Решение по дело №1282/2022 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 149
Дата: 31 март 2023 г.
Съдия: Христина Иванова Сярова
Дело: 20223530101282
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 октомври 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 149
гр. Търговище, 31.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ, VIII СЪСТАВ, в публично заседание
на шести март през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Христина Ив. Сярова
при участието на секретаря Красимира Ал. Кирилова
като разгледа докладваното от Христина Ив. Сярова Гражданско дело №
20223530101282 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.410,ал.1 от КЗ във вр. с чл.86 от ЗЗД.
Постъпила е искова молба от „ДЗИ-Общо застраховане“ ЕАД гр.София,
ЕИК:********* против Агенция Пътна Инфраструктура, чрез областно пътно управление
Търговище, с предявен иск за заплащане на сумата от 106лв., представляваща дължимо
застрахователно обезщетение по регресна претенция за платено обезщетение по
имуществена застраховка за вреди по л.а.Ауди модел А3/S3, рег. № *****, във връзка с
която е заведена щета № 4401412106412, на осн. чл.410, ал.1, т.2 от КЗ, ведно със законната
лихва от датата на подаване на исковата молба 04.10.2022г.
В исковата молба се твърди, че на 05.03.2021 г. в село Ломци. обл. Търговище, по
главен път I р. Попово - гр. Разград, е реализирано ПТП. при което водачът на лек
автомобил Ауди Модел: А3/S3 Номер рама:*******, Рег. Номер: ******Н. Я. Д. попада в
дълбока дупка, в резултат на което настъпват следните материални щети - маслен картер на
двигател - за подмяна.
Причина за настъпване на произшествието било необезопасена и неосветена дупка в
асфалта на пътя, стопанисван от Агенция Пътна Инфраструктура, чрез Областно
управление-Търговище.
Към датата на възникване на инцидента процесният лек автомил бил застрахован при
„ДЗИ - ОБЩО ЗАСТРАХОВАНЕ” ЕАД по Автомобилна застраховка „Каско+“ със
застрахователна полица 440120601001207, със срок на застраховката 12 месеца - от 18- 07-
2020 00:00 до 17-07-2021 23:59.
1
Възползвайки се от нормативно уредената възможност за извънсъдебно, доброволно
уреждане на претенции за изплащане на обезщетения за имуществени вреди Н. Д.
регистрирала такава, чрез Уведомление за щета № 4401 **********.
Във връзка с депозираната претенция е извършен оглед на увредения автомобил, като
е съставен опис № 44011412106412, в който били отразени увредените детайли.
Съгласно приложения Ликвидационен акт по щета № 44011412106412, общата сума
за покриване на щетата възлизала на 91.00 лева. Сумата била изплатена на собственика на
л.а. - застрахования Д. Г. Д. с платежно нареждане от 19/03/2021 г.
Във връзка с изплатеното застрахователно обезщетение от страна на „ДЗИ - ОБЩО
ЗАСТРАХОВАНЕ“ ЕАД е изпратена Регресна покана към Агенция Пътна Инфраструктура.
чрез Областно управление-Търговище, за доброволно изплащане на сумата от 106.00 лв. (
сто шест лв.) вкл.: 91.00 лв. стойност на щетата и 15,00 лв. ликвидационни разходи.
Горепосочената покана била получена от ответника на 16.04.2021 год. чрез куриер по
товарителница № **********, като до момента търсеното обезщетение не е заплатено, а
ответника неоснователно отказа изплащането на същото с Възражение от 23.04.21 г.
Молят съда да постанови решение, с което да осъдите Агенция Пътна
Инфраструктура, чрез Областно управление-Търговищс, да заплати на ДЗИ - Общо
застраховане“ ЕАД. ЕИК: *********. със седалище и адрес на управление гр. София, район
Триадица бул. ******. сумата от 106.00 лв. ( сто шест лв.) вкл.: 91.00 лв. стойност на щетата
и 15.00 лв. ликвидационни разходи, представляващи регресно вземане за платено
обезщетение по имуществена застраховка за вреди по л.а. Ауди Модел: А3/SЗ Номер рама:
*****Рег. Номер: ****, ведно със законната лихва считано от подаване на исковата молба,
до окончателното им заплащане. Претендират разноски.
Ответната страна в срока по чл.131 от ГПК е депозирала отговор, с който счита иска
за допустим, но недоказан. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител моли
съда да отхвърли иска.
Съдът, след преценка на представените и допълнително събрани писмени и
гласни доказателства по делото, прие за установено следното от фактическа страна:
Между „ДЗИ - ОБЩО ЗАСТРАХОВАНЕ” ЕАД и собственика на лек автомобил Ауди
Модел: А3/S3 Номер рама:****, Рег. Номер: **** е сключен договор за застраховка
„Каско+“ със застрахователна полица 440120601001207, със срок на застраховката 12 месеца
- от 18- 07-2020 00:00 до 17-07-2021 23:59.
От приложеното уведомление за щета № 44011412106412 се установява, че на
05.03.2021 г. в село Ломци. обл. Търговище, по главен път I р. Попово - гр. Разград, е
реализирано ПТП, при което водачът на лек автомобил Ауди Модел: А3/S3 Номер
рама:****, Рег. Номер: ****- Н. Я. Д. попада в дълбока дупка, в резултат на което настъпват
материални щети - маслен картер на двигател - за подмяна. Във връзка с депозираната
претенция е извършен оглед на увредения автомобил от застрахователя, като е съставен
опис № 44011412106412, в който са отразени увредените детайли.
2
От приложения ликвидационен акт по щета № 44011412106412 се установява, че
общата сума за покриване на щетата възлиза на 91.00 лева.
С платежно нареждане от 19.03.2021г., сумата е изплатена на собственика на л.а. -
застрахования Д. Г. Д..
С Регресна покана ищецът поканил Агенция Пътна Инфраструктура, чрез Областно
управление-Търговище, доброволно да изплати сумата от 106.00 лв., включваща: 91.00 лв.
стойност на щетата и 15.00 лв. ликвидационни разходи.
С Възражение от 23.04.2021г. ответникът отказал с мотиви, че искането е нодоказано,
поради липса на представени протокол за ПТП и снимков материал, доказаващ мястото на
ПТП-то. Служители на ОПУ-Търговище не са уведомени своевременно за оглед на мястото.
Причинно следствената връзка между настъпилите материални щети по лекия автомобил и
отговорността на служителите на АПИ-ОПУ Търговище не е изяснена.
По делото са събрани и гласни доказателстваот двете страни.
Свидетелят П. С. Б. - инженер съм в ОПУ - гр. Търговище, заяви в съдебно
заседание, че през 2001 година към датата на събитието не са правени кърпежи на
третокласен път III- 204, гр.Попово - гр. Разград. Кърпежи на участъка са правени през 2022
година. За участъка, който е посочен за ПТП, което е възникнало с място с. Ломци, общ.
Попово, регулацията му започва 19+960 и завършва на 22+183 - това са към 2,200 км и
повече. Разстоянието е доста голямо. Самата настилка в този участък е била добра към 2021
година. В участъка, където е станало ПТП, са правени кърпежи и то основно на участъци,
където има мрежовидни пукнатини, тоест където е нацепен асфалта, но без дупки. Такъв
ремонт е правен през лятото на 2022 година. Самият път III-204 е много натоварен
третокласен път и интензивността на движение е доста голяма. Самото населено място не е
свързано с концентрация на ПТП. Няма съвместен споразумителен протокол с Община
Попово за поддържане на този участък.
Разпитана като свидетел водачката Н. Д. заяви, че през 2021 година претърпяла пътен
инцидент край с. Ломци, общ. Попово. Шофирала лек автомобил марка „Ауди“, модел „А 3“,
която е с рег. № ****, заедно със сина си посока Плевен-Разград. Влезли в с. Ломци и преди
да се излезе от селото и последният ляв завой усетила, че влиза в дупка н апътното платно.
Шофирала с не-повече от 40 км/ч., защото завоят бил дълъг. Чул се доста силен удар.
Спряла, изнесла се назад, тъй като там има отклонение, на което отбила, за да огледа
автомобила и установила, че маслото е изтекло. Позвънила на застрахователната компания
да й изпратят „репатрак“. Направила снимки на „дупката“, които представя в съдебно
заседание. Твърди, че инцидента станал в тъмната част на деня- след 19:00 часа. Времето
било сухо. В насрещното платно имало движение. Около мястото на инцидента нямало
поставени никакви знаци.
По делото е изготвена и авто-техническа експертиза. След проверка на материалите
по делото, вещото лице инж. М. Х. дава заключение, че пътят на който е станало ПТП-то
(III-204) е третокласен собственост на Агенция „Пътна инфраструктура“. Като механизът и
3
причина за настъпване на ПТП е посочил: че повреме на движение деснит еколела на лекия
автомобил попадат в дупка, наморища се на платното за движение. Вследствие на
пропадането, месленият картер на МПС достига до асфалта, удря се в него и се
поврежда(спуква се). Пазарната стойност на имуществените вреди причинени на увредения
автомобил, представляваща сбор от стойността на вложените части, консумативи и труд е
186.20лв.
При така установеното от фактическа страна, на база представени и събрани
писмени доказателства по делото съдът достигна до следните изводи: Искът е
процесуално допустим. Разгледан по същество е основателен.
Съгласно разпоредбата на чл.410, ал.1 от Кодекс на застраховането, с плащането на
застрахователното обезщетение, застрахователят встъпва в правата на застрахования, до
размера на платеното обезщетение и обичайните разноски, направени за неговото
определяне, срещу 1. причинителя на вредата, в това число в случаите вреди, произтичащи
от неизпълнение на договорно задължение, или 2. възложителя за възложената от него на
трето лице работа, при или по повод на която са възникнали вреди по чл. 49 от Закона за
задълженията и договорите, или 3. собственика на вещта и лицето, което е било длъжно да
упражнява надзор върху вещта, причинила вреди на застрахования по чл. 50 от Закона за
задълженията и договорите. От горното следва, че за да бъде уважен иска, ищецът следва да
докаже наличие на няколко кумулативно изискващи се предпоставки: валидно възникнало
правоотношение между него и собственика на увредения автомобил, чрез сключен
застрахователен договор, наличие на повреди по автомобила, от които са настъпили щети,
изплащане на тези щети на увреденото лице, щетите да са причинени от трето лице, което
отговаря по правилата на деликтната отговорност, наличие на причинно-следствена връзка
между причинените вреди и деянието/действие или бездействие/ на третото лице. В
конкретния случай следва да се докаже, че отговорност за причинените щети по автомобила
носи АПИ-ОПУ-Търговище.
По делото не е спорно, че на посочената дата, в посочения участък, св.Д. е
претърпяла ПТП, което е причинило вреди по автомобила управляван от нея, изчислени на
стойност 186.20лв. Не се спори още, че е налице валиден застрахователен договор "Каско+",
сключен между ищеца и собственика на автомобила, по силата на който застрахователят е
изплатил на застрахования исковата сума от 91лв., представляваща стойността на
имуществените вреди по автомобила. Не е спорно още обстоятелството, че участъкът, в
който е реализирано ПТП, е „част от републиканската пътна мрежа, поради което
задължение на АПИ-ОПУ-Търговище е да го стопанисва и поддържа. Водачката на
автомобила е подала уведомление до застрахователя във връзка с което е образувана щета №
44011412106412, в която е посочила, че при движение по републикански път в с.Ломци,
преминала през дупка вследствие на което се е спукал картера и маслото е изтекло, което е
наложило автомобила да спре и да се репатрира.
Застрахователят встъпва в правата на увредения само и доколкото е платил
обезщетение за причинените с деликта вреди. Издадено е платежно нареждане с наредител
4
застрахователното дружество и получател собственика на автомобила Д. Г. Д.. След
плащането на застрахователното обезщетение, ищецът се е суброгирал в правото на
увреденото лице да иска обезщетение за причинените вреди. По безспорен начин се
установи наличието на всички предпоставки, визирани от законодателя, които го правят
такъв, а именно: наличие на застрахователно правоотношение между ищеца и лицето на
което е изплатено застрахователно обезщетение, наличие и размер на причинени
имуществени вреди на застрахования автомобил; виновно поведение от причинителя на
вредата, както и наличие на причинно –следствена връзка между характера и размера на
вредите по автомобила и поведението на виновното лице.
Разпоредбата на чл.167, ал.1 от ЗДвП предвижда, че лицата, които стопанисват пътя
го поддържат в изправно състояние, сигнализират незабавно препятствията по не-го и ги
отстраняват във възможно най-кратък срок, а съгласно ал.2 служби за контрол, определени
от администрацията, която го управлява, контролират изправността и състоянието на
пътната настилка извън населените места.
Съгласно §6, т.37 от ДР на ЗДвП, “препятствие на пътя” е нарушаване на целостта на
пътното покритие, както и предмети, вещества или други подобни, които се намират на пътя
и създават опасност за движението.
Ето защо и като взе предвид нормата на чл.19, ал.1, т.1, вр. с чл.8, ал.2, чл.29 и чл.30,
ал.1 от ЗП – че управлението на републиканските пътища се възлага на Агенция ”Пътна
инфраструктура”, която следва да осъществява дейностите по изграждането, ремонта и
поддържането им, съобразно транспортното значение, изискванията на движението и
опазването на околната среда, съдът приема, че в случая, като е допуснала съществуването
на необезопасена неравност /разлика в нивата/ на пътната настилка на отсечката на
третокласен път III-204 в с.Ломци, общ.Попово, посока Разград, ответната страна не е
положила вменената й грижа по закон и с бездействието си противоправно е станала
причина за на-стъпването на вредоносния резултат по отношение на процесния автомобил.
Разпоредбата на чл. 3, ал.1 от Закона за движение по пътищата постановява задължение за
лицата, които стопанисват пътищата, да ги поддържат изправни с необходимата маркировка
и сигнализация за съответния клас път, да организират движението по тях така, че да
осигурят условия за бързо и сигурно придвижване и за опазване на околната среда от
наднормен шум и от замърсяване от моторните превозни средства. Отговорност за
поддържането на пътищата носят Агенция Пътна инфраструктура и общините, според това,
чия е собствеността им. Разпоредбата на чл.30 от Закона за пътищата регламентира
задължение за АПИ да осъществява дейностите по изграждането, ремонта и поддържането
на републиканските пътища, като същата е доразвита в нормата на чл.48,т.1, б."а" от
Правилника за приложение на Закона за пътищата, в който е посочено, че АПИ организира
дейностите по поддържането на републиканските пътища извън границите на
урбанизираните територии. По делото се установи, че участъкът, в който е настъпило пътно
транспортното произшествие, е част от републиканската пътна мрежа. Освен свидетелите и
вещото лице също така дава заключение, че е налице причинно-следствена връзка между
настъпилите повреди по автомобила и механизма на настъпилото ПТП. По делото не са
събрани доказателства водачът Н.Д., да е карала със скорост, по-висока от разрешената, за
5
този участък.
Съвкупният анализ на доказателствата сочи, че не е налице съпричиняване от страна
на водача, както заради липсата на шофиране със скорост по-висока от разрешената, така и
имайки предвид, че възприемането на препятствия на платното при лошо време, е
значително трудно през нощта. Всеки водач има различни способности и след като спазва
своите нормативно установени задължения като такъв, би следвало да очаква спазване на
нормативно установените задължения и от институцията, която поддържа пътищата,
отворени за обществено ползване. Съдът приема за безспорно доказано, че автомобилът е
преминал през дупка на пътното платно. Съприкосновението с препятствието е спукало
гумите, като малко след това водача е спрял и се е наложило репатриране на автомобила. По
делото не се установи, че наличието на препятствия по пътя е било обозначено по никакъв
начин от отговорните за това лица. При така изложеното съдът счита, че са налице
кумулативно изискващите се предпоставки за уважаване на предявения иск с правно
основание чл.410, ал.1 от КЗ, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата
молба в съда – 04.10.2022г. до окончателното изплащане на задължението.
С оглед изхода на настоящото производство и направеното искане от ищеца за
присъждане на съдебни разноски, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца
разноски по водене на настоящото дело в общ размер на 545.90лв., от които 77.90лв. д.т.,
200лв. за САТЕ, 100лв. депозит за свидетел, както и 168лв. реално изплатено адвокатско
възнаграждение по договор за правна защита и съдействие, на осн. чл.78, ал.1 от ГПК.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА Агенция Пътна Инфраструктура София, ЕИК:*********, чрез Областно
Пътно Управление Търговище да заплати на „ДЗИ-Общо застраховане“ ЕАД гр.София,
ЕИК:*********, сумата от 106лв., представляваща дължимо застрахователно обезщетение,
ведно с ликвидационни разходи по регресна претенция за платено обезщетение по
имуществена застраховка за вреди по л.а.Ауди модел А3/S3, рег. №*****, във връзка с
която е заведена щета № 4401412106412, на осн. чл.410, ал.1, т.2 от КЗ, ведно със законната
лихва от датата на подаване на исковата молба 04.10.2022г., до окончателното изплащане на
задължението, както и сумата от 545.90лева, представляваща направени разноски по
делото на осн. чл.78, ал.1 от ГПК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивнна жалба в двуседмичен срок от
съобщаването му на страните пред Окръжен съд Търговище, на осн. чл.259, ал.1 от ГПК.
Съдия при Районен съд – Търговище: _______________________
6