О П Р Е Д Е Л Е Н И
Е
гр. Ловеч, 29.04.2020 година
Административен съд Ловеч, тричленен
административен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и девети април
две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА
ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА
КРЪСТЕВА
МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ
като разгледа докладваното от
съдия Христова административно дело №77/2020г. по описа на Административен съд
Ловеч, и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на
чл.185 и сл. от АПК.
Административното дело е
образувано по протест на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура
Ловеч, подаден против чл.32, ал.3, чл.52, ал.1, т.2 и т.4 и чл.64, ал.2 от
Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община
Угърчин, приета с Решение №43/31.01.2008г. на Общински съвет Угърчин.
Отмяната на чл.32, ал.3 от
Наредбата се претендира с довода, че с тази разпоредба е освободена от облагане
с данък определена група от МПС, която не е предвидена в чл.44, ал.4 от Закона
за местните данъци и такси (ЗМДТ). Доводите на прокурора за незаконосъобразност
на чл.52, ал.1, т.2 и т.4 от Наредбата са, че с тях се регламентират изключения
от облагането с патентен данък в пълен размер за данъчно задължени лица в
хипотези, които не са регламентирани в ЗМДТ. Нормата на чл.64, ал.2 от
Наредбата е оспорена поради несъответствието на формулата за изчисляване
недължимо внесената част от платения годишен данък върху таксиметров превоз на
пътници за текущата година с формулата, регламентирана в чл.61ч, ал.2 от ЗМДТ.
В писмо вх.№ 963/26.02.2020г. от
Общински съвет Угърчин е ангажирано становище за основателност на протеста,
както и че са предприети действия по подготовка за отмяна на протестираните
разпоредби от Общинския съвет.
С писмо вх.№ 1126/05.03.2020г.,
Общински съвет Угърчин е уведомил съда, че са предприети редица законови
процедури за отмяна, респективно за изменение на протестираните текстове.
С писмо вх.№ 1383/08.04.2020г.
Председателят на Общински съвет Угърчин е уведомил съда, че протестираните
текстове от Наредбата са изменени и допълнени, като е приложил и доказателства
за това. От тези доказателства се установява, че на проведената на 31.03.2020г.
редовна сесия на Общински съвет Угърчин е взето Решение № 64 по Протокол № 6/31.03.2020г.
за приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне
размера на местните данъци на територията на община Угърчин. С наредбата са изменени
всички протестирани от ОП Ловеч текстове от Наредбата за определяне размера на
местните данъци на територията на община Угърчин, като са съобразени с
актуалната редакция на ЗМДТ. С последното е постигнато целеното от ОП Ловеч
привеждане на местния нормативен акт в съответствие с нормативния акт от
по-висока степен.
С писмо вх.№ 1448/29.04.2020г.,
подателят на протеста прокурор Светла Иванова заявява, че с приетото от ОбС Угърчин
изменение на протестираните текстове от Наредбата е постигнато целеното
привеждане на местния нормативен акт в съответствие с цитираните в протеста НА,
поради което протестът на ОП Ловеч е бил изцяло съобразен от ОбС Угърчин и за
прокуратурата отпада правния интерес от водене на делото поради оттегляне на
подзаконовия нормативен акт в оспорената част. Ангажира се становище протестът
да бъде оставен без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.
Като съобрази изложеното по-горе,
становищата на страните и доказателствата по делото, съдът намира, че са налице
основания за прекратяване на производството по делото. От една страна, предвид
приетите изменения на Наредбата в протестираните части, е налице оттегляне на
оспорения подзаконов нормативен акт в тези части. От друга страна разпоредбите
на подзаконовия нормативен акт, които са предмет на протеста в настоящото
производство, са отменени и вече не представляват част от действащото право в
страната. Независимо, че това обстоятелство е настъпило след подаване на
протеста, същото следва да бъде взето предвид при преценката относно
допустимостта на настоящото производство. Наличието на правен интерес от
търсената правна защита е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта
на оспорването, като съдът е задължен да следи служебно за наличието на тази
предпоставка по време на цялото производство. Когато предмет на оспорването е
подзаконов нормативен акт, както е в конкретния случай, правният интерес от
търсената защита се състои в премахването на този акт от действащото право като
акт, който регулира съответния кръг обществени отношения. След като подзаконовият
нормативен акт е отменен/изменен в оспорените му части, същият е престанал да
бъде част от позитивното право и затова за оспорващия не е налице непосредствен
правен интерес от исканата отмяна, респ. от продължаване на съдебното
производство, което е образувано по оспорването – основание по чл.159, т.4 от АПК. Същото становище е застъпено и от подалия протеста прокурор.
Ето защо съдът следва да остави
без разглеждане подадения протест и да прекрати производството по делото поради
отпадане на правния интерес на оспорващия в следствие оттеглянето на
подзаконовия нормативен акт в протестираната му част.
По изложените съображения и на
основание чл.159, т.4 от АПК, Ловешки административен съд, тричленен административен
състав
ОПРЕДЕЛИ:
Оставя без разглеждане протеста
на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч, подаден против чл.32,
ал.3, чл.52, ал.1, т.2 и т.4 и чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера
на местните данъци на територията на община Угърчин, приета с Решение №43/31.01.2008г.
на Общински съвет Угърчин.
Прекратява производството по адм.
дело № 77/2020г. по описа на Административен съд Ловеч.
Определението подлежи на
обжалване чрез АС Ловеч пред Върховния административен съд с частна жалба в
7-дневен срок от съобщаването му.
Препис от определението да се
изпрати на страните.
Председател:
Членове: