Определение по дело №191/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 504
Дата: 21 март 2022 г. (в сила от 12 май 2022 г.)
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20227170700191
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 март 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 504

гр.Плевен, 21.03.2022 год.

 

Административен съд-гр.Плевен, IV-ти състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и първи март  две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                           Председател:  Цветелина Кънева

 

Като разгледа докладваното от съдия Кънева адм. дело №191 по описа за 2022 год. на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

В Административен съд Плевен е изпратена т.нар. жалба срещу отказ за ясно дефиниране на въпрос от изключително обществено значение от ВСС, подадена по ел.поща от С.Т., в която се сочи, че се иска ясен отговор по ясен въпрос, а е отговорено косвено и уклончиво. Иска се отмяна и нов отговор с категоричното присъствие на въпроса в отговора. Направено е искане за освобождаване от такси.

Във връзка с отстраняване на нередовности по жалбата, съдът е дал указания на С.Т. в 7-мо дневен срок изрично да посочи кой отказ на ВСС и по кое заявление по ЗДОИ обжалва, в какво се състои неговата незаконосъобразност и какво се иска от съда, както и да подпише жалбата с валиден ел. подпис или лично. На лицето са указани последствията от неизпълнение на дадените указания.

Във връзка с искането за освобождаване от държавна такса от адм.дело №619/2021г. към настоящето дело са приложени заверени копия на документи касаещи финансовото и имущественото състояние на С.Т..

Съобщението за отстраняване нередовностите е изпратено на 01.03.2022г. по ел.поща на С.Т., ведно с препис от неговата жалба, по която е образувано адм.дело №191/2022г.

С вх.№1465/09.03.2022г. от Т. е направено искане за удължаване срока, като се твърди, че е следвало да бъде индивидуализирана ел-жалбата му с дата, час и минута на подаване, или поне да му бъде изпратено копие от нея. В писмото са посочени едновременно адм.дело №191/2022г. и адм.дело №171/2022г. Предвид последното, на Т. е указано в 7-мо дневен срок да посочи дали искането му се отнася до адм.дело №191/2022г. или до адм.дело №171/2022г.

С уточнение вх.№1496/10.03.2022г. от Т. е посочено, че искането е по адм.дело №191/2022г., като отново се твърди, че е следвало да бъде конкретизирано по коя негова жалба са дадени указанията. Във връзка с последното, на Т. е изпратено копие от жалбата за изпълнение в 7-мо дневен срок на дадените указания за отстраняване на констатираните нередовности.

С уточнение вх.№1686/18.03.2022г. от Т. е посочено, че обжалва неточен отговор на ВСС изх.№2268/23.02.2022г.  по негово заявление с рег.№11/14.02.2022г., като сочи, че е незаконосъобразно да се отговаря заобиколно и косвено. Иска коригиране на отговора, като се отговори категорично на въпроса. Уточнението е подписано с валиден ел.подпис.

С писмо вх.№1498/10.03.2022г. от ВСС е изпратена преписката, образувана по издаване на изпратеното на Т. писмо изх.№ВСС-2268/23.02.2022г. на Главен секретар на ВСС.

След като се запозна с доказателствата по делото и съобрази закона, съдът счита жалбата на С.Т. за процесуално недопустима, по следните съображения:

Със Заявление рег.№11/14.02.2022г. в Регистъра за достъп до обществена информация на ВСС Т. е поискал информация относно „ Как и на колко време се установява психичното увреждане по време на служба на човек от Темида или ВСС, напр.садист или склеротик?“

С писмо изх.№ВСС-2268/23.02.2022г. на Главен секретар на ВСС е отговорено на С.Т., че последният неведнъж е информиран, че съгласно чл.287 от КТ всички работници и служители подлежат на задължителни периодични медицински прегледи за сметка на работодателя, като условията за извършване на прегледите съобразно характера на работата, условията на труда и възрастта на работниците и служителите са определени в Наредба №3 от 28.02.1987г., като работодателят е лицето, което преценява колко и какви профилактични прегледи да проведе, като преглед на психичното здраве не е включен в задължителните такива по наредбата. Посочено е още, че по отношение на магистратите, условията, на които трябва да отговаря едно лице, за да бъде назначено за съдия, прокурор или следовател са разписани в Закона за съдебната власт и Наредба №1 за конкурсите за магистрати и за избор на административни ръководители в органите на съдебната власт, като в същите нормативни актове са изброени и документите, които представя всеки от кандидатите.

Именно това писмо е предмет на настоящето съдебно производство.

Механизмът за достъп до обществена информация не е средство за комуникация между заявителя и органа по зададени му от заявителя въпроси, а способ за предоставяне на вече създадена и съхранявана у органа обществена информация по смисъла на чл.2 ал.1 от ЗДОИ. Видно от писмото е, че Т. многократно е искал подобна информация и многократно му е отговаряно.

Нормите на ЗДОИ сочат, че за да се осигури достъп до обществена информация е необходимо тя фактически да съществува, като е материализирана върху обичайните за целта носители - хартиен такъв, снимков или филмов материал и др. подобни и да е налична при сезирания административен орган. Достъп до искана обществена информация не може да бъде предоставен, ако задълженият субект обективно не разполага с нея. Когато исканата информация не е налична при органа, той не е задължен субект по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ и уведомлението, че не разполага с информацията не носи белезите на административен акт и не подлежи на съдебен контрол. На съдебен контрол за законосъобразност в производството, развиващо се на основание чл.40 от ЗДОИ във вр. чл. 145 и сл. от АПК, подлежи решението за предоставяне на достъп до обществена информация, постановено на основание чл. 34 във вр. чл. 28, ал.2 от ЗДОИ, както и отказът за предоставяне на обществена информация, издаден на правно основание чл. 38 от ЗДОИ. Разпоредбата на чл. 37, ал.1 от ЗДОИ императивно регламентира основанията за отказ – всички те се отнасят за информация, която е налична, но която не може да бъде предоставена, тъй като попада във визираните в разпоредбата хипотези. В конкретния случай не е налице изричен отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, а писмо-отговор с пояснителен характер, с което заявителят е уведомен за реда за извършване на задължителните периодични медицински прегледи, като изрично е посочено, че преглед на психичното здраве не е включен в задължителните прегледи. Това писмо-отговор не представлява индивидуален административен акт, с който да се накърняват правата и законните интереси на Т., и който да подлежи на съдебен контрол. Иначе казано, липсата на изричен отказ означава липса на подлежащ на оспорване акт, което е абсолютна процесуална пречка за допустимост на съдебното производство и основание за неговото прекратяване. С оглед на това подадената жалба е процесуално недопустима поради липса на годен предмет за обжалване и на основание чл.159 т.1 от АПК следва да бъде оставена без разглеждане.

            Във връзка с искането за освобождаване от държавна такса съдът е събрал служебно информация. От постъпилите по делото доказателства от съответните компетентни органи се установява, че С.Т.  няма декларирано недвижимо имущество, като към датата на справката е имал декларирано МПС-***. В информационната система на НАП няма данни за сключени трудови договори към 01.09.2021г., както и няма данни за подавани ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ за 2020г. Има регистрирано ЕООД, на което е управител, но видно от УАС, капиталът на същото е неденоминиран, последните вписвания по партидата на дружеството са от 2012 година и макар формално да не е заличено, липсват доказателства за получени доходи и/или печалба от дейността на дружеството. Няма данни Т. да е получавал пенсии или обезщетения. Предвид изложеното съдът приема, че С.Т. не разполага с парични средства за заплащане на дължимата държавна такса, поради което следва да бъде освободен от нейното заплащане.

            Воден от горното,  съдът

О П Р Е Д Е Л И  :  

 

ОСВОБОЖДАВА С.Т. *** от задължението за заплащане на държавна такса в размер на 10 /десет/ лева за подадената жалба, поставила началото на настоящото съдебно производство.

            ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Т. *** против писмо изх.№ВСС-2268/23.02.2022г. на Главен секретар на ВСС.

ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по административно дело №191 по описа на Административен съд-Плевен за 2022 год.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба, чрез Административен съд Плевен, пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от получаване на съобщението.

Преписи от определението да се изпратят на С.Т. и на ВСС.

 

                                                                                                                   С Ъ Д И Я:   /п/