№ 5198
гр. София, 07.02.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 140 СЪСТАВ, в закрито заседание на
седми февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ЙОАНА М. ГЕНЖОВА
като разгледа докладваното от ЙОАНА М. ГЕНЖОВА Гражданско дело №
20221110129308 по описа за 2022 година
Производството по делото е образувано по искова молба на Ж. Д. Д., Г. Д. К. и
М. Х. Х., с която са предявени искове с правно основание чл.40, ал.1 от ЗУЕС за
отмяна на решения, приети на общо събрание на собствениците на самостоятелни
обекти в сграда етажна собственост „***************“, наМ.ща се в гр.
*******************, проведено на 12.07.2021г.
Съгласно разпоредбата на чл. 40, ал. 2 от ЗУЕС всеки собственик може да иска
отмяна на незаконосъобразно решение на общото събрание в 30 - дневен срок от
оповестяването на решението по реда на чл. 16, ал. 7 от ЗУЕС. Редът за оповестяване
на решенията е разписан в чл. 16, ал. 7 от ЗУЕС. Според тази норма, председателят на
управителния съвет поставя на видно и общодостъпно място на входа на сградата
съобщение за протокола в 7-дневен срок от изготвянето му. За поставяне на
съобщението се съставя протокол от председателя на управителния съвет (управителя)
и един собственик, ползвател или обитател, в който се посочва датата, часът и мястото
на поставяне на съобщението. Копие от протокола се предоставя на собствениците,
ползвателите или обитателите при поискване, а когато последните не ползват обекта си
или отсъстват повече от един месец и са посочили електронен адрес и адрес в страната,
копие от протокола и от приложенията се изпраща на посочената електронна поща или
адрес.
В практиката по приложението на чл. 16, ал. 7 от ЗУЕС се приема, че с
цитираната норма е уредена фикция за уведомяването на етажните собственици за
изготвения протокол от проведеното ОС на ЕС. Условие за зачитане на предвидените
от законодателя последици на създадената фикция, е изпълнението на строго
формалните предпоставки, разписани в закона. Такива изисквания в хипотезата на чл.
16, ал. 7 от ЗУЕС са поставянето на съобщение за изготвяне на протокола, на видно и
общодостъпно място на входа на сградата, съставяне на нарочен писмен протокол, в
който се отбелязва действието по поставяне на съобщението, както и относно лицата,
1
които съставят този протокол, както и неговото съдържание. Спазването на тези
изисквания е достатъчно, за да се приеме, че извършеното действие по уведомяване на
етажните собственици за изготвения протокол е законосъобразно и същото поражда
валидни последици при определяне на началния срок за оспорване на взетите решения.
Получаването на препис от изготвения протокол поотделно от всеки един от
етажните собственици, с изключение на тези, които са подали уведомление по чл. 13,
ал. 2 от ЗУЕС, не е елемент от фактическия състав на процедурата по чл. 16, ал. 7 от
ЗУЕС, с провеждането на която законодателят е обвързал началото на 30 – дневния
срок по чл. 40, ал. 2 от ЗУЕС.
От представените писмени доказателства от ответните етажни собственици,
представлявани от управителя Ц. Г. Б., е видно, че на 13.07.2021г. в 16:30 часа на
входната врата и на таблото във входа на етажната собственост на адрес гр.
***********************, е поставено съобщение за изготвянето на протокола на
Общото събрание на ЕС, проведено на 12.07.2021г. За поставяне на съобщението е
изготвен протокол, подписан от управителя на ЕС Ц. Г. Б. и лицата В. Л.К., Г. К.К. и
С.К.В.. Този протокол е съставен на основание чл. 16, ал. 7 от ЗУЕС и съдържа всички
реквизити, описани в посочената разпоредба. Оповестяването на решенията от
12.07.2021г., чиято отмяна се иска, е станало по предвидения от закона ред и за дата на
осъществяването му следва да се приеме тази, удостоверена, в протокола, съставен по
реда на чл. 16, ал. 7 от ЗУЕС, а именно 13.07.2021г. По делото не се твърди и не се
установява ищците да са отсъствали повече от един месец от притежаваните от тях
самостоятелни обекти в сградата и да са направили искане за получаване на копие от
протокола по електронна поща или на друг адрес в страната. При това положение,
същите се явяват уведомени за решенията на общото събрание с поставянето на
уведомление на входа на сградата, т. е. на 13.07.2021г. Срокът за предявяване на иска
по чл. 40, ал. 1 от ЗУЕС е 30-дневен и е изтекъл на 12.08.2021 г. Исковата молба пред
СРС, с която се иска отмяна на решенията на общото събрание на ЕС е подадена много
след изтичане на установения преклузивен срок – едва на 02.06.2022 г., поради което
предявените искове по чл. 40, ал. 1 от ЗУЕС са процесуално недопустими.
По изложените мотиви, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ВРЪЩА на основание чл.130 от ГПК искова молба, подадена от Ж. Д. Д., Г. Д.
К. и М. Х. Х., с която са предявени искове с правно основание чл.40, ал.1 от ЗУЕС за
отмяна на решения, приети на общо събрание на собствениците на самостоятелни
обекти в сграда етажна собственост „***************“, наМ.ща се в гр.
2
*******************, проведено на 12.07.2021г.
ПРЕКРАТЯВА производството по гр.д. №29308/2022г. по описа на СРС, 140
състав.
Определението подлежи на обжалване в едноседмичен срок от връчването му на
страните с частна жалба пред СГС.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
3