Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 995 Година
2015, 20.05 Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд.,
VІІ състав
на 11.03.2015 година
в публичното
заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
Секретар: С.С.
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 597 по описа за 2014
година и като обсъди :
Производство пред първа инстанция.
Жалбоподателят “Орион 2002”ЕООД с адрес на управление *** е оспорил ревизионен акт
/РА/ №*********/23.10.
2013г., издаден от Венета А. на длъжност Началник Сектор, възложила
ревизията и П. К. – Гл. инспектор
по приходите в ТД на НАП – Пловдив – Ръководител на ревизията, потвърден
с Решение №65/17.01.2014г. на Директор на Дирекция
„Обжалване и данъчно-осигурителна практика“/Д„ ОДОП“// - Пловдив при ЦУ на НАП, с която не е признат
данъчен кредит в размер на общо 91 760 лева и са начислени закъснителни
лихви в размер на общо 51 889,86 лева.
Оспорващият счита, че РА в потвърдената част е
необоснован, немотивиран и постановен при нарушение на материалния и процесеалния закони. Претендира разноски.
Ответникът по жалбата – Директорът на Дирекция
“Обжалване и данъчно – осигурителна практика” – Пловдив счита жалбата за
неоснователна. Претендира
разноски.
Пловдивският Административен Съд – VІІ състав, след
като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото
производство доказателства, намира за установено следното.
Със Заповед за възлагане на ревизии/ЗВР/
№1300887/22.02.2013г./лист 329/ и ЗВР за изменение №1302677/03.06.2013г./лист
327/ и двете от В. А. – Началник сектор в Дирекция „Контрол“
при ТД на НАП – Пловдив била възложена ревезията на ЕООД-то по ДДС за периода 01.02.2007г. –
31.12-2009г..
В
срока по чл.117 ал.1 ДОПК бил съставен и ревизионен доклад от проверяващите
органи по приходите №1302677/16.08.2013г./л. 73 и сл./.
От страна на
ревизираното лице било подадено възражение срещу така издадения РД на дата 09.10.2013г./лист
48 и сл./, като в срока по чл.119 ал.2 ДОПК от органа, възложил ревизията и Ръководителя на ревизията бил издаден и
оспорения тук РА от 23.10.2013г./л. 37 и сл./.
Ревизионният
акт е бил обжалван в срока по чл.152 ал.1 ДОПК пред Директора на Дирекция “ОДОП”
– Пловдив при ЦУ на НАП, който в срока по чл.155 ал.1 от ДОПК постановил
Решение №65 от 17.01.2014г., с което го потвърдил изцяло.
Така
постановеният от решаващия административен орган
резултат и подаване на жалбата до съда в законоустановения за това 14 –
дневен срок, обосновава извода за нейната процесуална допустимост.
Във връзка със служебно вмененото задължение на съда да следи за валидността
на оспорения административен акт се установява от самията РА, че ревизията
всъщност се явява повторна, след като с Решение №152/11.02. 2013г./л. 27 и
сл./ ответникът е отменил първоначално издадения в хода на ревизионно
производство, образувано с предходни ЗВР Ревизионен акт №16120 3277 от
09.11.2012г. на ТД на НАП – Пловдив, като преписката е била върната на органа
по приходите, издал заповедта за възлагане – за издаване на нов ревизионен
акт на търговеца. Това е било изрично посочено и в съставения по сега
обжалвания ревизионен акт – ревизионен доклад/пункт І.6/.
Безспорно е също така и че в изпълнение на отменителното Решение с
цитираните вече по-горе: №1300887/22.02.2013г. и ЗВР за изменение №1302
677/03.06.2013г. на същия Началник е възстановена висящността на ревизионното
производство по повод установяване задълженията за данък добавена стойност
за посочения период.
Трайна и последователна е съдебната практика/а и такава е била до настоящия
момент и тезата на самата приходна администрация/, че в тези случаи не се образува
ново ревизионно производство, а се възстановява висящността на старото, като
се касае за единно такова. Аргументи
за това се черпят от разпоредбите на чл.155 ал.4 и ал.6 от ДОПК съобразно
които преписката се връща на органа възложил ревизията за “издаване на нов
ревизионен акт”, като ревизионното производство започва от
“незаконосъобразното действие, което е послужило като основание за отмяна на
акта”.
В случаи като процесния константната съдебна практика приема, че доколкото
се касае до единно ревизионно производство, то началото на същото се счита за
сложено с издаването на първата по ред ЗВР.
Изложеното налага да се приеме за нуждите на конкретния правен спор, че
началото на настоящото ревизионно производство е сложено с издаването на още на
първото ЗВР, като издадените в изпълнение на Решение №152 от 11.02.2013г. на
Директора на Дирекция “ОДОП” – Пловдив последващи ЗВР, не променят този факт.
Същественото в случая обаче е как съобразно така възприетото, следва да
бъде разрешен въпросът относно валидността на процесния РА в аспекта на
компетентност на издалите го органи по приходите предвид настъпилите в хода на
ревизионното производство законодателни промени в нормата на чл.119 ал.2 от ДОПК, в сила от 01.01.2013г.
Т.е. спорът е правен и се свежда до това, дали РА следва бъде издаден от
орган по приходите, определен с издаването на нарочна Заповед за определяне на
компетентен орган от органа, възложил ревизионното производство, т.е. съобразно
изискванията на чл.119 ал.2 от ДОПК /в редакцията в сила до изм. с ДВ бр. 82
в сила от 01.01.2013г./, респ. дали същият следва да бъде издаден от органите,
определени като компетентни за това по силата на изричната правна норма на
чл.119 ал.2 от ДОПК в сега действаща и редакция.
Извън всякакво съмнение е, че нормата на чл.119 на ал.2 от ДОПК е процесуалноправна
и като такава в общия случай следва да намери приложение включително и по
всички неприключили към датата на влизането й в сила ревизионни производство,
освен обаче, ако в закона не е предвидено друго.
Посоченото изменение на чл.119 ал.2 от ДОПК е прието със ЗИД на ДОПК, обн.
в ДВ бр.82 от 26.11.2012г., в сила от 01.01.2013г., като с § 35 ал.1 от ПЗР към
същия този ЗИД на ДОПК е прието това “друго” като е постановено, че “Всички образувани
и висящи ревизионни производства към деня на влизането в сила на този закон
се довършват по досегашния ред”.
Т.е. след като безспорно е установено, че настоящото ревизионно производство
е образува с издаването на първата по ред заповед за възлагане на ревизията, издадена
преди 01.01.2013г., то същото представлява образувано и висящо ревизионно
производство по смисъла на § 35 ал.1 от Преходните и заключителни разпоредби на
Закона за изменение и допълнение на ДОПК, обн. в ДВ бр.82 от 2012г., и следва
да бъде приключено по досегашния ред.
Не може да се приеме, че законът не е уредил хипотезата на възлагане на
ревизия при отменен предходен РА в хода на административното ум оспорване и
връщане на преписката на ревизиращите органи, доколкото и тези случаи всъщност
се приравняват на образувани и висящи ревизионни производства по смисъла
на § 35 ал.1 от ПЗР на ЗИД на ДОПК. Посочи се вече нееднократно, че след
отмяната на първоначално издадения ревизионен акт не започва нова ревизия, а
се възстановява висящността на производството по издаване на ревизионен акт,
започнало с първоначално издадената заповед за възлагане на ревизия.
Изхождайки от нормата на § 35, ал.1 от ПЗР на ЗИД на ДОПК, повторното
ревизионно производство следва да бъде довършено по стария ред, съответно по
правилото на чл.119 ал.2 от ДОПК /до изменението му в сила от 01.01. 2013г./ и
издателят на ревизионния акт следва да бъде орган по приходите, определен чрез
нарочна заповед за определяне на компетентен орган, издадена от органа,
възложил ревизията, което в случая не е сторено.
В конкретния случай органите, издали ревизионния акт, са двама като е посочено,
че компетентността им произтича от правилото на чл.119 ал.2 от ДОПК, в сила от
01.01.2013г., което правило се прие за неприложимо в конкретния случай.
Или в обобщение – предвид липсата на заповед за определяне на компетентен
орган, и липсата на предоставяне на правомощията по издаване на РА по силата
на самия закон на органите по приходите, издали процесния РА, се следва
изводът, че оспореният ревизионен акт е издаден от некомпетентен орган,
което води до извод за неговата нищожност на това основание, която следва да
бъде обявена от съда/така изрично и: решение 5571 от 15.05.2015г. по адм. дело
№4002/2015г.; решение №5510 от 14.05.2015г. по адм. дело №2265/ 2015г.; решение
№5435 по адм. дело №4008/2015г.; решение №5712 от 19.05. 2015г. по адм. дело
№3091/2015г. всичките на ВАС на РБ/.
С оглед
изложените по-горе мотиви и на основание чл.160 ал.1 ДОПК следва да постанови
решение, с което се обяви нищожността на Ревизионен акт
№*********/23.10.2013г., издаден от В. А. на длъжност Началник Сектор, възложила
ревизията и П. К. – Гл. инспектор
по приходите в ТД на НАП – Пловдив
– Ръководител на ревизията, потвърден
с Решение №65/17.01.2014г. на Директор на Дирекция
„Обжалване и данъчно-осигурителна практика“/Д„ ОДОП“// - Пловдив при ЦУ на
НАП, с която не е признат данъчен кредит в размер на общо 91 760 лева и
са начислени закъснителни лихви в размер на общо 51 889,86 лева.
На жалбоподателя се дължат направените по делото разноски в размер на общо
450 лева.
Ето защо и
поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав :
Р Е
Ш И
ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН ревизионен акт /РА/№*********/23.10.2013г., издаден от В. А. на длъжност Началник Сектор, възложила
ревизията и П.К. – Гл. инспектор
по приходите в ТД на НАП – Пловдив
– Ръководител на ревизията, потвърден
с Решение №65/17.01.2014г. на Директор на Дирекция
„Обжалване и данъчно-осигурителна практика“/Д„ ОДОП“// - Пловдив при ЦУ на НАП, с която на “Орион
2002”ЕООД с адрес на управление *** не е признат данъчен кредит в размер на
общо 91 760 лева и са начислени закъснителни лихви в размер на общо
51 889,86 лева.
ОСЪЖДА Дирекция “ОДОП” – Пловдив при ЦУ на НАП с адрес на призоваване гр.Пловдив,
ул.“Скопие”№106 да заплати на “Орион
2002”ЕООД с адрес на управление *** сумата от
общо 450 /четиристотин и петдесет/ лева разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от
съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :