известието за доставяне, а жалбата е депозирана на 16.12.2021г., видно от
входящия номер на АНО.
2
Изложената фактическа обстановка бе безспорно установена от
събраните по делото писмени и устни доказателства. При така установената
фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:
Жалбата е подадена в преклузивния 7 - дневен срок за обжалване,
изхожда от надлежна страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт,
поради което се явява процесуално допустима, а разгледана по същество –
основателна, като съображенията за това са следните:
Съгласно чл.12 т.2 от ЗУО собствениците на пътищата по чл. 8 от
Закона за пътищата отговарят за почистването от отпадъци на пътя, земното
платно, пътните съоръжения, обслужващите зони, крайпътните обслужващи
комплекси и опорните пунктове за поддържане по смисъла на § 1, т. 1 - 3, 6, 9
и 10 от допълнителните разпоредби на Закона за пътищата.
В атакуваното наказателно постановление и в АУАН административно-
наказващият орган е посочил, че нарушението е извършено на „път BGS1280 /
II -90 общински път Приморско-Царево/ - Царево-Лозенец / II -99/“.
Описаното в акта за установяване на административно нарушение,
място на извършване на нарушението - BGS1280 /II-90 общински път
Приморско-Царево/ - Царево-Лозенец /II-99/, не отговаря на наименованието
на общинските пътища на територията на община Царево. Път BGS 1280 е
път от общинската пътна мрежа, свързващ населените места с. Лозенец и
Община Царево. Цитираният път II -90 - общински път Приморско - Царево,
на територията на Община Царево, не съществува. Републикански път II -99 е
второкласен път, част от Републиканската пътна мрежа на България,
преминаващ изцяло по територията на Бургаска област. Следователно
републиканския път, свързващ община Приморско и община Царево, не е
общински и не следва да се почиства от Община Царево.
От гореизложеното следва, че описаното в АУАН, място на извършване
на нарушението, е неправилно посочено и обхваща територия, която не
представлява общинска собственост. На следващо място, според начина на
описание в наказателното постановление на мястото на нарушението: на път
II- 90 и път II -99, се налага извода, че нарушението е извършено на два пътя
- път II- 90 и път II -99, което създава неяснота в обстоятелствената му част и
поставя в затруднение жалбоподателя да разбере точно какво нарушение е
извършено и по този начин възпрепятства и правото му на защита.
3
На следващо място, но не и по значение, следва да се отбележи, че при
изписване абревиатурата на съответните пътища римските числа означават
класа на пътя, а всички пътища от I, II и III клас са част от републиканската
пътна мрежа. По силата на чл.8, ал.2 от ЗП и чл.18, ал.1 от Конституцията на
Република България пътищата от републиканската пътна мрежа са
изключителна държавна собственост. При това положение, след като АНО е
посочил, че мястото на нарушението е път II- 90 и път II -99, което означава,
че са част от републиканската пътна мрежа, то същия неправилно е приложил
спрямо жалбоподателя нормата на чл.19, ал.3, т. 12 от ЗУО, като не се е
съобразил с нормата на чл.12 от ЗУО.
На следващо място следва да се отбележи, че атакуваното наказателно
постановление е издадено и при съществено нарушение на производствените
правила, като съображенията за това са следните:
В АУАН №90/03.09.2021 г., актосъставителят описва, че Кметът на
Община Царево не е изпълнил ангажиментите си като Кмет на Общината за
почистване на отпадъци от пътя, земното платно, пътните съоръжения,
обслужващите зони и комплекси, както и осигуряване на съдове за събиране
на отпадъци и транспортирането им до съоръжения за третиране, съгласно
изискването на чл. 19, ал.3, т. 12 от Закона за управление на отпадъците.
Разпоредбата на чл. 19, ал. 3, т. 12 от Закона за управление на
отпадъците, гласи: „Кметът на общината отговаря за: почистването от
отпадъци на общинските пътища в съответствие с чл. 12 “.
Както в съставения АУАН, така и в постановеното наказателно
постановление, обаче са описани три административни нарушения - тези по т.
1 и т. 2 и по т. 12 от чл. 19, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците
/ЗУО7, но за описаните нарушения е посочена само една нарушена разпоредба
- тази на чл. 19. ал. 3. т. 12 от ЗУО, което от една страна е в съществено
противоречие с установеното от контролните органи в АУАН едно
нарушение, а от друга страна затруднява правото на защита на жалбоподателя
и представлява нарушение на производствените правила от категорията на
съществените.Отделно от това, за описаните три нарушения, е наложено
само едно административно наказание, което противоречи на императивната
норма на чл. 18 от ЗАНН, съгласно която когато с едно деяние са извършени
няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило
4
няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно
за всяко едно от тях. В този смисъл, допустимо е в едно наказателно
постановление да са описани две и повече нарушения, но за всяко от тях
следва да бъде наложено отделно наказание, което не е сторено в настоящия
случай и което представлява съществено нарушение на административно-
производствените правила.Предвид изложеното, атакуваното наказателно
постановление следва да бъде отменено.
С оглед изхода на делото и съобразно представения по делото договор
за правна помощ в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени
направените разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 450.00 лева.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
Э
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 90/03.12.2021г. на Директора
на РИОСВ-Бургас, с което на Г. И. Л. – кмет на община Царево, за нарушение
на чл.19 ал.3 т.12 от Закона за управлението на отпадъците /ЗУО/ му е
наложена глоба в размер на 3 000 лева на основание чл.151 ал.2 т.15 от
Закона за управлението на отпадъците /ЗУО/.
ОСЪЖДА РИОСВ-Бургас ДА ЗАПЛАТИ на Г. И.Л. – кмет на община
Царево сумата в размер на 450.00 лева, представляваща разноски за
адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
5