Решение по дело №714/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 574
Дата: 15 февруари 2024 г. (в сила от 15 февруари 2024 г.)
Съдия: Диана Борисова Калоянова
Дело: 20237200700714
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер  574                            15.02.2024 г.                        град Русе

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, четвърти  състав, на тринадесети февруари две хиляди двадесета и четвърта година, в публично заседание, в състав:

                                                              СЪДИЯ: Д. Калоянова

 

при секретаря Бисерка Василева, като разгледа докладваното от съдия Калоянова  административно дело 714 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 38 от Закона за държавната собственост ЗДС).

Образувано е по жалба с вх. № 20-И-24/15.11.2023 г. по деловодния регистър на Министерски съвет, подадена от И.С.И., ЕГН **********, с адрес *** срещу Решение № 744/20.10.2023 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждането на обект: „Автомагистрала „Русе-В. Търново“, участъци „Русе - Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040, в участъци от км 40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657, от км 69+696 до км 70+788, от км 70+788 до км 72+379, от км 72+379 до км 74+741 и от км 74+741 до км 76+040, на територията на област Русе. Решението се обжалва в частта относно определения размер на паричното обезщетение в полза на И.И.  за следните поземлени имоти:

1.   Имот с идентификатор № 57368.17.109 (17.14), с площ, подлежаща на отчуждаване в размер на 1,220 дка, в землището на с. Полско Косово, общ. Бяла, местност „Соватлъка“, стар № 017014.

2.   Имот с идентификатор № 55720.104.103 (104.7), с площ, подлежаща на отчуждаване в размер на 0,088 дка, в землището на с. Пейчиново, общ. Бяла, местност „Ялията“, стар № 104007.

3.   Имот с идентификатор № 55720.107.163 (107.16), с площ, подлежаща на отчуждаване в размер на 7,865 дка, в землището на с. Пейчиново, общ. Бяла, местност „Тетрелика“, стар № 107016.

Иска се от съда да измени процесното решение относно посочените имоти, като определи нов размер на постановеното обезщетение за тяхното отчуждаване в полза на държавата. В съдебно заседание не се явява и не се представлява, представя писмено становище по хода на делото и по съществото на спора. Претендира разноски по представен списък.

Ответникът - Министерски съвет на Република България (МС), редовно уведомен, не изпраща процесуален представител, представя  административната преписка с придружително писмо с изх. № 02.10-63/ 16.11.2023 г. (вх. № 5485/08.12.2023 г.), в което е изложено становище по оспорването, като се сочи, че същото е неоснователно.

От Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), с молба с вх. № 5647/15.12.2024 г. са представени доказателства във връзка с публикуване на обявление за започналата процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-В. Търново“, участъци „Русе-Бяла“, както следва:

Ø  Писмо с изх. № 90-03-637(7)/24.10.2023 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, заедно с обявление на министъра на регионалното развитие и благоустройството до областният управител на Област Русе, до кмета на Община Борово, до кмета на Община Ценово и до кмета на Община Бяла с указание приложеното копие на обявлението, с което с което министърът на регионалното развитие и благоустройството оповестява за започналата процедура по отчуждаване на имотите и частите от имотите - частна собственост, с оглед изграждането на обекта, да се постави на определените места в съответното населено място, на чиято територия се намират имотите, предмет на отчуждаването.

Ø  Извадка от интернет страницата на МРРБ, съдържаща обявление за започналата процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала „Русе-В. Търново“, участъци „Русе-Бяла“.

Извадки от вестник „Телеграф“ (27.10.2023 г.) и вестник „Труд“ (27.10.2023 г.), съдържащи обявление за започналата процедура по отчуждаване на имоти — частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала „Русе-В. Търново“, участъци „Русе-Бяла“.

Заинтересованата страна – министърът на финансите, редовно уведомен, не изпраща представител, ангажира писмено становище с вх. № 5721/ 19.12.2023 г., в което жалбата се оспорва като неоснователна и недоказана. Сочи се, че обжалваният административен акт е валиден, правилен и законосъобразен, поради което не са налице основания да бъде изменен. Размерът на паричното обезщетение е определен въз основа на правилна и законосъобразна експертна оценка, отговаряща на определените в Закона за държавната собственост изисквания. Твърди се още, че оплакванията в жалбата не се основават на конкретни доказателства, от които да се заключи, че не е спазена процедурата за законосъобразно отчуждаване на процесиите имоти или че равностойното парично обезщетение е определено неправилно.  Иска се от съда да потвърди обжалвания административен акт като правилен и законосъобразен. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна – Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), редовно уведомена, не се представлява. Ангажира писмени доказателства. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена от активно легитимирано лице, с интерес и право на оспорване; в предвидения по чл. 38, ал. 1 от ЗДС срок и отговаря на изискванията на чл. 150 от АПК за форма и реквизити и на чл. 151 от АПК за необходимите приложения. По изложените причини същата е процесуално допустима за разглеждане, но неоснователна по същество.

От фактическа страна по делото се установява следното:

          Жалбоподателят И. се легитимира като собственик на база следните нотариални актове:

  1. Нотариален акт за продажба на недвижим имот № 116/16.07.2015 г. (л. 6) – за нива в землището на с. Пейчиново, общ. Бяла, местност „Тетрелика“, с площ 12,000 декара и с идентификатор 107016 по картата за възстановена собственост на с. Пейчиново.
  2. Нотариален акт за продажба на земеделски земи № 129/31.05.2011 г.  (л. 7) – съгласно т. 2 за  имот нива в землището на с. Пейчиново, общ. Бяла, местност „Ялията“, с площ 5,200 декара и с идентификатор 104007.
  3. Нотариален акт за продажба на земеделски земи № 128/31.05.2011 г.  (л. 9) – съгласно т. 2 за  имот нива в землището на с. Полско Косово, общ. Бяла, местност „Соватлъка“, с площ 6,101 декара и с идентификатор 017014.

От Договор за възлагане на обществена поръчка изх. № РД-37-30/ 16.08.2022 г. (служебно известен на съдията докладчик, той също докладчик по адм. д. № 696/2023 г. на Административен съд – Русе) с предмет „Изготвяне на оценителски доклади от независими оценители, определящи равностойното парично обезщетение за имоти или части от имоти -собственост на физически или юридически лица, засегнати от процедурите по теренното осигуряване изграждането на линейни инфраструктурни обекти“ с възложител АПИ, за обособена позиция №1: „Автомагистрала „Русе-В. Търново”, участъци „Русе - Бяла” и обход на гр. Бяла от км 0+400 до км 76+200, участък Обход на гр. Бяла, от пресичане с път 1-5 до пресичане с път 1-5, от км 40+640 до км 76+040, от проекта се засягат: поземлени имоти - земеделски земи - 880 бр., поземлени имоти - земеделски земи с трайни насаждения - 195 бр., поземлени имоти в горски територии - 15 бр., намиращи се на територията на област Русе“. Възложител по договора е АПИ, а изпълнител „Бачовски консул“ ООД.

С Решение на МС № 660/15.09.2022 г. на основание § 5, т. 62 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и § 1 от ДР на ЗДС обект „Автомагистрала „Русе - В. Търново“, който ще бъде изграден на територията на Република България, е обявен за обект с национално значение и за национален обект.

Със Заповед № РД-02-15-110/10.10.2022 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството е одобрил проект на подробен устройствен план - парцеларен план (ПУП – ПП) за обект „Автомагистрала „Русе - В. Търново“, участъци „Русе - Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040“, в землищата на гр. Мартен, с. Николово, гр. Русе, с. Басарбово, община Русе; с. Красен, с. Божичен, с. Иваново, с. Тръстеник, община Иваново; гр. Две Могили, община Две Могили; с. Екзарх Йосиф, с. Обретеник, община Борово; с. Ценово, с. Белцов, с. Пиперково, с. Долна Студена, община Ценово; с. Стърмен, гр. Бяла, с. Полско Косово, с. Пейчиново, община Бяла, съгласно приетите и одобрени текстови и графични части, представляващи неразделна част от същата заповед. Допуснато е предварително изпълнение на заповедта. На основание чл. 129, ал. 4 от ЗУТ, заповедта е обнародвана в Държавен вестник, бр. 82/14.10.2022 г. като по делото е приложено копие на заповедта, публикувана в Държавен вестник.

С писмо с изх. № АУ13-8/03.11.2022 г. посочената заповед е изпратена до председателя на Управителния съвет (УС) на АПИ, в което се сочи, че след обнародването на заповедта същата не е обжалвана и е влязла в сила на 29.10.2022 г.

          С Възлагателно писмо с изх. № 53-00-14574/02.12.2022 г. председателят на УС на АПИ е уведомил „Бачовски консулт“ ООД за влязлата в сила Заповед № РД-02-15-110/10.10.2022 г. на министърът на регионалното развитие и благоустройството, с която е одобрен проект на ПУП-ПП за обект „Автомагистрала „Русе - В. Търново“, участъци „Русе - Бяла“, като въз основа на сключения Договор № РД-37-30/16.08.2022 г. е възложил на дружеството да изготви оценителски доклади, определящи равностойни парични обезщетения, полагащи се при отчуждавания на имоти и части от имоти, находящи се в землищата на посочени населени места, сред които с. Полско Косово и с. Пейчиново, общ. Бяла, област Русе.

В изпълнение на сключения договор, „Бачовски консулт“ ООД представя Доклад по предмета на обществената поръчка. В доклада като отделни части са представени дефиниране на заданието за оценка (обект, възлагане и предназначение, дата, ограничителни условия, информационни източници), методика на оценката, предмет на оценката; оценка на обезщетенията за имотите и рекапитулация на стойността, приложения и сертификати.

Като приложения към същия са посочени както следва:

1. Възлагателно писмо с изх. № 53-00-14574/02.12.2022 г.

2. Решение № 660/15.09.2022 г. на Министерски съвет.

3. Заповед № РД-02-15-110/10.10.2022 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, ведно с публикацията им в Държавен вестник и писмо от МРРБ за влизането й в сила.

4. Регистри на засегнатите имоти - земеделска територия, неразделна част от одобрения ПУП-ПП – по землища.

5. Регистър на имотите, подлежащи на обезщетение - по землища.

6. Кореспонденция с Агенция по вписванията - София и Служба по вписванията Бяла.

7. Използвани сделки като пазарни аналози - по землища.

8. Работна таблица - Регистър на засегнатите имоти по землища, оценени въз основа на получени осреднени цени от използваните пазарни аналози и получени данъчни оценки.

9. Обобщен Регистър на засегнатите имоти, оценени в съответствие с разпоредбите на ЗДС.

В доклада е посочено изключителното значение на обекта за икономиката на страната и за развитието на обществото, като е представен в графичен вид трасето на магистралата. Посочено е, че докладът и оценката, включена в него са изготвени към 15.08.2023 г. на база информацията, предоставена от възложителя АПИ и оценката, съгласно чл. 34, ал. 3, т. 2 от ЗДС е със срок на валидност три месеца от датата на изготвянето й. Като нормативна база, която е използвана за целта в доклада е посочена гл. ІІІ, раздел І от ЗДС и гл. VІІ, раздел ІІ от Правилника за прилагане на ЗДС (ППЗДС). Представено е обобщено описание на имотите в с. Обретеник, с. Белцов, с. Стърмен, гр. Бяла, с. Полско Косово и с. Пейчиново, като са посочени видовете имоти, които се засягат. Относно с. Полско Косово е посочено, че се засягат имоти с начин на трайно ползване ниви.  

Във връзка с извършената оценка и в изпълнение на § 1а, т. 4, буква А от ДР на ЗДС с писмо с изх. № 24-00-3091/02.12.2022 г. на АПИ до Агенцията по вписванията - София, с копие до Служба по вписванията - Бяла, са поискани копия от всички вписани сделки с имоти - земеделски територии, находящи се в землището на с. Полско Косово и с. Пейчиново. В отговор, с придружително писмо с изх. № 011-105/06.12.2022 г. (регистрирано в деловодството на АПИ с № 24-00-3107/ 06.12.2022 г.), Агенцията по вписванията е представила всички сделки за посочените землища, в определения от закона период, в конкретния случай от 02.12.2021 г. до 02.12.2022 г. След обработка на получената информация, АПИ с писмо с изх. № 24-00-3168/14.12.2022 г. е поискала от съответната Служба по вписванията - Бяла всички сделки, които по вид и характеристики отговарят на критериите, посочени в § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС. С писмо с изх. № 011-1/ 05.01.2023 г. (вх. № 24-00-38/09.01.2023 г. на АПИ) посочената служба е представила необходимата информация. Посочената кореспонденция е обособена в приложение към доклада.

Представена е обобщена информация относно цялото землище на с. Полско Косово, като е посочено, че се засягат само земеделски територии - ниви.

          След извършена проверка на информацията е установено, че част от представени сделки отговарят на критериите, зададени в ЗДС, поради което е възможно определянето на равностойното парично обезщетение за засегнатите имоти по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС. Информацията за използвани сделки, като пазарни аналози за землище Полско Косово е представена в следната таблица:

 

№ по ред

Акт/том/Вх. рег. №

Идентифи катор/ № на имота

Документ

Дата

Вид територия

Начин на трайно ползване

Страни по сделката

Площ

Материален интерес, лв

Цена, лв/дка

КВ.М

1

акт № 43, том ХІV, вх.per. № 4753

57368.78.35

НА за покупко- продажба

23.11.2022

земеделска

нива

ФЛ/ЮЛ

8 768

22796.80

2600.00

2

акт № 150, том IІ, вх. per. № 708

57368.121.1

НА за покупко- продажба

07.03.2022

земеделска

нива

ФЛ/ЮЛ

5 000

800.00

160.00

3

акт № 26, том ХVІ, вх. per. № 5593

57368.27.40

НА за покупко- продажба

17.12.2021

земеделска

нива

ЮЛ/ФЛ

16 401

2500.00

152.43

 

 

 

 

 

 

 

Осреднена цена:

970.81

 

Установена е осреднена цена за един декар за землището в с. Полско Косово в размер на 970,81 лева.

          Представена е рекапитулация на всички засегнати имоти в с. Полско Косово, като обобщеният регистър на засегнатите имоти за това землище, оценени в съответствие с разпоредбите на ЗДС са представени в съответните приложения към доклада. В посочените приложения се съдържа информация още за използваните сделки като пазарни аналози за с. Полско Косово; Регистър на засегнатите имоти в землището на с. Полско Косово, оценени въз основа на получени осреднени цени от използваните пазарни аналози, както  и Обобщен регистър на засегнатите имоти, оценени в съответствие с разпоредбите на ЗДС.

          Относно имотите или части от тях, подлежащи на обезщетяване, в с. Пейчиново, общ. Бяла, се установява следното: От получената информация от Служба по вписванията Бяла само един нотариален акт – от 02.12.2021 г. отговаря на критериите зададени в ЗДС, но по причина, че е необходимо стойността да се определи на база най-малко две сделки, определянето на равностойното парично обезщетение за засегнатите имоти - земеделска територия по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС е невъзможно. В конкретния случай, поради липса на подходящи сделки със сходни имоти е приложен чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС, което налага определянето на равностойното парично обезщетение по наредбата, издадена по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (чл. 32, ал. З, т. 2 от ЗДС), т.е. Наредбата за реда за определяне на цени на земеделски земи (Наредбата). Представени са направените от оценителя изчисления по реда на приложимия чл. 7Б от посочената наредба, както следва:

Коригирана начална цена = К * Начална цена за категория,

Където:

Общ корекционен коефициент - К = KI + К2 + КЗ + К4 + К5 + К6 + 1

К1 - Коефициент за площ на парцела по чл. 7Б, ал. 1, т. 2

К2 - Коефициент за поливност по чл. 7Б, ал. 1, т. З

К3 - Коефициент за отстояние от основни пазари по чл. 7Б, ал. 1, т. 4

К4 - Коефициент за отстояние от бреговата линия на Черно море по чл. 7Б, ал. 1, т. 5 (в конкретния случай със стойност 0,00)

К5 - Коефициент за отстояние, измерено по най-късата въздушна линия от границите на имота до границите на най-близката урбанизирана територия (населено място или селищно образувание), определени с регулационен, градоустройствен план или околовръстен полигон по чл. 4, ал. 1, т. 5

К6 - Коефициент за отстояние на имота от автомагистрали или пътища от републиканската пътна мрежа по чл. 7Б, ал. 1, т. 6.

          Към началната цена за съответната категория е добавена рентна бонификация, изчислена по формула: рентна бонификация за картофи = (бонитетен бал за картофи - 50) х 10 лв. или рентна бонификация за ориенталски тютюн = (бонитетен бал за ориенталски тютюн - 60) х 10 лв., съгласно чл. 7Б на Наредбата.

          С писмо с вх. № 53-00-10320/22.08.2023 г. дружеството оценител е изпратило доклада за определяне на равностойните парични обезщетения на имотите и части от имотите на възложителя АПИ.

По делото е представено Мотивирано искане с изх. № 04-16-2280/ 08.09.2023 г. на АПИ, с което председателят на УС на АПИ, на основание чл. 34 от ЗДС е представил обяснения относно изграждането на автомагистрала „Русе – В. Търново“ и предприетите действия във връзка с поетапно теренно осигуряване на нейното изграждане от страна на АПИ в качеството на инвеститор на обекта – осигурена е информация, на база на която да се извърши оценяването чрез копие на нотариални актове за извършени сделки в периода 02.12.2021 г.. – 02.12.2022 г.; актуални скици на имотите; изготвен е оценителски доклад; установени са данни за собствениците на засегнатите имоти и др. С искането се предлага провеждане на процедура по принудително отчуждаване за засегнатите имоти - частна собственост, находящи се в землищата на с. Обретеник, община Борово (от км 55+780 до км 56+372 и от км 58+122 до км 59+657); в землището на с. Белцов, община Ценово (от км 69+696 до км 70+788); в землището на с. Стьрмен, община Бяла (от км 70+788 до км 72+379); в землището на гр. Бяла, община Бяла (от км 72+379 до км 74+741); в землището на с. Полско Косово, община Бяла (от км 74+741 до км 76+040) и в землището на с. Пейчиново, община Бяла, област Русе, всички попадащи в обхвата на одобрения ПУП - парцеларен план. Общата стойност на определеното равностойно парично обезщетение и начина на неговото обезпечаване са посочени във финансовата обосновка, неразделна част от представеното искане. Преписката за отчуждаване е окомплектована съгласно изискванията на чл. 34, ал. 1 и ал. 2 на ЗДС. Предложен е проект на решение, което да бъде взето от Министерски съвет. Изрично е посочено, че предложеният проект на акт няма да доведе до пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет.

Със Заповед № РД-02-15-72/30.05.2023 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, публикувана в ДВ, бр. 48/2023 г. е допусната поправка на очевидни фактически грешки в Заповед № РД-02-15-110/ 10.10.2022 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

По делото е представена Финансова обосновка на проекта, предложена от министъра на регионалното развитие и благоустройството и одобрена от министъра на финансите, в която е отразена хронологията на предприетите действия относно процесния проект на автомагистрала. Посочено е, че в резултат на приемането на решение на Министерски съвет, засегнатите имоти и части от имоти ще бъдат принудително отчуждени, като засегнатите общински територии не подлежат на обезщетяване. С отчуждаването ще се осигури теренно участъка от проектния път и ще се обезпечи неговото изграждане, като това решение ще бъде съобщено от АПИ индивидуално на всички собственици на засегнатите имоти, съгласно разпоредбите на чл. 34Б от ЗДС, по реда на чл. 61, ал. 1 и ал. 2 от АПК. Необходимата сума за обезщетяване на засегнатите имоти и части от имоти се осигурява на правоимащите лица от АПИ, в съответствие с чл. 39 от ЗДС. Установено е, че не са необходими допълнителни разходи, трансфери и други плащания, като този проект не води до въздействие върху държавния бюджет.

В административната преписка е наличен Доклад (без дата и номер) от двама министри – на финансите и на регионалното развитие и благоустройството, с който на основание чл. 31, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация (УПМСНА) е внесен за разглеждане проект на решение на МС за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект автомагистрала „Русе – В. Търново“. В доклада е посочено значението на реализацията на проекта и финансовата му обосновка. Според вносителите проекта на решение не води до въздействие върху държавния бюджет, поради което е приложена финансова обосновка по Приложение № 2.2 към чл. 35, ал. 1, т. 4, буква Б от УПМСНА. Предвид естеството на проекта на решение на МС, по проекта на решение не е проведено обществено обсъждане, както и не е изготвена справка за съответствие с европейското право, тъй като не се предлага хармонизация на регламентираната материя с актове на Европейския съюз. Направено е предложение проекта на решение да бъде разгледан и приет от МС. Към доклада са приложени проект на решение на МС; проект на съобщение до средствата за масово осведомяване; одобрена финансово обосновка  и преписката. 

С Протокол № 47/18.10.2023 г. (т. 20) МС е приел предложеното решение.

На основание чл. 34а, ал. 1 във връзка с чл. 34Б от ЗДС  и § 1 от ДР на ЗДС, с Решение № 744/10.10.2023 г. на МС се отчуждават за държавна нужда имоти и части от имоти – частна собственост за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-В. Търново“, за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-В. Търново“, участъци „Русе-Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040, в участъци от км 40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657, от км 69+696 до км 70+788 до км 72+379, от км 72+379 до км 74+741 и от км 74+741 до км 76+040, на територията на Област Русе, съгласно подробен устройствен план - парцеларен план, одобрен със Заповед № РД-02-15-110/10.10.2022 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, изменена със Заповед № РД-02-15-72/30.05.2023 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството с влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, имоти и части от имоти - частна собственост, намиращи се в землищата на с. Обретеник, община Борово; с. Белцов, община Ценово; с. Стърмен, гр. Бяла, с. Полско Косово и с. Пейчиново, община Бяла, област Русе, подробно описани в приложението по вид, площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици (т. 1). Посочено е, че средствата, необходими за финансиране на процедурата по отчуждаване на имотите и частите от имоти се осигуряват от АПИ (т. 2). Съобщаването на решението следва да се извърши от АПИ, като то може да се обжалва пред административния съд по местонахождението на имотите в 14-дневен срок от съобщаването му на заинтересуваните лица по реда на Административнопроцесуалния кодекс (т. 3). В Приложение към т. 1 от решението са посочени засегнатите имоти.  В посочения списък са отразени и имотите на И., както следва:

 

 

землище

номер в списъка на решението

идентификатор

№ по регистъра към ПУП-ПП

площ, подлежаща на отчуждаване, декари

обезщетение, лева

Полско Косово

27

57368.17.109

17.14

1.120

1 184.00

Пейчиново

31

55720.104.103

104.7

0.088

64.00

Пейчиново

71

55720.107.163

107.16

7.865

4 227.00

 

Решение № 744/10.10.2023 г. на МС е съобщено на жалбоподателя на 06.11.2023 г. съгласно Известие за доставяне R PS 1040 80OFM3 M. Доказателствата относно надлежното връчване на процесното решение на МС на И. са представени пред съда с писмо с вх. № 5566/12.12.2023 г. на АПИ.

Недоволен от така постановеното решение, И. обжалва същото относно определеното парично обезщетение за собствените му три имота като сочи, че същото е изключително ниско спрямо пазарната цена на имотите в землищата на селата Пейчиново и Полско Косово. Посочва, че определеното обезщетение следва да е в такъв размер, който собственика на имота би получил ако предлага земята си на свободния пазар и само при такова обезщетение би се получило най-пълно компенсиране на отчуждения имот. Релевира се възражение, че неговите имоти са изцяло обработваеми, отдадени са под аренда и за тях получава годишна рента, от която ще бъде лишен. Иска се с жалбата съдът да допусне съдебно-счетоводна експертиза, която да определи справедлива пазарна цена за собствените му имоти, подлежащи на отчуждаване.

В изпълнение указанията на съда, дадени с Определение № 1275/ 24.11.2023 г., с молба с вх. № 5323/04.12.2023 г. И. е поискал допускане на съдебно-оценителна експертиза. Поискано е вещото лице да изготви оценителски доклад за пазарната стойност на процесните имоти, като използва методите на приходната стойност и сравнителни продажби, като вземе в предвид: пазарните цени в съответните землища за идентични имоти, съблюдавайки предложенията на агенциите за недвижими имоти, техните сайтове и платформи за покупко-продажба; местоположението на имотите;  да не се използват като аналози сделки за покупко-продажби на данъчна оценка и  да се отчетат пропуснатите ползи от ползването на тези имоти за в бъдеще.

Съдът е допуснал извършването на съдебно-оценителна експертиза като е указал на вещото лице изготви същата съобразно нормите на ЗДС и Наредбата. Постъпило е заключение с вх. №145/09.01.2024 г., като вещото лице е посочило, че процесните три имота, собственост на И., ще бъдат засегнати от магистралата и затова за тях следва да бъде определено равностойно парично обезщетение.

В одобрения проект за парцеларен план на трасето на автомагистралата предмет на отчуждаване са следните имоти:

ü  имот с идентификатор 57368.17.109 по КККР на с. Полско Косово с площ, подлежаща на отчуждаване в размер на 1,220 дка, част от имот с идентификатор 57368.17.14 по КККР на с. Полско Косово, с начин на трайно ползване нива, четвърта категория на стойност 1 184 лева.

ü  имот с идентификатор 55720.104.103 по КККР на с. Пейчиново с площ, подлежаща на отчуждаване в размер на 0,088 дка, част от имот с идентификатор 55720.104.7 по КККР на с. Пейчиново, с начин на трайно ползване нива, трета категория на стойност 64 лева.

ü  имот с идентификатор 55720.107.163 по КККР на с. Пейчиново с площ, подлежаща на отчуждаване в размер на 7,865 дка с начин на трайно ползване нива, четвърта категория на стойност 4 227 лева.

Относно имота в с. Полско Косово е установено следното:

За изготвяне на заключението в тази му част Служба по вписванията -  Бяла е предоставила на вещото лице 18 нотариални акта и постановления за възлагане, подробно описани в заключението. Посочено е, че могат да се използват само нотариални актове с номера по списъка 3, 6 и 18. Останалите актове не могат да бъдат използвани за определяне на пазарните цени, тъй като се отнасят за идеални части от имоти, или както в актове с номера по списъка 4, 5 и 8 са вписани с обща продажна цена за различни по начин на трайно ползване имоти или в различни землища, а акт с номер по списъка 15 не може да се използва, тъй като е сделка между две физически лица, а не с търговец. Използваните от вещото лице актове са:

„№ 3 Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот вх. рег.№ 5593/17.12.2021 г, акт № 26, том 16, дело № 2985 сключен между ЕТ „ПМ-Петър Петров” и Д.Р. за един имот в землището на с.Полско Косово',

№ 6 Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот вх.рег.№ 708/07.03.2022 г, акт №150, том 2, дело № 338 сключен между Т.С.Г. и „Върбанови” ООД за един имот в землището на с.Полско Косово;

№ 18 Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот вх.рег.№ 4753/23.11.2022 г, акт № 43, том 14, дело № 2580 сключен между „Агрофактор” ЕООД и Р.Р., С.А. и Г.Р. за един имот в землището на с.Полско Косово.“

Вещото лице сочи, че на 28.12.2023 г. е направило справка в Общинска служба по земеделие  Бяла и е установило, че процесният имот в землището на с. Полско Косово се обработва като нива, включен е в подадено заявление за подпомагане в информационната система за администриране и контрол (ИСАК). Имотът се обработка като нива и в него няма създадени трайни насаждения.

В табличен вид е представена информацията за използваните сделки като пазарни аналози, както и за определяне на осреднената цена за един декар земеделска земя – нива, като принципно информацията съвпада с тази, представена от лицензирания оценител и използвана от административния орган.

В заключение вещото лице е определило следната цена на имот с идентификатор 57368.17.109, с площ 1,220 дка по КККР на с. Полско Косово на стойност 1,220 дка х 970,81 лв = 1 184,00 лева.

Относно имотите в с. Пейчиново е установено следното:

За изготвяне на заключението в тази му част Служба по вписванията - Бяла е предоставила на вещото лице 3 нотариални акта, които не могат да послужат за определяне на пазарна цена - актове с номера 1 и 3 не могат да бъде използвани за определяне на пазарните цени, тъй като се отнасят за идеални части от имоти, а акт 2  е за единадесет имота в землищата на гр. Бяла, с. Дряновец, с. Пейчиново и с. Полско Косово, вписани с обща продажна цена. Посочено е още, че „Описаният в оценителския доклад на фирма „Бачовски консулт” ООД гр.Пловдив Нотариален акт за продажба на недвижим имот вх.рег.№ 5328/02.12.2021 г, акт № 29, том 15, дело № 2792 за един имот нива с площ 6,002 дка в землището на с.Пейчиново, вписан с продажна цена 3 600 лв е сключен между Й.Т., Р.П. и Т.К. като продавачи и купувач М.Л. - земеделски производител, не може да служи за пазарен аналог, тъй като купувача не е търговец - не е вписан в търговския регистър.“. Подробно в заключението е описан механизма на определяне на пазарната цена на един декар площ земеделска земя при липса на пазарни аналози, при спазване на изискванията на ЗДС и Наредбата, с представяне на необходимите изчисления на предвидените коефициенти.

Вещото лице сочи, че на 28.12.2023 г. е направило справка в Общинска служба по земеделие  Бяла и е установило, че процесните имоти в землището на с. Пейчиново се обработват като ниви и са включени в подадено заявление за подпомагане в информационната система за администриране и контрол (ИСАК). В имотите няма създадени трайни насаждения.

Направен е извод, че за имот с идентификатор  55720.104.103 по КККР на с. Пейчиново с площ 0,088 дка при цена на  един декар 725 лв/дка се формира пазарна цена от 64 лева. За имот  с идентификатор 55720.107.163 по КККР на с. Пейчиново с площ 7,865 дка при цена на един декар 537,50 лв/дка се формира пазарна цена от 4 227 лева пазарна цена.

Във връзка със заключението на вещото лице, жалбоподателят е представил Становище с вх. № 282/15.01.2024 г., в което изразява несъгласието си с размера на определеното обезщетение за всеки от имотите. Възразява срещу периода, който е бил изследван от вещото лице; несъобразяването на високата инфлация в страната; изключването на множество сделки, които според него е следвало да бъдат съобразени и др. В становището е направено следното изявление: „Ако допуснете извършването на допълнително заключение, то следва вещото лице да го изготви срещу вече внесения депозит в размер на 700 / седемстотин/ лева и да не обременявате жалбоподателя с допълнителни разходи, тъй като сумата от 700лв не е незначителна. Ако ни възложите плащане на допълнителен депозит за вещото лице, не желаем извършването на допълнително заключение.“

В проведеното на 16.01.2024 г- съдебно заседание съдът е приел заключението на вещото лице само в частта за имот с идентификатор 57368.17.109 (17.14), с площ 1,220 дка, в землището на с. Полско Косово, общ. Бяла, местност „Соватлъка“, стар № 017014 поради наличие на пазарни аналози в определения от закона период. За останалите два имота, разположени в землището на с. Пейчиново, поради липса на пазарни аналози, съдът с протоколно определение в съдебно заседание е възложил допълнителна задача на вещото лице да изследва пазарните аналози за периода 20.10.2022 г. – 20.10.2023 г.

          Вещото лице е представило заключение с вх. № 627/29.01.2024 г. относно поставената му допълнителна задача. За допълнително определения от съда период – 20.10.2022 г. – 20.10.2023 г., вещото лице,, след извършване на необходимите справки се е позовало на следните пазарни аналози: „1.Постановление за възлагане на недвижим имот вх.рег.№ 1464/10.05.2023 г, акт № 29, том 5 за един имот в землището на с.Пейчиново и три имота в землище Бяла, всеки вписан със съответната си продажна цена — длъжници МА интернейшънъл ЕООД и М.А. и купувач В.Д.;

2. Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот вх.рег.№ 2486/01.08.2023 г, акт № 2, том 8, дело № 1377 за три имота в землището на с. Пейчиново от Людмил Йорданов, Й.Й. и И.Г. на „Агрофактор” ЕООД;

3. Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот вх.рег.№ 2708/14.08.2023 г, акт № 184, том 8, дело № 1561 за имот в землището на с. Пейчиново от Е.Г. на „Агрофактор” ЕООД“.

В заключението изрично са посочени причините, поради които другите сделки не могат да бъдат използвани като пазарни аналози.

В табличен вид са изложени данните за пазарните аналози относно вида на сделката и датата на която тя е извършена, съответния имот – нива, площта на имота и материалния интерес, като съответно е изведена цена на един декар площ. При спазване на нормативните изисквания вещото лице е определило цена за 1 декар 2 098,00 лева към 20.10.2023 г.

При съобразяване на установената цена, имот с идентификатор 55720.104.103 по КККР на с. Пейчиново с площ 0,088 дка обезщетението възлиза на 185,00 лева. За другия имот, означен с идентификатор 55720.107.163 по КККР на с. Пейчиново с площ 7,865 дка на размерът на обезщетението е 16 501,00 лева.

Постъпило е Становище с вх. № 947/12.02.2024 г.  от И., с което се иска даване на ход на делото в негово отсъствие и приемане на заключението по допълнителната експертиза. По съществото на спора се иска да не бъде вземано в предвид заключението по основната експертиза и да се приеме друг размер на обезщетението за имота в с. Полско Косово. Претендират се разноски.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК Съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146.

Предмет на съдебен контрол за законосъобразност е Решение № 744/20.10.2023 г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-В. Търново“, участъци „Русе-Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040, в участъци от км 40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657, от км 69+696 до км 70+788 до км 72+379, от км 72+379 до км 74+741 и от км 74+741 до км 76+040, на територията на Област Русе в частта за определения размер на обезщетение за имот с идентификатор 57368.17.109 в землището на с. Полско Косово, общ. Бяла, обл. Русе; както и на два имота в землището на с. Пейчиново, общ. Бяла, обл. Русе съответно с идентификатор 55720.104.103 и с идентификатор 55720.107.163, като и трите имота са собственост на жалбоподателя И..

Съгласно чл. 34а, ал. 1 от ЗДС Отчуждаването на имоти и части от имоти - частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Разпоредбата на § 1 от ДР на ЗДС въвежда легална дефиниция на понятието национален обект - Национален обект е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения - пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура - водоснабдяване, канализация, пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация, топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата инфраструктура за разполагането им, индустриални зони, технологични паркове или индустриални паркове по Закона за индустриалните паркове с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. С Решение на МС № 660/15.09.2022 г. на основание § 5, т. 62 от ДР на ЗУТ и § 1 от ДР на ЗДС обект „Автомагистрала „Русе - В. Търново“, който ще бъде изграден на територията на Република България, е обявен за обект с национално значение и за национален обект.

Съдът приема, че оспореното решение е издадено от материално и териториално компетентен орган, като постановено от МС във връзка с отчуждаване на имоти и/или части от тях – частна собственост, предназначени за изграждане на национален обект, т.е. изпълнено е изискването на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС.

          Не е въведена специална форма за решения, с които се предвижда отчуждаване на имоти – частна собственост за задоволяване на държавни нужди. В този случай са приложими разпоредбите на чл. 59 от АПК. Единственото специално изискване е въведено с нормата на чл. 34Б, ал. 1 от ЗДС В решението на МС по чл. 34а, ал. 1 се посочват държавната нужда, за която се отчуждават имотите; видът, местонахождението, размерът, цената (размерът на обезщетението) и собствениците на всеки от имотите, което условие е спазено в обжалваният административен акт.

Съдът не установи съществени нарушения на административно производствените правила, които да са самостоятелно основание за отмяната на решението. Напротив, в пълна степен са спазени изискванията, предвидени в чл. 34, чл. 34а и чл. 34Б, ал. 2 от ЗДС.

Съдът намира, че решението в обжалваната му част е съответно на материалния закон по следните причини:

Нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗДС предвижда, че Имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение. Законодателят е предвидил легална дефиниция на понятието равностойно парично обезщетение в § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС - цената на отчуждаваните имоти или на части от имоти, определена по реда на този закон. Според ал. 2, чл. 32 от ЗДС Равностойното парично обезщетение по ал. 1 се определя в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Дефинирано е и понятието пазарни цени в § 1а, т. 2 от ДР на ЗДСосреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки. Следва да се отбележи, че целта на посоченото изброяване е да се обхванат възможно най-широк кръг правни сделки, които отговарят на определените от закона критерии, за да бъде определено справедливо парично обезщетяване за имота и бъдат защитени интересите на засегнатите собственици като същите бъдат възмездени парично с цена близка до цената, която биха получили при свободно договаряне на пазара на недвижими имоти, при отсъствие на каквато и да било принуда. По този начин би се установила действителната пазарна цена на свободния пазар на недвижимите имоти.

Съгласно § 1а, т. 4, б. „в“ от ДР на ЗДС, приложим с оглед изискването на чл. 32, ал. 2 от ЗДС и съотнесен към настоящия случай Имоти, намиращи се в близост до отчуждавания са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територии и горските територии.

В конкретния случай пазарната цена на имотите в различните землища е определена на различен принцип, както следва:

ОТНОСНО имота в с. Полско Косово:

Видно е от изготвената в хода на административното производство експертна оценка, въз основа на заключението по която е определено обезщетението в оспореното решение, че лицензираният оценител  след като е установил, че има вписани сделки за имоти със сходни характеристики в същото землище, правилно е приложил сравнителния (пазарен) метод. Оценката е изготвена по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС във връзка с § 1а от ДР на ЗДС, като са използвани пазарни аналози, предоставени от Агенция по вписванията, Служба по вписванията - Бяла, съгласно задълженията й по чл. 32, ал. 4 от ЗДС.

В конкретния случай според приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение за процесния имот, предвид наличието на три сделки със земеделски земи в землището на с. Полско Косово в период една година назад от датата на възлагането на оценката (от 02.12.2021 г. до 02.12.2022 г.), отговарящи на изискванията на § 1а, т. 1 и т. 2 от ДР на ЗДС, е определено по този ред – въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики от последните двадесет сделки. Установена е осреднена цена от 970,81 лева за декар. Съобразно изготвената оценка, в решението на МС в оспорената му част за отчуждаване на имот с идентификатор 57368.17.109 е определено обезщетение в размер на  1 184,00 лева.

Във връзка с оспорването на размера на обезщетението съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение, определено по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС във връзка с § 1а от ДР на ЗДС, която експертиза е извършена от вещо лице – оценител, отговарящо на условията в § 1а, т. 3 от ДР на ЗДС. При съобразяване на извършените от експерта проверки и резултатите от тях, на база изискванията на ЗДС, вещото лице е достигнало до точно същите резултати, до които е достигнал и административният орган, както следва: За имот е идентификатор 57368.17.109 с площ 1.120 дка по КККР на с. Полско Косово при стойност на един декар 970,81 лева се формира обезщетение в размер на 1 184,00 лева.

Напълно идентични са пазарните сделки като аналози, които са използвани от административният орган и от вещото лице като база за определяне размерите на обезщетенията за имотите. Както в доклада на експерта – оценител, така и в заключението на вещото лице подробно са описани начините за определяне на пазарните аналози, относими за конкретния казус като съдът е изложил мотиви в тази насока при описанието на фактическата обстановка.

Претенцията на жалбоподателя в представените писмени становища за изменение размера на обезщетението е неоснователна по изложените вече причини.

ОТНОСНО имотите в с. Пейчиново:

Съдът вече посочи, че както лицензирания оценител, така и вещото лице са достигнали до извода, че пазарната цена не може да бъде определена на основание § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС поради липсата на сделки, които отговарят на нормативно предвидените критерии.

По тази причина както лицензирания оценител, така и вещото лице са използвали метода, предвиден в Наредбата.

При излагането на фактическата обстановка в настоящото решение съдът посочи приложения метод, използван от оценителя и съобразените от последния коефициенти.

Вещото лице, при определяне цените на имотите е съобразило следния порядък:

1. Определяне на начална цена на земята по чл. 3, ал. 1 от Наредбата - Цнц;

2. Определяне на коефициентите по чл. 7Б във връзка с чл. 1,  т. 5 от Наредбата:

К1 - корекционен коефициент за площ на имота по чл. 4, ал. 1

К2 - корекционен коефициент за поливност по чл. 4, ал. 2

К3 - корекционен коефициент за отстояние от основни пазари по чл. 4, ал. 3

К4 - корекционен коефициент за отстояние от населеното място по чл. 4, ал. 5

К5 - корекционен коефициент за отстояние от път с трайна настилка по чл. 4, ал.6

3. Определяне на общ корекционен коефициент - К:

К = 1 + К1 + К2 + К3+ К4 + К5

4. Определяне цената на земята на 1 дка - Цз.

Цз = Цнц (1 +K1 +К2 + К3 + К4 + К5)

 

Имот с идентификатор 55720.104.103.

Вещото лице е достигнало до същите изводи, до които е достигнал и оценителя в оспореното решение, като е съобразило следните коефициенти:

Поземлен имот с идентификатор 55720.104.103 по КККР на с. Пейчиново, общ. Бяла, обл. Русе

Местност - "Ялията"

Площ на имота, подлежащ на отчуждаване – 0,088 дка

Начин на трайно ползване – нива

Категория на земята при неполивни условия – III (трета), начална цена 500 лв/дка

Поливност – не

Отстояние от населено място – 1 235 м; над 1 км.

Отстояние от основни пазари (от гр. Русе) – над 50 км.

Отстояние от път с трайна настилка и републиканска пътна мрежа – граничи

Корекционни коефициенти: на основание чл. 7Б от Наредбата:

- площ на имота                                                      К1    =+0.05

- поливност - НЕ                                                      К2    =  0.00

- отстояние от пазар гр. Русе  над 50 км                 К3    =  0.00

- отстояние от населеното място от1 до 2 км          К5    =+0.20

- отстояние от път с трайна настилка                      К6    =+0.20

Общ корекционен коефициент = 1+ К1 + К2 + К3 + К4 + К5 + К6  =  1,45

Коригирана начална цена на декар:

На основание чл. 4 ал. 2 от Наредбата, началната цена на земеделските земи се коригира както следва: 500 лв/дка х 1,45 = 725,00 лв/дка

Определяне на паричното обезщетение за отчужденият имот:

Имот  55720.104.103 по КККР на с. Пейчиново – 0,088 дка х 725 лв/дка = 64 лева.

 

Имот с идентификатор 55720.107.163.

Вещото лице е достигнало до същите изводи, до които е достигнал и оценителя в оспореното решение, като е съобразило следните коефициенти:

Поземлен имот с идентификатор 55720. 107.163 по КККР на с. Пейчиново, общ. Бяла, обл. Русе

Местност - "Тетрелика"

Площ на имота – 7,865 дка

Начин на трайно ползване – нива

Категория на земята при неполивни условия – IV (четвърта) – начална цена 430 лв/дка

Поливност – не

Отстояние от населено място – 1400 м, над 1 км.

Отстояние от основни пазари (от гр. Русе) – над 50 км.

Отстояние от път с трайна настилка и републиканска пътна мрежа – не граничи

Корекционни коефициенти: на основание чл. 7Б от Наредбата:

- площ на имота                                                      К1    =+0.10

- поливност - не                                                      К2    =  0.00

- отстояние от пазар гр. Русе  над 50 км                 К3    =  0.00

- отстояние от населеното място от1 до 2 км          К5    =+0.15

- отстояние от път с трайна настилка                      К6    =+0.00

Общ корекционен коефициент = 1+ К1 + К2 + К3 + К4 + К5 + К6  =  1,25

Коригирана начална цена на декар:

На основание чл. 4 ал. 2 от Наредбата, началната цена на земеделските земи се коригира както следва: 430 лв/дка х 1,25 = 537,50 лв/дка

Определяне на паричното обезщетение за отчужденият имот:

Имот  55720.107.163 по КККР на с. Пейчиново – 7,865 дка х 537,50 лв/дка = 4227 лева.

          Съдът счита, че факторите, които жалбоподателят е поискал да бъдат съобразени при определяне на пазарната цена на неговите имоти (молба с вх. № 5323/04.12.2023 г.) не са предвидени законодателно и не могат да бъдат съобразени в тази връзка, освен искането във връзка с местоположението на имотите.

          След запознаване с така определената стойност на двата имота, разположени в землището на с. Пейчиново, съдът прие, че поради липса на пазарни аналози не може да се формира адекватна стойност на обезщетението, поради което възложи допълнителна задача на експерта да използва като такива сделки, сключени в периода 20.10.2022 г. – 20.10.2023 г., т.е.  да изследва сключени сделки в период 12 месеца назад от датата на решението на Министерски съвет.

Съдът изрично подчертава, че допускането на допълнителна задача към експертизата не е в резултат на Становище с вх. № 282/15.01.2024 г., с което жалбоподателят е възразил срещу определения от експертизата размер на обезщетението с доводи, които са неотносими и неприложими за конкретния казус.

   Съдът намира, че следва да се води от принципните разрешения, дадени от Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) по делото Костов срещу България (неприложими са конкретни съображения и заключения поради несходство в казусите) относно факта, че следва  да бъде присъждано такъв размер на обезщетение, който да е в съответствие със стойността на отчужденото имущество, в противен случай би се допуснало нарушение на чл. 1 от Протокол 1 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи, поради това, че не е била дадена еквивалентна оценка на отчуждените имоти – земеделски земи и то с оглед целите на закона, а именно да се получи равностойно обезщетение от собственика на земята. В мотивите на решението на ЕСПЧ е посочено, че условията за обезщетение съгласно съответното законодателство са от съществено значение за преценката дали оспорваната мярка спазва необходимия справедлив баланс и по-специално дали тя налага несъразмерна тежест за жалбоподателите. Вземането на имущество без плащане на сума, разумно свързана с неговата стойност, обикновено представлява непропорционална намеса. Следва да бъде присъждано такъв размер на обезщетение, който да е в съответствие със стойността на отчужденото имущество.

Съдът отново посочва, че в конкретния случай се налага промяна на изследвания период единствено и само поради факта, че липсват пазарни аналози, а методиката, регламентирана от Наредбата не осигурява спазването на целите на закона поради факта, че е издадена през 1998 г., а последната актуализация на същата е от средата на 2017 г.  При принудително отнемане на собствеността по реда на ЗДС за изграждане на национален обект срещу парично обезщетение, целта на законодателя е собственикът на имота да получи парично обезщетение в такъв размер, който да е равностоен като размер на паричната сума, която би получил при свободно предлагане на пазара на този имот. Целта на закона е да се обхване възможно най-широк кръг правни сделки, които отговарят на определените критерии, за да бъде определено справедливо парично обезщетение за имотите, предмет на отчуждаването, и да бъдат защитени интересите на засегнатите собственици, а именно същите да бъдат възмездени парично с цена, близка до тази, която биха получили при свободно договаряне на пазара на недвижимите имоти, при отсъствие на каквато и да е принуда.

          Вещото лице относно имотите в с. Пейчиново е използвало следните пазарни аналози за новоопределения от съда период:

имот №

начин на трайно ползване

площ, дка

материален интерес, лв

цена лв/дка

1

55720.53.76

Нива

4,432

8528,00

1924,19

2

55720.84.1

Нива

2,700

19273,00

1870,08

55720.113.2

Нива

3,106

55720.46.34

Нива

4,500

3

55720.53.69

Нива

5,870

14675,00

2500,00

 

Осреднена цена

2098,09

 

          Съдът приема за правилен извода на вещото лице, че пазарна цена към 20.10.2023 г. за 1 декар земеделска земя - нива в землището на с. Пейчиново, е 2098,09 лева, определена по изискванията на чл. 32 и правилата на §1а, т.2 и т.4, б.”в” от ДР на ЗДС. При тази цена, размерът на обезщетенията за имотите е както следва:

За имот с идентификатор 55720.104.103 по КККР на с. Пейчиново е площ 0,088 декара обезщетението е 185,00 лева.

За имот с идентификатор 55720.107.163 по КККР на с. Пейчиново с площ 7,865 декара обезщетението е 16 501,00 лева.

          При така изложените мотиви, съдът достига до извод, че обжалваното решение на Министерски съвет в частта относно поземлен имот с идентификатор  57368.17.109 в землището на с. Полско Косово е правилно и законосъобразно.

          Посоченото оспорено решение в частта за поземлени имоти с идентификатори 55720.104.103 и 55720.107.163 в землището на с. Пейчиново следва да се измени относно размера на постановените парични обезщетения. 

          По делото жалбоподателят е заявил претенция за присъждане на разноски, а ответникът и заинтересованите страни – за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          Жалбоподателят е представил списък на разноските по чл. 80 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК като иска присъждане на сума в размер на 910,00 лева, от които 10,00 лева държавна такса; 700,00 лева депозит за основната експертиза и 200,00 лева депозит за допълнителната експертиза. Предвид факта, че се касае за три имота на И., то разноските за всеки един от тях възлизат на 303,33 лева. При уважена жалба за изменение размера на обезщетението за два имота, в полза на И. следва да се присъди сума в размер на 606,67 лева

          Съдът намира, че в полза на ответника и заинтересованите страни следва да определи принципно юрисконсултско възнаграждение в размер на 240 лева юрисконсултско възнаграждение, определена по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, субсидиарно приложими на основание чл. 144 от АПК; Решение № 10/29.09.2016 г. на Конституционния съд по к.д. № 3/2016 г. и ТР № 3/13.05.2010 г. по т.д. № 5/2009 г. на ВАС. Предвид изхода на спора и отхвърлена жалба за един имот, в полза на ответника и на всяка заинтересована страна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00 лева. Жалбоподателят не е направил възражение за прекомерност на разноските на основание чл. 78, ал. 5 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК.

 

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Русе, четвърти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.С.И., ЕГН **********, с адрес *** срещу Решение № 744/20.10.2023 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждането на обект: „Автомагистрала „Русе-В. Търново“, участъци „Русе - Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040, в участъци от км 40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657, от км 69+696 до км 70+788, от км 70+788 до км 72+379, от км 72+379 до км 74+741 и от км 74+741 до км 76+040, на територията на област Русе в частта относно определения размер на паричното обезщетение в полза на И.И. за имот с идентификатор № 57368.17.109 (17.14), с площ 1,220 дка, в землището на с. Полско Косово, общ. Бяла, местност „Соватлъка“, стар № 017014.

ИЗМЕНЯ Решение № 744/20.10.2023 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждането на обект: „Автомагистрала „Русе-В. Търново“, участъци „Русе - Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040, в участъци от км 40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657, от км 69+696 до км 70+788, от км 70+788 до км 72+379, от км 72+379 до км 74+741 и от км 74+741 до км 76+040, на територията на област Русе в частта относно определения размер на паричното обезщетение в полза на И.И. за следните имоти:

1.   Имот с идентификатор № 55720.104.103 (104.7), с площ 0,088 дка, в землището на с. Пейчиново, общ. Бяла, местност „Ялията“, стар № 104007 като вместо определеното обезщетение в размер на 64,00 (шестдесет и четири) лева определя парично обезщетение в размер на 185,00 (сто осемдесет и пет) лева.

2.   Имот с идентификатор № 55720.107.163 (107.16), с площ 7,865 дка, в землището на с. Пейчиново, общ. Бяла, местност „Тетрелика“, стар № 107016 като вместо определеното обезщетение в размер на 4 227,00 (четири хиляди двеста двадесет и седем) лева определя парично обезщетение в размер на 16501 (шестнадесет хиляди петстотин и един) лева.

          ОСЪЖДА Министерски съвет на Република България да заплати на И.С.И., ЕГН ********** разноски в размер на 606,67 лева (шестстотин и шест лева и шестдесет и седем стотинки) съдебно-деловодни разноски.

ОСЪЖДА И.С.И., ЕГН ********** да заплати на Министерски съвет на Република България юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00 (осемдесет) лева.

ОСЪЖДА И.С.И., ЕГН ********** да заплати на Министерството на финансите юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00 (осемдесет) лева.

ОСЪЖДА И.С.И., ЕГН ********** да заплати на Министерството на регионалното развитие и благоустройството юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00 (осемдесет) лева.

ОСЪЖДА И.С.И., ЕГН ********** да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00 (осемдесет) лева.

 

Решението е окончателно съгласно чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

 

 

 

 

                                                                     СЪДИЯ: