Решение по дело №5/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 28
Дата: 21 януари 2020 г. (в сила от 6 февруари 2020 г.)
Съдия: Стела Петрова Колчева
Дело: 20201420200005
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

       

                                                

гр. ВРАЦА,21.01.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА                                                        

 

Врачанският  районен съд, V-ти нак.състав в публичното заседание на двадесет и първи януари през две хиляди и двадесета година, в състав:                                                        

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ:СТЕЛА КОЛЧЕВА                                             

                                                                 

при секретаря Б.СТЕФАНОВА и в присъствието на прокурора................. като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело № 5 по описа за 2020 год., въз основа на закона и доказателствата

                                                     Р  Е  Ш  И  :

 

         ПРИЗНАВА подсъдимия Д.Р.К., род на ****., в гр.Враца, жив в с.гр., българин, български гражданин, неженен, с основно, неосъждан, общ работник, с ЕГН:********** ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, че на 02.08.2017 г. на кръстовищата между бул. „Хр. Ботев“ и бул. „В. Кънчов“ в гр. Враца при управление на МПС - л.а. „ Форд Фиеста“ с ДКН ****, е нарушил правилата за движение, въведени с чл. 50 ЗДвП и чл. 104 ал. 1 ППЗДвП, а именно „ ...На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство...“ и с чл. 46 ал. 1 вр.чл. 45 ал. 2 ППЗДвП , а именно „ ... Пътен знак Б1 указва на водачите на пътни превозни средства, че са длъжни да пропуснат движещите се по пътя с предимство ...“, и с това при условията на независимо съпричиняване с пострадалия по непредпазливост е причинил на В.Г.Т.средна телесна повреда, изразяваща се в изкълчване на дясната раменно-ключична става, което е довело до трайно затруднение на движенията на горен десен крайник - престъпление по чл.343, ал.1, б.”б”,  вр.чл.342, ал.1 НК, КАТО на основание чл.78а, ал.1 НК го ОСВОБОЖДАВА от НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и му НАЛАГА АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ глоба в полза на държавата в размер на 1000.00 лв.

 

         ОСЪЖДА  подсъдимия К. със снета по делото самоличност ДА ЗАПЛАТИ по сметка на ВРП направените на досъдебната фаза разноски в общ размер на 4029.90 лв.

         ПОСТАНОВЯВА приложените по делото веществени доказателства-2 бр.оптични носители-дискове да се унищожат по реда на ПАС, поради липсата на стойност.

         Решението подлежи на въззивно обжалване или протестиране пред ВОС в 15-дневен срок от днес.                                                                    

                                     

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Съдържание на мотивите

МОТИВИ  към решение от 21.01.20 г. по НАХД № 5/20 г. на ВРС:

 

Производството е по реда на чл.375 и сл. НПК.Образувано е по внесено с постановление на ВРП предложение за освобождаване от наказателна отговорност на лицето Д.Р.К. *** с налагане на административно наказание за това, че на 02.08.2017 г. на кръстовищата между бул. „Хр. Ботев“ и бул. „В. Кънчов“ в гр. Враца при управление на МПС - л.а. „ Форд Фиеста“ с ДКН ****, е нарушил правилата за движение, въведени с чл. 50 ЗДвП и чл. 104 ал. 1 ППЗДвП, а именно „ ...На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство...“ и с чл. 46 ал. 1 вр.чл. 45 ал. 2 ППЗДвП , а именно „ ... Пътен знак Б1 указва на водачите на пътни превозни средства, че са длъжни да пропуснат движещите се по пътя с предимство ...“, и с това при условията на независимо съпричиняване с пострадалия по непредпазливост е причинил на В.Г.Т.средна телесна повреда, изразяваща се в изкълчване на дясната раменно-ключична става, което е довело до трайно затруднение на движенията на горен десен крайник - престъпление по чл.343, ал.1, б.”б”,  вр.чл.342, ал.1 НК.

         Подсъдимият се признава за виновен и дава обяснения, с които не оспорва фактите по обвинението. Упълномощеният му защитник-адв.Г.З. също не оспорва фактите по обвинението, подкрепящата го доказателствена съвкупност и правната му квалификация. Затова и на тази основа пледира за уважаване на предложението, с налагане на минимално по вид и размер наказание.

         След като извърши преценка и анализ на събраните по делото доказателства, съдът намери за установено от фактическа и правна страна следното:

         Подсъдимият К. е род на ****., в гр.Враца, жив в с.гр., българин, български гражданин, неженен, с основно образование, общ работник, неосъждан, с добри характеристични данни по местоживеене.

Около 13,40 - 13,50 часа на 02.08.2017 г. св. В.Г.Т.управлявал мотоциклет „Кавазаки ZR-7“ с ДКН *******по бул. „Хр.Ботев“ в гр. Враца с посока на движение към центъра на града, като приближавайки кръстовището с бул. „В.Кънчов“ в района на надлеза до КАТ развил скорост от най-малко 77 км/ч .

По същото време подс. К. управлявал л.а. „Форд Фиеста“ с ДКН *******, собственост на Ц.С, по бул. „В.Кънчов“, като се насочил по същия надлез към бул.„Хр. Ботев“ с намерението да се придвижи към ЖК „Дъбника“.  В района на кръстовищата на двата булеварда подс.К. достигнал до знак Б1 "Пропусни движещите се по пътя с предимство!", спрял, огледал се в двете посоки и не забелязал превозни средства по пътя с предимство, след което потеглил и като навлязъл на бул.„Хр. Ботев“ предприел маневра „завой“ на ляво.

В момента непосредствено преди това, св.Т. видял спрелия автомобил и че водачът му оглежда пътя. Именно заради последното обстоятелство и тъй като се движел по път с предимство, мотоциклетистът не приел лекия автомобил като опасност и без да намали скоростта си продължил своето движение. В момента, в който подс.К. привел в движение лекия автомобил и се насочил да навлезе в лентата за движение на пътя с предимство, св.Т. се намирал на 70,1 м. от мястото на последвалия удар и при това реагирал с пълно отнемане на газта, последвано след 1,7 сек. - 0,1 сек. преди самото навлизане на л.а. в лентата - и от задействане на спирачния механизъм на мотоциклета. Въпреки това и поради малкото разстояние помежду им двете МПС се сблъскали едно в друго, а мотоциклетистът изпаднал на платното.

След сблъсъка подс.К. слязъл от лекия автомобил, проверил за състоянието на мотоциклетиста и помогнал да бъде пренесен на безопасно място. Пострадалият споделил, че изпитва болки и показал рани в дясната страна на тялото си.

За събитията чрез повиквания на тел. 112 били уведомени в ЦСМП и полицията и техни служители пристигнали на място. Водачите били проверени с техническо средство, а по-късно и със кръвни проби, и видно от заключенията на СФХЕ в кръвта им не е било установено наличие на алкохол.

Поради получените травми св.Т. е бил хоспитализиран и е получил съответно лечение. Видно от издадената в тази насока обилна медицинска документация, съобразена и в заключението на СМЕ, в следствие на произшествието той е получил изкълчване на дясната раменно-ключична става, за което е претърпял съответно оперативно ортопедично лечение и което му е причинило трайно затруднение на движенията на горен десен крайник с оздравителен период от 2-3 месеца при липса на усложнения и нормален оздравителен процес; оток на дясна лицева половина,  кръвонасядане по тялото и охлузвания на крайниците, причинили му временно разстройство на здравето, неопасно за живота или средна и лека телесни повреди по смисъла на закона.

Към процесиите събития, а и понастоящем св.Т. е бил правоспособен водач на МПС, но с придобити категории само В, М, С, АМ и ТКТ. Релевантната за случая категория АМ обаче се отнася единствено за управление на мотопеди с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 км/ч и следователно  този водач е управлявал въпросния мотоциклет без необходимата правоспособност, съобразена с разпоредбата на чл.15а ЗДвП.

Подс. К. е правоспособен водач на л.а.

Съгласно заключението на СОАЕ вследствие на произшествието по двете превозни средства са били причинени незначителните повреди в размер на 589.00 лв. по мотоциклета и съответно на 674.00 лв. по автомобила.

Детайлното изясняване на механизма на процесното произшествие е станало обект на множество експертизи, сред които тройна АТЕ със заключение от 03.06.2019 г. Съгласно същото произшествието се е развило в светлата част на денонощието и в ясно време, на път, представляващ, с оглед посоката на движение на мотоциклетиста - първоначално изкачване на надлеза, последвано от лек завой в ляво и спускане към Т-е образно кръстовище между двата булеварда. Пътното платно в района на произшествието е било изградено от асфалтова смес, суха и без неравности и е регулирано от пътни знаци и пътна маркировка „М-5“ - двойна смесена линия с две ленти за движение във всяка посока. Ширината на платното е била 7,50 м. при ширина на лявата лента от 3,50 м. и 0,5 м. банкет и ширина на дясна лента от 4 м. и банкет от 1,4 м. с видимост от около по 100 м. в двете посоки от зоната на произшествието.

Динамиката на събитията непосредствено преди и около сблъсъка на превозните средства, описана по-горе, по-конкретно се е изразила в следното:

В момента, в който подс.К. е предприел с автомобила си движение от състояние на покой до мястото на последвалия удар  св. Т. е отстоял до същото място на разстояние от 70,1 м. и се е движел със скорост не по-малка от 77 км/ч  определяща опасна за спиране зона от 51,03 м. Мотоциклетистът е предприел спиране на превозното средство 1,7 сек. след започване на движението на л.а. и 0,1 сек. преди навлизането на челната част на автомобила в неговата  на пострадалия  лента за движение, като към този момент Т. вече се е намирал на разстояние от едва 33,74 м. до мястото на удара.

Движейки се един към друг с пресичащи се в мястото на удара траектории, автомобилът ускорително е изминал 7,5 м. до удара и е достигнал скорост от 23,4 км/ч, а по същото време мотоциклетът е изминал горното разстояние закъснително до скорост от 59,5 км/ч в момента на удара. Получил се е страничен кос удар между челната част на мотоциклета, контактувала със страничната лява част на автомобила и последвали деформации в зоната на левите врати, ляв праг и задна лява джанта. С нарастването на силата на удара и загубата на енергия тангенциалните сили са отделели двете превозни средства и при това и при ротационното движение на мотоциклета пострадалият е изпаднал от него на земята.

Самото място на удар между превозните средства е било в лентата за движение на мотоциклетиста, на разстояние от 20,1 - 20,3 м. южно от приетия ориентир и на 3,8 - 4,1 м. от западния край на асфалтовата настилка на бул.„ Хр. Ботев по посока на движение на пострадалия.

Мотоциклетистът е имал възможности да предотврати произшествието, като при движение с разрешената скорост от 50 км/ч, определяща опасна за спиране зона от 26,15 м, би могъл във всеки момент от развитието на произшествието да намали или спре. Дори и при движението си с настоящата превишена скорост от 77 км/ч св. Т. е могъл и е бил длъжен да избере адекватни действия за отбягване на внезапно възникналата опасност, а именно своевременно да намали скоростта или да спре в рамките на опасната зона от 51,03 м.

Обстоятелството, че св. Т. е задействал спирачния механизъм преди навлизането на л.а. в негова лента е силно доказателство за това, че Т. не само е могъл, но и реално е възприел местонахождението, посоката и направлението на движението на автомобила и правилно ги е възприел като опасност и то още преди навлизането на автомобила в лентата за движение на мотоциклетиста .

Безспорно е, че в аспекта на коментираните обстоятелства, моментът на възникване на опасността за движението, от който всеки водач е задължен да вземе предписаните му мерки за безопасност, а именно да намали скоростта или да спре, е възприемането на всяко препятствие или поведение (включително и необосновано или неправомерно) на друг участник в движението, не само вече създали, но и създаващи в логическото си развитие застрашаваща пътна ситуация . В този аспект и по-конкретно за изискванията към реакциите на водачите на МПС при преминаване през кръстовище следва да се отбележи, че и водачите на ППС, ползващи се с предимство на преминаване, са длъжни да вземат мерки за избягване на произшествие – първо, когато участниците в движението на пътя без предимство преминат линията за спиране, без очевидно намерение да зачетат предимството, и  второ, когато дори и без още да е премината тази линия от поведението на тези водачи става очевидно, че те не могат или не желаят да спрат преди навлизане в кръстовището. Ето защо, когато водачите доближават или преминават през кръстовище по пътя с предимство, те продължават да дължат съобразяване с правилата по чл. 20 ЗДвП и ако е необходимо трябва да се откажат от предимството си. 

Противоречие между предимството и задължението да се намали скоростта или спре при опасност винаги следва да се реши в полза на главното правило по чл. 20 ЗДвП.

Видно от тези аргументи, моментът, в който е възникнала опасността за движението, е потеглянето на лекия автомобил от състояние на покой .

Както се посочи, в този момент мотоциклетистът е отстоял на 70,1 м. до мястото на удара и се е движел със скорост не по-ниска от 77 км/ч с опасна за спиране зона от 51,03 м. и  следователно  св.Т. е могъл безпрепятствено да намали скоростта си и / или да спре на близо 20 м. преди мястото на удара. Вместо да избере такова поведение, мотоциклетистът е допуснал забава в реакцията си от 1,7 сек. и едва тогава е реагирал адекватно на ситуацията, като е задействал спирачната система. За тези 1,7 сек. обаче св. Т. е изминал близо 36 м. и поради това при липсата на остатъчно разстояние дори и задействаната спирачка не е довела до предотвратяване на сблъсъка .

Видно е при това положение, че пострадалият не е спазил изискванията на чл. 150 ЗДвП, тъй като е управлявал МПС без необходимата правоспособност  и на чл. 21 ЗДвП, тъй като се е движел със скорост от 77 км/ч, съществено превишаваща разрешената от 50 км/ч. Допълнително, като не е реагирал адекватно на възникналата опасност и е сторил това с 1,7 сек закъснение св. Т. е допуснал и нарушение по чл. 20 ал. 2 , изр. II ЗДвП.

Тези нарушения са в пряка причинна връзка с произшествието, тъй като без тях същото не би настъпило.

Това обаче не се отразява на деятелността на подс. К. заради следното:

Съгласно общото правило по чл. 25 ЗДвП, водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение. В конкретната ситуация подс. К. е следвало да подчини поведението си специално на чл.50, ал.1  ЗДвП - идентична разпоредба на чл. 104 ал.1 ППЗДвП, съгласно чиито изисквания на кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство,  а по смисъда на § 6, т.31 ЗДвП , предимство е правото на един участник в движението да премине преди друг през дадено място от пътното платно. Задължението на водачите на пътя без предимство е да осигурят такова дори не само на преминаващите през кръстовището но и на приближаващите, като без значение за отговорността на същите водачи остава и обстоятелството  дали намиращите се на пътя с предимство имат правомерно поведение или -както е в настоящия случай, допускат собствени нарушения на правилата за безопасно движение .

Описаният в началото пътен знак Б1 е визуализиран в разпоредбата на чл. 45, ал. 2 ППЗДвП и съгласно чл. 46 от същия правилник указва на водачите на ППС, че са длъжни да пропуснат движещите се по пътя с предимство.

В конкретната хипотеза, в района на кръстовищата на двата булеварда подс. К. достигнал до знак Б1 "Пропусни движещите се по пътя с предимство!" и намалил скоростта си до спиране, с което изпълнил задълженията си по чл. 47, ал.1 ЗДвП. Преди тръгването си от покой водачът на л.а. е имал възможност и техническа и обективна, заради липсата на каквито и да са препятствия и видимост от поне 100 м. във всяка посока  да възприеме приближаващия мотоциклетист, да не започва маневрата или да спре преди лентата, в която се е движел пострадалия, да го пропусне и така да предотврати произшествието.

Като е избрал различно поведение, а именно - привел е в движение автомобила и е навлязъл в кръстовището, без да пропусне движещият се по пътя с предимство мотоциклетист, К. е нарушил изискванията по чл. 50, ал.1 ЗДвП и чл.104, ал. 1 ППЗДвП и чл. 46, ал.1, вр.чл.45, ал.2 ППЗДвП, които са в пряка причинна връзка с произшествието, тъй като без тях същото не би настъпило.

         Така изложеното от фактическа страна се установява безпротиворечиво от всички събрани на досъдебното производство и приобщени по реда на чл.283 НПК гласни и писмени доказателства- показания на свидетелите В.Т. и Ц.С.протокол за оглед на местопроизшествие, протоколи за медицинско изследване и медицинска документация на пострадалия, заключения на СМЕ, АТЕ и ХЕ, обясненията на самия подсъдим, характеристика и справка за съдимост на подсъдимия.

Както се посочи по-горе детайлното изясняване на механизма на процесното произшествие е станало обект на множество експертизи, сред които САТЕ със заключение от 24.08.2017 г.; допълнителна САТЕ със заключение от 02.12.2007 г.; тройна АТЕ със заключение от 17.06.2018 г.; допълнителна тройна АТЕ със заключение от 17.10.2018 г. и погрешно датирана; тройна АТЕ със заключение от 03.06.2019 г., погрешно определена като допълнителна, след като по съществото си е повторна.

Макар горните заключения да разкриват разминавания, същите не са толкова драстични, че да налагат различно от настоящото произнасяне. За изчерпателност обаче ще следва да се отбележи, че заключенията на първоначалната и следващите три експертизи са недостатъчно обосновани, т.к. неясно остава на какво се дължат съществените разминавания в становищата ( основно за скоростите преди произшествието, в момента на възникване на опасността и на удара; как са определени разстоянието S от 12,3 м.; как са определени ъглите при метода Momentum 360, след като нито една от наличните скици не е мащабна, въпреки заявеното в обратна насока; как са определени теглата на превозните средства, т.к. за нито едно от тях данните за ползвания източник не сочат подобни стойности, включително и собствена маса и модел, а и явно експертите са отразили данни за мотоциклет хонда cbr - гг, различен от процесния, и за различен модел „Форд Фиеста“; действително ли при работа единствено на предна спирачка спирачната следа следва да се намали с надлъжната база и т.н./. На този фон заключението на последната експертиза е в достатъчна степен пълно, ясно и обосновано, поради което и настоящите изводи на съда,  в частта им относно експертните становища, се базират именно на него.

         При така възприетата фактическа обстановка, се налагат следните правни изводи:

Предвид обсъденото по горе състояние на наличния доказателствен материал, по делото безспорно се установи, че на 02.08.2017 г. на кръстовищата между бул. „Хр. Ботев“ и „ бул. „В. Кънчов“ в гр. Враца при управление на МПС - л.а. „ Форд Фиеста“ с ДКН ****, подс. К. е нарушил правилата за движение, въведени с чл.50, ал.1 ЗДвП и чл. 104, ал.1 ППЗДвП, а именно „ ...На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство...“ и с чл. 46, ал.1, вр.чл.45, ал.2 ППЗДвП, а именно „ ... Пътен знак Б1 указва на водачите на пътни превозни средства, че са длъжни да пропуснат движещите се по пътя с предимство ...“; и с това при условията на независимо съпричиняване с пострадалия В.Г.Т.по непредпазливост му е причинил средна телесна повреда, изразяваща се в изкълчване на дясната раменно-ключична става, което е довело до трайно затруднение на движенията на горен десен крайник.

С това от обективна и субективна страна К. е осъществил състава на престъплението по чл. 343, ал.1, б.б”, вр.чл.342, ал. 1 НК.

При горните съображения, съдът призна подсъдимия за виновен изцяло по повдигнатото му обвинение.

         Подсъдимият не е осъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на гл.8 НК, за престъплението по чл.343, ал.1, б.”б”, пр.2 НК се предвижда наказание до три години лишаване от свобода или пробация и от деянието не са причинени подлежащи на възстановяване съставомерни имуществени вреди, т.е. налице са предпоставките по чл.78а НК, поради което и предложението на ВРП за освобождаване на подсъдимия от наказателна отговорност с налагане на административно наказание се явява основателно.

При определяне вида и размера на административното  наказание, което следва да се наложи съдът отчете като смекчаващи вината обстоятелства:-  оказано съдействие за изясняване на случая и критичност към извършеното, оказаната помощ на пострадалия, социален и имуществен статус /работещ като общ работник/, липсата на данни за налагани сериозни административни наказания по ЗДвП срещу подсъдимия като правоспособен водач на МПС, както и на каквито и да са други противообществени прояви, както и ниската степен на обществена опасност на деянието.Така посочените обстоятелства мотивираха съда да наложи на подсъдимия само наказание глоба и то в минимален размер от 1000.00 лв. на основание чл.78а, ал.1 НК, без лишаване от право да управлява МПС, съгласно чл.78а, ал.4, вр.чл.343г, вр.чл.343, ал.1 НК.

С оглед изхода на делото, в тежест на подсъдимия съдът възложи да заплати по сметка на ВРП направените на досъдебната фаза разноски в общ размер на 4029.90 лв.

         При горните мотиви съдът постанови решението си.                                                                                                                         

 

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: