Решение по дело №118/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 125
Дата: 21 август 2020 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20207130700118
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2020 г.

Съдържание на акта

       Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

           №…….

 

           гр. Ловеч, 21.08.2020 г.

 

        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ, втори касационен състав в публично  заседание на двадесет и първи юли две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

                                                     ЧЛЕНОВЕ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                                          МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ  

 

при секретаря Антоанета Александрова и в присъствие на прокурора Светла Иванова, като разгледа докладваното от съдия Вълков к.а.н.д. № 118/2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба от Г.А.П. *** срещу Решение № 65/09.03.2020 г. на Ловешкия районен съд, постановено по НАХД  № 1224/2019 г.

По изложени доводи за незаконосъобразност на постановения съдебен акт  се иска неговата отмяна.

Касационният жалбоподател – редовно призован – не се явява и не се представлява в съдебно заседание.

Ответникът по делото – ОД на МВР Ловеч в съдебно заседание чрез пълномощник оспорва жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Ловеч дава мотивирано  заключение за неоснователност на същата.

Административен съд Ловеч, втори касационен състав намира касационната жалба за процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок. Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното решение Ловешкият районен съд (ЛРС) е потвърдил  електронен фиш (ЕФ) серия К, № 3041474 на ОД на МВР Ловеч, с който на П. е  наложена на основание чл. 189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) глоба в размер на триста лева за извършено нарушение на чл. 21, ал.1 от същия закон.

За да постанови този резултат, Районният съд е приел, че от формална страна обжалвания ЕФ съдържа всички изискуеми реквизити. Направена е пълно описание на нарушението и обстоятелството, при които е извършено. Прието е, че П. е управлявал МПС със скорост от 127 км/ч. в пътен участък, за който стойността на скоростта, която не е трябвало да превишава е 90 км./ч. Прието е за безспорно установено, че управлявания от жалбоподателя автомобил е засечен с техническо средство – преносима система за контрол на скоростта на МПС, одобрена на 07.09.2017 г. със срок на валидност до 08.09.2027 г., която фиксира скоростта на превозното средство, регистрационния номер, датата и точния час, посока на движение и др. Не е налице нарушение на процедурата по издаване на ЕФ. Той е бил предявен на представител на ЮЛ – собственик на автомобила – Агенция за събиране на вземанията ЕАД. Представител на дружеството, което е собственик на автомобила е депозирал декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление, поради което първоначално издадения ЕФ срещу законния представител на търговското дружество е бил анулиран и е ангажирана отговорността на П., който не е упражнил правата си по чл. 189, ал.5 от ЗДвП, поради което правилно е ангажирана неговата отговорност, а не на собственика на МПС. Спазени са изискванията на чл. 10 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. на Министъра на вътрешните работи. Не са налице условията за приложени на чл. 28 от ЗАНН. При определяне на наказанието наказващият орган правилно е наложил единственото предвидено в закона наказание.

Решението е правилно.

Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава ЕФ в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. ЕФ съдържа данни за: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на ЕФ се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

В чл.21, ал.1 от ЗДвП е въведена забрана за водачите на МПС от категория В при избиране на скоростта  на движение да превишават стойността на скоростта от 90 км/ч извън населено място. Нарушаването на тази забрана при превишаване на разрешената скорост с 31 до 40 км/ч.  се санкционира по чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП с глоба в размер на триста лева.

Безспорно е установено в административно-наказателното производство и в производството пред ЛРС, че на 12.08.2019 г. в 13:36  ч.  на първокласен път I-4, км. 38+600 в землището на с. Голец, област Ловеч, МПС  „Киа Спортидж“ с рег. № ****** се е движило със скорост 127 км./ч., като е налице превишаване на разрешената скорост с 37 км./ч.

Нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо средство - мобилна система за видеоконтрол. За установеното и заснето със системата нарушение е издаден обжалвания ЕФ, в който в полза на нарушителя е отчетена възможната допустима грешка при измерване на скоростта. Нарушението е установено след  изменението на  чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Създадена е нова т. 65 от § 6 от ДР на ЗДвП, като е дадена легална дефиниция на понятието "автоматизирани технически средства и системи". Буква „б” от разпоредбата дефинира понятието „мобилни автоматизирани технически средства и системи”.

Въз основа на направеното изменение и допълнение на ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г., в която изрично е уредена процедурата за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Не са налице данни по делото П.  да е представил писмена декларация по чл. 189, ал.5 от ЗДвП с данни за друго лице, извършило нарушението.

В производството пред ЛРС са представени доказателства, установяващи по безспорен начин извършеното нарушение – разпечатка на снимков материал от изготвен от техническото средство видеоклип с посочени дата, час, място(GPS координати), ясно видим регистрационен номер, данни за измерената скорост на движение и въведеното ограничение на скоростта, попълнен протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система (АТСС), доказателства за неговата техническа изправност.

В обжалвания  ЕФ се съдържат всички реквизити, посочени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

         Спазени са изискванията на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. на Министъра на вътрешните работи, регламентираща контрола с мобилни и стационарни  автоматизирани технически средства и системи.

         Правилни и обосновани са изводите на ЛРС, че е безспорно доказано извършеното от жалбоподателя нарушение.

         Твърденията и възраженията в касационната жалба са неоснователни и не се подкрепят от доказателствата по делото.

Поради изложеното и доколкото е безспорно установено извършването на вмененото с ЕФ нарушение и неговия извършител, настоящият съдебен състав намира, че подадената касационна жалба е неоснователна. Не са налице  пороци на обжалваното решение, представляващи отменителни основавания по смисъла на чл. 348 от НПК. Оспореното решение  е валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК във връзка с чл.63, ал.1  от ЗАНН,  Административен съд Ловеч, втори касационен състав

 

                                           Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 65/09.03.2020 г. на Ловешкия районен съд, постановено по НАХД  № 1224/2019 г.

Решението е окончателно.

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

                    

                                                                                        

                                                                                        ЧЛЕНОВЕ: