Определение по дело №86/2019 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 94
Дата: 24 януари 2019 г.
Съдия: Светлана Ангелова Станева
Дело: 20195300200086
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 16 януари 2019 г.

Съдържание на акта

                         О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е  № 94

 

гр. Пловдив, 24.01.2019 г.

 

Пловдивски окръжен съд, наказателно отделение, в закрито заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                         ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: Светлана СТАНЕВА

                                                               

като разгледа ЧНД №86/2019 г. по описа на ПОС, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл.243, ал.4 и сл. от НПК.

С постановление №904/2018/14.12.2018 г., изведено на същата дата, Окръжна прокуратура – Пловдив е прекратила на основание чл. 24, ал.1, т.4 от НПК наказателното производство по досъдебно производство №47/2018 г. по описа на РУ на МВР град Карлово, водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл. 343, ал. 1, б. В във вр. с чл.342, ал.1 от НК.

Недоволни от постановения акт на Окръжна прокуратура – Пловдив са останали С.Т. и В. Д. /съпруга и доведена дъщеря на пострадалия Г. Т./, като в жалбата им, подадена чрез пълномощника им адв. Д. М., се твърди незаконосъобразност, неправилност и необоснованост. Фактическата обстановка не е изяснена, не е разкрит действителният виновник за настъпилото ПТП, не са извършени всички възможни процесуално – следствени действия. Неправилно е основанието, на което прокурорът прекратява наказателното производство, а и липсват мотиви. Иска се отмяна на постановлението и връщане на делото за извършване на необходимите процесуално – следствени действия.

Пловдивският окръжен съд въз основа на изложените в жалбата съображения и приложените по делото доказателства, в съответствие с правомощията си по чл.243, ал.6 от НПК намира, че жалбата е процесуално допустима – подадена от лица, притежаващи качеството пострадал, в предвидения от закона срок, доколкото липсват доказателства кога постановлението е връчено на жалбоподателките. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Досъдебно производство №47/2018 г. по описа на РУ на МВР Карлово е образувано и водено за престъпление по чл.343, ал.1, б.В, във вр. с чл.342, ал.1 от НК, за това, че на 19.01.2018 г. на път I-6, при километър 268+400 м, между град Калофер и с. Васил Левски, обл. Пловдив, при управление на МПС – лек автомобил „Фолксваген”, модел „Поло“ с рег. №***в посока град Калофер, и лек автомобил марка „Шкода“, модел „Октавия“ с рег. №***, е нарушил правилата за движение и по непредпазливост е причинил смъртта на Г. М. Т., ЕГН **********,***, Пловдивска област.

От прокурора в атакуваното постановление е приета за установена следната фактическа обстановка:

На 19.01.2018 г. след 14.00 часа Г. Т. управлявал лек автомобил „Фолксваген Поло“ с рег. №***в южната лента на платното за движение на път I-6, в посока от запад на изток. По същото време св. С. З. управлявал на същия път лек автомобил „Шкода Октавия“ с рег. №*** по северната лента на платното за движение, в посока от изток на запад.

Без техническа причина, по субективни съображения, водачът на лекия автомобил „Фолксваген Поло“ навлязъл в северната лента за движение и настъпил удар между предните части на двата автомобила – „Фолксваген Поло“ и „Шкода Октавия“, в конфликтна точка на попътно пресичане на траектории, която приблизително се намирала по дължина на около 30 – 31 м западно от приетия ориентир в протокола за оглед на местопроизшествие, и по широчина – на около 1.30 – 1.50 м южно от същия ориентир. Скоростта на движение на лекия автомобил „Шкода Октавия“, управляван от св. З., в момента на удара и преди него е била около 84 км/ч. Скоростта на движение на лекия автомобил „Фолксваген Поло“, управляван от Т., в момента на напускане на полагащата му се за движение южна лента била в интервала 101 – 103 км/ч, а в момента на удара – около 107 км/ч.

Съобразно становищата на вещите лица, изготвили автотехническата и повторната автотехническа експертиза, в конкретната пътна ситуация нямало технически условия, които да са налагали движение на автомобилите със скорост, по – ниска от установената, а преценката за избора на скорост е била изцяло субективна. Скоростта на движение на лекия автомобил „Фолксваген Поло“ - 106.89 км/ч – не била в съответствие с разрешената скорост за движение извън населено място.

Не било установено наличие на алкохол в кръвта на нито един от участниците в ПТП.

Съобразно становището на вещите лица от двете експертизи, най – вероятен е следният механизъм на ПТП:

Водачът Т. управлявал лекия автомобил „Фолксваген Поло“ в южната лента на платното за движение на главен път I-6 между град Карлово и град Калофер в посока от запад на изток. В същото време по този път в посока от изток на запад в северната лента се движел лек автомобил „Шкода Октавия“, управлявана от св. С. З.. В момента, когато лекият автомобил „Фолксваген Поло“ се намирал на около 27.60 – 46.60 м от мястото на удара и 50 – 80 м от лекия автомобил „Шкода Октавия“, водачът му, без никакви технически причини, отклонил управлението на автомобила наляво и навлязъл в северната лента. След около 0.96 – 1.56 сек. настъпил удар в предната част на двата автомобила, който в конкретната пътна ситуация бил неизбежен. Ударът по характер бил прав централен при челно сблъскване. След него двата автомобила се установили на местата, намерени от първите свидетели на произшествието, отразени в протокола за оглед и видни от фотоалбума.

Основната причина за настъпилото ПТП от техническа гледна точка е движението на лекия автомобил „Фолксваген Поло“ със скорост около 101 – 103 км/ч, при която водачът му напуснал полагащата му се за движение южна лента, навлязъл в лявата /северна/ лента на място, по начин и в момент, когато това не е било безопасно – когато там се е движел лек автомобил „Шкода Октавия“.

В тази насока са и показанията на свидетелите – очевидци, заявили, че покойният Т. внезапно навлязъл в насрещното платно за движение и се ударил в насрещно движещата се кола.

Водачът на лекия автомобил „Шкода Октавия“ е нямал техническа възможност да предотврати ПТП, тъй като в момента, в който се е появила опасността пред него /навлизащ в лентата му за движение лек автомобил/, мястото на удара е било в опасната му зона за спиране.

Водачът на лекия автомобил „Фолксваген Поло“ е имал възможност да предотврати ПТП в случай, че не навлиза в насрещната /северната/ лента за движение и е пропуснал движещия се в полагащата му се лента за движение лек автомобил „Шкода“.

Фактическата обстановка е приета за установена от прокурора въз основа на отразеното в протокола за оглед на местопроизшествие, от показанията на разпитаните свидетели очевидци – С. З., А. С. и А. С., лицето, подало сигнал на телефон 112 – Г. Г.ев, от СМЕ на трупа на пострадалия Т., СМЕ на св. З., химическите експертизи, двете автотехнически експертизи, писмените доказателства и доказателствени средства.

Така установената и възприета от прокурора фактическа обстановка /макар и непълна – не са посочени резултатите от назначените съдебномедицински експертизи/ е правилна, почива на събраните по делото доказателства и напълно се прие от настоящия състав.

Не могат да се споделят доводите в жалбата за неправилно установена фактическа обстановка.

Основните въпроси, които следва да бъдат изяснени при анализиране наличието на субективните и обективни признаци на едно транспортно престъпление, при което е причинен смъртен резултат, са свързани с това, да се установи дали водач на моторно превозно средство е нарушил виновно правилата за движение, на второ място - настъпил ли е съставомерен резултат – смърт на друго лице, и на трето място - да се изследва въпросът за причинната връзка между нарушаването на правилата за движение и настъпилия съставомерен резултат.

По делото е безспорно установено, че е настъпил съставомерен резултат – причинена е смъртта на пострадалия Т.. Съставомерният резултат е в пряка причинно – следствена връзка с настъпилото ПТП. Този факт се установява от заключението на съдебно – медицинската експертиза на трупа на пострадалия, доказваща, че причинените на пострадалия наранявания са в резултат именно от настъпилото ПТП.

В конкретния случай са налице двама водачи, като поведението и на двамата е необходимо да се изследва.

Безспорно според настоящия състав е установено виновно поведение на пострадалия за настъпилото ПТП – същият, без да е ясно защо, е навлязъл в насрещната лента за движение.

Според този състав не е необходимо, а и не е възможно, да се установят причините за навлизането.

От съдебномедицинската експертиза на трупа на Т. не се установява внезапна промяна в здравословното му състояние /претърпян инфаркт, инсулт или друго внезапно остро заболяване/, което да е причинило отклоняване на движението. Същевременно и близките /в частност – и двете жалбоподателки, а и синът му Т. Т./ са категорични, че Г. Т. е бил здрав.

Отклоняване на вниманието също не би могло да обясни липсата на каквато и да е реакция на водача след навлизане в лентата за насрещно движение при наличие на превозно средство, движещо се правомерно там.

Друга възможна причина за промяна в посоката на движението на превозното средство е евентуален технически проблем, но и в този случай близките /двете жалбоподателки/ твърдят, че автомобилът е бил изправен. Нещо повече – според отразеното в повторната автотехническа експертиза, оглед на превозното средство е осъществен от експерта на 14.11.2018 г. /стр.20 от заключението, л.207 от ДП/. Вещото лице е категорично, че наблюдаваните увреждания не е възможно да са били налице преди удара, следователно превозното средство е било в техническо състояние, което е позволявало движение по републиканската пътна мрежа /л.208 ДП/.

Дори и да се допусне техническа експертиза /което е безсмислено с оглед изминалия период от време и връщането на вещественото доказателство на правоимащите, като е възможна и промяна на състоянието му, а и автомобилът вече е бил изследван/, тя не би допринесла за изясняване на правнорелевантни факти, тъй като именно в това превозно средство, което е навлязло в лентата за насрещно движение, се намира и пострадалото при ПТП лице.

Без значение е и скоростта на движение на това превозно средство - с оглед твърденията на св. С.и, че движението в колоната е било със скорост около 60 км/ч, установената при двете автотехнически експертизи значително по – висока скорост на автомобила „Фолксваген“ в момента на удара и краткия период от време – по – малко от 2 секунди /1.42 сек. според първоначалната и между 0.96 – 1.56 секунди според повторната/ – от момента на навлизане в насрещната лента до настъпване на удара.

Необходимо е да се отбележи, че това време – по – малко от 2 сек. – е посочено от две различни автотехнически експертизи – първоначална и повторна, като упрекът в жалбата, че не е назначена повторна, е неоснователен.

Не отговаря на съдържанието на експертизите и твърдението в жалбата, че за определяне скоростта на движение са използвани „данните от километражите на двата автомобила“. Експертите и в двете експертизи са ползвали протокола за оглед на местопроизшествие, но за да достигнат до извод с каква скорост са се движели превозните средства, са използвали изчисления, които са проверими. Изводите им са обосновани – може да се установи по какъв начин са стигнали до тях.

Не се споделя и виждането за възможен трети участник в ПТП. Никой от разпитаните свидетели – очевидци не говори за такъв, като твърдението в жалбата е произволно.

Не отговаря на обективната действителност и твърдението за значителна разлика в масата на двете превозни средства – действително, разлика има, но тя е около 250 кг според заключението на експертизите, а тези данни са обективни – от свидетелствата за регистрация на превозните средства.

Спорният момент в делото е допуснати ли са от другия участник в ПТП – св. З. - нарушения на правилата за движение, които да са в пряка причинно следствена връзка с настъпилото ПТП.

Както е посочено в автотехническата експертиза, при движение със скорост, по – малка от 48 км/ч, а според повторната експертиза при движение със скорост, по – малка от 36 км/ч, ударът е бил предотвратим. В конкретната пътна ситуация обаче не е съществувало задължение за водача да се движи с такава скорост. Състоянието на пътя, пътната обстановка и метеорологичните условия не са налагали това. Нещо повече – дори и да е установил автомобила на място, ударът би бил избегнат само и при положени от другия участник в инцидента усилия за предотвратяване, което не се установява по делото. Нещо повече – и двете експертизи са категорични, че е имало увеличаване на скоростта на движение на лекия автомобил „Фолксваген Поло“ при навлизането му в лентата за насрещно движение, а не – намаляване.

З. е предприел възможното, за да отклони управлявания от него автомобил надясно спрямо посоката му на движение, въпреки че при навлизането си в лентата му за движение лекия автомобил „Фолксваген Поло“ е бил в опасната му зона за спиране.

В конкретния случай са налице събития, които не зависят от волята на З., и които той обективно не е могъл да предвиди. Той е бил длъжен да предвиди дължимо законосъобразно и правомерно поведение, но не и действия в разрез с изискванията на закона. Свидетелят се е намирал в участък на пътното платно и в ситуация, при която обективно е бил лишен от възможността да предприеме своевременно действия по предотвратяване на ПТП, което не би и настъпило, ако друг участник в движението не бе навлязъл в лентата му за движение на място и в момент, когато това не е било безопасно.

Поради изложените съображения, независимо от изключително тежкия резултат, според настоящия състав не се констатира виновно поведение на втория участник в ПТП – св. З..

Не се установи и друго лице да е имало причастност към инцидента.

Изводите на прокурора са правилни като краен резултат, а постановлението за прекратяване на наказателното производство – законосъобразно. Правилно е посочено и основанието – смърт на дееца /чл.24, ал.1, т.4 от НПК/, доколкото единственото лице, чието виновно поведение е довело до настъпване на ПТП, е починалия Г. Т..

Жалбата се явява неоснователна и следва да се остави без уважение.

Мотивиран от гореизложеното съдът

 

                                О П Р Е Д Е Л И:

 

ПОТВЪРЖДАВА постановление №904/2018/14.12.2018 г., изведено на същата дата, на Окръжна прокуратура – Пловдив за  прекратяване на наказателното производство по досъдебно производство №47/2018 г. по описа на РУ на МВР град Карлово, водено за престъпление по чл. 343, ал. 1, б. В във вр. с чл.342, ал.1 от НК на основание чл. 24, ал.1, т.4 от НПК.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване и протест пред Пловдивски апелативен съд в седмодневен срок от съобщаването му на страните.

 

                          ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: