Решение по дело №663/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260033
Дата: 9 октомври 2020 г. (в сила от 23 март 2021 г.)
Съдия: Вероника Антонова Бозова
Дело: 20201420200663
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Враца, 09.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, НО, 1-ви състав, в публично заседание на десети септември две хиляди и двадесета година в състав:

 

                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВЕРОНИКА БОЗОВА

 

при участието на секретаря Р. Маркова

и като разгледа докладваното от съдията

н.а.х.д.№663/2020 г. по описа на ВрРС

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 ЗАНН.             

Образувано е по жалба на К.Г.С., гр. Б., срещу Наказателно постановление (НП) №26-0000251/09.06.2020 г., издадено от началник ОО АА Враца, с което на основание чл.93, ал.1, т.1 ЗАвП, за нарушение по чл.87, т.3 от Наредба №33/03.11.1999 г. на МТС, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2000,00 лв.

В жалбата се твърди, че НП е неправилно и незаконосъобразно, тъй като не е извършено описаното в НП нарушение, допуснати са нарушения в хода на административно-наказателното производство и фактическата обстановка е непълна и неясна. При това се моли за отмяна на санкционния акт.

В с.з. жалбоподателят  и въззиваемата страна, редовно призовани, не се представляват и не вземат становище по жалбата.

 

Пред първоинстанционния съд са събрани нови гласни доказателства – разпитан е св. Ю. Ф..

 

Врачански районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи, приема за установено от ФАКТИЧЕСКА СТРАНА следното:

На 03.06.2020 г., около 11:30 часа, на път I-1 /152+808 км/, на отбивна площадка с посока на движение Враца, жалбоподателят управлявал товарен автомобил Щаер кат. N3 с рег. №СО2801ВМ и извършвал превоз на товари /асфалт/ от гр. София до с. Търнак. Същият бил спрян за проверка от св. Ю. Ф. ***, който установил, че жалбоподателят няма валидна карта за квалификация, тъй като същата е изтекла на 20.02.2020 г.

С оглед установеното св. Ю. Ф. съставил на жалбоподателя АУАН №274785, в който посочил, че като извършва превоз на товари без валидна карта за квалификация, жалбоподателят е нарушил чл.87, т.3 от Наредба №33/03.11.1999 г. на МТС. АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и в графа възражения същият е вписал „имам особено мнение“.

Въз основа на така съставения акт, при идентично словесно описание на извършеното деяние и посочване като нарушена разпоредбата на чл.87, т.3 от Наредба №33/03.11.1999 г. на МТС, на 09.06.2020 г. е издадено атакуваното наказателно постановление, с което на основание чл.93, ал.1, т.1 ЗАвП, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2000,00 лв.

 

Изложената фактическа обстановка се установява от разпитания свидетел Ю. Ф., както и от писмените материали по делото. От показанията на свидетеля се установява, че е извършил проверка и е съставил АУАН за това, че жалбоподателят е без валидна карта за квалификация. Установява се и това къде е извършена проверката, както и обстоятелствата около съставянето на АУАН. Съдът кредитира показанията на свидетелите в цялост.

Съдът кредитира и приложените по делото писмени доказателства. Доколкото обаче същите са непротиворечиви по отношение на релевантните за доказване факти, настоящата инстанция няма да ги анализира по-прецизно.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от ПРАВНА СТРАНА следното:

Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя преклузивен срок и срещу наказателно постановление от категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.

Разглеждайки жалбата по същество, по аргумент на чл.314, ал.1 НПК, вр. чл.84 ЗАНН, независимо от посочените от жалбоподателя основания, съдът изследва правилното приложение на материалния и процесуалния закон. При тази проверка настоящата инстанция констатира, че АУАН е съставен при спазване на предвидената в чл.40 и чл.43 ЗАНН процедура и съдържа предвидените в чл.42 ЗАНН реквизити. Наказателното постановление е изготвено съгласно изискванията на чл.57, ал.1 ЗАНН и в него не се установяват пороци от външна страна, като описаното нарушение кореспондира изцяло с посоченото в АУАН. И АУАН и НП са издадени от компетентни органи, като в тях достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението, начина на констатиране на същото, подробно и точно е описана правната му квалификация, както и кой текст от кой закон е нарушен. Описанието така както е направено по никакъв начин не накърнява правото на нарушителя да разбере срещу какво именно нарушение да организира защитата си. Правната квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение. АУАН и НП са съставени в сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН.

 

Изследвайки материално-правната законосъобразност на атакуваното НП съдът приема, че от възприетото по делото от фактическа страна еднозначно и безпротиворечиво се установява, че на 03.06.2020 г., около 11:30 часа, жалбоподателят е управлявал товарен автомобил Щаер кат. N3 с рег. №СО2801ВМ и е извършвал превоз на товари /асфалт/ от гр. София до с. Търнак, без валидна карта за квалификация. С това от обективна страна е извършил нарушение по чл.87, т.3 от Наредба №33/03.11.1999 г. на МТС, съгласно която разпоредба Водачът на автомобил за обществен превоз на товари отговаря на следните изисквания: да притежава валидна карта за квалификация на водача по смисъла на наредбата по чл.7б, ал.5 от Закона за автомобилните превози.

Нарушението е и субективно съставомерно. Жалбоподателят е знаел, че при извършването на превоз е длъжен да има валидна карта за квалификация. Съзнавал е също, че при неизпълнението на това си задължение, нарушава обществените отношения, регламентиращи условията при които се извършва превоз, но въпреки това е извършил нарушението.

Правилно е и приложението на чл.93, ал.1, т.1 ЗАвП. Съгласно тази норма „Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със: 1. глоба 2000 лв. - при първо нарушение“. Именно в такъв размер е наложената на жалбоподателя санкция и с оглед абсолютния размер, в който законодателя е предвидил същата, правилата на чл.27 ЗАНН не могат да намерят приложение. Не намира в случая приложение и нормата на чл.28 ЗАНН, тъй като не са ангажирани каквито и да е доказателства, обуславящи наличието на многобройни или изключителни смекчаващи отговорността обстоятелства, което да даде основание случаят да се третира като такъв с по-ниска обществена опасност от останалите случаи.

Съдът съобрази изложените в жалбата възражения, че не е извършено описаното в НП нарушение, допуснати са нарушения в хода на административно-наказателното производство и фактическата обстановка е непълна и неясна. Съдът обаче счита, че при извършената цялостна проверка не се констатираха допуснати процесуални нарушения, както и не се възприе непълнота и неяснота на фактическата обстановка. Не се споделя и тезата на жалбоподателя, че не е нужно да притежава карта за квалификация, тъй като тя не е документ, удостоверяващ, че водача е професионално компетентен. Няма спор, че за да се издаде въпросната карта е необходимо водачът да е преминал през обучение за придобиване на съответната квалификация. Но придобиването на квалификацията и издаването на съответния удостоверителен документ за нея не е достатъчно, за да може водачът да извършва превоз като процесния. Нужно е след придобиване на квалификацията, водачът да подаде заявление за издаване на карта за квалификация. Жалбоподателят е напълно наясно с това, тъй като е видно, че е имал издадена такава през 2015 г., която е изтекла на 20.02.2020 г. /справка л.18 от делото/, като очевидно не е извършил изискващите се от него действия да му бъде издадена нова, валидна карта. И приложената от самия жалбоподателят съдебна практика е в този смисъл. Не може да се сподели и тезата на жалбоподателя, че картата следва да се счита за валидна, тъй като в условията на пандемията в страната от м. Март 2020 г., всички лични документи се удължават за срок от 6 месеца. Видно е, че въпросната карта за професионална квалификация е изтекла на 20.02.2020 г., когато страната не е била в условията на пандемия. При това тя не попада в обхвата на документите, чиято валидност следва да се счита за продължена с 6 месеца. Неоснователни са и останалите наведени доводи срещу наказателното постановление, при което ВрРС приема, че същото като правилно и законосъобразно следва да се потвърди.

 

Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №26-0000251/09.06.2020 г., издадено от началник ОО АА Враца, с което на основание чл.93, ал.1, т.1 ЗАвП, за нарушение по чл.87, т.3 от Наредба №33/03.11.1999 г. на МТС, на К.Г.С., гр. Б., е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2000,00 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. Враца в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

                            

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: