Решение по дело №68/2018 на Районен съд - Дулово

Номер на акта: 63
Дата: 2 ноември 2018 г. (в сила от 19 декември 2018 г.)
Съдия: Николай Костадинов Кънчев
Дело: 20183410200068
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

63

гр. Дулово, 02.11.2018 год.

                                                                                               

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд - Дулово, в открито съдебно заседание на трети октомври две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ КЪНЧЕВ

 

при секретаря Нина Станчева като разгледа докладваното от районния съдия АНД № 68 по описа на съда за 2018 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.

Жалбоподателят „Мурати лес 2015“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Дулово, обл. Силистра, ул. „****“, № 41, обжалва наказателно постановление  39-0000025/23.02.2018 г., издадено от Началника на областния отдел на „Автомобилна администрация“ – Силистра, като незаконосъобразно поради нарушаване процесуалните правила и материално правните норми, при установяване на нарушението.

Посочва, че не е уведомен представляващия дружеството за извършваната проверка, не са връчени на управителя на дружеството съставените актове и наказателни постановления. Твърди, че проверката е извършена формално, актовете и наказателното постановление не са мотивирани, нормите които са посочени за нарушени са препращащи и с това се ограничава и правото му на защита. Твърди, че за проверявания период са му съставени девет акта за девет нарушения, а не едно за продължавано деяние и така за едно нарушение е наказан девет пъти, което е също незаконосъобразно.

Жалбоподателя – редовно  призован, не изпраща законен  представител, не се представлява в съдебно заседание.

Административно наказващия орган не изпраща свой представител, но депозира становище, с което иска наказателното постановление да бъде потвърдено. Твърди, че на жалбоподателя е извършена планова проверка ,за което е уведомено дружеството, да представи необходимите документи и те са представени, чрез упълномощено от управителя лице, като представя и заверено копие на нотариално пълномощно № 830/16.06.2017 година. Извършената проверка е извършена документално в сградата на отдела в гр. Силистра и въз основа на представените тахографски листи са установени и нарушенията, допуснати от проверяваното дружество. По същество нарушението се състои в това, че превозвачът не е подсигурил на водача на МПС времето му за почивка полагащо му се по Регламент (ЕО) № 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година.

В съдебно заседание са разпитани актосъставителя Д.Й. и свидетеля по акта М.М., които потвърдиха фактическата обстановка във връзка с извършената проверка, установеното нарушение и доказателства които са събрани във връзка с проверката и самото нарушение.

Съдът за да постанови своето решение прецени доводите на страните, събраните по делото писмени и гласни доказателства и прие за установено следното:

На 01.02.2018 година около 16:30 часа в Областния отдел на „Автомобилна администрация“ – Силистра е извършена комплексна проверка на „Мурати лес 2015“ ЕООД, притежаваща лиценз за превоз на товари № 13774, за периода от 05.01.2017 година до 30.11.2017 година. При проверката се установява, че дружеството в качеството си на превозвач, не е организирал работата на водача Т.Р.Г. за периода от 10.07.2017г. до 11.07.2017г. по такъв начин, че да спазва изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година, /намаляване на намалената междудневна почивка от непрекъснати 9 часа на 6 часа и 30 минути – намаление с 2 часа и 30 минути между датите 10.07.2017г. и 11.07.2017г../ , видно от тахографските листи за 10.07.2017г. и 11.07.2017. За установеното нарушение е съставен акт № 243618 от дата 01.02.2018 година.

Нарушението е описано е в АУАН който е връчен на 02.02.2018 година  на дружеството-превозвач, чрез В.С.- упълномощено лице, и е подписан без възражения.

Актосъставителят Д.Й. е посочил, че  е нарушен чл.10, §2, изр.1 от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година, във връзка с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвП. Отбелязано е, че като доказателство са иззети и тахографски листи за посочения период. Актът е представен на нарушителя и той не е дал обяснения, нито в 3-дневния законов срок е направил допълнителни писмени възражения по него. 

Въз основа на него административно наказващия орган издава атакуваното наказателно постановление № 39-0000025/23.02.2018 година, с което на нарушителя за нарушаване на чл.10, §2, изр.1 от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година и на основание чл.104, ал.1 от Закона за автомобилните превози му е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1 000 лева. Наказателното постановление е връчено на нарушителя чрез управителя Т.С.на 11.04.2018 година и е обжалвано на 18.04.2018 година.

От процесуално-правна страна жалбата е подадена в срок. При съставяне на акта формално няма допуснати съществени нарушения. Административно наказателното производство стартира със съставянето на акта за установяване на нарушението. Актът е бланков и всички необходими реквизити в него са попълнени. Непосочване местоизвършване на нарушението, при положение че е известно седалището на дружеството, упражняващо като дейност автомобилни превози на товари, не води до порок, пречещ на административно наказващия орган да прецени по безспорен начин дали е извършено нарушение, самоличността на извършителя и неговата вина, съгласно чл.53, ал.2 от ЗАНН. Екземпляр от него е връчен на  нарушителя. Въз основа на съставения акт, административно наказващият орган е действал в кръга на своите пълномощия, видно от представената заповед № РД-07-649/15.05.2015 година  на Министъра на транспорта.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Страните не спорят, че превозвачът упражнява транспортна дейност с автомобил с № ****,  снабден с тахограф  и че през периода от 10.07.2017г. до 11.07.2017 година той е бил управляван от Т.Р.Г.. Не спорят също така, че през този период от време водачът на този автомобил не е ползвал изискуемата почивка. Това обстоятелство се потвърждава от представените тахогравски листи, попълнени от водача на автомобила и приложени като доказателство. Спорът в настоящия казус е дали административно наказващия орган и установилите фактите и обстоятелствата са нарушили процесуалните и материално правни норми при извършената проверка. От представената към делото справка от търговския регистър е видно, че „Мурати лес 2015“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Дулово, обл. Силистра, ул. „****“, № 41, се управлява от собственика Т.В.С.. От представеното към делото пълномощно е видно, че тя е упълномощила да бъде представлявана в качеството ѝ на управител на дружеството пред всички държавни органи във връзка с дейността на дружеството от  В.И.С.. Той е присъствал по време на проверката, подписал е акта и се е запознал със заключенията на проверяващите.

По тези съображения съдът не споделя възражението на жалбоподателя, че е бил лишен от представителство по време на извършване на проверката. По отношение на обстоятелството, че при извършената проверка са установени девет подобни нарушения за различни периоди и са съставени девет акта, а не едно нарушение, извършено в условията на продължавано такова, то административно наказващия орган е действал в съответствие с разпоредбата на чл. 11  от ЗАНН, който изключва приложението на чл.26 от НК относно продължаваното престъпление.

 Според текста на чл.10, §2, изр.1 от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година: Транспортното предприятие организира работата на водачите, посочена в параграф 1, по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от настоящия регламент. Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета от 20 декември 1985 година се отнася за контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт, а разпоредбите на Глава II от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година определя полагащите се почивки на водачите. Жалбоподателят като превозвач е длъжен да знае тези разпоредби и посочване на конкретната норма, обвързана с чл.10 не го лишава от правото на защита, тъй като е посочено изрично, че се касае за неспазване ползването на междуседмична почивка. Това попада в прерогативите на предприятието, което е длъжно да организира дейността на водачите, така че да могат да ползват дължимите почивки. Чл. 4, б. „е“, „ж“ и „з“ от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година дава дефиниции на термините: „почивка“, „дневна почивка“ и „седмична почивка“. От представените тахогравски листи, обхващащи два последователни работни дни от 10.07.2017 г. до 11.07.2017 година е видно, че водачът на автомобил ****, а именно - Т.Р.Г. не е ползвал междудневна почивка от 9 часа, а е ползвал такава от 6 часа и 30 минути, тоест намалена с 2 часа и 30 минути. Така по безспорен начин е установено, че жалбоподателят, в качеството си на превозвач, длъжен да организира работата на водачите на автомобили, не е организирал работата им по такъв начин, че те да ползват дължимата им се междудневна  почивка, което е нарушение на чл.10, §2, изр.1 от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година. Съгласно чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвП, при извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, превозвачите и водачите спазват изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, наричан по-нататък „Регламент 561/2006“ и на Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози, съставена в Женева на 1 юли 1970 г. (ратифицирана със закон - ДВ, бр. 28 от 1995 г.) (обн., ДВ, бр. 99 от 1995 г.; изм., бр. 27 от 2012 г.), наричана по-нататък "AETR".

Наказващият орган правилно е съотнесъл санкционната норма към извършеното нарушение и правилно е определил размера на санкцията. Разпоредбата на чл.104 ал.1 от ЗАвП предвижда налагането на фиксиран размер на имуществената санкция от 1000 лв.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 39-0000025/23.02.2018 година на Директора на ОО „Автомобилна администрация” Силистра, с което на „Мурати лес 2015“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Дулово, обл. Силистра, ул. „****“, № 41, представлявано от Т.В.С., с което за нарушение на чл.10, §2, изр.1 от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година, във връзка с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвП,  на основание чл.104, ал.1 от ЗАвП му е наложено административно наказание „имуществена санкция”  в размер на 1 000 (хиляда) лева, като правилно и законосъобразно.

Решението подлежи на обжалване пред Силистренския административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: