РЕШЕНИЕ
№ 545
гр. Пловдив, 14.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седми февруари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Методи Н. Антонов
при участието на секретаря Милена В. Георгиева
като разгледа докладваното от Методи Н. Антонов Административно
наказателно дело № 20215330206950 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 11-01-391 от 30.09.2021 г. на
Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София, с което на
Х. Н. Е., ЕГН **********, на основание чл.256, ал.2 от Закона за
обществените поръчки /ЗОП/ е наложено административно наказание ГЛОБА
в размер на 510 /петстотин и десет/ лева за нарушение на чл.17, ал.1, вр. чл.20,
ал.3, т.2, вр. чл.3, ал.1, т.2 от ЗОП.
Жалбоподателят с жалбата оспорва Наказателното постановление /НП/
като незаконосъобразно, постановено при неизяснена фактическа и правна
обстановка и прави искане за неговата отмяна. Излага доводи за маловажност
на случая по смисъла на чл.28 от ЗАНН. В съдебно заседание, редовно
призован, жалбоподателят не се явява. Не се явява и редовно призования
процесуален представител – адв.Н..
Административнонаказващият орган – Агенция за държавна финансова
инспекция /АДФИ/, чрез процесуалния му представител излага становище за
неоснователност на жалбата и пледира за потвърждаване на НП.
1
Пловдивският районен съд – VІІ н.с., като прецени събраните
доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, приема за установено
следното:
Жалбата е подадена в срок, допустима е и разгледана по същество е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Със Заповед № ФК-10-65/12.01.2021г. на ЗА Директор на Агенция за
държавна финансова инспекция било възложено извършване на финансова
инспекция на Община Брезово, която да обхваща периода от 01.01.2014г. до
01.12.2020 г. Със Заповед № ФК-10-177/02.02.2021 г. и Заповед № ФК-10-
231/12.02.2021г., двете на Директор на АДФИ била спряна, съответно
възобновена възложената финансова инспекция на Община Брезово, като със
втората заповед в екипа, извършващ проверката била включена св.П. П. П.,
заемаща длъжността главен финансов инспектор от ИРМ Габрово.
По време на финансовата инспекция било установено следното:
Община Брезово е бюджетна организация с ЕИК 00047123 и адрес на
управление гр.Брезово, ул.“Георги Димитров“ № 25, област Пловдив. От
06.11.2019 г. и към момента на извършване на финансовата инспекция, кмет
на Община Брезово бил жалбоподателят Х. Н. Е., което било установено от
справка с изх.№ 12-00-147/23.03.2021 г. за отговорните длъжностни лица в
Община Брезово. В качеството си на кмет и публичен възложител на
обществени поръчки в Община Брезово, жалбоподателят бил отговорен за
правилното прогнозиране, планиране, провеждане, приключване и отчитане
на резултатите от обществените поръчки.
На основание писмо с вх.№ 12-00-97/11.03.2021 г. относно делегиране
на правомощия по чл.7, ал.1 от ЗОП на друго длъжностно лице, с писмо изх.
№ 12-00-97-1/22.03.2021г. кметът на Община Брезово посочил, че от негова
страна нямало издадена заповед, с която да делегира правомощия на друго
лице или служител на общината да организира разглеждането на оферти и
процеса на провеждане на обществени поръчки за 2020 г.
В хода на финансовата инспекция била направена проверка за
законосъобразност на отчетените през 2020 г. разходи за доставки на леки
автомобили, при която било установено, че са отчетени разходи за доставка
на леки автомобили в размер на 42 500 без ДДС, въз основа на сключени два
2
броя договори , както следва:
Договор за покупко-продажба на превозно средство от 08.06.2020 г. и
платежно нареждане № 594160 от същата дата, за придобиване на лек
автомобил марка БМВ, модел 535 И Х Драйф с ДКН ****, на стойност
31 500 лв. без ДДС;
Договор за покупко-продажба на МПС от 16.07.2020 г. и платежно
нареждане № 594125 от същата дата за придобиване на лек автомобил
марка Тойота, модел Ланд Круизер, с ДКН Е****, на стойност 11 000 лв.
без ДДС.
В тази връзка проверяващите изискали план-график за провеждане на
обществени поръчки в Община Брезово през 2020 г., утвърден на 07.02.2020 г.
от кмета на Община Брезово, от който било установено, че през същата
година в общината не била планирана и съответно не била провеждана
обществена поръчка чрез събиране на оферти с обява или покана до
определени лица, за доставка на леки автомобили за нуждите на Община
Брезово.
Финансовите инспектори се запознали и с Решение № 70, взето с
Протокол № 6 от 27.02.2020 г. на Общински съвет-Брезово, след докладна
записка на кмета с вх.№ 54/19.02.2020г., в което било прието да бъде закупен
лек автомобил за нуждите на общинска администрация, като бил определен
лимит на разходите – до 35 000 лв. с ДДС и същите били покрити от
планирания преходен остатък в края на годината, след актуализация за 2020 г.
Представено било и Решение № 125, взето с Протокол № 11 от 25.06.2020 г.
на Общински съвет-Брезово, след докладна записка на кмета с вх.№
144/12.06.2020 г., в което решение било прието да бъде закупен един
употребяван лек автомобил за нуждите на горско-стопанска единица, като
бил определен лимит на разходите – до 12 000 лв. с ДДС и същите били
покрити от собствени средства на общината.
От представените първични счетоводни документи, договори и справки
било констатирано, че отчетените през 2020 г. разходи за доставка на
автомобили за нуждите на Община Брезово били в размер на 42 500 лв. без
ДДС.
В изискани от финансовата инспекция писмени сведения, предоставени
с изх.№ 12-00-122-1/25.03.2021г., кметът на Община Брезово –
3
жалбоподателят Е. посочил, че предвид горепосочените решения на
Общински съвет – Брезово, възложителят бил в хипотезата на чл.21, ал.16, т.2
от ЗОП, а именно – че не се смятало за разделяне възлагането в рамките на 12
месеца на две или повече поръчки с идентичен или сходен предмет, които не
са били известни на възложителя към момента, в който стартирали действия
по възлагане на предходна обществена поръчка с такъв предмет. Акцентирало
се и върху неотложното закупуване на автомобил за нуждите на горско-
стопанска единица, предвид авария и спиране от движение на ползваното
МПС.
Установеното от финансовата инспекция формирало извода, че
стойността на отчетените разходи за доставки на леки автомобил на Община
Брезово през 2020 г. – 42 500 лв. без ДДС, попадала в стойностния праг на
чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП, изискващ възлагане на обществена поръчка чрез
събиране на оферти с обява или покана до определени лица.
На 01.04.2021 г. от св.П.П. бил съставен Акт за установяване на
административно нарушение срещу жалбоподателят Х. Н. Е. за това, че на
08.06.2020 г. /датата на плащане по договор за покупко-продажбата на лек
автомобил марка БМВ, модел 535 И Х Драйф с ДКН ****, с което е надвишен
минималният стойностен праг от 30 000лв. без ДДС/, в гр.Брезово,
жалбоподателят Е., в качеството си на кмет на Община Брезово и публичен
възложител по смисъла на ЗОП, не е приложил предвидения в закона ред за
възлагане на обществена поръчка – чрез събиране на оферти с обява или
покана до определени лица, за възлагане на обществена поръчка за доставка
на леки автомобили за нуждите на Община Брезово, при наличието на
законови предпоставки за това /обект, субект и стойност на доставките/.
Вместо това през 2020 г., въз основа на два договора за покупко-продажба на
превозни средства от 08.06.2020 г. и 16.07.2020 г. за нуждите на Община
Брезово, е извършил разходи за доставка на 2 бр. леки автомобили, на обща
стойност 42 500 лв. без ДДС, която попада в стойностния праг по чл.20, ал.3,
т.2 от ЗОП и задължава възлагане на обществена поръчка чрез събиране на
оферти с обява или покана до определени лица. Прието било, че с това
жалбоподателят Е. е нарушил разпоредбата на чл.17, ал.1, вр. чл.20, ал.3, т.2,
вр. чл.3, ал.1, т.2 от ЗОП.
В законоустановения срок било направено писмено възражение срещу
4
акта по реда на чл.44, ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено оспорваното НП, с
което на Х. Н. Е. на основание чл.256, ал.2 от ЗОП е наложено
административно наказание ГЛОБА в размер на 510 /петстотин и десет/ лева
за нарушение на чл.17, ал.1, вр. чл.20, ал.3, т.2, вр. чл.3, ал.1, т.2 от ЗОП.
В хода на настоящото производство беше разпитана в качеството на
свидетел П. П. П. /актосъставител/, която поддържа съставения от нея акт.
Потвърждава направените по време на финансовата инспекция констатации
за неприлагане на предвидения в ЗОП ред за възлагане на обществена
поръчка при закупуване от страна на Община Брезово на два леки
автомобила. Сочи, че още с първата доставка, за която нямало неотложност,
бил нарушен предвидения в закона праг, поради което не следвало да бъде
приложен реда за спешни доставки по ЗОП, поради което съставила
процесния АУАН.
Съдът кредитира показанията на свидетеля като последователни,
обективни и съответни на събраните по делото писмени доказателства.
На базата на всички събрани по делото доказателства, съдът намира за
установено следното:
Установява се безспорно от събраните гласни и писмени доказателства,
че на процесната дата в гр.Брезово, жалбоподателят Х. Н. Е., в качеството си
на кмет на Община Брезово и публичен възложител по смисъла на ЗОП, не е
приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка –
чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица, за възлагане
на обществена поръчка за доставка на леки автомобили за нуждите на
Община Брезово, при наличие на законови предпоставки за това /обект,
субект, стойност на доставките/. Вместо това, през 2020 г. въз основа на два
договора за покупко-продажба на превозни средства от 08.06.2020 г. и
16.07.2020г. е извършил разходи за доставка на два леки автомобила на обща
стойност 42 500 лв. без ДДС, които попадат в стойностния праг по чл.20, ал.3,
т.2 от ЗОП. Още на датата на плащане по договор за покупко-продажба на
първия лек автомобил марка БМВ, модел 535 И Х Драйф с ДКН ***** е бил
надвишен минималния стойностен праг от 30 000 лв. с ДДС.
В случая е ангажирана административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя за нарушение на чл.17, ал.1, вр. чл.20, ал.3, т.2, вр. чл.3, ал.1,
5
т.2 от ЗОП. Разпоредба на чл.17, ал.1 от ЗОП задължава възложителите да
приложат предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка,
когато са налице основанията за това. Съответно чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП сочи,
че когато обществените поръчки имат прогнозна стойност при доставки и
услуги от 30 000 лв. до 70 000 лв., с изключение на услугите по приложение
№2, възложителите прилагат реда за възлагане чрез събиране на оферти с
обява или покана до определени лица. Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1,
т.2 от ЗОП обекти на обществени поръчки са доставките на стоки,
осъществявани чрез покупка, лизинг, наем или финансов лизинг, със или без
право на закупуване, както и всички необходими предварителни дейности по
употребата на стоката, като инсталационни или монтажни работи, тестване на
машини и съоръжения и други.
Жалбоподателят Х.Е. в качеството си на кмет на Община Брезово се
явява публичен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.2,
т.9 от ЗОП и като такъв отговаря за правилното прогнозиране, планиране,
провеждане, приключване и отчитане за резултатите от обществените
поръчки, така както предвижда ал.1 на чл.5 от ЗОП. Като кмет не е делегирал
правомощия на друго длъжностно лице или служител на общината да
организира и/или да възлага обществени поръчки по реда на чл. 7, ал. 1 от
ЗОП за 2020 г. В този смисъл правилно жалбоподателят е бил определен като
субект на задължението по ЗОП, неизпълнението на което се квалифицира
като нарушение на горецитираните разпоредби. Доколкото в Община Брезово
е била извършена доставка на два леки автомобила, подробно описани в акта
и НП, за същите е следвало Е. да възложи обществена поръчка за доставка на
лек автомобил за нуждите на Община Брезово, чрез събиране на оферти с
обява или покана до определени лица, което не е сторил. Доставката е касаела
леки автомобили и в този смисъл попада сред обектите на обществени
поръчки, съгласно чл.3, ал.1, т.2 от ЗОП, като доставки осъществени чрез
покупка, за които не са налице изключенията от приложното поле на ЗОП,
изчерпателно изброени в чл.13 и чл.15 от ЗОП. Разходите за доставките на
два броя леки автомобили са били на обща стойност 42 500 лв. без ДДС, като
още първата доставка съгласно Договор за покупко-продажба на превозно
средство от 08.06.2020 г. и платежно нареждане № 594160/08.06.2020 г. е била
на стойност 31 500 лв. без ДДС и надвишава минималния стойностен праг от
30 000 лв. без ДДС, посочен в чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП, която разпоредба, както
6
се цитира по-горе изисква от възложителите да прилагат реда за възлагане
чрез събиране на оферти с обяви или покана до определени лица, когато
обществените поръчки имат прогнозна стойност при доставки и услуги, с
изключение на услугите по приложение №2 – от 30 000 лв. до 70 000 лв. Като
не е приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществени поръчки,
на процесната дата и място, жалбоподателят Е. е осъществил безспорно
състава на вмененото му нарушение.
За така установеното по категоричен начин нарушение, правилно и
законосъобразно на основание чл.256, ал.2 от ЗОП жалбоподателят е
санкциониран с налагането на административно наказание глоба в размер на
510 лв., представляваща 1 на сто от стойността на сключените договори с
включен ДДС.
Не е налице маловажност на случая, тъй като в конкретния случай
санкционираното нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена
опасност на обичайните нарушения от същия вид. По делото липсват
доказателства, от които да се направи извод, че процесното нарушение се
отличава с по - ниска степен на обществена опасност от нарушенията от
същия вид, за да може да се квалифицира като маловажен случай.
При извършената служебна проверка съдът констатира, че при
съставянето на АУАН и издаване на атакуваното НП не са били допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, които да са довели до
нарушаване правото на защита на нарушителя, така че той да не може да
упражни същото своевременно и в пълен обем. Както АУАН, така и
издаденото въз основа на него НП, съдържат законово определените
реквизити, както и същите са издадени и съставени от лица, имащи
материалната компетентност за това и в предвидените от закона срокове.
Наведените в жалбата възражения за липса на задължителен реквизит на акта
и НП, относно липсата на посочени дата и място на нарушението, и описание
на нарушението и обстоятелствата по неговото извършване, се явяват
неоснователни. И в акта, и в НП са посочени дата и място на нарушението,
което е описано в достатъчна степен на конкретика и яснота с посочване на
всички елементи от визирания състав на нарушената административна
разпоредба.
Относно твърдяното процесуално нарушение на чл.40 от ЗАНН, съдът
7
намира същото за основателно, но несъществено. Съгласно ал.3 на същата
разпоредба при липса на свидетели, присъствали при извършването или
установяването на нарушението, или при невъзможност да се състави акт в
тяхно присъствие, той се съставя в присъствието на двама други свидетели,
като това изрично се отбелязва в него. В случая актът е съставен в
присъствието на един свидетел, което според настоящият съдебен състав не е
довело до осуетяване правото на защита на наказаното лице. Издаденото НП е
достигнало до знанието на неговия адресат, който е упражнил правото си на
защита своевременно и в пълен обем, доколкото от съдържанието на
подадената от него жалба е видно, че е разбрал в какво се изразява
нарушението, какъв е характера на обвинението и срещу какво конкретно
следва да организира своята защита.
Неоснователно и без опора в закона е и твърдението на жалбоподателя,
че АУАН е съставен след изтичане на давностния срок по чл. 34 от ЗАНН.
Съгласно разпоредбата на чл. 261, ал. 1 от ЗОП актовете за установяване на
нарушения по ЗОП се съставят от длъжностни лица на Агенцията за
държавна финансова инспекция в срок 6 месеца от деня, в който нарушителят
е открит от органи на агенцията при извършване на финансова инспекция или
проверка, но не по-късно от три години от извършването на нарушението.
Доколкото се касае именно за нарушение по ЗОП, то разпоредбата на чл. 261,
ал. 1 ЗОП се явява специален закон спрямо ЗАНН и приоритет има именно
разпоредбата на чл. 261, ал. 1 от ЗОП пред общата такава, съдържаща се в чл.
34 от ЗАНН. В настоящият случай нарушението е открито в хода на проверка
възложена с упоменатите по-горе заповеди на ЗА Директора на АДФИ и
Директора на АДФИ, първата от която /Заповед № ФК-10-65/ е издадена на
12.01.2021г., като АУАН е съставен на 01.04.2021 г., а НП е издадено на
30.09.2021 г., а самото нарушение е извършено на 08.06.2020 г., т. е. АУАН е
съставен в три годишния срок от извършване на нарушението и в шест
месечния срок, в който нарушителят е бил открит.
Предвид гореизложеното, съдът намира, че не са налице формални
предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на отговорността
на жалбоподателя, не са допуснати съществени процесуални нарушения,
които да водят до опорочаване на производството, като разглежданото НП
следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
8
Мотивиран от гореизложеното, ПРС – VІІ наказателен състав,
постанови решението
си.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-391 от
30.09.2021 г. на Директор на Агенция за държавна финансова инспекция
гр.София, с което на Х. Н. Е., ЕГН **********, на основание чл.256, ал.2 от
Закона за обществените поръчки /ЗОП/ е наложено административно
наказание ГЛОБА в размер на 510 /петстотин и десет/ лева за нарушение на
чл.17, ал.1, вр. чл.20, ал.3, т.2, вр. чл.3, ал.1, т.2 от ЗОП.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Пловдив в
14 – дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
9