ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1551
Монтана, 10.12.2024 г.
Административният съд - Монтана - , в закрито заседание на десети декември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | СОНЯ КАМАРАШКА |
Членове: | ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ БИСЕРКА БОЙЧЕВА |
Като разгледа докладваното от съдия ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ административно дело № 20247140700495 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
като разгледа докладваното от съдия Евгениев административно дело №495/2024г. по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.32, ал.1 от Закон за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС) чл.159, т.4 и т.6 от от Административно-процесуален кодекс (АПК)
Образувано е по жалба на Инициативен комитет за провеждане на местен референдум в Община Вълчедръм, подадена чрез председателя Д.. А., срещу Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм и Решение №127 от Протокол №15/13.11.2024г. на Общински съвет Вълчедръм.
Настоящата съдебна инстанция счита, че жалбата е НЕДОПУСТИМА, поради следните доводи:
По отношение на оспорването на Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм:
С Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм на основание чл.21, ал.1, т.20 от ЗМСМА и чл.31, ал.1, изр. второ от ЗПУГДВМС е отказано провеждане на местен референдум с въпрос: „Против ли сте с изграждането на ветрогенераторен парк в местността Златия на територията на Община Вълчедръм“.
Съгласно разпоредбата на чл.32, ал.1 от ЗПУГДВМС, решението на общинския съвет, с което се произнася по искането за произвеждане на местен референдум, може да се обжалва от лицата по чл.27, ал.1, 2 и 3 или от съответния областен управител пред съответния административен съд в 7-дневен срок от обявяване на решението. Безспорно се установява, че в случая жалбата изхожда от субект по смисъла на чл.27, ал.1, т.1 от ЗПУГДВМС, но същата е подадена след законоустановения седмодневен срок от обявяване на решението. Видно от приетите на л.241,242 от делото Протоколи от 23.10.2024г., Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм е публикувано на интернет страницата на О. В. и на информационното табло на О. В. на 23.10.2024г. Обстоятелството, че Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм е публикувано на интернет страницата на О. В. се установява и от извлечение на л.17 по делото. В разпоредбата на §2 от П. З. е посочено, че за всички неуредени в закона въпроси относно произвеждането на национален и местен референдум се прилагат съответните разпоредби на Изборния кодекс (ИК). В разпоредбите на ИК, който се явява специален закон с оглед разпоредбата на §2 от П. З., обявяването е регламентирано в разпоредбата на чл.72, ал.2 от ИК, съгласно която Районната избирателна комисия обявява решенията си незабавно чрез поставяне на общодостъпно място в сградата, в която се помещава, и чрез публикуване на интернет страницата си, и в разпоредбата на чл.87, ал.2 от ИК, съгласно която Общинската избирателна комисия обявява решенията си незабавно чрез поставяне на общодостъпно място в сградата, в която се помещава, и чрез публикуване на интернет страницата си, тоест за да е надлежно обявено Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм е следвало то да се публикува на интернет страницата на О. В. и да е постановено на общодостъпно място в сградата на общината. Както стана дума по-горе, от приетите на л.241,242 от делото Протоколи от 23.10.2024г. се установява, че Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм е обявено надлежно чрез публикуване на интернет страницата на О. В. и на информационното табло на О. В. на 23.10.2024г., тоест срока за оспорването му е изтекъл на 30.10.2024г., респективно подадената след този срок жалба, с която е сезирана настоящата съдебна инстанция, е просрочена, което води до нейната недопустимост на основание чл.159, т.6 от АПК. Пълнотата изисква да се посочи, че предвидения срок по чл.32, ал.1 от ЗПУГДВМС е специален по отношение на сроковете за оспорване регламентирани в АПК, като с по-кратките срокове на оспорване и едноинстанционността на съдебния контрол се цели бързина и процесуална икономия за приключването на производствата, свързани с искания за произвеждане на местен референдум, като подадените след надлежното обявяване на решението на съответния общински съвет жалби са недопустими – в тази насока трайна практика на ВАС като например Определение №9332/13.07.2017г. по адм.дело №6986/2017г.; Определение №13404/07.11.2017г. по адм.дело №12278/2017г. и др. в тази насока.
По отношение на оспорването на Решение №127 от Протокол №15/13.11.2024г. на Общински съвет Вълчедръм:
С Решение №127 от Протокол №15/13.11.2024г. на Общински съвет Вълчедръм на основание чл.21, ал.1, т.20 от ЗМСМА и чл.45, ал.9 и ал.10 от ЗМСМА, във връзка с постъпила Заповед №АК-04-16/30.10.2024г. на Областният управител на Област Монтана, е отложено обсъждането на върнато за ново обсъждане Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм.
По разбиране на настоящият съдебен състав за субекта по смисъла на чл.27, ал.1, т.1 от ЗПУГДВМС липсва правен интерес от Решение №127 от Протокол №15/13.11.2024г. на Общински съвет Вълчедръм. Това е така, тъй като в случая производството се е развило във връзка със Заповед №АК-04-16/30.10.2024г. на Областният управител на Област Монтана (л.111-113 по делото), с на основание чл.45, ал.4 от ЗМСМА е върнато за ново обсъждане Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм. В производството по чл.45, ал.4 от ЗМСМА, настоящият съдебен състав не коментира неговата допустимост в случая, Областния управител има възможност да върне незаконосъобразните актове на общинския съвет за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд, като страни в това производство са Областния управител и общинския съвет, респективно правен интерес от оспорване на решенията на общинския съвет в това производство има само Областния управител. В случая, с обжалваното решение, което е взето във връзка с упражняване на правомощия по чл.45, ал.4 от ЗМСМА на Областния управител на Област Монтана е отложено обсъждането на Решение №127 от Протокол №15/13.11.2024г. на Общински съвет Вълчедръм, като за субекта по смисъла на чл.27, ал.1, т.1 от ЗПУГДВМС не е правен интерес от оспорването, респективно налице е прекратителното основание на чл.159, т.4 от АПК. Пълнотата изисква да се посочи, че за субекта по смисъла на чл.27, ал.1, т.1 от ЗПУГДВМС е предвиден изричен ред за оспорване Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм, който както стана дума по-горе е регламентиран в разпоредбата на чл.32, ал.1 от ЗПУГДВМС
Водим от горното като намери, че жалбата на Инициативен комитет за провеждане на местен референдум в Община Вълчедръм, подадена чрез председателя Д. А., срещу Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм и Решение №127 от Протокол №15/13.11.2024г. на Общински съвет Вълчедръм е недопустима на основание на чл.159, т.4 и т.6 от АПК, настоящият състав на Административен съд Монтана
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Инициативен комитет за провеждане на местен референдум в Община Вълчедръм, подадена чрез председателя Д. А., срещу Решение №116 от Протокол №14/16.10.2024г. на Общински съвет Вълчедръм и Решение №127 от Протокол №15/13.11.2024г. на Общински съвет Вълчедръм.
ПРЕКРАТЯВА производството по Адм.дело №495/2024г. по описа на Административен съд Монтана.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седемдневен срок от съобщаване му на страните.
Председател: | |
Членове: |