Р Е Ш Е Н И Е
№ 273
гр.Б.,30.04.2020г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Б.СКИ
РАЙОНЕН СЪД,наказателно отделение, трети
съдебен състав, в публично заседание на осемнадесети декември две хиляди и
деветнадесета година,в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Ц.Г.
при
секретаря И.Т., като разгледа докладваното от съдия Г. АНД №355 по описа за
2019 година и за да се произнесе,взе предвид следното :
Производството е по чл.59 и сл.
от ЗАНН.
Ц.И.Х.,с ЕГН **********,***, Община Б.,област
Софийска, ул. "***" № 6, вх. „А“,ет.2,ап.7 и настоящ адрес ***, чрез
пълномощника си адвокат С.С. от САК е обжалвал в законния срок наказателно
постановление №***г., издадено от Директора на Регионална дирекция по горите
/РДГ/ С., гр.С., ул."***" №14, упълномощен със заповед №***г. на
Министъра на земеделието и храните,с което за нарушение на чл.257,ал.1,т.2 от Закона за горите вр. чл.50,ал.11
от Наредба №***г. за сечите в горите, му е наложено административно
наказание “глоба” в размер на 300.00 /триста/ лева в приход на Изпълнителна
агенция по горите,на основание чл.257,ал.1,т.2 и чл.275,ал.1,т.2 от Закона за горите, като излага
съображения за незаконосъобразност на същото,поради издаването му при
съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила и моли да
бъде отменено, със законните последици.
В съдебно заседание жалбоподателя Ц.И.Х., чрез пълномощника си адвокат
С.С. поддържа жалбата си и моли да бъде
отменено обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно в предвид
изложените доводи в жалбата и в съдебно заседание.
Въззивната организация – Регионална дирекция
по горите-гр.С., чрез пълномощника си гл.юрисконсулт Иван И. в съдебно
заседание оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде потвърдено
издаденото наказателно постановление като законосъобразно,в предвид събраните
по делото доказателства.
Б.ска районна прокуратура,редовно
призована,не изпраща представител в съдебно заседание и не ангажира становище
по жалбата.
Съдът след като прецени събраните по делото
доказателства,прие за установено следното от фактическа и правна страна :
Съдът приема,че от приложените по делото
писменни доказателства : АУАН №***г.;констативен протокол № ***.; протокол от ***г.;
доклад от П.И.П. „гл.специалист
горски инспектор” при РДГ гр.С. до Директора
на РДГ гр.С. – 2броя; допълнително споразумение към трудов договор № ***.;
длъжностна характеристика на длъжност главен специалист „горски инспектор“;протокол
за освидетелстване на сечище №***г.; заповед № ***г. на Министъра на
земеделието и храните/заверени ксерокопия/ и събраните гласни доказателства – показанията
на свидетелите П.И.П. - актосъставител, на длъжност „гл.специалист горски
инспектор” при РДГ гр.С. и П.Д.П., на длъжност „гл.специалист горски
инспектор” при РДГ гр.С. се установява следната фактическа
обстановка, отразена и в наказателното постановление, а именно : на 06.02.2019г. служители на РДГ С.
-
свидетелите П.И.П., на длъжност „гл.специалист горски инспектор” при
РДГ гр.С. и П.Д.П., на длъжност „гл.специалист горски инспектор” при
РДГ гр.С. извършили проверка в отдел ***,подотдел “е” в землището
на с.К.,имот №***,Община Б.,частна горска територия и установили, че за подотдела има изготвен карнет-опис и
сортиментна ведомост,в които е посочено,че в отдела са маркирани 10 броя
дървета от червен дъб,които подлежат на сеч, равняващи се на 12.60 пл.м.куб.Проверяващите
направили констатация при извършена теренна проверка на 17.02.2019 г., че в отдел ***,подотдел
“е” в землището на с.К.,имот №***,Община Б.,частна горска територия,реално са
отсечени 24 броя дървета от червен дъб,с диаметри на гръдна височина 1.3 м.,по-големи
от посочените в карнет-описа и сортиментната ведомост. Проверяващите установили
също,че на 14.01.2019г. Ц.И.Х. в качеството си на лице по чл.235 от Закона за
горите,вписано в публичния регистър за извършване на дейността “ Маркиране на
насажденията предвидени за сеч” е маркирал и подписал карнет-опис за отдел ***,подотдел
“е” в землището на с.К.,имот №***,Община Б.,частна горска територия ,като в
карнет-описа и сортиментната ведомост е отбелязал 10 броя маркирани дървета за сеч от дървесен
вид червен дъб,с общ обем 12.60 м.куб., а при извършената проверка на 17.02.2019г. е
установена сеч на 24 броя маркирани дървета от червен дъб,с диаметри на гръдна
височина 1.3 м.,по-големи от посочените в документите от досието на подотдела. За допуснато нарушение на чл.257,ал.1,т.2 от Закона за горите вр. чл.50,ал.11
от Наредба №***г. за сечите в горите, П.И.П., на длъжност „гл.специалист
горски инспектор” при РДГ гр.С.
, съставил АУАН №***г
на Ц.И.Х. в
качеството му на лице по чл.235 от Закона за горите, в присъствието на св.П.Д.П., който му
бил предявен за запознаване със съдържанието и за подпис и същият го подписал с
възражение,че не е съгласен с написаното в акта.
Съдът счита,че жалбата е
допустима,тъй като е депозирана в срока по
чл.59,ал.2 вр. ал.1 от ЗАНН и в предвид размера на наложеното административно наказание “глоба”
от 300.00 лева, наказателното постановление подлежи на съдебен контрол с оглед
неговата законосъобразност.
Съдът приема,че разгледана по
същество,жалбата е основателна и
следва да бъде уважена по следните съображения :
Съдът намира,че както от
обективна,така и от субективна страна не се установява безспорно
жалбоподателя Ц.И.Х. виновно
да е нарушил разпоредбата на чл.257,ал.1,т.2
от
Закона за горите вр. чл.50,ал.11 от Наредба №***г. за сечите в горите,която
разпоредба вменява забрана на длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика да съгласува,одобри или
издаде документ в нарушение на Закона за горите, на подзаконовите актове по
прилагането му или на одобрените горскостопански планове и програми, с оглед
предвидени санкционни последици при неизпълнение на задълженията.Безспорно е
обстоятелството,че
Ц.И.Х.
е лице
по чл.235 от Закона за горите,вписано в публичния регистър за извършване на
дейността “ Маркиране на насажденията предвидени за сеч” и съгласно чл.50,ал.1 от Наредба №***г. за
сечите в горите, в правомощията му е предвидено да маркира насаждения
предвидени за сеч,за което съгласно ал.11 следва да изготви и карнет-опис по
образец,утвърден от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите,но не се доказва конкретно в какво се
изразява неизпълнението на задълженията от лицето Ц.И.Х., съгласно изискванията и какви са задълженията,които
не е изпълнил, с което да е в нарушение на чл.257,ал.1,т.2 от Закона за горите във
връзка с чл.50,ал.11 от Наредба №***г.
за сечите в горите - дали се касае до съгласуване,или одобряване или издаване
на документ в нарушение на Закона за горите, на
подзаконовите актове по прилагането му или на одобрените горскостопански
планове и програми.
Визираната за нарушена норма не съдържа конкретно правило за поведение,което
адресатите и следва да спазват и изпълняват,а указанията, които дава „да не
съгласува,одобрява или издава документ в нарушение на Закона за горите,на
подзаконови актове по прилагането му или на одобрените горскостопански планове
и програми“ не изразява конкретно проявление на дължимо поведение,при
неизпълнение на което да бъде ангажирана административнонаказателната им
отговорност. Нормата на . чл.50,ал.11 от Наредба №***г. за сечите в горите не визира и не определя начина на
осъществяване на регламентираното задължение на лицето, упражняващо лесовъдска
практика,а регламентира изискването за извършеното маркиране да се изготви
и карнет-опис по образец,утвърден от изпълнителния директор на Изпълнителната
агенция по горите. Както в АУАН,така и в НП намира израз възпроизвеждането на
правната норма,без да се посочват конкретни факти и обстоятелства,които да
визират съставомерността на деянието и макар
и при проверката на 06.02.2019г. от служителите на РДГ гр.С. да е констатирано
административно нарушение, изразяващо се в допускане на издаване документ в
нарушение на Закона за горите,на подзаконови актове по прилагането му или на
одобрените горскостопански планове и програми,което се потвърждава и от
показанията на разпитаните свидетели П.И.П.
и П.Д.П. , които съдът възприема като обстоятелствени и непротиворечиви, само въз основа на
факта,че Ц.И.Х. в качеството си на лице по чл.235 от Закона за горите,вписано в
публичния регистър за извършване на дейността „Маркиране на насажденията
предвидени за сеч” е маркирал дървета за сеч и подписал карнет-опис за отдел ***,подотдел
“е” в землището на с.К.,имот №***,Община Б.,частна горска територия,като в
карнет-описа и сортиментната ведомост е отбелязал 10 броя маркирани дървета за сеч от дървесен
вид червен дъб,с общ обем 12.60 м.куб., а при извършената проверка на 17.02.2019 г. е установена сеч на
24 броя маркирани дървета от червен дъб,с диаметри на гръдна височина 1.3
м.,по-големи от посочените в документите от досието на подотдела , не може да се приеме,че е имал виновно поведение и не е
спазил нормата на чл.257,ал.1,т.2 от
Закона за горите във връзка с чл.50,ал.11 от Наредба №***г. за сечите в горите,като
е издал цитирания карнет-опис в който е вписал маркирани за сеч дървета
по-малък брой от отсечените на място.Визираната
за нарушена норма на
чл.257,ал.1,т.2 от Закона за горите,също не определя конкретно правило за
поведение, неизпълнението на което да води до налагане на
административнонаказателна отговорност при доказана вина на лицето,а е санкционна,без самостоятелно съдържание. Както в АУАН,така и в наказателното
постановление не е описано пълно и точно извършеното нарушение, обстоятелствата
при които е осъществено и доказателствата,които го потвърждават – в АУАН и НП като
място на нарушението е посочено землището на с.К.,Община Б.,но от това дали
нарушението се изразява в “маркиране”да дървета за сеч или в издаване на
карнет-опис нарушението е осъществено на различно място,а посочване на мястото
е задължителен реквизит при описване на нарушението;както в АУАН,така и в наказателното
постановление не се посочва ясно и недвусмислено в какво се изразява
нарушението на чл.257,ал.1,т.2 от Закона за горите и дали е допуснато нарушение
и на кои подзаконови актове по прилагане на Закона за горите или на
горскостопанските планове и програми. Допуснатите съществени нарушения на чл.57,ал.1,т.5
от ЗАНН водят до ограничаване на правото на защита на лицето,което не може да
възприеме всеобхватно вмененото му нарушение и да организира защитата си, и до
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление, което е основание
за отмяната му.
При тези обстоятелства
наказателното постановление се явява незаконосъобразно,тъй като при издаването
му са допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон и следва
да бъде отменено.
По изложените съображения и на
основание чл.63,ал.1 от ЗАНН Б.ски районен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление №***г., издадено от Директора на
Регионална дирекция по горите /РДГ/ С., гр.С., ул."***" №14,
упълномощен със заповед №***г. на Министъра на земеделието и храните против Ц.И.Х.,ЕГН **********,***, Община Б.,област
Софийска, ул. "***" № 6, вх. „А“, ет. 2, ап. 7 ,с което за нарушение на чл.257,ал.1,т.2 от Закона за горите вр. чл.50,ал.11
от Наредба №***г. за сечите в горите, му е наложено административно
наказание “глоба” в размер на 300.00 /триста/ лева в приход на Изпълнителна
агенция по горите,на основание чл.257,ал.1,т.2 и чл.275,ал.1,т.2 от Закона за горите , като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му, пред АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – С. ОБЛАСТ.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :