Решение по дело №277/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 268
Дата: 12 ноември 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20197120700277
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 12.11.2019 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в публично заседание на тридесети октомври през две хиляди и деветнадесета  година в състав:

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                               ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                    МАРИЯ БОЖКОВА

при секретаря Мелиха Халил, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д 277  по описа на КАС за 2019 г., и за да се произнесе  взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185-196 от АПК.

Делото е образувано по протест на Б. В.-прокурор в ОП Кърджали против разпоредбите на чл.24, ал.2, т.8 и т.9; чл.65, ал.1, в частта относно „…събиране, транспортиране…“ и чл.88, ал.2, пр.1 и ал.3, пр.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Кирково, приета с Решение №353/29.03.2018 г. на Общински съвет – Кирково.

В протеста се твърди материална незаконосъобразност на оспорените текстове от общинската наредба, поради несъответствието им с чл.15, ал.1, т.8 и т.9 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни  материали, приета с ПМС №26705.12.2017 г.; чл.35, ал.2, т.2 от Закона за управление на отпадъците / ЗУО/, както и с чл.145, ал.2, пр.1, ал.3, пр.1 от ЗУО. Предлага се отмяната на оспорените разпоредби. Претендират се и направените по делото разноски за съобщаване на оспорването. В съдебно заседание, чрез зам-окръжен прокурор Д., поддържа протеста, по изложените в него съображения. 

ОтветникътОбщински съветКирково, не взема становище по протеста. 

Съдът, като взе предвид събраните по делото и неоспорени от страните писмени доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Видно от приложения по делото Протокол №34/29.03.2018 г. от проведено заседание на ОбС-Кирково, с Решение №353/29.03.2018 г., общинският съвет, на основание чл.22, ал.1 от ЗУО и чл.21, ал.2 от ЗМСМА, е приел Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Кирково. Решението е прието при наличие на необходимия кворум и мнозинство, с гласовете на всички присъстващи 28 общински съветници, от общо 29.

По делото е приложена и докладна записка вх.***/*** г. от кмета на общината, за приемане на наредба, регламентираща управлението на отпадъците на територията на общината, с посочени причини, цели, очаквани резултати и анализ за съответствие с правото на ЕС. 

Видно от извлечение от официалната  интернет страницата на Община Кирково, предложеният проект на наредбата е бил публикуван на 17.01.2018 г. в раздел „Проекти на нормативни актове”.

При тази фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съобразно  чл. 168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Оспорването е допустимо. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл.186, ал.2 АПК, разполага с правомощието да оспори пред настоящия съд процесните текстове на наредбата, приета от ОбС – Кирково, като това оспорване, според чл.187, ал.1 от АПК, не е ограничено със срок.  

Наредбата е приета от компетентен орган и в предвидената от закона писмена форма. Общинският съвет е орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. С чл.22, ал.1 от ЗУО на общинския съвет е вменено правомощието по приемането на наредба, с която се определят условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси. Налице е законова делегация на компетентност за регулиране с подзаконов нормативен акт на обществени отношения, свързани с  управлението на отпадъци.

Решение №353/29.03.2018 г. на ОбС Кирково е прието при наличие на необходимия кворум и мнозинство, съгласно изискванията на чл.27, ал.2 и ал.3 от ЗМСМА. Изпълнени са и изискванията на чл.26, ал. 2 и ал.4 от ЗНА, тъй като проектът на Наредбата, ведно с мотивите е публикуван на 17.01.2018 г., на интернет страницата на община Кирково /***/, внесен е в ОбС-Кирково на 09.03.2018 г., а наредбата е приета на 29.03.2018 г., поради което не се установиха съществени нарушения на административнопроизводствените правила при приемането на Наредбата.

          Съдът намира за основателни доводите за материална незаконосъобразност на чл.24, ал.2, т.8 и т.9; чл.65, ал.1, в частта относно думите „…събиране, транспортиране…“; чл.88, ал.2, пр.1 и ал.3, пр.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Кирково, по следните съображения:

С оспорените текстове на чл.24, ал.2, т.8 и т.9 от Наредбата е предвидена възможност, изискването към възложителите за изготвяне на план за управление на строителните отпадъци /ПУСО/, да не се прилага при премахване на подземни и надземни линейни мрежи в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, толоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност с дължина до 500 линейни метра извън урбанизираните територии /т.8/, както и при изграждане, рехабилитация, основен ремонт, реконструкция и премахване на пътища с дължина до 300 линейни метра /т.9/. 

Съгласно  чл.15, ал.1, т.8 и т.9 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни  материали /НУСОВРСМ/, приета с ПМС №26705.12.2017 г. /обн. ДВ бр.98/08.12.2017 г./,  план за управление на строителните отпадъци не се разработва при премахване на подземни и надземни линейни мрежи в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност с дължина до 1000 линейни метра извън урбанизирани територии /т.8/, както и при изграждане, рехабилитация, основен ремонт, реконструкция и премахване на пътища с дължина до 500 линейни метра /т.9/.

             От направеното сравнение между разпоредбите на чл.15, ал.1, т.8 и т.9 от НУСОВРСМ и на оспорените текстове на чл.24, ал.2, т.8 и т.9 от общинската наредба се установява, че последните не съответстват на предвиденото в НУСОВРСМ, по отношение на дължината на линейните обекти, за които не е необходимо разработването на ПУСО. Съгласно чл.15, ал.1 ЗНА, нормативният акт, какъвто се явява и общинската наредба, трябва да съответствува на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Такива са и изискванията на чл.8 от ЗНА и чл.76, ал.3 от АПК, според които нормативните актове издавани от общинските съвети, уреждат обществени отношения с местно значение, но съобразно нормативните актове от по-висока степен. При така констатираното несъответствие, настоящата инстанция счита, че разпоредбите на чл.24, ал.2, т.8 и т.9 от Наредбата, подлежат на отмяна, като противоречащи на нормативен акт от по-висока степен.

С оспорената разпоредба на чл.65, ал.1 от общинската наредба е предвидено дейностите по събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомплектоване на излязло от употреба моторно превозно средство /ИУМПС/ да се извършват само от лица, притежаващи съответното разрешително по чл.35 от ЗУО.

Последната разпоредба, в частта относно „…събиране,  транспортиране…“,  противоречи на предвиждането на чл.35, ал. 2, т.2 от ЗУО, според което, разрешение не се изисква за събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и 43 от допълнителните разпоредби, като според чл.35, ал.3 и ал.5 от ЗУО, за извършването на дейностите по събиране и транспортиране на горните отпадъци е предвиден регистрационен режим с издаване на самостоятелен регистрационен документ. Следователно, налице е несъответствие на разпоредбата от общинската наредба, в оспорената й част, с предвиденото в нормативен акт от по-висока степен, поради което същата е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в тази част. 

Основателни са и съображенията за незаконосъобразност на  оспорените разпоредби на чл.88, ал.2, пр.1 и ал.3, пр.1 от Наредбата, първата от които предвижда налагане на имуществени санкции в размер от 30 000 до 100 000 лв., за нарушенията по чл.88, ал.1, т.1-3,5, 6, 8-11, а втората определя размер на имуществени санкции от 60 000 до 200 000 лв. за случаите на повторност.

Следва да се отбележи, че правоотношенията, свързани с налагането на наказания за нарушения на установения ред за управление на отпадъците, в т.ч. и размерът на санкциите за предвидените нарушения, са регламентирани в Глава шеста, раздел II от Закона за управление на отпадъците. С процесните разпоредби на чл.88, ал.2, пр.1 и ал.3, пр.1  от общинската наредба също е предвидено ангажирането на административнонаказателната отговорност и налагането на санкции за нарушения, идентични с посочените в закона, но в размери различни /по-високи/ от предвидените в чл.145, ал.2, пр.1 и ал.3, пр.1 от ЗУО.  Така установеното налага извод за пряко противоречие на горните текстове на наредбата, с установеното в нормативен акт от по-висока степен,  а последното е основание за отмяната им като незаконосъобразни.

             При този изход на делото, в полза на ОП Кърджали следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за внесена такса за обява в ДВ, в размер на 20 лв., платими от ответника.

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд Кърджали

                                   Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.24, ал.2, т.8 и т.9; чл.65, ал.1, в частта относно думите „…събиране, транспортиране…“; чл.88, ал.2, пр.1 и чл.88, ал.3, пр.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Кирково.

ОСЪЖДА Общински съвет Кирково да заплати на Окръжна прокуратура Кърджали, разноски по делото в размер на 20 лева.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

След влизането му в сила, решението подлежи на обявяване по реда, по който е обявена Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Кирково.

 

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                            ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

                                                                                         2.