Решение по дело №121/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 232
Дата: 1 ноември 2021 г.
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20217110700121
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2021 г.

Съдържание на акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                                                                                                                                                                                          232 от 01.11.2021 г., гр. Кюстендил

 

     В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на първи октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Лидия Стоилова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 121 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Делото е образувано по жалба с рег. № 94-714/25.03.2021 г. по описа на Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ) от К.К.Б., с ЕГН **********, чрез адвокат Д.Т., срещу Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г., издадена от министъра на земеделието, храните и горите, в частта ѝ, в която извън обхвата на одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2020 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), са останали БЗС № 65365-1061-12-1 и БЗС № 53254-225-4-1. Изложени са доводи за незаконосъобразност на заповедта в обжалваната ѝ част на основанията по чл. 146, т. 3, 4 и 5 от АПК. Твърди се, че процесните парцели отговарят на критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане. Иска се отмяна на заповедта в тази част и връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне. Претендират се направените разноски по делото.

В съдебните заседания по делото жалбата се поддържа от адвокат Т.. Подробни съображения са изложени в представените по делото писмени бележки.

Ответникътминистърът на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт Д. Д., оспорва жалбата като неоснователна и прави възражение за прекомерност на платеното на адвокат Т. възнаграждение. Подробни съображения за неоснователността на жалбата са изложени в представените по делото писмени бележки.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

Страните по делото не спорят, а и от таблицата с данни в приложения по делото СD, представен от ответника, се установява, че К.Б. е регистриран като земеделски производител по смисъла на § 1, т. 1 от Допълнителната разпоредба на ЗПЗП с УРН 714756, като за 2020 г. е заявил за подпомагане 12 парцела, сред които и процесните – БЗС № 65365-1061-12-1 в землището на гр. Сапарева баня, с площ 36,90 ха, заявен като култура „постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)”, и БЗС № 53254-225-4-1 в землището на с. Овчарци, община Сапарева баня, с площ 0,47 ха, заявен като култура „постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)”. Във връзка със заявлението е извършена автоматична проверка на въведените данни, при която с оглед направените аерофотоснимки на 11.08.2020 г. и 12.09.2020 г. съответно за БЗС № 65365-1061-12-1 и БЗС № 53254-225-4-1 е констатирано, че парцелите не попадат в обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”, а именно – БЗС № 65365-1061-12-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 7, чл. 8, ал. 2, т. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (Наредба № 2/26.03.2018 г.) (зони с гъсто разположени храсти, скални участъци, ерозирали и оголени площи, основно територия с бедна растителност (над 2500 м надморска височина), заета от камъни, чакъл, скали, бедна почва и липсваща или неплътна тревна покривка, а цялата източна част на парцела е заета от дерета/естествени водни канали); и БЗС № 53254-225-4-1 на основание чл. 8, ал. 2, т. 1 и 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. (непочистени и изоставени/пустеещи площи, без следи от земеделска дейност (паша или косене), заети с храстовидна и дървесна растителност, тръни и плевели).

Със Заповед № РД 09-1023/15.12.2020 г. министърът на земеделието, храните и горите на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията (ЗА) и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол (Наредба №105/22.08.2006 г.) е одобрил проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2020, като част от СИЗП, обновен за 2020 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗХГ. В раздел ІV от заповедта е указана възможността за земеделските стопани в срок до 08.01.2021 г. да подадат възражения относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализирания слой. К.Б. е подал възражение с вх. № РД-12-05-01-12/12.12.2020 г. по описа на Областна дирекция „Земеделие” (ОДЗ) – Кюстендил срещу обхвата на проекта на специализирания слой, в което е посочил процесните два парцела с данни за декларираната, допустимата и недопустимата площ за всеки от тях. Със Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. министърът на земеделието, храните и горите на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба №105/22.08.2006 г. е одобрил окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2020, като част от СИЗП, който е актуализиран за 2020 г. чрез дешифрация на нова ЦОФК на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г., чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗХГ и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”, одобрен със Заповед № РД 09-1023/15.12.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите. Издадената заповед е обнародвана в „Държавен вестник”, бр. 20/09.03.2021 г., а процесната жалба е подадена на 22.03.2021 г. (по пощата).

Със Заповед № РД 09-757/10.08.2018 г. на министъра на земеделието, храните и горите е наредено на директорите на Областните дирекции „Земеделие” да организират извършването на теренни проверки на физическите блокове, попадащи на територията на тяхната дирекция, по изготвени от МЗХГ списъци, съобразно утвърдена Методика за избор референтните парцели (физически блокове) за теренни проверки във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2018 г. и одобрени Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физическите блокове за 2018 г. В изпълнение на този заповед директорът на ОДЗ – Кюстендил е издал Заповед № РД-05-134/24.07.2018 г., с която са определени служителите за извършване на специализираните теренни проверки. Видно от Протокол № KNL-01-GP-188186.10.2018 г. на 19.09.2018 г. е извършена специализирана теренна проверка на място на физически блокове в землището на гр. Сапарева баня.

В писмо с изх. № 66-2525/08.06.2021 г. на директора на Дирекция „Идентификация на земеделски парцели към МЗХГ е посочено, че площта на БЗС №65365-1061-12-1 за Кампания 2019 г. е заявена с идентификатор № 65365-1061-36-1  и е попадала в обхвата на специалирания слой за Кампания 2019 г. През 2019 г. тази площ не е била обект на проверка (на терен или чрез снимка) с оглед актуализация на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”, т.е. тя е останала допустима за подпомагане на база исторически данни от предходни години. За Кампания 2020 г. парцелът попада в обхвата на актуалното заснемане и обновяване на ЦОФК.

По делото е назначена съдебна техническа експертиза, вещото лице по която е изготвило заключение с вх. № 3977/21.09.2021 г. по описа на съда. Последното е изготвено въз основа на данните и материалите в СИЗП, Интегрираната система за администриране и контрол, данни от Министерството на околната среда и водите от информационната система за защитени зони от екологичната мрежа Натура 2000 и данни от Дирекция Национален парк „Рила”, справки в архива на Държавен фонд „Земеделие” и в Агенцията по геодезия, картография и кадастър, цифровите данни от GPS усройството в jpg и shp формати от специализираната теренна проверка на физически блок № 65365-1061, както и въз основа на специализирани геодезически програми за георефериране на данните, трансформиране в единна координатна система, визуализиране и извършване на изчисления, и публични архивни данни от сървърите на Google Earth Pro (като последните не участват при геометричните построения и изчисленията за допустими и недопустими площи, а служат за общо онагледяване на заетите от скали, храсти и чакъл участъци в процесните парцели). При посещенията на място на БЗС № 65365-1061-12-1 и БЗС № 53254-225-4-1 съответно на 30.07.2021 г. и 05.08.2021 г. вещото лице е направило геодезически измервания и снимки с данни за посоките (азимутите) на заснемане и координати на местата, от които е снимано, като е използвало геодезически ГНСС приемник СНС М6, контролер СНС НСЕ 300 със софтуер Landstar 7. В заключението е посочено, че за БЗС № 65365-1061-12-1 и БЗС №53254-225-4-1 е извършена проверка по чл. 16г от Наредба №105/22.08.2006 г. по подаденото от Б. възражение. За процесните парцели има актуална ЦОФК и е направено допълнително дешифриране по аерофотоснимки от 2020 г. от експерти от МЗХГ, което е потвърдило коректността на първоначалното дешифриране на цифровата ортофотокарта. Резултатите от проверката по чл. 16г от Наредба №105/22.08.2006 г. са отразени в приложения по делото CD, файл „Tabliza s Danni za URN 714756”. В последната колона от таблицата са посочени причините за изключване на площи от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2020 г. В заключението е посочено и че за БЗС № 65365-1061-12-1 и БЗС № 53254-225-4-1 има извършени плащания за Кампания 2019 г., като същите са попадали изцяло в специалицирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2019 г. Новото обстоятелство, довело до изключване на процесните парцели от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2020 г., е извършеното актуално дешифриране от експерти от МЗХГ на ЦОФК, изработена от аерофотоснимки от 2020 г. (аерофотоснимките са направени на 11.08.2020 г. и 12.09.2020 г. съответно за БЗС № 65365-1061-12-1 и БЗС №53254-225-4-1). По отношение на БЗС № 65365-1061-12-1 в заключението е посочено, че същият е с площ 36,90 ха, намира се в землището на гр. Сапарева баня и попада във физически блок 65365-1061 с начин на трайно ползване „пасища, мери и ливади”. Площта е заявена като „постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)”. По кадастрална карта и кадастрани регистри (КККР) парцелът е разположен в поземлени имоти № 65365.201.135, № 65365.201.131, № 65365.201.136 и №62520.112.78. БЗС № 65365-1061-12-1 попада в Национален парк „Рила, защитена зона BG0000495. На името на К.Б. е издадено разрешително за паша на домашни животни на територията на Национален парк „Рила, парков участък Дупница, местност Връх Кабул, отдел 1009, подотдел 78, на площ 644 дка, по подадено заявление с вх. № РР-01-09-22/11.03.2020 г. За БЗС 65365-1061-12-1 в процесния период е извършено дешифриране на актуална ЦОФК от експерти от МЗХГ. В резултат на това дешифриране цялата площ от 36,90 ха на парцела е поставена извън актуалния допустим слой. Вещото лице е направило дешифриране на данните и материалите за БЗС № 65365-1061-12-1 и е приело за недопустими следните площи от същия: в северозападзната част от парцела – недопустими площи с размери 0,13 ха и 0,03 ха, представляващи голи и ерозирали терени, заети от чакъл, отделни камъни и скали; в северната част от парцела – недопустими площи с размери 0,17 ха и 0,51 ха, представляващи захрастени с клек територии, като част от тях са терени, заети от чакъл, отделни камъни и скали; в централната част на парцела – недопустими площи с размери 0,09 ха, 0,08 ха, 0,18 ха, 0,35 ха, 0,04 ха и 0,07 ха, представляващи захрастени с клек територии, като част от тях са терени, заети от чакъл, отделни камъни и скали, и 0,09 ха, представляващи голи и ерозирали терени, заети от чакъл, отделни камъни и скали; в източната част от парцела – недопустими площи с размери 0,12 ха, 0,22 ха и 0,41 ха, представляващи захрастени с клек територии, като част от тях са терени, заети от ручеи в естествени улеи, чакъл, отделни камъни и сакали. Останалата част от парцела представлява постоянно затревена площ с плътна тревна покривка, използвана за паша. Вещото лице обосновава извод, че 34,41 ха от БЗС № 65365-1061-12-1 могат да бъдат включени в допустимите площи за подпомагане, а 2,49 ха са недопустими. По отношение на БЗС №53254-225-4-1 в заключението е посочено, че същият е с площ 0,47 ха, намира се в землището на с. Овчарци, община Сапарева баня и попада във физически блок 53254-225 с начин на трайно ползване „смесено земеползване”. Площта е заявена като „постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)”. По КККР парцелът е разположен в поземлен имот № 53254.16.188. За БЗС №53254-225-4-1 в процесния период е извършено дешифриране на актуална ЦОФК от експерти от МЗХГ. В резултат на това дешифриране цялата площ от 0,47 ха на парцела е поставена извън актуалния допустим слой. Вещото лице е направило дешифриране на данните и материалите за БЗС №53254-225-4-1 и е приело за недопустима площ с размер 0,41 ха, представляваща непочистен терен, без следи от земеделска дейност, зает от храстовидна растителност, къпини и плевели. Останала част от парцела – 0,06 ха, представлява постоянно затревена площ с плътна покривка, използвана за паша, като на ортофотокартата, предоставена от МЗХГ, се виждат следи от паша (в сивокафяв цвят). Вещото лице обосновава извод, че 0,06 ха от БЗС № 53254-225-4-1 могат да бъдат включени в допустимите площи за подпомагане, а 0,41 ха са недопустими. При изслушването му в съдебното заседание вещото лице заявява, че е покрил почти целия БЗС № 65365-1061-12-1 с панорамни снимки, направени от шест позиции при извършения от него оглед на място, както и че височината и размерите на клека не са се променили от 2018 г. до 2021 г. Заявява и че е изследвал подробно БЗС № 53254-225-4-1, като животните могат да пасат и минават през площта, която е посочил като допустима, а останалата част от парцела е заета с къпини и храсти и не е годна за пасище.

По делото са разпитани като свидетели Г. Д. П. (служител в Общинска служба по земеделие – Дупница, офис Сапарева баня) и С.А.Д.. Свидетелят П. заявява, че през 2018 г. е извършвал теренна проверка на пасищата на жалбоподателя, включително пасището в местността Връх Кабул на територията на Национален парк „Рила, като резултатите от проверката са отразени в протокола от същата, както и че през 2021 г. е посетил физическия блок, като от допустимия през 2018 г. слой вече има недопустима част, заета от клек и камъни. Свидетелят Д. заявява, че отглежда животни и е срещал жалбоподателя по пасищата в Сапарева баня. Сочи, че през 2021 г. е посещавал пасището на К.Б. в Национален парк „Рила и незначителна част от него е заета с камъни и клек, а останалата част от същото е с трева, годна за паша, и е виждал там да се извършва паша на животни. Сочи, че е посещавал и другите пасища на жалбоподателя, извън Национален парк „Рила, в Сапарева баня, като му е помагал да ги косят, както и че през 2020 г. в парцела на Б. е имало животни и следи от животни. Заявява, че е посещавал парцела през 2018 г., 2019 г., 2020 г. и 2021 г. и не е установил разлика в същия.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, срещу част от заповед, която подлежи на оспорване по съдебен ред и от лице с правен интерес от оспорването (вж. Тълкувателно решение № 8/11.12.2015 г. на ВАС по т. д. № 1/2015 г., ОСС, І и ІІ колегия). Разгледана по същество на посочените в нея основания и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбата е частично основателна по следните съображения:         

Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. е издадена от компетентен орган – министърът на земеделието, храните и горите, в предписаната от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие със ЗПЗП. Съгласно чл. 30, ал. 1 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателната агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол. Последната се състои от отделни системи, посочени в чл. 30, ал. 2 от ЗПЗП и електронна база данни. Една от тези системи е Системата за идентификация на земеделските парцели, която съгласно чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП се създава и поддържа от МЗХГ. В изпълнение на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. Системата за идентификация на земеделските парцели и данните, включени в нея, са посочени в чл. 33 от ЗПЗП. Според ал. 4 на чл. 33 от ЗПЗП данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната цифрова ортофотокарта, и/или отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6, и/или отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37, и други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които МЗХГ има достъп и може да използва при липса на информация по т. 1 – 3. Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане”, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 (към момента на създаване на проекта на процесния слой за Кампания 2020 г. е действаща Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ). В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”, се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в „Държавен вестник”. Както бе посочено по-горе, Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите е обнародвана в „Държавен вестник”, бр. 20/09.03.2021 г.

Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя за нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК при издаване на процесната заповед в оспорената ѝ част. С оглед спецификата на административния акт, а именно – с него да бъде одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за територията на цялата страна, обективно е невъзможно в заповедта да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Със заповедта се одобрява „допустимия слой” и то не по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което невключването на определен парцел в слоя „Площи, допустими за подпомагане” не съставлява отказ на органа, който да бъде изрично мотивиран. Достатъчно е административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по-който е определен специализираният слой „Площи, допустими за подпомагане”, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой (вж. в т. см. Решение № 7150/10.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5289/2017 г., IV о., Решение № 15176/11.11.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5396/2017 г., IV о. и Решение № 8511/06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г.). В случая административната преписка съдържа такива доказателства.

При установяване съответствието на процесната заповед в оспорената ѝ част с изискванията на приложимите материалноправни разпоредби съдът намира, че е налице частична незаконосъобразност на същата. С оглед заключението на вещото лице по назначената съдебна техническа експертиза, което съдът кредитира като обективно и компетентно изготвено, съобразно критериите по чл. 8 и чл. 10 от Наредба №2/26.03.2018 г., следва да се приеме, че 34,41 ха от БЗС № 65365-1061-12-1 и 0,06 ха от БЗС № 53254-225-4-1 могат да бъдат включени в допустимите площи за подпомагане. Процесната заповед в оспорената ѝ част, в която извън обхвата на одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2020 г. са останали части от БЗС № 65365-1061-12-1 и БЗС № 53254-225-4-1, които части са с площ съответно 34,41 ха и 0,06 ха, е незаконосъобразна и следва да се отмени на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК. В съответствие с чл. 173, ал. 2, предл. 3 от АПК, доколкото естеството на акта не позволява решаването на въпроса по същество от съда, преписката в тази ѝ част следва да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с установеното от вещото лице, както и при спазване на указанията на съда по тълкуването и прилагането на закона, като на основание чл. 174, изр. 1 от АПК се определи и срок за произнасянето. Съдът намира, че срокът следва да бъде едномесечен, считано от датата на получаване на заверен препис от решението. Процесната заповед в останалата ѝ оспорена част, в която извън обхвата на одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2020 г. са останали части от БЗС № 65365-1061-12-1 и БЗС № 53254-225-4-1, които части са с площ съответно 2,49 ха и 0,41 ха, е законосъобразна и жалбата в тази ѝ част следва да се отхвърли на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК.

С оглед частичната основателност на жалбата и поради липса на оценяем материален интерес, на жалбоподателя не следва да се присъждат разноски по делото.

Воден от гореизложеното, съдът

 

                                                                Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г., издадена от министъра на земеделието, храните и горите, в частта ѝ, в която извън обхвата на одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2020 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, са останали 34,41 ха от БЗС № 65365-1061-12-1 и 0,06 ха от БЗС № 53254-225-4-1, и ИЗПРАЩА преписката в тази ѝ част на министъра на земеделието, храните и горите за ново произнасяне, съобразно дадените в мотивите на настоящото решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, в едномесечен срок от получаването на заверен препис от решението.

ОТХВЪРЛЯ жалбата с рег. № 94-714/25.03.2021 г. по описа на МЗХГ от К.К.Б., с ЕГН **********, в останалата ѝ част.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                                                         СЪДИЯ: