Р Е Ш Е Н И Е
№…………………….. гр.Г.
РАЙОНЕН СЪД - Г.
Наказателен състав
На 09.04.2019г.
В публично заседание, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ХРИСТО АНГЕЛОВ
Секретар А.Делчева,
като разгледа докладваното от съдия Ангелов
АН Дело № 16 по описа на РС – Г. за 2019г. и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по чл.59-чл.63 от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 18-0447-000496 от 15.11.2018г. на С.П.Б.- Началник РУП към ОДМВР С.З.,
РУ- Г., упълномощен със Заповед №
8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на МВР, с което на П.М.И. с ЕГН **********, на основание чл.179, ал.3, т.1 от
Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ му е наложено административно наказание
„глоба” в размер 3000 /три хиляди/ лева – за извършено нарушение по чл.139,
ал.5 от ЗДвП.
Жалбоподателят в жалбата си излага
съображения за незаконосъобразност на издаденото Наказателно постановление и
моли същото да бъде отменено. В с.з. не се явява и не изразява становище.
Въззиваемата страна не се явява в с.з. и не изразява
становище.
По делото бяха
събрани писмени доказателства: Наказателно постановление № 18-0447-000496 от
15.11.2018г.; АУАН бл. № 397728/07.11.2018г.; Дубликат на Служебен бон;
Квитанция № 00627122/07.11.2018г. за винетен стикер №
310003408483; АУАН № 18-0447-000496/07.11.2018г.; Наказателно постановление №
18-0447-000496/15.11.2018г. в оригинал; Справка за нарушител/водач; Служебна
бележка на С.П.Б., издадена от Началник сектор „КАПОЧР“ при ОД на МВР – С.З. на
19.10.2018г. и Заповед с рег.№ 8121з-515 от 14.05.2018г. относно определяне на
длъжностни лица от МВР да издават фишове за налагане на глоби, да съставят
актове за установяване на административни нарушения, да издават наказателни
постановления, да установяват употребата на алкохол с доказателствен анализатор
и да осъществяват контролна дейност по Закона за движението по пътищата, на
министър В.Р..
Бяха разпитани в качеството на свидетели Д.Н.Д. - съставил АУАН и Д.Ж.Д..
След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал, доводите и становищата на страните, РС - Г. намира за установено следното от фактическа и правна страна:
От фактическа страна:
С
Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ с бл.№ 397748 от 07.11.2018г.
по описа на РУ-гр.Г., е констатирано, че П.М.И. с ЕГН **********, на 07.11.2018г., в около 10,25 часа, по
републикански път III-
Въз основа на акта е издадено и обжалваното Наказателно
постановление № 18-0447-000496
от 15.11.2018г. на С.П.Б.- Началник
РУП към ОДМВР С.З., РУ- Г., упълномощен със Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на
Министъра на МВР, в обстоятелствената
част, на което административно-наказващият орган напълно е възприел описаната в
АУАН фактическа обстановка.
Административнонаказващият орган е приел, че водачът П.М.И. с ЕГН **********
на 07.11.2018г., в около 10,25 часа, по републикански път III-
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
показанията на свидетелите, както и от приетите по делото писмени
доказателства, преценени поотделно и в
съвкупност.
Съдът кредитира с
доверие показанията на св.Д.Д. и на св.Д.Д., тъй като те са непротиворечиви, логични, и
кореспондират, както помежду си, така и с останалите събрани доказателства и
доказателствени средства. Свидетелите бяха категорични, че на 07.11.2018г. в 10.25 часа са спрели за проверка
управлявания от жалбоподателя П.И., товарен автомобил и въпросният т. автомобил
е бил без винетен стикер. Свидетелите разясниха, че
след съставяне на АУАН и връчване на водача – срещу подпис, на място е дошъл
управителят на дружеството – собственик на товарния автомобил, който им е
представил винетен стикер и те са върнали иззетото
СРМПС. Това обстоятелство е отразено и в АУАН.
От
правна страна:
Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание прави следните правни изводи.
Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП. Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/. Съдът намира също така и че жалбата е подадена в установения седмодневен срок. По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен интерес.
По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
При провеждане на административно – наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения: При съставянето на акта за установяване на административно нарушение /АУАН/ и издаването на атакуваното наказателно постановление /НП/ са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на административно-наказателната отговорност не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството. АУАН и НП са издадени от компетентни органи и в предвидените от закона срокове по чл.34 от ЗАНН.
Съгласно чл.139, ал.5 от ЗДвП: "Движението на определените в Закона за пътищата пътни превозни средства по републиканските пътища се извършва след заплащане на винетна такса по реда на чл.10, ал.1, т.1 от Закона за пътищата ". От своя страна, чл.10 от Закона за пътищата /ЗП/ регламентира за преминаване по републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци, въвеждането на винетна такса, заплащането на която такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок горепосочените пътища. Аналогични са и текстовете на Наредбата за условията и реда за събиране на винетни такси за платено ползване на определени републикански пътища за определен срок, в чл.19, ал. 1 и 2, от която е посочено, че ползването на републиканските пътища на Р.България или на техни участъци от ППС /Пътно превозно средство/, което не е снабдено с валидна винетка е административно нарушение и се санкционира по реда на чл.179, ал.3 от ЗДвП, като валидна винетка е тази, която съответства на вида на ППС, на което е поставена, срока й на действие съвпада със срока на ползване на съответния републикански път или негов участък и която съдържа реквизити, които се изискват за графичното оформяне на винетките.
Съгласно чл.10, ал.3 от ЗП:
"Списъкът на пътищата за преминаване на пътни превозни средства с
българска или чуждестранна регистрация, по които може да се събира такса за
ползване на пътната инфраструктура - винетна такса,
или такса за изминато разстояние - ТОЛ такса, се приема с решение на
Министерския съвет. Списъкът е обнародван в "Държавен вестник". Видно
от този списък, дължи се винетна такса за движение по
републикански път III -554.
Съдът счита, че в случая не е налице безспорно установено административно нарушение на разпоредбата на чл.139 ал.5 ЗДвП, респективно незаконосъобразно на жалбоподателя му е наложено административно наказание на основание чл.179 ал.3 т.1 ЗДвП.
Видно от представените по делото писмени доказателства – Квитанция № 00627122 от 07.11.2018г. и фискален бон за сумата 67 лева от 07.11.2018г., товарния автомобил с рег.№ **********е имал валиден винетен стикер с № 310003408483, закупен на 07.11.2018г. в 10.11 часа. – този час е предхождащ часът на описаното нарушение. Т.е към момента на спирането на товарния автомобил и извършването на проверка от полицейските служители – 10.25 часа на 07.11.2018г. т.а. с рег. № **********е имал валиден винетен стикер.
Следва да се подчертае, че установяването на липсата на залепен на предното стъкло винетен стикер, не означава автоматично незаплатена такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Наличието на заплатена такса, но непоставянето на винетен стикер на предното стъкло на автомобила осъществява състав на друго административно нарушение. Поради установеното разминаване на описаните обстоятелства, административното нарушение не е установено и доказано по безспорен начин, дори напротив - представените писмени доказателства опровергават извършването на същото.
По изложените съображения съдът приема, че обжалваното Наказателно постановление е незаконосъобразно.
Воден от горното, съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление №
18-0447-000496 от
15.11.2018г. на С.П.Б.- Началник
РУП към ОДМВР С.З., РУ- Г., упълномощен
със Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на МВР, с което на П.М.И. с ЕГН **********, на основание чл.179, ал.3, т.1 от
Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ му е наложено административно наказание
„глоба” в размер 3000 /три хиляди/ лева – за извършено нарушение по чл.139,
ал.5 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14
дневен срок от съобщаването му пред Aдминистративен Съд – С.З..
РАЙОНЕН СЪДИЯ:..........................
/ Хр.Ангелов /