Решение по дело №641/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 36
Дата: 1 февруари 2022 г. (в сила от 1 февруари 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700641
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№36

гр. Враца, 01.02.2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, втори състав, в закрито заседание на 24.01.2022 г., през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ  адм. дело № 641 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 294 - чл. 298 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.196 ал.5 от Закон за устройство на територията /ЗУТ/ и във вр. с Наредба № 14 на Общински Съвет Роман за принудително изпълнение на заповеди за поправяне, заздравяване и премахване на строежи или части от тях на територията на Община Роман.

Образувано по жалба на  Х.И. ***, чрез пълномощник - * К.Т. ***, против ЗАПОВЕД № ЗК-1558/10.11.2021г. на Кмета на Община-Роман /независимо, че в титулната част на жалбата е посочено, че е срещу Заповед № 756/14.10.2015г., от съдържанието й, както и от искането в жалбата, е видно, че се обжалва именно Заповед № ЗК-1558/10.11.2021г./.

Излагат се в жалбата съображения, че оспорената заповед е нищожна поради липса на материална компетентност на административния орган да я издаде и поради противоречие с материалния закон, алтернативно, че е унищожаема, поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона. Иска се отмяна на заповедта или обявяване нищожността й .

От ответника по жалбата – Кмета на Община Роман, чрез пълномощник – * Р.А. от АК-***, е ангажирано становище за неоснователност на същата, като се иска отхвърлянето й. Излагат се доводи, че заповедта е издадена от компетентен орган в кръга на неговите административни задължения и права, издадена е в изисканата от закона форма с необходимите реквизити. Претендират се разноски, за които се представя списък.

Съдът след като разгледа жалбата и изложените в нея съображения за незаконосъобразност на акта на органа по изпълнението и приложените доказателства, намира същата за ДОПУСТИМА, като подадена в срок, от процесуално легитимна страна и пред компетентен да я разгледа съд. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, по  следните съображения:

Жалбоподателя Х.И.И. е собственик по наследство на недвижим имот находящ се в *** с площ от 210 кв.м. и жилищна сграда в имота, на ***  /УПИ Х, пл.883 в кв.51/.

На 30.03.2019г. вследствие пожар двуетажната сграда претърпяла големи поражения. Комисия констатирала, че пожара е унищожил изцяло покрива, покривната конструкция и двата жилищни етажа на сградата. Частично са останали външни стени. Съседи /пл.882/  подали сигнал, че от към тях е останала част от свободно стояща външна стена, която е спукана и комина, които представляват непосредствена опасност за живота здравето на съседите и преминаващите граждани. Съгласно конструктивно становище от инж. конструктор състоянието на остатъците от жилищната сграда създават непосредствена опасност за живота и здравето на съседите и преминаващите покрай имота хора. Резултатите от проверката са отразени в Констативен протокол, направени са снимки, по време на проверката е присъствал собственика на имота и същия е запознат с констатациите на проверката.

Със Заповед № 347-А/01.04.2019г. на Кмета на Община Роман на основание чл.195 ал.6 от ЗУТ е наредено да се премахне частично останалата външна стена и комина, създаващи непосредствена опасност за живота и здравето на съседите, както и на преминаващите покрай имота хора, в интерес на сигурността, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите, постановено е предварително изпълнение, определен е едномесечен срок от влизане в сила на заповедта за премахване на останките от сградата и разчистване на терена от собственика на имота. Посочено е, че при неспазване на срока за доброволно изпълнение, премахването ще се извърши принудително за сметка на собственика. Тази Заповед № 347-А/01.04.2019г. е обжалвана от собственика на имота, но жалбата му е била оставена без разглеждане от АдмС-Враца с Определение от 03.07.2019г., който съд. акт е потвърден от ВАС с Определение от 08.10.2019г.

Със Заповед № ЗК-1558/10.11.2021г. на Кмета на Община-Роман е възложено на фирма „П.В.-88“ ЕООД, със свои служители и техника на извърши принудително изпълнение на Заповед № 347-А/01.04.2019г. за премахване на останките от строежа на двуетажната жилищна сграда, при спазване на всички изисквания за безопасност и опазване на имуществото в съседните имоти, и изпълнението да започне на 18.11.2021г. в 09.00 ч.

Следователно, на първо място е налице годен и подлежащ на изпълнение административен акт, който представлява и изпълнително основание по смисъла на чл. 268, т. 1 от АПК, а именно влязла в сила Заповед № 347-А/01.04.2019г. на Кмета на Община Роман на основание чл.195 ал.6 от ЗУТ с която е наредено да се премахне частично останалата външна стена и комина, определен е едномесечен срок от влизане в сила на заповедта за премахване на останките от сградата и разчистване на терена от собственика на имота. Посочено е, че при неспазване на срока за доброволно изпълнение, премахването ще се извърши принудително за сметка на собственик.

Оспореният акт Заповед № ЗК-1558/10.11.2021г. на Кмета на Община-Роман е издаден от компетентен орган по смисъла на чл. 271, ал. 1, т. 1 от АПК. Съгласно нормата на чл. 271, ал. 1, т. 1 от АПК, при изпълнение на влязла в сила заповед тя се изпълнява принудително от административния орган, който е издал заповедта, представляваща изпълнително основание. В този смисъл оспорената заповед не е нищожна, а е издадена от компетентен орган в кръга на неговите административни задължения и права.

Оспорената Заповед е мотивирана и съдържа необходимите реквизити, съгласно чл.59 ал.2 от АПК, като само не е посочено, пред кой орган и в какъв срок актът може да се обжалва, което не е съществено нарушение. Посочени са правните основания за издаването му, а именно чл.196 ал.5 от ЗУТ, чл.44 ал.2 и чл.44 ал.1 т.8 от ЗМСМА и чл.7 ал.1 от Наредба№ 14 на Общински Съвет Роман за принудително изпълнение на заповеди за поправяне, заздравяване и премахване на строежи или части от тях на територията на Община Роман.

Съдът намира за неоснователни наведените с жалбата възражения за незаконосъобразност на оспорения акт. Влязлата в сила заповед № 347-А/ 01.04.2019г. на Кмета на Община Роман е годно изпълнително основание по смисъла на чл. 268, т. 1 от АПК, както се посочи и по-горе. Започналата процедура във връзка с изпълнението е проведена законосъобразно и няма допуснати съществени процесуални нарушения. В т.3 на Заповед № 347-А/  01.04.2019г. е бил даден едномесечен срок, от влизане в сила на заповедта, за премахване на останките от сградата и разчистване на терена. Заповедта е влязла в сила на 01.05.2019г. /КП на л.50/. В този смисъл не е било нужно да се дава нов срок за доброволно изпълнение, съгласно чл.3 от Наредба№ 14 на Общински Съвет Роман.

С писмо с изх. номер от 28.06.2021г. на жалбоподателя Х.И. е било предложено за ползване резервно общинско жилище, което писмо същия получил на 30.06.2021г. Няма данни по делото същия да се е възползвал от това предложение.

С Протоколи № 2/03.06.2019г. и  № 2/12.10.2021г. комисия от служители на Община Роман е установила, че Заповед № 347-А/01.04.2019г. на Кмета на Община Роман не е изпълнена доброволно от собственика на имота. Съставените Протоколи са издадени съгласно чл.4 ал.1 от Наредба № 14 на Общински Съвет Роман за принудително изпълнение на заповеди за поправяне, заздравяване и премахване на строежи или части от тях на територията на Община Роман

            На 18.10.2021г. е съставен съгласно чл.5 ал.1 от наредбата Протокол за предварително проучване на принудителното изпълнение на заповедта.

Съгласно чл.6 от Наредба № 14, в едноседмичен срок от съставянето на протокола по чл.5, кметът на общината открива процедура за възлагане на изпълнението на предвидените СМР за избор на изпълнител, а съгласно чл.7 ал.1, в едноседмичен срок от възлагане на изпълнението, кметът на общината определя датата, часа и начина на принудителното изпълнение.

На 10.11.2021г. е издадена оспорената Заповед № ЗК-1558/10.11.2021г., като е изпратено Уведомително писмо с изх. номер от 11.11.2021г. на заинтересованите, в т.ч. и на жалбоподателя Х.И., но същия отказал да получи писмото, което било удостоверено от двама свидетели при отказа. Съдържанието на писмото е следното: „Уведомяваме, Ви че на 18.11.2021г. ще започне изпълнението на  Заповед № ЗК-1558/10.11.2021г. за принудително премахването на останките от двуетажна жилищна сграда находяща се в урегулиран поземлен имот /УПИ/ XI, планоснимачен № 883 в кв. 51 по плана на гр. Роман, в предвид изтеклите срокове за доброволно изпълнение от ваша страна и разпоредбите на Наредба № 14 на Общински съвет Роман“.

Така издадената Заповед ЗК-1558/10.11.2021г. на Кмета на Община Роман е издадена в съответствие именно с чл.7 ал.1 от Наредба № 14, което е посочено и в заповедта. Посочена е изпълнителя, начина, датата и мястото, на принудителното изпълнение на Заповед № 347-А/01.04.2019г.  Действително в оспорената заповед е посочено  „… за премахване на останките от строеж…, но е уточнено, че това принудително изпълнение е на Заповед № 347-А/ 01.04.2019г. в която заповед е посочено „…да се премахне частично останалата външна стена и комина…“. Няма противоречие, тъй като останалата външна стена и комина, са фактически останки от строеж, който строеж изрично е посочен: двуетажна жилищна сграда. В този смисъл е и т.3 от заповед № 347-А, а именно, определен е едномесечен срок, от влизане в сила, „за премахване останките от сградата и разчистване на терена“.

Съгласно чл.196 ал.5 от ЗУТ, когато в заповедта по ал.3 /в случая Заповед № 347-А/01.04.2019г./ е допуснато предварително изпълнение или тя не е изпълнена в определения срок, строежа се премахва от общината по ред, определен с наредба на общинския съвет. В случая са налице и двете обстоятелства, допуснато предварително изпълнение /което не е изпълнено/ и неизпълнение на заповедта в определения срок за доброволно изпълнение. В конкретния случай са спазени изискванията на Наредба № 14 на Общински Съвет Роман.

Налице е влязъл в сила административен акт за премахване частично на останала външна стена и комина, който представлява изпълнително основание по чл. 268, т. 1 от АПК.  Действията на Кмета на Община Роман, като орган  по изпълнението изразени в Заповед № ЗК-1558/10.11.2021г.  са законосъобразни, като осъществени в изпълнение на валидно изпълнително основание – влязъл в сила индивидуален административен акт, подлежащ на изпълнение.

Оспорената Заповед не е нищожна, не е в противоречие с материалния закон, няма допуснати при издаването й съществени нарушения на административно-производствените правила и същата е издадена в съответствие с целта на закона. Следва жалбата се остави без уважение, като неоснователна.

При този изход на делото жалбоподателя дължи разноските на ответника за адвокатско възнаграждение, които са претендирани своевременно и за което са представени и доказателства, а именно сумата от 900 лв. Този размер е и минималния съгласно чл.8 ал.2 т.1 пр.1-во от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от гореизложеното съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата на Х.И. ***, чрез пълномощник - * К.Т. ***, против ЗАПОВЕД № ЗК-1558/10.11.2021г. на Кмета на Община-Роман.

 

ОСЪЖДА Х.И. ***  ДА ЗАПЛАТИ на Община Роман разноските по делото – сумата от 900 лв./деветстотин лева/.

 

РЕШЕНИЕТО  не подлежи на обжалване, съгласно чл. 298, ал. 4 от АПК.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: