Решение по дело №23/2022 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 46
Дата: 21 март 2022 г.
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20221840200023
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 46
гр. Ихтиман, 21.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и осми февруари през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Радослава М. Йорданова
при участието на секретаря ЛИДИЯ Г. СИМЕОНОВА
като разгледа докладваното от Радослава М. Йорданова Административно
наказателно дело № 20221840200023 по описа за 2022 година
производство по чл. 58д и сл. от ЗАНН
УМБАЛ „С. Г.“ ЕАД, гр. П., ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. П.,
бул. „П. Ш.“ № 66 е обжалвало електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с който на
основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 и ал. 2, т. 1 ЗДвП е наложена имуществена
санкция в размер на 300 лева.
В жалбата се твърди, че фишът е незаконосъобразен, тъй като МПС със специален
режим на движение, използвани за транспорт на пациенти в спешно състояние се използват
и за оказване на неотложна медицинска помощ, които автомобили на основание чл. 10, ал. 9
от Закона за пътищата са освободени от задължението за заплащане на пътни такси.
Въззиваемата страна, в писмено становище оспорва жалбата, като се твърди, че
изключението на чл. 10, ал. 9 от Закона за пътищата се отнася само за автомобилите за
неотложна медицинска помощ, като отделно изградена структура.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени доказателства, по
отделно и в тяхната съвкупност и съобразно с чл. 18 НПК, приема за установено следното:
На 09.04.2020 г. около 13,52 часа с устройство № 10011, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата,
монтирано на автомагистрала „Тракия“, км 43+448 е бил заснет специален автомобил с рег.
№ ********, който се е движел с посока нарастващ километър. Електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП е регистрирала автомобила, тъй като по
електронен път е отчела, че за него няма заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство.
Впоследствие е установен собственика на автомобила, като на основание чл. 179, ал.
3, вр. чл. 187а, ал. 1, и ал. 2, т. 1 ЗДвП на УМБАЛ „С. Г.“ ЕАД е наложена имуществена
1
санкция в размер на 300 лева за това, че за специален автомобил „Ситроен Джъмпер“, рег.
№ ******** е нямало заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, което
представлява нарушение на чл. 139, ал. 5 и 6 ЗДвП.
От представения по делото пътен лист за 09.04.2020 г. се установява, че специалният
автомобил на посочената дата е пътувал от гр. П. до гр. София и обратно.
Съгласно приложеното разпешение за осъществяване на лечебна дейност № МБ-
34/26.06.2014 г., издадено от Министерство на здравеопазването на УМБАЛ „С. Г.“ ЕАД, гр.
П. е дадено разрешение да осъществява дейност по различни медицински специалности,
включително и спешна медицина.
С оглед възприетото от фактическа страна съдът достигна до следните правни изводи:
Електронният фиш е издаден от териториални и материално компетентен орган
съобразно чл. 189е, ал. 1 ЗДвП.
С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за пътищата /ДВ, бр.
105/2018 г./ е предвиден нов начин на заплащане на такси за преминаване по платената
пътна мрежа, при която се въвежда смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства - винетни такси и такси на база време и на база изминато
разстояние. Това изменение въвежда съответно и различни санкционни последици за
нарушенията, свързани с неплащане на дължимите такси.
В чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата е предвидено, че за движение на пътни
превозни средства с обща технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона
се дължи заплащането на винетна такса. От своя страна чл. 10, ал. 7 от Закона за пътищата
посочва, че това са моторните превозни средства, които имат най-малко четири колела и са
предназначени за превоз на пътници; моторните превозни средства, които имат най-малко
четири колела и са предназначени за превоз на товари и моторни превозни средства с
повишена проходимост.
В чл. 10, ал. 9 от Закона за пътищата е уредено изключение от задължението за
заплащане на такса за движение по републиканските пътища по отношение на пътни
превозни средства на Министерството на вътрешните работи, на Националната служба за
охрана, на Държавна агенция „Национална сигурност", на Неотложната медицинска помощ
и на въоръжените сили.
Спорен в настоящото производство е въпросът дали за специални автомобил,
собственост на УМБАЛ „С. Г.“ ЕАД, гр. П., се е дължало заплащане на винетна такса за
движение по републиканските пътища.
Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № 10 от 31.05.1994 г. за неотложната медицинска
помощ неотложната медицинска помощ е медицинска дейност за оказване на срочна
медицинска помощ на болни и пострадали лица,чийто живот не е пряко застрашен, но които
се нуждаят от медицинска помощ в кратък срок, за да бъде предотвратено по-нататъшно
развитие и усложняване на заболяването. Неотложната медицинска помощ може да се
осъществява от Центровете за спешна медицинска помощ, но и да се предоставя от
самостоятелни звена към болниците или поликлиниките /чл. 5 от Наредбата/. В Закона за
лечебните заведения, не е предвидено самостоятелно структурно звено, което следва да
осъществява неотложната медицинска помощ. По отношение на осъществяването на
спешната помощ, обаче са създадени самостоятелни структурни звена - Центровете за
спешна медицинска помощ, които са на подчинение на Министерство на здравеопазването и
които имат право на специален режим на движение съгласно чл. 91, ал. 4 ЗДвП.
Следва да се има предвид, че неотложната медицинска помощ попада в обхвата на
медицинската помощ при задължителното здравно осигуряване съгласно чл. 45, ал. 1, т. 5 от
Закона за здравното осигуряване, за разлика от спешната медицинска помощ, която се
2
финансира от републиканския бюджет.
От крайно неудачната редакция на чл. 10, ал. 9 от Закона за пътищата нито
задължените лица, нито съдът би могъл да достигне до действителната воля на
законодателя, така че да може да се прецени кои структури осъществяващи медицинска
помощ са освободени от заплащането на винетна такса при движение по републиканските
пътища – дали само центровете за спешна медицинска помощ, или лечебните заведения,
осъществяващи спешна и неотложна медицинска помощ. Според настоящия състав
посочената разпоредба следва да се тълкува разширително и всички специални автомобили
на лечебни заведения, осъществяващи спешна и неотложна медицинска помощ, каквато е и
УМБАЛ „С. Г.“, гр. П., не дължат заплащането на винетна такса.
В този смисъл, според съда атакуваният електронен фиш е незаконосъобразен и
следва да бъде отменен.

Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата №
**********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с който на УМБАЛ „С. Г.“ ЕАД,
гр. П., ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. П., бул. „П. Ш.“ № 66 на
основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 и ал. 2, т. 1 ЗДвП е наложена имуществена
санкция в размер на 300 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд София област.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
3