Определение по дело №77/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 357
Дата: 29 април 2020 г. (в сила от 26 май 2020 г.)
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20207130700077
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр. Ловеч, 29.04.2020 година

 

Административен съд Ловеч, тричленен административен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и девети април две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                                        МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Христова административно дело №77/2020г. по описа на Административен съд Ловеч, и за да се произнесе, взе предвид  следното:

 

Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Административното дело е образувано по протест на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч, подаден против чл.32, ал.3, чл.52, ал.1, т.2 и т.4 и чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Угърчин, приета с Решение №43/31.01.2008г. на Общински съвет Угърчин.

 Отмяната на чл.32, ал.3 от Наредбата се претендира с довода, че с тази разпоредба е освободена от облагане с данък определена група от МПС, която не е предвидена в чл.44, ал.4 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ). Доводите на прокурора за незаконосъобразност на чл.52, ал.1, т.2 и т.4 от Наредбата са, че с тях се регламентират изключения от облагането с патентен данък в пълен размер за данъчно задължени лица в хипотези, които не са регламентирани в ЗМДТ. Нормата на чл.64, ал.2 от Наредбата е оспорена поради несъответствието на формулата за изчисляване недължимо внесената част от платения годишен данък върху таксиметров превоз на пътници за текущата година с формулата, регламентирана в чл.61ч, ал.2 от ЗМДТ.

В писмо вх.№ 963/26.02.2020г. от Общински съвет Угърчин е ангажирано становище за основателност на протеста, както и че са предприети действия по подготовка за отмяна на протестираните разпоредби от Общинския съвет.

С писмо вх.№ 1126/05.03.2020г., Общински съвет Угърчин е уведомил съда, че са предприети редица законови процедури за отмяна, респективно за изменение на протестираните текстове.

С писмо вх.№ 1383/08.04.2020г. Председателят на Общински съвет Угърчин е уведомил съда, че протестираните текстове от Наредбата са изменени и допълнени, като е приложил и доказателства за това. От тези доказателства се установява, че на проведената на 31.03.2020г. редовна сесия на Общински съвет Угърчин е взето Решение № 64 по Протокол № 6/31.03.2020г. за приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Угърчин. С наредбата са изменени всички протестирани от ОП Ловеч текстове от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Угърчин, като са съобразени с актуалната редакция на ЗМДТ. С последното е постигнато целеното от ОП Ловеч привеждане на местния нормативен акт в съответствие с нормативния акт от по-висока степен.

С писмо вх.№ 1448/29.04.2020г., подателят на протеста прокурор Светла Иванова заявява, че с приетото от ОбС Угърчин изменение на протестираните текстове от Наредбата е постигнато целеното привеждане на местния нормативен акт в съответствие с цитираните в протеста НА, поради което протестът на ОП Ловеч е бил изцяло съобразен от ОбС Угърчин и за прокуратурата отпада правния интерес от водене на делото поради оттегляне на подзаконовия нормативен акт в оспорената част. Ангажира се становище протестът да бъде оставен без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

Като съобрази изложеното по-горе, становищата на страните и доказателствата по делото, съдът намира, че са налице основания за прекратяване на производството по делото. От една страна, предвид приетите изменения на Наредбата в протестираните части, е налице оттегляне на оспорения подзаконов нормативен акт в тези части. От друга страна разпоредбите на подзаконовия нормативен акт, които са предмет на протеста в настоящото производство, са отменени и вече не представляват част от действащото право в страната. Независимо, че това обстоятелство е настъпило след подаване на протеста, същото следва да бъде взето предвид при преценката относно допустимостта на настоящото производство. Наличието на правен интерес от търсената правна защита е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на оспорването, като съдът е задължен да следи служебно за наличието на тази предпоставка по време на цялото производство. Когато предмет на оспорването е подзаконов нормативен акт, както е в конкретния случай, правният интерес от търсената защита се състои в премахването на този акт от действащото право като акт, който регулира съответния кръг обществени отношения. След като подзаконовият нормативен акт е отменен/изменен в оспорените му части, същият е престанал да бъде част от позитивното право и затова за оспорващия не е налице непосредствен правен интерес от исканата отмяна, респ. от продължаване на съдебното производство, което е образувано по оспорването – основание по чл.159, т.4 от АПК. Същото становище е застъпено и от подалия протеста прокурор.

Ето защо съдът следва да остави без разглеждане подадения протест и да прекрати производството по делото поради отпадане на правния интерес на оспорващия в следствие оттеглянето на подзаконовия нормативен акт в протестираната му част.

По изложените съображения и на основание чл.159, т.4 от АПК, Ловешки административен съд, тричленен административен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

Оставя без разглеждане протеста на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч, подаден против чл.32, ал.3, чл.52, ал.1, т.2 и т.4 и чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Угърчин, приета с Решение №43/31.01.2008г. на Общински съвет Угърчин.

Прекратява производството по адм. дело № 77/2020г. по описа на Административен съд Ловеч.

Определението подлежи на обжалване чрез АС Ловеч пред Върховния административен съд с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

         Председател:                                                     Членове: