Решение по дело №170/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 март 2021 г. (в сила от 22 март 2021 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20217200700170
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

12

гр.Русе, 22 март 2021 год.

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

Административен съд Русе, в публично заседание на двадесет и втори март, през две хиляди двадесет и първа година , в състав:

                                                 Председател: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

Членове: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА  

                 ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

при секретаря БИСЕРКА ВАСИЛЕВА и в присъствието на прокурора РАДОСЛАВ ГРАДЕВ като разгледа докладваното от съдия АГУШ административно дело № 170 по описа за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 73 от Изборния кодекс.

Образувано е по повод постъпила жалба,  вх.№ 1055/15.03.2021г., от  В.А.А., в качеството му на кандидат за народен представител в листата на ПП БНО, регистриран в 19 многомандатен избирателен район-Русе.

Жалбата, след уточнение към нея, вх. № 1115/18.03.2021г., е насочена срещу решение № 53-НС от 09.03.2021г на Районна избирателна комисия в Деветнадесети изборен район - Русенски, поправено с Решение № 54-НС от 11.03.2021г., потвърдено с решение № 2213-НС от 12.03.2021г на ЦИК-София, с което е установено извършено нарушение по чл. 183, ал. 3 и ал. 4 ИК, относно агитационни материали, поставени на кръстовището на бул. „Липник" и бул. „Цар Освободител", както и агитационни материали поставени на градския площад в близост до съдебната палата и на кръстовището на ул. „Киев" и ул. „Рига" и на други места в град Русе, поставени от В.А.А. кандидат за народен представител от партия „БНО" и е указано на кмета на община Русе да премахне агитационните материали, неотговарящи на изискванията на чл. 183, ал.3 и ал. 4 ИК, поставени от ПП „Българско национално обединение", на територията на град Русе.

В жалбата се сочи, че решението на РИК е незаконосъобразно и немотивирано, като се моли за неговата отмяна. Сочи се, че неправилно е приложен ИК, тъй като с уведомления по чл. 8 и чл. 11 от Закона за събранията, митингите и манифестациите (ЗСММ) с вх. № 54- 68-1/4.03.2021 г. и с вх. № 54-68-2/4.03.2021 г. кметът на Община Русе е уведомен за предстоящите политически мероприятия и поставяне на агитационни материали, като точно са посочени местата на тяхното поставяне, за периода от 07.03.2021 г. до 02.04.2021 г., като от страна на Община Русе не е имало възражение по провеждане на мероприятието или съдържанието на уведомлението. Сочи се, че РИК не е компетентна да се произнася за нарушения на ЗСММ, поради което е налице  съществено процесуално нарушение, допуснато от РИК, тъй като не били изискани служебно заявленията до Община Русе, липсвали фактически установявания за нарушение по РИК и нямало събрани доказателства за такова; ЦИК не се е произнесла по всички оплаквания от жалбата до нея. Не се оспорва факта на поставяне на агитационни материали, като се твърди, че те не са в нарушение на ИК. Твърди се, че не е доказано, че агитационните материали застрашават живота и здравето на гражданите.

Ответникът Районна  избирателна комисия Русе, представляван от председателя М.Х., изразява становище за неоснователност на жалбата и моли решението да бъде потвърдено.

Прокурорът изразява становище за неоснователност на жалбата.

По допустимостта на жалбата:

Съгласно чл.73, ал.1 от ИК решенията на районната избирателна комисия може да се оспорват в тридневен срок от обявяването им пред Централната избирателна комисия, която се произнася в тридневен срок с решение. Решението на районната избирателна комисия, потвърдено с решение на Централната избирателна комисия, подлежи на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс пред тричленен състав на административния съд по местонахождение на съответната районната избирателна комисия.

Разпоредбата на чл.73, ал.2 от ИК регламентира, че при обжалване на решенията на районната избирателна комисия пред съответния съд се прилага чл.58.

Решението на РИК-Русе, което е потвърдено от ЦИК София, подлежи на обжалване по реда на чл.98 ал.2 АПК,  в 3 дневен срок от обявяването на решението на ЦИК пред Адм.съд Русе, като нормата на чл.88 ал.1 ИК, на свой ред препраща към чл. 58 ИК. Съгласно ал. 4 на последната разпоредба, при обжалване на решенията на ЦИК сроковете по АПК не се прилагат; те се изчисляват в календарни дни и изтичат в последния им ден. Съгласно чл.57 ал.2 ИК решенията на ЦИК се обявяват незабавно чрез публикуването им на интернет страницата на ЦИК.

Решението на ЦИК, с което е отхвърлена жалбата на В.А.А. против решение № 53-НС от 09.03.2021г на РИК-Русе, е публикувано,т.е обявено на 12.03.2021г в 20:57ч. на интернет страницата на ЦИК. Жалбата срещу оспореното решение, по реда на чл.98 ал.2 АПК, е подадена на 15.03.2021г. в три дневния срок от обявяването/публикуването му на интернет страницата на ЦИК , чрез РИК-Русе,  в Адм.съд-Русе. 

Съдът намира жалбата за допустима за разглеждане, като депозирана в срока по чл. 58, ал.1 от ИК, съгл. изискванията на чл. 58, ал. 2, вр.с чл.73, ал.2 от ИК, пред надлежния съд, срещу акт по чл. 73, ал. 1 от ИК вр. чл. 98, ал. 2 от АПК, от лице с активна процесуална легитимация, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от обжалваното решение на РИК, поради което следва да бъде разгледана по същество.

Съдът, след анализ на доказателствата по делото в тяхната съвкупност и взаимовръзка, приема за установени следните релевантни факти за правния спор, предмет на делото:

По делото се установява качеството на  жалбоподателя на кандидат за народен представител от листата на ПП „БНО“, регистриран в 19 многомандатен избирателен район-Русе, като именно в това му качество, се сочи че е извършил установеното нарушение по чл. 183 ал. 3 и ал. 4 от ИК.

С решение № 53-НС от 09.03.2021г на Районна избирателна комисия в Деветнадесети изборен район - Русенски, поправено с Решение № 54-НС от 11.03.2021г., потвърдено с решение № 2213-НС от 12.03.2021г на ЦИК-София, е установено извършено нарушение по чл. 183, ал. 3 и ал. 4 ИК, относно агитационни материали, поставени на кръстовището на бул. „Липник" и бул. „Цар Освободител", както и агитационни материали поставени на градския площад в близост до съдебната палата и на кръстовището на ул. „Киев" и ул. „Рига" и на други места в град Русе, поставени от В.А.А., кандидат за народен представител от партия „БНО"/ л.6-7 от преписката/ . Първоначално в решение № 53-НС от 09.03.2021г. на РИК-Русе е посочено като основание за издаване на решението чл.87 ал.1 т.1 и т.22 ИК, което е поправено с  Решение № 54-НС от 11.03.2021г., като е отстранена явна фактическа грешка и е посочено като правно основание за издаване на решението- чл.72 ал.1 т.1 и т.20 ИК.

В протокол № 10 от проведено заседание на 09.03.2021г на РИК-Русе/ л.10-11 от преписката/ е разгледан постъпилия сигнал вх. № 130/08.03.2021 г. и сигнал вх. № 138 от 09.03.2021 г. препратен от ЦИК. След направената справка със заповед №РД-01-435/19.02.2021 г. на кмета на Община Русе за определяне местата за поставяне на агитационни материали на територията на Община Русе, е установено, че местата на които са поставени агитационните материали не са в обхвата на посочената заповед.

Обсъдено е изпратеното от жалбоподателя Уведомление до Община Русе, че ще се провежда мероприятие, включително и поставянето на такива материали, като отговорът на Община Русе е да се уточнят отношенията във връзка с заплащане правото на поставяне на такива материали, ако е извън изборния процес, като до проведеното заседание отношенията с Община Русе не са уредени.

Пред РИК не са представени доказателства за заплащане на Община Русе на упражненото право за поставяне на материали.

След извършена проверка на място, РИК е констатирала основателността на сигналите, като е посочила, че освен поставени на нерегламентираните места, агитационните материали застрашават живота и здравето на гражданите, като е предложила проект за решение за установяване на извършено нарушение по чл.183, ал.3 и ал.4 ИК, което е било прието единодушно от присъстващите 13 члена на РИК-Русе. Допълнително е посочено/ л.12/, че на установените места на поставяне на агитационните материали - кръстовища, извън регламентираните места, възпрепятстват възможността гражданите да възприемат идващите автомобили, с което се създава опасност и се застрашава живота и здравето им, както и безопасността на движението.

Не се спори, че в РИК Русе е постъпил сигнал вх. № 130/08.03.2021 г. от И.Г. и сигнал вх. № 138 от 09.03.2021 г. препратен от ЦИК, в които се твърди, че има разположени агитационни материали на В.А.А., кандидат за народен представител от партия „БНО", които определят COVID-19 като манипулация и измама от страна на държавата, обявяват война на заразата и са против "принудително и задължително" ваксиниране.

Не се спори, че РИК – Русе, след извършена проверка на място, е констатирала, че агитационни материали с размери на билбордове са опънати на въжета на кръстовището на бул.“Липник“ и бул. „Цар Освободител", на кръстовището на Олимп, Млечна кухня, както и агитационни материали поставени на градския площад в близост до Съдебната палата, ж.к.Дружба 3/, на кръстовището пред Пощата, които са поставени  от В.А.А., кандидат за народен представител от партия „БНО“.

Със Заповед №РД-01-435/19.02.2021 г., издадена от кмета на Община Русе, са определени местата за поставяне на агитационни материали, на територията на гр.Русе/ л.21-23 от преписката/. Местата, където са поставени агитационните материали, с размери на билбордове, опънати с въжета и другите до Съдебната палата , както и на посочените кръстовища, са извън обхвата на Заповед №РД-01-435/19.02.2021 г. на кмета на Община Русе, публикувана на сайта на общината.

На всички агитационни материали е отбелязано, че се издават за предизборната кампания на жалбоподателя В.А.А., в качеството му на кандидат за народен представител в листата на ПП „БНО“.

С оглед на приложената Заповед №РД-01-435/19.02.2021 г. на кмета на Община Русе, за определяне местата за поставяне на агитационни материали на територията на община Русе, поставените от жалбоподателя агитационни материали са извън определените места, посочени в заповедта. Констатираното от РИК Русе местоположение на поставените агитационни материали не се спори от жалбоподателя.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

В обжалваното решение РИК -Русе приема, че е извършено нарушение на  чл.183, ал. 3 и ал.4 ИК, съгласно ал.3 агитационните материали се поставят на определени от кмета места, а на сгради, огради и витрини - с разрешение на собственика или управителя на имота.

Съгласно чл.183 ал.4 ИК се забранява използването на агитационни материали, които застрашават живота и здравето на гражданите, частната, общинската и държавната собственост и безопасността на движението, както и на материали, които накърняват добрите нрави, честта и доброто име на кандидатите.

РИК - Русе след извършена проверка на място е констатирала, че посочените като агитационни материали, са поставени в нарушение на разпоредбите на чл. 183, ал. 3 и ал. 4 от ИК, тъй като са поставени на нерегламентирани места, тъй като са извън обхвата на Заповед №РД-01-435/19.02.2021 г. на кмета на Община Русе, както и че застрашават живота и здравето на гражданите.

 Поставените материалите представляват агитационни материали по смисъла на чл. 183, ал. 3 ИК, като е и безспорно , че същите са поставени с цел предизборна агитация за кандидат за народен представител от партия „ БНО“-В.А., по смисъла на § 1, т. 17 от ДР на ИК, по време на предизборна кампания, която съгласно чл. 175 от ИК се открива 30 дни преди изборния ден.

Съдът намира за безспорно, както от фактическа, така и от правна страна, че агитационните материали са поставени извън регламентираните със Заповед №РД-01-435/19.02.2021 г. на кмета на Община Русе места за поставяне на агитационни материали на територията на община Русе, с което е осъществен състава на установеното нарушение по чл.183 ал.3 ИК.

Начинът и мястото на поставяне на агитационните материали застрашават безопасността на движението, респ. живота и здравето на гражданите, включително и с оглед съдържанието им, което е нарушение на чл.183 ал.4 ИК.

При извършване на проверка относно оплакванията в жалбата за постановяване на оспореното решение, в противоречие с материалноправни разпоредби, както и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила , съдът установи следното:

При проверка на валидността на оспореното решение съдът намира, че то е постановено от компетентен орган.

Районната избирателна комисия е компетентният орган да се произнесе съгласно чл.72 ал.1 т.1, т.29 ИК. Решението е взето с необходимото мнозинство,  с поименно гласуване и кворум, регламентирани в чл. 70 от ИК.  

За решението е съставен протокол, като е подписано от председател и секретар, съгласно чл.70 ал.4 ИК. Решението съдържа фактически и правни основания, мотивирано е, като са изложени фактически и правни основания за неговото приемане, ясно е изразена волята на решаващия орган, поради което е валидно и разбираемо. Съдът не установи наличие на съществени нарушения на административнопроизводствените правила. С оглед чл.97 ал.1 изр.2 АПК и приетото още в Тълкувателно решение № 16 от 31.III.1975 г. ОСГК горестоящият в йерархията административен орган/ ЦИК/ при постановяване на своя акт е изложил подробни съображения от фактическа и правна страна по конкретния казус, вкл. е обсъдил всички релевирани възражения от жалбоподателя и е обсъдил и становището на РИК, по който начин същото е станало неразделна част от мотивите на оспореното решение, което също е напълно допустимо съгласно даденото разрешение с посоченото Тълкувателно решение, последователно прилагано и в константната съдебна практика.

Неотносимо, с оглед приложението на чл. 183, ал. 3 и ал. 4 ИК, е обстоятелството за надлежно уведомяване на общината за предизборни мероприятия по смисъла на ЗСММ, тъй като режимът на ЗСММ не е обвързан с изискванията за поставяне на стационарни агитационни материали, още повече, че с оглед на коментираното становище от Община Русе, жалбоподателят не е заплатил дължимите такси за поставяне на билбордовете, вкл. и тези в регламентираните места по  Заповед №РД-01-435/19.02.2021 г. на Община Русе.

ЗСММ урежда отношения, свързани с реда и гаранциите за организиране и провеждане на събрания, митинги и манифестации, докато ИК дава правна уредба на реда и правоотношенията, свързани с изборния процес, включително и предизборни кампании, предизборна агитация и поставянето на агитационни материали и в случая именно тази правна уредба е приложима.

Действително, в чл.181, ал.3 от ИК е налице препращане по отношение на реда за провеждане на предизборните събрания към ЗСММ. Това обстоятелство обаче, само по себе си, не поражда право агитационни материали, дори и във връзка с провежданите предизборни събрания, да се поставят извън определените със заповедта на кмета места. Представените в съдебно заседание веществени доказателства – 2 бр.снимки, представляват агитационни материали, доколкото в тях се съдържат изявления, съставляващи предизборна агитация по смисъла на легалното определение на § 1, т.17 от ДР на ИК, поради което правната им уредба се осъществява от ИК.

Съгласно чл. 181, ал. 1 ИК, гражданите, партиите, коалициите, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свобода на изразяване и на предизборна агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания, както и чрез доставчиците на медийни услуги.

По време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите и инициативните комитети може да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали. На всеки агитационен материал задължително се отбелязва от чие име се издава- чл. 183, ал. 1 ИК. Поставянето на агитационни материали обаче е ограничено от чл. 183, ал. 3 от ИК - те се поставят на определени от кмета места, а на сгради, огради и витрини – с разрешение на собственика или управителя на имота. По силата на закона-ЗОбС, улиците и площадите са публична общинска собственост, като в конкретната хипотеза липсват доказателства за получено разрешение от собственика на имота.

 

Жалбата е неоснователна по всички възражения, а оспореното решение на РИК-Русе е правилно и законосъобразно.

По изложените съображения и на основание чл.73 вр.чл.58 ал.3 ИК,  съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕТО по жалба на В.А.А. ***, в качеството му на кандидат за народен представител в листата на ПП БНО, регистриран в 19 многомандатен избирателен район-Русе, срещу решение № 53-НС от 09.03.2021г на Районна избирателна комисия Русе, потвърдено с решение № 2213-НС от 12.03.2021г на ЦИК-София, като неоснователно.

Решението е окончателно.

 

 

Председател:

 

 

Членове: