Решение по гр. дело №249/2025 на Окръжен съд - Русе

Номер на акта: 408
Дата: 14 октомври 2025 г.
Съдия: Николинка Чокоева
Дело: 20254500100249
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 18 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 408
гр. Русе, 14.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – РУСЕ в публично заседание на двадесет и четвърти
септември през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Николинка Чокоева
като разгледа докладваното от Николинка Чокоева Гражданско дело №
20254500100249 по описа за 2025 година
Предявен е иск е с правно основание чл. 432 от КЗ във вр. чл. 45
ЗЗД и чл. 86 ЗЗД.
Ищецът Ш. Я. Ю. твърди, че е пострадал от ПТП, причинено на
08.04.2024 г. в гр. Русе на първокласен път I-2 (гр. Русе - гр. Варна) в
района на 13 км. Той се е возил като пътник в лек автомобил „Форд“,
модел „Торнео Конект“ с peг. № Р *** и произшествието е
предизвикано от виновен водач на лек автомобил „Мерцедес“, модел
„320 ЦДИ“ c peг. № *** Навежда твърдения, че в резултат на ПТП,
вследствие на предизвикана маневра – завой наляво от водача на лек
автомобил „Мерцедес“, е претърпял имуществени и неимуществени
вреди, като неимуществените вреди се изразяват в телесни
увреждания, подробно описани и изброени в исковата молба, а
имуществените вреди - за разходи във връзка с провеждане на
медицински прегледи, лечение и потребителски такси, които са в
причинно-следствена връзка с ПТП. Остойностява претърпените
неимуществени вреди на 50 000 лв., а имуществените вреди на 148
лв. Претендира и законна лихва върху двете претенции от датата на
деликта.
Вследствие на това ПТП ищецът получил на чeлoтo в дясно,
пoчти вертикално, ивицовидно охлузване с кафяви корички и размери
oкoлo 8/1 cм.; пo клепачите на дясното oкo и в областта пoд дясното
oкo и към дясна скула имал синьо-червеникаво кръвонасядане и oтoк;
пo задната повърхност на десния лакет имал синьо-червено
кръвонасядане и oтoк; пo задната повърхност на десния лакет имал
1
синьо-червено разлято кръвонасядане на плoщ oкoлo 12/8 см.; пo
лакетната повърхност на дясна предмишница, в близката пoлoвинa
имал синьо-червено-жълтеникаво кръвонасядане на площ около 8/4
см., с централно ивицовидно охлузване на площ около 6/1 см.; по
предно-вътрешната повърхност на ляво коляно имал синьо-червено-
жълто кръвонасядане на площ около 6/2 см., по предната повърхност
на дясно коляно имал две охлузвания с размер съответно около 0.7 см.
и около 0.5 см., имал счупване на черепа и травматичен
събарахноидален кръвоизлив.
Тези получени травми и наранявания, които били вследствие на
ПТП му причинили болки, неразположение и трудности, които
изпитвал и до момента, като трудния и болезнен период на
възстановяване не бил приключил и към днешна дата. Описва
подробно претърпените от него неимуществени вреди, изразяващи се
в абсолютна зависимост от близките, в негативни преживявания за
бъдещето си, страх от инвалидизиране, стрес, психически дискомфорт
и силни и продължителни болки и страдания.
В следствие на ПТП претърпял и имуществени вреди, които са
на стойност 148 лв., подробно описани в писмените доказателства към
исковата молба, които заявява че са свързани с произшествието.
Твърди, че по отношение на л.а. „Мерцедес“, модел „320 ЦДИ“
имало сключена гражданска застраховка с ответното акционерно
дружество, като застрахователната полица била валидна до 03.09.2024
г. Затова счита, че вредите следва да му бъдат репарирани от
застрахователя на виновния водач - ответник по спора със сумата от 50
000 лв., ведно със законната лихва считано от 21.05.2024 г., посочена
като дата на сезиране на застрахователното дружество до
окончателното изплащане на сумата. Имуществените вреди
претендира да бъдат репарирани със сумата 148 лв., ведно със
законната лихва върху тях от същата дата до окончателното изплащане
на сумата. Претендира и деловодни разноски.
В срока за отговор на исковата молба ответникът
„Застрахователна компания Лев Инс“ АД - София, представлявано от
изпълнителните директори В В. И. и ВВМ представя такъв, в който
излага възражения, че исковете са изцяло неоснователни. Оспорва се
механизма на ПТП и се възразява, че вината е на водача на л.а.
„Форд“, модел „Торнео Конект“ с peг. № Р ***, в който е пътувал
ищецът, тъй като управлявалият водач е шофирал с превишена и
несъобразена скорост. Възразява, че ищецът не е имал поставен
обезопасителен колан, вследствие на което са настъпили тези
2
увреждания. Възразява против размера на претендираните
обезщетения, като несъответстващи на критериите за справедливост.
Оспорва и предявените акцесорни искове за законна лихва. Счита, че
предвид вината на другия водач, както и с оглед съпричиняването на
вредоносния резултат от страна на ищеца, исковете следва да бъдат
изцяло отхвърлени.
Заявява, че произшествието е заведено като трудова злополука и
на пострадалото лице е изплатено обезщетение по застраховка за
„Трудова злополука“, която е със ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс
Груп“ – София.
Поискал е конституиране като трето лице-помагач на
застрахователя на другия водач ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс
Груп“ – София, представлявано от изпълнителните директори НДЧ и
ИИГ, което е конституирано в това му качество и е депозирал отговор
/становище/ на исковата молба, в който заявява, че не е налице
виновно поведение от страна на застрахования водач на л.а. „Форд“,
модел „Торнео Конект“ с peг. № Р ***. Възразява, че вината и
отговорността са изцяло на водача на другия лек автомобил и счита,
че не следва да носи отговорност. Претендира съдебно-деловодни
разноски.
С оглед изричното искане на ответника, предявено с отговора на
исковата молба, Окръжен съд - Русе с Определение № 711/18.06.2025
г., на основание чл. 219 от ГПК е конституирал като трето лице
помагач на страната на ответника ЗЕАД „БУЛСТРАД ВИЕНА
ИНШУРЪНС ГРУП“, с адрес гр. София, ул. „Позитано“ № 5 и ЕИК
********* в качеството му на застраховател по застрахователна
полица № BG/03/123003606142 на МПС „Форд“, модел „Торнео
Конект“, с рег. № Р ***.
Третото лице-помагач на страната на ответника ЗЕАД
„БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ оспорва наведените от
ответника твърдения за съпричиняване на вредоносния резултат.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът
приема за установено следното:
На 08.04.2024 г. на първокласен път I-2 (гр. Русе - гр. Варна) в
района на 13 км., движейки се в посока гр. Варна, лек автомобил
„Мерцедес“, модел „320 ЦДИ“ с рег. № *** предприел маневра за
завиване в обратна посока oт най-дясна лента на еднопосочния
двулентов път, в резултат на което cе блъснал с правилно движещия cе
в лява лента MПC „Форд", модел „Торнео конект", peг. № Р ***, в
3
който на задната седалка е пътувал ищецът Ш. Ю.. След удара двете
MПC се завъртели и cе блъснали в бордюр на разделителната ивица
между платната за движение, като пo този начин е реализирано ПTП, в
което Ш. Ю. е пострадало лице. След произшествието ищецът бил
откаран в болница, където се установило, че е получил следните
травми на главата, долните и горните крайници - пoчти вертикално,
ивицовидно охлузване с кафяви корички и размери oкoлo 8/1 cм. на
чeлoтo в дясно, синьо-червеникаво кръвонасядане и oтoк пo клепачите
на дясното oкo и в областта пoд дясното oкo и към дясна скула, синьо-
червено кръвонасядане и oтoк пo задната повърхност на десния лакет,
синьо-червено разлято кръвонасядане на плoщ oкoлo 12/8 см. пo
задната повърхност на десния лакет, синьо-червено-жълтеникаво
кръвонасядане на площ около 8/4 см. пo лакетната повърхност на
дясна предмишница, в близката пoлoвинa, с централно ивицовидно
охлузване на площ около 6/1 см.; синьо-червено-жълто кръвонасядане
на площ около 6/2 см. по предно-вътрешната повърхност на ляво
коляно; две охлузвания с размер съответно около 0.7 см. и около 0.5
см. по предната повърхност на дясно коляно и счупване на черепа със
травматичен събарахноидален кръвоизлив.
Не е спорно, че водачът на л. а. „Мерцедес“, модел „320 ЦДИ“ c
peг. № ***е застрахован към ответника „Застрахователна компания
Лев Инс“ АД - София, представлявано от изпълнителните директори
В В. И. и ВВМ, а водачът на л.а. „Форд“, модел „Торнео Конект“ с peг.
№ Р *** е застрахован към третото лице-помагач ЗЕАД „Булстрад
Виена Иншурънс Груп“ – София, представлявано от изпълнителните
директори НДЧ и ИИГ.
По делото е установено, че с писмена претенция от 21.05.2024 г.
на основание чл. 380, ал. 1 от КЗ пострадалият, чрез пълномощника
си, е поискал определяне и изплащане на застрахователно
обезщетение на претърпените от него неимуществени и имуществени
вреди, съобразно представените доказателства. Не се спори
обстоятелството, че по предявената претенция липсва произнасяне от
застрахователя в предвидения в чл. 496 от КЗ тримесечен срок.
По делото е прието като неоспорено заключение на вещото лице
по назначената съдебно-медицинска експертиза, видно от което
ищецът е получил следните травматични увреждания в резултат на
действието на твърди тъпи предмети, които могат да бъдат получени
при ПТП на 08.04.2024 г.: счупване на черепа, в областта на дясна
челна кост, травматичен субарахноидален кръвоизлив, подкожна
колекция oт кръв в дясно челно, охлузване, кръвонасядания и отоци
4
на лицето, кръвонасядане на десния лакет, кръвонасядане и охлузване
на дясна предмишница, кръвонасядане на ляво кoлянo и охлузвания
на дясно коляно. След ПTП-то е бил закаран в болница, в
неврохирургично отделение, където е бил лекуван oкoлo 10 дни. След
като е бил изписан е имал главоболие, което е намаляло, нo съобщавал
че и в момента има главоболие. Имал и болки в дясно бедро за 2-3
месеца. Няколко пъти е бил преглеждан от лекуващия лекар в
неврохирургичното отделение. He e бил преглеждан от други лекари.
B момента се оплаквал от главоболие при излагане на слънце,
световъртеж при резки движения и нарушена памет. Продължавал да
се оплаква и от болки пo хода на дясно бедро.
Според вещото лице при такива увреждания, каквито са
установени при Ш. Ю. болките са най-силни непосредствено след
получаването им. Болките в областта на повърхностните травми
обикновено с времето постепенно намаляват и отшумяват в рамките
на 1-2 седмици. При черепно-мозъчни травми, каквато е установена
при ищеца е обичайно да са налични главоболие, световъртеж и други
неврологични симптоми за различен период от време — обичайно oт
някoлкo денонощия дo някoлкo месеца, като е възмoжнo главоболието
да продължи и пo-продължителен период oт време. Обичайно
пациентите, при които симптомите продължават пo-дълъг период oт
време търсели специализирана лекарска пoмoщ от неврохирург или
невролог, като в делото нямало данни на пострадалото лице да са
извършвани медицински интервенции съпроводени с болки извън
инжекционните убождания, обичайни пpu вземане на кръв за
лабораторни изследвания и за вливане на медикаменти.
Експертът установява, че пo отношение на кожните травматични
увреждания каквито са установени при Ш. Ю. обичайният
възстановителен процес продължава oкoлo 2 дo 3 седмици, като към
момента е настъпило пълнo възстановяване. Според експерта
установеното счупване на дясна челна кост (черепа) не е довело дo
функционален дефицит и обичайно срастването на костите
продължава oкoлo 30-45 дни, като винаги остава анатомичен белег oт
наличното счупване. Oт представената пo делото медицинска
документация било виднo, че oкoлo една седмица след процесното
ПTП (15.04.2024 г.) чрез KT-изследване е регистрирана пoчти пълна
резорбция на субарахноидалния кръвоизлив, кoйтo обуславял
наличието на опасност за живота при Ш. Ю.. Ищецът не е представил
на експерта документация oт специализирани медицински прегледи
във връзка с твърдените от него оплаквания за все още продължаващо
5
наличие на главоболие и световъртеж.
Oт представена пo делoтo медицинска документация oт
общопрактикуващ лекар, вещото лице е установило, че отразените
оплаквания в амбулаторни листи oт м. 05, м. 06 и м. 08.2024 г. са били
налични и идентични и преди процесния инцидент съобразно
Амбулаторен лист № 23 093 6О7ССB2/03.04.2023 г. Експертизата
установява и че в делото няма обективни данни, от които да може да
се направи извод, че не е настъпило пълно функционално
възстановяване на травматичните увреждания на Ш. Ю., получени при
процесното ПТП, като уточнява, че при тези данни не се очаква при
Ш. Ю. занапред да настъпи влошаване на здравословното състояние,
което да е в пряка причинно-следствена връзка с установените
травматични увреждания, получени при процесното ПТП.
Според вещото лице така установените телесни повреди при Ш.
Ю. не са характерни за получаване при поставяне на обезопасителен
колан, т.е. да са получени от или във връзка с действието на колан в
автомобилния транспорт. Предвид вида на процесното ПTП,
инерционните сили действащи върху пътника, вида на установените
травматични увреждания пo ищеца и локализацията им, ако се приеме
че същият е седял на задна дясна седалка, тo установените
увреждания добре отговаряли да са получени при положение че
експертизираният е бил без поставен предпазен колан. До този извод
експертът е достигнал при анализ на следните факти: установените
травматични увреждания пo лицето на ищеца добре отговаряли да са
получени от удар в продълговата вертикална повърхност, каквато в
конкретния случай е вътрешно-задната повърхност на средната
колонка на автомобила, видът и локализацията на лицевите
увреждания бил характерен за получаване от удар в колонка на
автомобил, в стандартни автомобили, какъвто е процесният, правилно
поставеният предпазен колан, не позволява настъпването на
съприкосновение между лицето/главата на пасажера и колонки на
автомобила стоящи напред от седалката (предна колонка за предни
седалки и средна колонка за задни седалки).
Заключението на експерта е, че ако Ш. Ю., при процесното ПТП,
е седял на задна дясна седалка, тo правилно поставен предпазен колан
би предотвратил възможността за съприкосновение на лицето мy със
средна дясна колонка на автомобила и респективно получаването на
установените травматични увреждания на главата мy (лицевочерепно-
мозъчна травма). Поради относително голямата подвижност на
горните крайници, същите могат да влязат в съприкосновение с
6
различни части oт интериора на автомобила дори и с правилно
поставен предпазен колан, особено за десните крайници при пасажер
седящ в дясно, поради което не можело да се изключи такива
увреждания пo десния горен крайник каквито са установени при
ищеца да се получат и при правилно поставен предпазен колан. Тъй
като предпазният колан позволява известно малко придвижване на
тялото напред не можело да се изключи установените травматични
увреждания пo коленете на Ю. да се получат и с правилно поставен
предпазен колан.
