Решение по дело №136/2022 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 август 2022 г.
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20227250700136
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

117                            17.08.2022 г.                                           гр. Търговище

 

                        В  ИМЕТО  НА  НАРОДА                            

 

Административен  съд - Търговище                                                        първи състав

На девети август                                                                                          2022 година

В публично съдебно заседание в следния състав:

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА

Секретар: Гергана Бачева

Като разгледа докладваното от председателя

АД № 136 по описа за 2022 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.40 от ЗДОИ.

            Делото е образувано по жалбата на К.Д.Р. ***, ел. поща: ********@***.** против Решение № Рш-ДОИ-75/11.07.2022 г. за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмета на Община Търговище, в частта му относно определяне на формата за предоставяне на достъп до поисканата от него обществена информация, с изключение на документацията, която не е във формат А3 и А4.

            С жалбата се твърди, че с решението не е предоставена предпочитаната от жалбоподателя форма на исканата от него информация по отношение на документите, които са във формат А3 и А4, поради което се иска отмяна на решението, в частта му относно определената форма на достъп за документация в посочения формат и да се осъди ответникът да му предостави тази информация в поисканата форма за достъп – копие на хартиен носител, като преписката се изпрати на органа за ново произнасяне по подаденото заявление с вх.№ ДОИ-50/18.04.2022 г. Претендират се разноски.

            В съдебно заседание по делото жалбоподателят, редовно призован, се явява лично и с адв. Д.Б. ***, който поддържа жалбата и изразява мотивирано становище за отмяна на постановения адм. акт. Пледира за присъждането на разноски.

            Ответникът по жалбата – Кметът на Община Търговище, редовно призован се представлява от ст. юрисконсулт Л. Ж., който счита жалбата за неоснователна и изразява становище за законосъобразност на постановения адм. акт и отхвърляне на подадената жалба. Прави възражение за прекомерност на адв. възнаграждение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            Съдът, след като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съобразно задължението му по чл.168, ал.1 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:

            Със заявление вх.№ ДОИ-50/18.04.2022 г. К.Д.Р. е поискал достъп до обществена информация по изготвен и одобрен инвестиционен проект по части: „Архитектура“, „Конструктивна“, „Електро“, „В и К“, „Геодезия“, „ОВК“, „ЕЕ“, „Благоустрояване“, ПБ, Геоложки доклад, ПЗБ, ПУСО, по който е издадено Разрешение за строеж № РС-9/21.01.2022 г. на гл. архитект на Община Търговище. В същото е посочил предпочитана форма за предоставяне на достъп до исканата информация – копие на хартиен носител.

            На съда е служебно известно, че във връзка с подаденото заявление първоначално Кмета на Община Търговище е отказал на заявителя достъп до поисканата от него информация, което е било повод за иницииране на съдебно производство пред АС-Търговище за отмяна на отказа за достъп до обществена информация. С Решение № 86/27.06.2022 г., постановено по АД № 89 по описа за 2022 г. на АС-Търговище, съдебният състав е отменил изричния отказ за предоставяне на обществена информация рег.№ РД-02-3123/12.05.2022 г. на Кмета на Община Търговище по заявление за достъп вх.№ ДОИ-50/18.04.2022 г. за предоставяне на Копие от одобрения инвестиционен проект по части: „Архитектурна“, „Конструктивна“, „Електро“, „В и К“, „Геодезия“, „ОВК“, „ЕЕ“, „Благоустрояване“, „ПБ“, „Геоложки доклад“, „ПБЗ“, ПУСО, одобрен с Решение за строеж № РС-9/21.01.2022 г. на гл. архитект на Община Търговище, с което е върнал адм. преписка на Кмета на Община Търговище за произнасяне съобразно мотивите на решението в 14-дневен срок от влизането му в сила. Следва да се отбележи, че в мотивите на цитираното решение е посочено само, че „АО е следвало да предостави информация на жалбоподателя за одобрения инвестиционен проект, одобрен с Разрешение за строеж № РС-9/ 21.01.2022 г. на гл. архитект на община Търговище при спазване на императивните разпоредби на ЗЗЛД.“ На АО не е указано изрично в каква форма да се предостави исканата от заявителя информация – дали да му се предостави възможността да се запознае на място в Община Търговище с оригиналната документация, или да я получи в поисканата от него форма - „копие на хартиен носител“, нито е обсъдено дали при техническа невъзможност Община Търговище да предостави копия на всички документи, с оглед техния размер, следва ли да предостави за тези, за които има такава възможност, а само за останалите да разпореди преглед на място.

            Така, на осн. подаденото заявление с вх.№ ДОИ-50/18.04.2022 г., съобразявайки горепосоченото съдебно решение на ТАС, и мотивите в него, с Решение № Рш-ДОИ-75/11.07.2022 г. за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмета на Община Търговище, на осн. чл.34, във вр. с чл.26, ал.1, т.1 и чл.27, ал.1, т.1 и ал.2 от ЗДОИ, мотивирайки се, че е налице обективна невъзможност да предостави исканата информация в предпочетената от заявителя форма, поради това, че документацията е изготвена в голям формат (листи с формат по-голям от А3 и А4), която не може да бъде сканирана или копирана в сградата на Община Търговище, и при липса на нормативно определена такса за хартиен носител с формат, различен от посочените, АО е предоставил на жалбоподателя Р. пълен достъп до исканата информация чрез преглед в оригинал. АО е определил информацията да се предостави в 30-дневен срок от получаване на решението, както и е определил място за предоставяне на информацията в сградата на Община Търговище.

            Видно от протокол от 21.07.2022 г. – л.18 по делото, изготвен на осн. чл.35, ал.2 от ЗДОИ, на жалбоподателя е предоставен достъп до информацията, съгласно Решение № 75/11.07.2022 г., чрез преглед на информацията.

            При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че жалбата е предявена от надлежна страна, участник в административното производство, в законоустановения срок, против административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК, подлежащ на оспорване, поради което е допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

            Оспореното Решение № Рш-ДОИ-75/11.07.2022 г. за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмета на Община Търговище е издадено от компетентен орган, съобразно чл.28, ал.2 от ЗДОИ. Решението е издадено и в изискуемата писмена форма и съдържа необходимите реквизити, съгласно чл.34, ал.1 от ЗДОИ, видно от неговото съдържание.

            Със заявлението жалбоподателя е посочил предпочитаната форма за предоставяне на достъпа до обществена информация "копие на хартиен носител". С процесното решение е определено разрешената информация да се предостави под формата на "преглед в оригинал", като е прието, че е налице обективна невъзможност исканата информация да бъде предоставена под формата на копия, тъй като документацията на същата е изготвена в голям формат /по-голям от А3 и А4/, поради което Община Търговище няма техническа възможност да направи копия на хартиен носител, а и липсва нормативно установени такси за такава услуга за хартиен носител с формат различен от посочените.

            Възможните форми за предоставяне на обществена информация са регламентирани в чл.26, ал.1 от ЗДОИ. АО принципно следва да се съобрази с предпочитанието на заявителя, когато той се е възползвал от правото си да посочи някоя от изброените в чл.26, ал. 1 от ЗДОИ форми на достъп. Посочената от заявителя форма на достъп отговаря на посочените в тази разпоредба форми за предоставяне на обществена информация – копия на материален носите, съгл. чл.26, ал.1, т.3 от ЗДОИ. Въпреки, че конкретна форма е изрично посочена като предпочитана от заявителя, органът не е длъжен да уважи искането, ако прецени, че е налице някоя от хипотезите на чл.27, ал.1, т.1, т.2 и т.3 от ЗДОИ. В тези случаи той действа в условията на оперативна самостоятелност и на основание чл.27, ал.2 от ЗДОИ сам определя формата, чрез която да предостави достъпа, за което се мотивира. АО е изпълнил тези законови изисквания, като предоставя на заявителят цялата информация, но чрез преглед на информацията в оригинал, поради вече посочената обективна техническа невъзможност за предоставянето й под формата на копия на хартиен носител.

            Обстоятелството, че информацията не е предоставена във формата, предпочетена от заявителя не води до извод за незаконосъобразност на акта в тази му част. Целта на ЗДОИ е с получаването на исканата информация, гражданинът да може да си състави собствено мнение за дейността на задължения субект. В случая тази цел се постига със запознаване на заявителя с цялата налична при задължения субект информация чрез прегледа й. При така установената техническа невъзможност за изготвяне на копия на хартиен носител на исканата информация, поради големината на формата, в който е изготвена, правилно органа е приел, че на заявителя следва да бъде предоставен пълен достъп до исканата информация, чрез преглед в оригинал. От представения по делото протокол е видно, че жалбоподателя се е запознал с исканата информация на 21.07.2022г., чрез преглед на същата в Общината, а също, че не е възразил по отношение на начина и на обема на предоставената му информация. Т.е., постигната е целта на ЗДОИ заявителят да получи исканата информация, и то в пълен обем. Следва да се отбележи също, че АО, с издаденото от него решение, а и с предприетите действия по предоставяне на достъп до обществена информация, се е съобразил изцяло с Решение № 86/27.06.2022 г., постановено по АД № 89 по описа за 2022 г. на АС-Търговище, като е предоставил пълен достъп на Р. по негово заявление за достъп до обществена информация с вх.№ ДОИ-50/18.04.2022 г., доколкото в самото решение не е изрично упоменато в каква форма следва АО да предостави тази информация, а само, че следва да стори това.

            Предвид изложеното настоящият състав намира, че обжалваният административен акт е законосъобразен, като издаден от компетентен орган, в съответствие с процесуалния и материалния закон и неговата цел. Жалбата се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

            С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК в тежест на оспорващия следва да се присъдят направените разноски от ответника за юрисконсултско възнаграждение, като искането е направено своевременно. Същото следва да се определи в минимален размер на 100 лв., съгласно чл.24 от НЗПП, във вр. с чл.37 от ЗПП, тъй като делото не е с фактическа и правна сложност.

            Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Д.Р. против Решение № Рш-ДОИ-75/11.07.2022 г. за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмета на Община Търговище, в частта му относно определяне на формата за предоставяне на достъп до поисканата от него обществена информация.

            ОСЪЖДА К.Д.Р. *** разноски поделото в размер на 100.00 лв. /сто лева/ за юрисконсултско възнаграждение.

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест, съгласно чл.40, ал.3 ЗДОИ.

Препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: