Решение по дело №847/2018 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 178
Дата: 22 март 2019 г. (в сила от 10 март 2020 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20187150700847
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

  РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          178/22.3.2019г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  II състав в открито съдебно заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди и деветнадесетата година в състав:

 

СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                  

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА, като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело  №847 по описа на съда за 2018год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Дял ІІІ, Глава Х, Раздел І от АПК, във връзка с  чл. 215, ал.1 и чл. 219 от Закона за устройство на територията.

2. Образувано е по Жалба на М.Х.Г., ЕГН **********,***, с посочен съдебен адрес ***, адв. А., срещу отказ, обективиран в писмо № 94-М-48 от 31.08.2018г. на Главния архитект на Община Батак да издаде виза за проектиране на обект „Къща за гости“ в УПИ VІІ-12 „ИВЗ“, от кв. 4 по плана на курорт „Язовир Батак“, съставляващ поземлен имот с идентификатор 02837.503.30 по кадастралната карта и кадастралните регистри  на язовир Батак, зона „А“.

3. Жалбоподателят, счита оспорения акт за необоснован и незаконосъобразен.

Поддържа се, че Г. е материално легитимиран собственик на процесния УПИ VІІ-12 „ИВЗ“, от кв. 4 по плана на курорт „Язовир Батак“, по силата на сделка за покупко – продажба, извършена с нот. акт № 52 от 27.04.2018г. на Нотариус Т. с район на действие Районен съд Пещера. Счита се при това положение, че не са налице, нормативно установени пречки исканата скица – виза да бъде издадена. В този контекст се твърди, че е налице предходна скица-виза издадена за същата недвижимост.

Иска се оспорената заповед да бъде отменена, като се присъдят сторените разноски по производството.

4. Главен архитект на Община Батак, в съдебно заседание взема становище, че оспорения отказ е правилен и законосъобразен

 

ІІ. За допустимостта:

5. Жалбата е подадена в рамките на установения за това, преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес от оспорването, поради което се явява ДОПУСТИМА.

 

III. За административната процедура и хронологията на фактите:

6. По силата на сделка за покупко-продажба, извършена с нот. акт № 52,  от 27.04.2018г., акт № 170, том 2, дело № 29782018г. на Служба по вписвания Пещера, М.Х.Г. е придобила собствеността върху поземлен имот с идентификатор 02837.503.30, по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Батак, одобрени със Заповед № РД-18-42 от 06.07.2010г. на Изпълнителния директор на АГКК, с адрес на имота : гр. Батак, язовир „Батак“ – Зона „А“, с площ от 895,00м², трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване: За вилна сграда, , номер на имота по предходен план – 12, квартал 4, парцел VІІ.

Според приложената по делото скица на поземлен имот № 15-272805 от 02.05.2018г. на СГКК, гр. Пазарджик, процесния имот е заснет с идентификатор 02837.503.30, по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Батак, одобрени със Заповед № РД-18-42 от 06.07.2010г. на Изпълнителния директор на АГКК, като е отбелязано, че номера на имота по предходния план е 12, квартал 4, парцел VІІ. В кадастралния регистър като собственик на недвижимостта е вписана, единствено М.Г..

7. Със Заявление вх. № 94-М-48 от 21.08.2018г., Г. е поискала от Кмета на Общината да й бъде издадена виза за процесния имот, необходима „….строителство на къща за гости…“

Към заявлението са приложени : квитанция за внесена такса; декларация относно обработка на лични данни; скица № 15-272805 от 02.05.2018г. на СГКК; нот. акт № 52,  от 27.04.2018г., акт № 170, том 2, дело № 29782018г. на Служба по вписвания Пещера.

8. Приложена е и Скица(Виза за проектиране) № 05-00-26 от 23.05.2018г. издадена от Главния архитект на Община Батак, относно УПИ VІІ-12 за „ИВЗ“ в кв. 4, по регулационния план на к.к. Язовир „Батак“, Община Батак, одобрен със Заповед № 1110 от 21.12.2004г., на Кмета на Община Батак.

9. В хода на съдебното производство е приложено, гр. дело № 38 по описа на Районен съд Пещера за 2011г. С Решение №427 от 31.07.2013г., постановено по същото дело, съдът е признал за установено по отношение на община Батак, представлявана от Кмета, че Държавата чрез Министерството на земеделието и храните е собственик на подробно описани в диспозитива на съдебния акт недвижими имоти, между които и част от имот  с идентификатор 02837.503.30.

Според нарочно направеното отбелязване за това, решението е влезнало в законна сила на 12.06.2014г.

В мотивите на решението, съдът е посочил, че „….Изводът на съда, че е проведено доказване правото на собственост не се променят предвид възражението на ответника чрез пълномощниците му, че имотите понастоящем представляват урегулирани такива, тъй като наличието на регулация и включването на имотите в устройствен план няма отношение към въпроса за правото на собственост, т.е. след включване на определен имот в устройствен план не се променя принадлежността правото на собственост, респективно доколкото не се установява собственикът да е предприел разпоредителни действия с имотите, същите му принадлежат, т.е. след като държавата не се е разпоредила с имотите, същите следва да се считат нейна собственост,макар имотите да са включени в устройствен план на селищно образувание….“.

10. Във връзка с така постановеното съдебно решение, по повод отправено запитване от Кмета на Община Батак, с Писмо изх. № 07-389 от 29.08.2016г., Заместник министърът на земеделието и храните е отговорил, че „….разпоредбите на ЗУТ, засягащи издаването на скици с виза за строителство, одобряването на техническите или работните инвестиционни проекти, издаване на разрешение за строеж, както и всички строителни книжа за реализиране на строителство, следва да бъдат изпълнявани единствено при условие, че лицето е собственик на имота, носител на ограничено вещно право или лице, което има право да строи в чужд имот по силата на специален закон, както и за поземления имот да е влязъл в сила административен акт за промяна на предназначението в случаите, когато той е горска територия по смисъла на Закона за горите…“

В писмото е посочено, също така, че „…Според писмо от 30.06.2000г. на ДНСК, действащия застроителен и регулационен план от 20.08.1980г. е развит върху земи и гори от горски и селскостопански фондове, без да изпълнени процедури по промяна на предназначението…“

11. Въз основа на съдебното решение на Районен съд Пещера и прежде цитираното писмо на Зам. Министъра на земеделието и храните, Кмета на Община Батак е издал Заповед № 110 от 14.02.2017г., с която е разпоредил да не се издават документи и да не се извършват каквито и да е действия от страна на служителите от общинска администрация по отношение на имотите, предмет на съдебното решение.

12. В този хронологичен порядък, Главния архитект на общината е  издал оспорения отказ, обективиран в писмо № 94-М-48 от 31.08.2018г. да издаде виза за проектиране на обект „Къща за гости“ в УПИ VІІ-12 „ИВЗ“, от кв. 4 по плана на курорт „Язовир Батак“, съставляващ поземлен имот с идентификатор 02837.503.30 по кадастралната карта и кадастралните регистри  на язовир Батак, зона „А“.

От фактическа страна, акта на административния орган е основан на Решение №427 от 31.07.2013г., по дело № 38/2011г. на Районен съд Пещера и на Заповед № 110 от 14.02.2017г. на Кмета на Общината. Правни основания за отказа не са посочени.

13. В хода на настоящото съдебно производство, бе изслушано и прието без заявени резерви от страните, заключение по съдебно техническа експертиза, изготвено от вещото лице инж. Б..

В резултат на извършените проверки, експерта е констатирал, че процесния имот с идентификатор 02837.503.30 е идентичен с урбанизирана територия УПИ VІІ-12, индивидуално вилно застрояване, в кв. 4, по плана на курорта „Язовир Батак“ – зона „А“, относно който има одобрен подробен устройствен план през 1980г.

Процесния УПИ VІІ-12, за индивидуално вилно застрояване е обособен с частично регулационно изменение, одобрено със Заповед № 1110 от 21.12.2004г.

Част от процесния имот с площ от 750м², попада в имотите обект на Решение №427 от 31.07.2013г., по дело № 38/2011г. на Районен съд Пещера.

 

 

IV. За правото:

14. Според чл. 140, ал. 1 от ЗУТ, възложителят или упълномощено от него лице може да подаде заявление за издаване на виза за проектиране.

Съответно, според чл. 140, ал. 2 от ЗУТ, визата за проектиране представлява копие (извадка) от действащ подробен устройствен план с обхват поземления имот и съседните му поземлени имоти, с означени налични сгради и постройки в него и в съседните имоти и с нанесени линии на застрояване и допустими височини, плътност и интензивност на застрояване и други изисквания, ако има такива, както и допустимите отклонения по чл. 36. Когато кадастралната карта е влязла в сила след влизането в сила на подробния устройствен план, визата се издава върху комбинирана скица от кадастралната карта и подробния устройствен план.

В чл. 161, ал. 1 от ЗУТ е определено, че възложител е собственикът на имота, лицето, на което е учредено право на строеж в чужд имот, и лицето, което има право да строи в чужд имот по силата на закон.

15. Представения по делото нот. акт № 52,  от 27.04.2018г., акт № 170, том 2, дело № 29782018г. на Служба по вписвания Пещера, без съмнение легитимира М.Х.Г. като собственик на поземлен имот с идентификатор 02837.503.30, по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Батак, одобрени със Заповед № РД-18-42 от 06.07.2010г. на Изпълнителния директор на АГКК, с адрес на имота : гр. Батак, язовир „Батак“ – Зона „А“, с площ от 895,00м², трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване: За вилна сграда, , номер на имота по предходен план – 12, квартал 4, парцел VІІ.

Това ще рече, че Г. е възложител по смисъла на чл. 161, ал. 1 и чл. 140, ал. 1 от ЗУТ.

16. Този извод по никакъв начин не се променя от резултата постановен от Районен съд Пещера, по водения между Държавата и Община Батак положителен установителен иск относно собствеността върху конкретни имоти, един от които е и процения.

Тук трябва да се отбележи, че Г. не е била страна в това производство и съдебното решение с което е разрешен спора не й е противопоставимо.

На следващо място, административния орган не разполага с правомощията да разглежда и разрешава спорове за материални права и да определя, кому тези права принадлежат или не принадлежат.

В конкретния случай, главния архитект на общината е следвало да се съобрази с официалното удостоверително волеизявление на нотариуса, за това, че пред него в предвидената от закона форма и изисквания е извършена сделка по покупко продажба на процесния имот, в резултат на която Г. е придобила правото на собственост върху него, и да приеме че същата е  възложител по смисъла на чл. 140, ал. 1 от ЗУТ, който разполага с правото да иска издаване на виза за проектиране относно имота.

При това положение, административния орган е следвало да разгледа и разреши по същество отправеното до него искане, като съобрази  действащия подробен устройствен план с обхват поземления имот и съседните му поземлени имоти, наличните сгради и постройки в него и в съседните имоти, линиите на застрояване и допустими височини, плътност и интензивност на застрояване и други изисквания, ако има такива, включително като установи дали имота или част от него съставлява земеделска земя, или земя от горски фонд.

При наличието на предпоставките по чл. 140, ал. 2 от ЗУТ, главният архитект е следвало да издаде исканата от него виза при съобразяване с влязлата в сила кадастрална карта и кадастрални регистри.

Отказът би бил възможен и законосъобразен в случай, че молителят не е собственик на имота ; в случай, че за имота няма действащ ПУП или, че същият не е влязъл в сила по отношение на този имот (при условията на чл. 132, ал. 2 от ЗУТ) ;  в случай, че е наложена строителна възбрана по реда на чл. 198 от ЗУТ за територията, в която се намира поземления имот или в случай, че е допусната процедура по изработване на нов ПУП или за негово изменение, с което е спряно действието на плана или на частта от него, която се изменя (чл. 135, ал. 6 от ЗУТ).

17. Оспорения отказ на административния орган, основан само и единствено на решението на районния съд е постановен в противоречие на материалния закон.

Заповед № 110 от 14.02.2017г., на Кмета на Община Батак, също сама по себе си не съставлява годно фактическо и правно основание за отказа да се издаде исканата виза, доколкото не кмета на общината, а главния архитект е компетентния по силата на чл. 140, ал. 7 от ЗУТ орган, който следва да разгледа и разреши този административен въпрос

 

V. За разноските :

18. Констатираната незаконосъобразност на административния акт предполага, на жалбоподателя да се присъдят сторените разноски по производството, които се констатираха в размер на 813,90лв., съобразно представения в тази насока списък

 

Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТМЕНЯ Отказа на Главния архитект на Община Батак, обективиран в писмо № 94-М-48 от 31.08.2018г., да издаде виза за проектиране на обект „Къща за гости“ в УПИ VІІ-12 „ИВЗ“, от кв. 4 по плана на курорт „Язовир Батак“, съставляващ поземлен имот с идентификатор 02837.503.30 по кадастралната карта и кадастралните регистри  на язовир Батак, зона „А“.

 

ВРЪЩА преписката на главния архитект при Община Батак, за произнасяне по Заявление вх. № 94-М-48 от 21.08.2018г., подадено  М.Х.Г., ЕГН **********,***, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение, в четиринадесет дневен срок от получаване на административната преписка. 

 

ОСЪЖДА Община Батак да заплати на М.Х.Г., ЕГН **********,***, сумата от 813,90лв.(осемстотин и тринадесет лв. и деветдесет ст.) представляваща извършени от последната разноски по производството - заплатени държавна такса и възнаграждения за вещо лице и един адвокат.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

Административен съдия :/п/

 

 

РЕШЕНИЕ №3643/10.03.2020 Г. ПО АД №6639/2019 Г. НА ВАС

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 178/22.03.2019 г., постановено по административно дело № 847/2018 г. по описа на Административен съд – Пазарджик.

ОСЪЖДА Община Батак, да заплати на М. Георгиева, ЕГН : [ЕГН], от [населено място], [улица], съдебно-деловодни разноски в размер на 400 лева.