Решение по дело №3630/2017 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 818
Дата: 16 април 2018 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20177180703630
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 декември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 818

 

гр. Пловдив, 16 април 2018 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на четиринадесети март през две хиляди и осемнадесета в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 3630 по описа за 2017 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

2. Образувано е по жалба предявена от Б.С.К. с ЕГН **********, с адрес посочен в жалбата ***, чрез пълномощника си адвокат А.К., против Отказ обективиран в писмо изх. № 94-00-7527/20.11.2017 г., издадено от Кмета на Община Карлово, за издаване на удостоверение въз основа на регистър на населението, а именно удостоверения за промяна на настоящ и постоянен адрес на К..

Навеждат се доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска неговата отмяна, съответно административният орган да бъде задължен да издаде исканото удостоверение. Претендират се сторените в производството разноски.

3. Ответникът по жалбата – Кметът на Община Карлово, чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Подробни съображения са изложени в писмено становище, приложено по делото. Претендира се присъждане на съответното юрисконсултско възнаграждение.

ІІ. По допустимостта :

4. Процесният отказ за издаване на удостоверение въз основа на регистър на населението е оспорен в предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, което налага извод за ДОПУСТИМОСТ на жалбата.

ІІІ. За фактите и за правото:

5. Изначално производството е започнало по подадено Искане за издаване на удостоверение въз основа на регистър на населението на Б.С.К. вх. № 94-00-7527/07.11.2017 г. по описа на Община Карлово, от Адвокат А.К. и по-конкретно за издаване на удостоверения за промяна на настоящ и постоянен адрес. Към искането е приложено пълномощно, с което Б.С.К. е упълномощила адвокат А.С.К. да я представлява пред Кмета на Община Карлово във връзка с получаване на удостоверения, свързани с гражданската й регистрация. Въз основа на така подаденото искане е издаден и спорния Отказ от Кмета на Община Карлово, чието съдържание се свежда до следното:

„….След разглеждане на подадените от Вас документи, удостоверенията не могат да Ви бъдат издадени, поради липса на нотариално заверено пълномощно или наличие на разпоредбите по реда на ГПК чл. 186 /снабдяване със съдебно удостоверение/ , ГПК чл. 431 /правомощия на съдебния изпълнител/, НПК чл. 133 /снабдяване с документи/.“

Самият отказ е обоснован с разпоредбата на чл. 5 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението.

6. Между страните не се формира спор от фактическа страна. Спорът е правен и се свежда до въпроса следва ли, когато лицето се представлява от адвокат в производството от категорията на процесното, адвокатското пълномощно да бъде нотариално заверено.

7. Така постановения отказ е незаконосъобразен.

Според чл. 24, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР), общинската администрация издава удостоверения въз основа на регистъра на населението. В ал. 2 от същия член е предвидено, че редът за издаване и образците на удостоверенията по ал. 1 се утвърждават с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството съвместно с министъра на правосъдието. Издадена в тази връзка е Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението, в чийто чл. 5, ал. 1 и 2 е предвидено, че тези удостоверения могат да се издават на лицата, за които се отнасят, на законните им представители, на техните наследници, както и на трети лица, когато са им необходими за изпълнение на техни законоустановени правомощия или когато същите са изрично упълномощени с нотариално заверено пълномощно от лицата по ал. 1. Удостоверения се издават и по реда на АПК, ГПК и НПК.

Съгласно чл. 18 АПК, гражданите се представляват в производствата по АПК по реда на ГПК. Само относно представителството на граждани и организации от други граждани или организации (извън тези посочени в чл. 32 ГПК) се изисква писмено пълномощно с нотариална заверка на подписа. Съответно чл. 32, т. 1 от ГПК допуска представители на страните по пълномощие да бъдат адвокатите. Следователно, АПК не изисква адвокатите в административните производства да бъдат упълномощавани писмено с нотариална заверка на подписа. От друга страна, според чл. 24, ал. 1, т. 3 от Закон за адвокатурата (ЗА), упражняването на адвокатската професия включва представителство на доверителите и подзащитните и защита на правата и законните им интереси пред органите на съдебната власт, административните органи и служби, както и пред физически и юридически лица, а в чл. 25, ал. 1 от закона е предвидено, че адвокатът представлява своя клиент по писмено пълномощно, т.е. последноцитираният законов текст предвижда писмената форма като форма за действителност на адвокатското пълномощно.

Разпоредбата на чл. 25, ал. 1 от ЗА е специална спрямо общата разпоредба на чл. 18, ал. 2 от АПК. Норма на чл. 5, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението, урежда също представителство от "упълномощено лице", но тя не изключва правото на адвокатите да представляват своите клиенти само с писмено пълномощно - без нотариална заверка на същото. Каза се, такова право те имат според специалната норма на чл. 25, ал. 1 от ЗА, която важи както за административното, така и за съдебното производство. Освен изложеното следва да се добави и това, че чл. 5, ал. 2 от наредбата като подзаконова разпоредба не може да дерогира приложението на обсъжданите законови текстове.

В този смисъл е Решение № 13284 от 3.11.2017 г. на ВАС по адм. д. № 13605/2016 г., IV о.

9. При това положение, оспореният отказ следва да бъде отменен като постановен в нарушение на материалния закон, а преписката - върната на ответника за издаване на исканите документи в 7-дневен срок от влизане в сила на настоящото решение.

ІV. За разноските:

10. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя се дължат извършените разноски по производството. Те се констатират в размер на 560 лв. –  заплатена държавна такса за образуване на съдебното производство и адвокатско възнаграждение.

 

Мотивиран горното и на основание чл. 172, ал. 2, чл. 173, ал. 3 и чл. 174 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав

 

 

Р   Е   Ш   И :

 

 

ОТМЕНЯ Отказ на Кмета на Община Карлово, обективиран в писмо изх. № 94-00-7527/20.11.2017 г., за издаване на удостоверение въз основа на регистър на населението, а именно удостоверения за промяна на настоящ и постоянен адрес на Б.С.К., с ЕГН **********.

ИЗПРАЩА преписката на Кмета на Община Карлово, като ЗАДЛЪЖАВА същия в 7-дневен срок, считано от датата на влизане в сила на настоящото решение, да издаде исканите удостоверения за промяна на настоящ и постоянен адрес на Б.С.К., с ЕГН **********, по Искане за издаване на удостоверение въз основа на регистър на населението вх. № 94-00-7527/07.11.2017 г. по описа на Община Карлово.

ОСЪЖДА Община Карлово, да заплати на Б.С.К. с ЕГН **********, с адрес посочен в жалбата ***, сумата в размер на 560 лв., представляваща равностойността на сторените в производството разноски.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:

Top of Form