Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 12.11.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в публично заседание на тридесети октомври
през две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ
ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ БОЖКОВА
при секретаря Мелиха Халил, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д №277 по описа на КАС за 2019 г., и за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 185-196 от АПК.
Делото е образувано
по протест на Б. В.-прокурор в ОП Кърджали против разпоредбите на чл.24, ал.2, т.8
и т.9; чл.65, ал.1, в частта относно „…събиране, транспортиране…“ и чл.88, ал.2,
пр.1 и ал.3, пр.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община
Кирково, приета с Решение №353/29.03.2018 г. на Общински съвет – Кирково.
В протеста
се твърди материална незаконосъобразност на оспорените текстове
от общинската наредба, поради несъответствието
им с чл.15, ал.1, т.8 и т.9 от Наредбата за управление на
строителните отпадъци и за влагане на
рециклирани строителни материали, приета с ПМС №26705.12.2017 г.; чл.35, ал.2, т.2 от Закона за управление на
отпадъците / ЗУО/, както и с чл.145, ал.2, пр.1, ал.3, пр.1 от ЗУО. Предлага се отмяната на оспорените
разпоредби.
Претендират се и направените по делото разноски
за съобщаване на оспорването. В съдебно
заседание, чрез зам-окръжен прокурор Д.,
поддържа протеста, по изложените
в него съображения.
Ответникът – Общински съвет – Кирково, не взема становище по протеста.
Съдът,
като взе предвид събраните по делото и неоспорени от страните писмени доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
Видно
от приложения по делото Протокол №34/29.03.2018 г. от проведено заседание на ОбС-Кирково, с Решение №353/29.03.2018 г., общинският съвет,
на основание чл.22, ал.1 от ЗУО и чл.21, ал.2 от ЗМСМА, е приел Наредбата за управление
на отпадъците на територията на община Кирково. Решението е прието при наличие
на необходимия кворум и мнозинство, с гласовете
на всички присъстващи 28 общински съветници, от общо 29.
По делото е приложена и
докладна записка вх.№***/*** г. от кмета
на общината, за приемане на наредба, регламентираща управлението
на отпадъците на територията на общината, с посочени
причини, цели, очаквани резултати и анализ за съответствие с правото на ЕС.
Видно от извлечение
от официалната интернет страницата на Община
Кирково, предложеният проект на наредбата е бил публикуван на 17.01.2018 г. в раздел
„Проекти на нормативни актове”.
При тази фактическа
обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съобразно чл. 168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни
изводи:
Оспорването
е допустимо. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл.186, ал.2 АПК, разполага
с правомощието да оспори пред настоящия съд процесните
текстове на наредбата, приета от ОбС – Кирково, като това
оспорване, според чл.187, ал.1 от АПК, не е ограничено със срок.
Наредбата е приета от компетентен орган и в предвидената от закона писмена
форма. Общинският съвет
е орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината,
във връзка с осъществяването на дейностите от местно
значение, както и на други дейности,
определени със закон. В изпълнение
на правомощията си по чл.
21 от ЗМСМА общинският
съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 8 от Закона за
нормативните актове, общинският съвет може да издава
наредби, с които да урежда съобразно
нормативните актове от по-висока степен
неуредени от тях обществени отношения с местно значение. С чл.22,
ал.1
от ЗУО на общинския съвет е вменено правомощието по приемането на
наредба,
с която се определят условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното,
транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и
строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови
отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена
съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането
му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона
за местните данъци и такси. Налице е законова делегация
на компетентност за регулиране с подзаконов нормативен акт на обществени
отношения, свързани с управлението на отпадъци.
Решение
№353/29.03.2018 г. на ОбС Кирково е прието при наличие на необходимия
кворум и мнозинство,
съгласно изискванията на чл.27,
ал.2
и ал.3
от ЗМСМА. Изпълнени са и изискванията
на чл.26,
ал.
2 и ал.4
от ЗНА, тъй като проектът на Наредбата,
ведно с мотивите е публикуван на
17.01.2018 г.,
на интернет страницата на община
Кирково /***/, внесен е в ОбС-Кирково на 09.03.2018 г.,
а наредбата е приета на 29.03.2018 г., поради което не се установиха съществени
нарушения на административнопроизводствените правила при
приемането на Наредбата.
Съдът намира
за основателни доводите за материална незаконосъобразност на чл.24, ал.2, т.8 и
т.9; чл.65, ал.1, в частта относно думите „…събиране, транспортиране…“; чл.88, ал.2,
пр.1 и ал.3, пр.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община
Кирково, по следните съображения:
С оспорените
текстове на чл.24, ал.2,
т.8 и т.9 от Наредбата е предвидена възможност, изискването към възложителите за изготвяне на
план за управление
на строителните отпадъци /ПУСО/, да не се прилага при премахване
на подземни и надземни линейни мрежи в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, толоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност с дължина до 500 линейни метра извън урбанизираните територии /т.8/, както и при изграждане, рехабилитация, основен ремонт, реконструкция и премахване на пътища с дължина до 300 линейни метра /т.9/.
Съгласно чл.15, ал.1, т.8 и т.9
от Наредбата за управление на
строителните отпадъци и за влагане на
рециклирани строителни материали /НУСОВРСМ/, приета с ПМС №26705.12.2017 г. /обн. ДВ бр.98/08.12.2017
г./, план за управление на строителните отпадъци не
се разработва при премахване на подземни и надземни линейни мрежи в областта на
водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването,
газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците
и геозащитната дейност с дължина до 1000 линейни метра извън урбанизирани територии
/т.8/, както и при изграждане, рехабилитация, основен ремонт, реконструкция и премахване
на пътища с дължина до 500 линейни метра
/т.9/.
От направеното сравнение между разпоредбите
на чл.15, ал.1, т.8 и т.9 от НУСОВРСМ и
на оспорените текстове на чл.24, ал.2, т.8 и т.9 от общинската наредба се установява,
че последните не съответстват на предвиденото в НУСОВРСМ, по отношение
на дължината на линейните обекти, за които не е необходимо разработването на ПУСО.
Съгласно чл.15, ал.1 ЗНА, нормативният акт, какъвто се явява и общинската наредба,
трябва да съответствува на Конституцията и на другите
нормативни актове от по-висока степен. Такива са и изискванията на чл.8 от ЗНА и
чл.76, ал.3 от АПК, според които нормативните актове издавани от общинските съвети,
уреждат обществени отношения с местно значение, но съобразно нормативните актове
от по-висока степен. При така констатираното несъответствие, настоящата инстанция
счита, че разпоредбите на чл.24, ал.2, т.8 и т.9 от Наредбата, подлежат на отмяна,
като противоречащи на нормативен акт от по-висока степен.
С
оспорената разпоредба на чл.65, ал.1 от общинската наредба е предвидено дейностите
по събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомплектоване на излязло
от употреба моторно превозно средство /ИУМПС/ да се извършват само от лица, притежаващи
съответното разрешително по чл.35 от ЗУО.
Последната
разпоредба, в частта относно „…събиране,
транспортиране…“, противоречи на предвиждането
на чл.35, ал. 2, т.2 от ЗУО, според което, разрешение не се изисква за събиране
и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и 43 от допълнителните разпоредби,
като според чл.35, ал.3 и ал.5 от ЗУО, за извършването на дейностите по събиране
и транспортиране на горните отпадъци е предвиден регистрационен режим с издаване
на самостоятелен регистрационен документ. Следователно, налице е несъответствие
на разпоредбата от общинската наредба, в оспорената й част, с предвиденото в нормативен
акт от по-висока степен, поради което същата е незаконосъобразна и следва да бъде
отменена в тази част.
Основателни
са и съображенията за незаконосъобразност на
оспорените разпоредби на чл.88, ал.2, пр.1 и ал.3, пр.1 от Наредбата, първата
от които предвижда налагане на имуществени санкции в размер от 30 000 до
100 000 лв., за нарушенията по чл.88, ал.1, т.1-3,5, 6, 8-11, а втората определя
размер на имуществени санкции от 60 000 до 200 000 лв. за случаите на
повторност.
Следва
да се отбележи, че правоотношенията, свързани с налагането на наказания за нарушения
на установения ред за управление на отпадъците, в т.ч. и размерът на санкциите за
предвидените нарушения, са регламентирани в Глава шеста, раздел II от Закона
за управление на отпадъците. С процесните разпоредби на
чл.88, ал.2, пр.1 и ал.3, пр.1 от общинската
наредба също е предвидено ангажирането на административнонаказателната
отговорност и налагането на санкции за нарушения, идентични с посочените в закона,
но в размери различни /по-високи/ от предвидените в чл.145, ал.2, пр.1 и ал.3, пр.1
от ЗУО. Така установеното налага извод за
пряко противоречие на горните текстове на наредбата, с установеното в нормативен
акт от по-висока степен, а последното е основание
за отмяната им като незаконосъобразни.
При този
изход на делото, в полза
на ОП Кърджали следва да бъдат
присъдени направените по делото разноски
за внесена такса за обява
в ДВ, в размер на 20 лв., платими от ответника.
Водим от горното
и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд Кърджали
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.24, ал.2, т.8 и
т.9; чл.65, ал.1, в частта относно думите „…събиране, транспортиране…“; чл.88, ал.2,
пр.1 и чл.88, ал.3, пр.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията
на община Кирково.
ОСЪЖДА Общински съвет Кирково да заплати на
Окръжна прокуратура Кърджали, разноски по делото в размер на 20 лева.
Решението може
да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
След влизането
му в сила, решението подлежи на обявяване по реда, по който е обявена Наредбата
за управление на отпадъците на територията на община Кирково.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.