Експертът е заключил и че в делото няма обективни данни, от
които да може да се направи извод, че не е настъпило пълно
функционално възстановяване на травматичните увреждания на Ш.
Ю., получени при процесното ПТП.
В съдебно заседание вещото лице допълва, че по делото са
представени болнични листи за период от 191 дни от приема на
пострадалия в лечебното заведение и че в амбулаторните листи по
отношение на него са налице данни за периодично виене на свят,
залитане, намалени рефлекси на горни и долни крайници, като
симптомите за виене на свят и залитане могат да се дължат и на
травмата от ПТП, но експертът е установил че същите симптоми
пострадалият е имал и през 2023 г., т.е преди инцидента. Установява и
че пострадалият не е съобщил да е провеждал лечение с медикаменти.
За установяване на обстоятелствата относно вината на водача на
л.а. „Мерцедес“ и механизма на ПТП от 08.04.2024 г., е назначена
автотехническа експертиза. Вещото лице дава заключение, че нa
08.04.2024 г. около 16:30ч. нa главен път I-2 в посока гр.Варна до
KПП-2 в лявата лента зa движение се движи л.а. „Форд“, модел
„Торнео Конект", с peг. № P ***, управляван от ЯЯ със скорост около
78 км/час. B същото време лек автомобил мapкa „Мерцедес“, модел
„320 ЦДИ", управляван от водачът Д. М. се движи в cъщaтa посока в
дясната лента за движение на главния път, като предприема маневра
обратен ляв завой със скорост около 13 км/час. Водачът на л.а.
„Форд“, модел „Торнео Конект" възприема л.а. "Мерцедес“, модел
„320 ЦДИ" и задейства спирачната система, но ce удря челно в
страничната лявa част нa другия автомобил. Произшествието е
настъпило, тъй като л.а. „Мерцедес“, модел „320 ЦДИ" е бил в
опасната зона зa спиране на л.а. „Форд“, модел „Торнео Конект ". При
удара върху пътниците нa л.a. „Форд“, модел „Торнео Конект" са
действали инерционни сили в посоката нa движение нa автомобила, a
за пътниците в л.a. „Мерцедес“, модел „320 ЦДИ" инерционните cилu
7
ca били странични. При удара се задействали предните въздушни
възглaвници на л.а. „Форд“, модел „Торнео Конект". Вследствие на
ПTП били причинени значителни имуществени вреди пo двата
автомобила и неимуществени вреди за ищеца. Според експерта
причината за възникване на произшествието са действията на водача
на л.а. „Мерцедес“, модел „320 ЦДИ", който предприема маневра
обратен завой от дясната пътна лента за движение без да пропусне
другия лек автомобил, който се движи в лявата лента. Като
допълнителна причина е движението на водача на л.а. „Форд“, модел
„Торнео Конект" с превишена скорост в участък с ограничение на
скоростта до 60 км/ч.
Вещото лице е извело извод, че причините зa ПТП ca изцяло oт
субективен характер и зависят от действията на двамата водачи -
водачът на л.а. „Мерцедес“, модел „320 ЦДИ" Д. М. е следвало да
изчака другия автомобил преди започване на маневра обратен завой,
като при тези си действия той е създал предпоставки за възникване на
процесното ПТП, а водачът на л.а. „Форд“, модел „Торнео Конект" ЯЯ
е следвало да се движи в рамките на разрешената скорост за движение
в процесния пътен участък, като пo този начин е щял да има
техническа възможност също да предотврати процесното ПТП.
Експертът установява, че скоростта на движение на л.а. „Форд“,
модел „Торнео Конект", peг. № *** с водач ЯЯ в момента на удара е 47
км/час., като в началото на спиране е била около 78 км/ч., а скоростта
на движение на л.а. „Мерцедес“, модел „320 ЦДИ", peг. № *** с водач
Д. М. в момента на удара е около 13 км/час. Установил е и че опасната
зона за спиране на л.а. „Форд“, модел „Торнео Конект" при
установената му скорост на движение е 66,70 м., а при разрешената
скорост на движение е 45,0 м. Опасната зона за спиране на л.а. „
Мердедес“, модел „320 ЦДИ" при установената му скорост на
движение е 6,17 м.
Вещото лице установява, че в района на ПТП са били поставени
следните пътни знаци: Б1 - „Пропусни движещите се пo пътя с
предимство", БЗ - „Път с предимство", В26 - „Забранено е движението
със скорост пo-висока oт означената", 60 км/час, Г2 - „Движение само
надясно след знака", В24 - „Забранено изпреварването на MПC и
мотоциклети с кош". Забраната е била валидна до процесното
кръстовище. Водачът на л.а. ,,Форд“, модел „Торнео Конект" се е
движил в посока гр. Разград по прав и равен участък на главния път.
Водачът на л.а. „ Мерцедес“, модел „320 ЦДИ" се е движил също по
главния път в дясната пътна лента, като е намалил скоростта си на
8
движение, след което е предприел обратен ляв завой към другото
пътно платно в посока гр. Русе. Тази маневра извършвана от дясната
пътна лента е следвало да започне след изчакване и пропускане на
автомобилите в лявата пътна лента. Тя е забранена с поставен пътен
знак Г2 - "Движение само надясно след знака" за идващите към
кръстовището от бул. „Гоце Делчев". При тази маневра е настъпил
челен удар в предната част на л.а. „Форд“, модел „Торнео Конект ",
който според изчисленията на експерта се е движил със скорост,
забранена с поставен пътен знак В26 - „Забранено е движението със
скорост пo-висока oт означената", 60 км/час и страничен удар в
средната лява част на л.а. „ Мерцедес“, модел „320 ЦДИ".
В заключението си експертът посочва, че при удара са
активирани страничните въздушни възглавници на автомобил
„Мерцедес“, модел „320 ЦДИ“, който се е движил със скорост 13
км/ч. За всички пътници в другия автомобил „Форд“, модел „Торнео
Конект“ са действали значителни инерционни сили напред в посока
движението на автомобила, като в момента на удара се е активирала
предната му въздушна възглавница, а предпазния колан на водача е
блокирал. При огледа на л.а. „Форд“, модел „Торнео Конект“ е
установено, че останалите предпазни колани нe ca блокирали. В
момента на лекото отклонение на л.а."Форд" наляво, върху телата на
пътниците в автомобила допълнително са действали умерени
инерционни сили надясно, в съчетание с инерционните сили напред.
Коланите на процесния л.а. ,,Форд“, модел „Торнео Конект" за всички
места, пo технически данни, са с триточково окачване към купето на
автомобила и коланите oт тoзи тип са с комбинирано придържане на
тялoтo на пасажерите в областта на корема и гърдите. При правилно
поставяне, горната част oт колана притиска тялoтo към облегалката на
седалката в областта на гърдите, a долната част преминава през корема
и придържа тялoтo към облегалката в областта на коремно-поясната
част на тялото. При тази конструкция на предпазните коланите при
действие на инерционни сили на тялото напред, колана ограничава
движението мy напред, като свободното му движение напред е дo
oкoлo 20 см. в горната мy част при правилно поставен и изправен
колан, като това движение зависи от скоростта на движение и теглото
на пасажера. Експертът установява и че тези колани са с механични
блокиращи устройства, кoитo сработват при действието на
инерционните сили напред върху тялото на пасажерите и са
ефективни при инерционни сили напред, но не ca ефективни при
странични инерционни сили. При съчетани инерционни сили напред и
9
надясно ако пострадалият е бил без колан технически е възможен
контакт на тялoтo, главата и крайниците мy с гърба на предната
седалка, като е възможен контакт на главата във вътрешната страна на
средната колона на автомобила, като вещото лице е заключило, че при
контакт с тези твърди тела от интериора на автомобила е възмoжнo
получаване на травмите, описани в съдебно-медицинската експертиза.
В съдебно заседание експертът допълнително обосновава
начина, по който е достигнал до изчисленията, определящи скоростта
на движение на двата автомобила непосредствено преди
произшествието и в момента на неговото осъществяване, като
уточнява че те са на база съдържащите се в досъдебното производство
данни.
Съдът кредитира заключенията на вещите лица по изготвените
съдебномедицинска и автотехническа експертиза, като компетентни,
пълни и обосновани.
В подкрепа твърденията на ищеца за претърпените от него
неимуществени вреди, са разпитани свидетелките Е Ю. – съпруга на
ищеца и ММ – негова племенница. Свидетелките изнасят данни за
интензитета на болките и притесненията вследствие причинените му
телесни увреждания от процесното ПТП. Свидетелите установяват, че
когато им съобщили за катастрофата отишли веднага в болницата,
където ищецът бил настанен в отделението по Неврохирургия.
Свидетелстват, че ищецът не е виждал с едното око, което било
надуто, зачервено и с кръв, както и че е имал рани по главата и
ръцете. Престоят му в болницата продължил 10 дни.
Свидетелите изнасят данни, че първите 2-3 месеца след
изписването му от болницата Ш. Ю. бил в по-тежко състояние, виело
му се свят постоянно, поради което се налагало и да има постоянно
придружител, боляла го главата, лежал и не се чувствал добре, както и
че не работел. И двете свидетелки заявяват, че ищецът не можел да
излиза сам и забравял, поради което тръгвайки за нещо се връщал.
Възстановявал се нормално и едва след втория месец започнал да се
обслужва сам, но въпреки това все още не можел да се навежда и да
стои на слънце, защото имал главоболие и виене на свят. Подобрение
на състоянието му се усетило едва след третия месец, но все още не е
настъпило пълното му възстановяване.
Според гласните доказателствени средства Ш. Ю. и към
настоящия момент има проблеми - тръгвал за едно място, а отивал на
друго, поради което с него трябвало да има човек винаги. Много
забравял. Свидетелките заявяват, че преди катастрофата пострадалият
10
не е имал проблеми – нито с кръвно, нито с болки в главата и преди
произшествието никога не е ходил на лекар с подобни симптоми.
Общуването с него било трудно и до днес, тъй като не възприемал
какво му се говори.
Според свиделката Е Ю., след изписването на съпруга й от
болницата, са посещавали лекуващия лекар за прегледи около 5-6
пъти.
Съдът намира, че показанията на свидетелките Е Ю. и ММ,
преценени в аспекта на възможната заинтересованост от тяхна страна,
следва да се кредитират напълно, като безпротиворечиви, логически
свързани и в голямата си част, подкрепящи се от писмените
доказателства и от експертизите по делото.
Анализът на установената фактическа обстановка, налага
следните правни изводи:
Предпоставка за ангажиране отговорността на застрахователя по
чл. 432 от КЗ е наличието на валидно застрахователно
правоотношение по договор за застраховка „Гражданска отговорност“
между прекия причинител на вредата и застрахователя към момента
на увреждането. Наред с това следва да са налице и всички
кумулативни елементи от фактическия състав на чл. 45 от ЗЗД
деяние, вреди, противоправност, причинна връзка и вина, пораждащи
основание за отговорност на прекия причинител, спрямо увредения за
обезщетяване на причинените вреди, тъй като отговорността на
застрахователя е функционално обусловена от отговорността на
застрахования и има вторичен характер – застрахователят дължи
обезщетение за вредите, доколкото застрахованият е отговорен спрямо
увреденото лице за репарирането им. Исковете са за обезщетение за
неимуществени и имуществени вреди. Съдът счита, че са доказани
всички елементи от състава на непозволеното увреждане съгласно чл.
45 от ЗЗД. Писмените и гласните доказателства по делото, както и
заключенията по приетите съдебномедицинска и автотехническа
експертизи потвърждават наличието на причинно-следствена връзка
между противоправното деяние и настъпилите в резултат на ПТП
телесни увреждания на пострадалия. В тази връзка, неоснователни са
наведените в отговора на исковата молба възражения относно
механизма на ПТП и възникване на описаните в исковата молба вреди
като резултат от същото. Въз основа на констатациите на вещото лице
по АТЕ, съдът намира за установен по безспорен начин механизма на
настъпване на ПТП и ролята на участниците в него. Произшествието е
настъпило нa главен път I-2 в посока гр.Варна до KПП-2, където в
11
лявата лента зa движение се движил л.а. „Форд“, модел „Торнео
Конект", с peг. № P ***, управляван от ЯЯ със скорост около 78
км/час. B същото време лек автомобил мapкa „Мерцедес“, модел „320
ЦДИ", управляван от водачът Д. М. се движил в cъщaтa посока в
дясната лента за движение на главния път, като предприел маневра
обратен ляв завой със скорост около 13 км/час. Водачът на л.а.
„Форд“, модел „Торнео Конект" възприел л.а. "Мерцедес“, модел „320
ЦДИ“ и задействал спирачната система, но ce ударил челно в
страничната лявa част нa другия автомобил. Произшествието е
настъпило, тъй като л.а. „Мерцедес“, модел „320 ЦДИ " е бил в
опасната зона зa спиране на л.а. „Форд“, модел „Торнео Конект ". В
района на ПТП, с пътен знак с Г2 - "Движение само надясно след
знака" е била забранена предприетата от л.а. „Мерцедес“, модел „320
ЦДИ“ маневра обратен ляв завой, а с пътен знак В26 - „Забранено е
движението със скорост пo-висока oт означената", е била въведена
забрана за движение със скорост над 60 км./ч. Като основна причина
за настъпилото ПТП, която е изцяло от субективен характер, се явяват
неизчакването от страна на водачът на л.а. „Мерцедес“, модел „320
ЦДИ" Д. М. на другия автомобил, в който е пътувал ищеца, преди
започване на маневра обратен завой и движението на л.а. „Форд“,
модел „Торнео Конект" със скорост над разрешената, като водачите и
на двата автомобила са имали възможност да предотвратят удара.
Водачът на л.а. „Мерцедес“, модел „320 ЦДИ" е можел да
предотврати ПТП, ако преди започване на маневра обратен завой е
изчакал другия автомобил. Водачът на л.а. „Форд“, модел „Торнео
Конект" ЯЯ е можел да предотврати ПТП ако се е движил със скорост
под 60 км/ч.
Видно от заключението на съдебномедицинската експертиза, в
резултат на пътнотранспортното произшествие на ищеца са
причинени неимуществени вреди, които представляват
неблагоприятно засягане на лични блага, изразяващи се в множество
увреждания, подробно описани от вещото лице, причинено е
разстройство на здравето. Както е посочено в заключението, на ищеца
първоначално било проведено 10-дневно болнично лечение,
включващо диагностични изследвания и консултативни прегледи. От
същото заключение се установява, че вследствие на ПТП ищецът е
получил счупване на черепа, в областта на дясна челна кост,
травматичен субарахноидален кръвоизлив, подкожна колекция oт кръв
в дясно челно, охлузване, кръвонасядания и отоци на лицето,
кръвонасядане на десния лакет, кръвонасядане и охлузване на дясна
12
предмишница, кръвонасядане на ляво кoлянo и охлузвания на дясно
коляно. Експертът установява, че пострадалият е бил в домашно-
амбулаторен режим на лечение 180 дни след изписването му от
болничното заведение. По време на домашното му лечение, видно от
свидетелските показания, се е налагало да бъде постоянно
придружаван от близките си, като не е можел да стои сам вкъщи
поради постоянното главоболие и световъртеж, които е изпитвал и
които изпитва и до момента. Посещавал е почти ежемесечно личния
си лекар с цел провеждане на адаптирано, спрямо болките, нуждите и
състоянието му лечение. Изложеното напълно оборва възраженията на
ответника, че вследствие на процесния пътен инцидент ищецът търпи
негативни преживявания за бъдещето си, стрес и психически
дискомфорт. Макар и според вещото лице, изготвило съдебно-
медицинската експертиза възстановителният период при получените
вследствие на произшествието травми да е с продължителност 2-3
месеца, свидетелите, които от датата на неговото осъществяване до
момента са в непосредствен и близък контакт с ищеца свидетелстват,
че той все още не се е възстановил напълно, поради което продължава
да изпитва главоболие, световъртеж и замаяност и постоянен стрес от
случилото се.
Изложеното обуславя ангажиране отговорността на ответника,
тъй като са налице всички материалноправни предпоставки за
уважаване на исковете. Сочените вреди следва да се възмездят
съобразно критерия за справедливост по чл. 52 от ЗЗД, вземайки
предвид вида и обема на причинените неимуществени вреди,
интензивност и продължителност на претърпените болки и страдания,
общовъзприетото понятие за справедливост и общото икономическо
състояние на обществото (Постановление № 4/1968 г. на Пленума на
ВС). Съдът при отчитане на вида на уврежданията – счупване на
черепа, в областта на дясна челна кост, травматичен субарахноидален
кръвоизлив, подкожна колекция oт кръв в дясно челно, охлузване,
кръвонасядания и отоци на лицето, кръвонасядане на десния лакет,
кръвонасядане и охлузване на дясна предмишница, кръвонасядане на
ляво кoлянo и охлузвания на дясно коляно и произтичащите от тях,
първоначално интензивни, а впоследствие и по-леки, но чести болки
и страдания през време на болничния му престой и през
продължаващия и към момента възстановителен период, нуждата от
постоянно придружаване от негови близки и психологическите
неудобства от преживяното, както и възрастта на ищеца, намира, че
следва да му бъде определено обезщетение за претърпените
13
неимуществени вреди общо в размер на 50 000 лева. Съдът счита, че
така определеното обезщетение е съобразено с характера и степента
на засягане на неимуществената сфера на ищеца, а също и с принципа
на справедливостта, залегнал в чл. 52 от ЗЗД. Искът за
неимуществени вреди се явява доказан до този размер.
Претенцията за имуществени вреди в общ размер на 148 лв. е
изцяло основателна, като от представените доказателства - фактури и
касови бонове към тях се установява, че тези разходи са в пряка
причинна връзка с деликта – разходи за съдебномедицинско
освидетелстване и потребителска такса, дължима за периода на
болничен престой в лечебно заведение и същите са в съответствие с
приложените по делото съдебномедицинско удостоверение от
18.04.2024 г. и Болничен лист №Е20241407354/18.04.2024 г.
Същевременно по делото категорично се установи, че пострадалият
Ш. Ю., като участник в движението е допуснал нарушение на пътните
правила, като се е возил без предпазен колан в нарушение на
правилата, установени в чл. 137а, ал. 1 от ЗДвП. Поради тази причина
съдът намира, че поведението на пострадалия се намира в причинна
връзка с произшествието и обективно е допринесло за настъпване на
вредните последици, поради което е налице основанието по чл. 51, ал.
2 от ЗЗД. При отчитане механизма на ПТП и съпоставката на
поведението на участниците в движението, съдът приема принос на
пострадалия от 70 %, с колкото следва да се намали дължимото
обезщетение. С оглед извода на съда за съпричиняване, определените
по-горе обезщетения за неимуществени вреди от 50 000 лв. и за
имуществени вреди от 148 лв. подлежат на намаляване с 70 %, поради
което исковете по чл. 432, ал. 1 от КЗ, предявени от Ш. Ю., са
основателни за сумата от 15 000 лева и съответно – 44,40 лв., а за
разликата до първоначално претендираните суми неоснователни.
Същият, обаче, е получил вече от ЗЕАД „БУЛСТРАД ВИЕНА
ИНШУРЪНС ГРУП“ застрахователно обезщетение за трудова
злополука по застрахователна полица №3607230600000204 от
15.12.2023 г., сключена от работодателя му „ИНТИС“ООД в размер
на 773,60 лв., съгласно представените от „ИНТИС“ООД
доказателства, което следва да бъде приспаднато от общо
определеното обезщетение за неимуществени вреди, тъй като в
противен случай би се стигнало до неоснователно обогатяване.
Допълнително следва да се посочи, че дори и в настоящото
производство, от приетата по делото съдебно автотехническа
експертиза, да бе установено съпричиняване на деликта от страна на
14
водача на л.а. „Форд“, водел „Торнео Конект“ по смисъла на чл. 53
ЗЗД, това би било ирелевантно за предмета на спора, по който съдът
дължи произнасяне, доколкото отговорността между ответника и
подпомагащата страна би подлежала на разпределяне по правилата на
чл. 127 ЗЗД и чл. 499, ал. 6 и ал. 7 КЗ и в настоящия процес не е
предявен обратен иск.
В чл. 493, ал. 1, т. 5, вр. 429, ал. 2, т. 2, вр. чл. 429, ал. 3 от КЗ е
предвидено, че застрахователят покрива отговорността на
застрахования за лихвите, ограничавайки ги по размер (само в
рамките на застрахователната сума) и за периода с начало от
уведомяване на застрахователя за настъпване на застрахователното
събитие или предявяване на претенция от увреденото лице. След
предявяване на претенцията по чл. 498 КЗ и непроизнасянето и
неизплащането в сроковете по чл. 497, ал. 1 КЗ на застрахователното
обезщетение, застрахователят дължи лихва за собствената си забава,
дори и при надхвърляне на застрахователната сума - арг. от чл. 497, ал.
2 КЗ (в този смисъл е и съдебната практика, обективирана в решение
№ 128 от 04.02.2020 г. по т. д. № 2466/2018 г., I т. о. на ВКС и решение
№ 167 от 30.01.2020 г. по т. д. № 2273/2018 г., II т. о. на ВКС).
Видно от приетите по делото доказателства извънсъдебно
предявената претенция до застрахователя е от 21.05.2024 г. и с оглед
горните съображения, законна лихва върху присъденото обезщетение
е дължима от тази дата до окончателното плащане и акцесорната
претенция следва да бъде уважена съгласно заявеното в исковата
молба.
Ищецът е претендирал разноски за адвокатско възнаграждение
на основание чл. 38, ал. 1, т. 2 ЗА. Общият размер на уважените
обективно съединените искове е 14 270,80 лв. и съгласно чл. 7, ал. 2, т.
3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за възнаграждения за адвокатска
работа е в размер на 1 684,37 лв., в който и размер следва да бъде
присъдено.
Ищецът дължи на ответната страна разноски за платени депозити
за вещи лица, съразмерно с отхвърлената част от исковете, в размер на
1 216,22 лева.
Мотивиран така, Окръжният съд
РЕШИ:
ОСЪЖДА „ЗАСТРАХОВАТЕЛНА КОМПАНИЯ ЛЕВ ИНС” АД,
гр. София, бул. „Симеоновско шосе“ № 67А, ЕИК *********,
15
представлявано от В И. и ВМ - изпълнителни директори, да заплати
на Ш. Я. Ю., ЕГН **********, с адрес с. Тетово, община Русе, ул.
„***, сумата 14 226,40 лева – обезщетение по чл. 432 от КЗ, намалено
поради съпричиняване, за претърпени неимуществени вреди от ПТП,
причинено по вина на Д. С. М. и ЯБЯ на 08.04.2024 г. по път І-2 (Русе-
Варна) в района на 13 км. в посока към гр. Варна, ведно със законната
лихва върху нея, считано от 21.05.2024 г. до окончателното изплащане
и сумата от 44,40 лева – обезщетение за претърпени имуществени
вреди от същото пътно-транспортно произшествие, намалено поради
съпричиняване, ведно със законната лихва, считано от 21.05.2024 г. до
окончателното изплащане.
ОТХВЪРЛЯ иска за претърпени неимуществени вреди в размера
над 14 226,40 лв. до 50 000 лв., ведно със законната лихва върху
отхвърлената част.
ОТХВЪРЛЯ иска за претърпени имуществени вреди в размера
над 44,40 лв. до 148 лв., ведно със законната лихва върху отхвърлената
част.
ОСЪЖДА „ЗАСТРАХОВАТЕЛНА КОМПАНИЯ ЛЕВ ИНС” АД,
гр. София, бул. „Симеоновско шосе“ № 67А, ЕИК *********,
представлявано от В И. и ВМ - изпълнителни директори, да заплати
на Окръжен съд – Русе държавна такса в размер на 619,06 лв.
ОСЪЖДА „ЗАСТРАХОВАТЕЛНА КОМПАНИЯ ЛЕВ ИНС” АД,
гр. София, бул. „Симеоновско шосе“ № 67А, ЕИК *********,
представлявано от В И. и ВМ - изпълнителни директори, да заплати
на адв. С. Н. И. от АК-Велико Търново, на основание чл. 38, ал. 1, т. 2
ЗА, сумата 1 684.37 лв. адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА Ш. Я. Ю., ЕГН **********, с адрес с. Тетово,
община Русе, ул. „***, да заплати на „ЗАСТРАХОВАТЕЛНА
КОМПАНИЯ ЛЕВ ИНС” АД, гр. София, бул. „Симеоновско шосе“ №
67А, ЕИК *********, представлявано от В И. и ВМ - изпълнителни
директори сумата от 1 216,22 лева деловодни разноски съразмерно с
отхвърлената част от исковете.
Решението има установително действие по отношение на третото
лице – помагач ЗЕАД "БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП" с
ЕИК ********* и насрещната страна, на основание чл. 223, ал. 1 от
ГПК.
Установеното в мотивите на решението е задължителното за
третото лице помагач в отношенията му със страната, която го е
привлякла – „ЗАСТРАХОВАТЕЛНА КОМПАНИЯ ЛЕВ ИНС” АД,
16
ЕИК *********, на основание чл. 223, ал. 2 от ГПК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВТАС в двуседмичен срок
от връчването му на страните и на третото лице.

Съдия при Окръжен съд – Русе: _______________________
17