Решение по дело №2167/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 325
Дата: 27 март 2023 г.
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20227040702167
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

        325                           27.03.2023 година                  гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд,     XXVI-ти административен състав,

на втори март                                 две хиляди и двадесет и трета година,

В открито заседание в следния състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

ЧЛЕНОВЕ : 1. ЯНА КОЛЕВА

                                                                2. КОНСТАНТИН ГРИГОРОВ

при секретаря В. С.

с участието на прокурора Христо Колев

като разгледа докладваното от съдията Колева касационно наказателно административен характер дело № 2167 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.185 – чл.186 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по протест от Прокурор при Окръжна прокуратура -Бургас с искане да бъдат отменена разпоредбата на чл.22, ал.1 в частта относно „…не са декларирани като основно жилище…“ от Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие. Посочва, че в тази част разпоредбата  противоречи на нормативен акт от по-висока степен, а именно чл.8, ал.5, ал.6 и чл.71 от ЗМДТ. Претендира разноски.

В съдебно заседание вносителят на искането не се явява.

За контролиращата страна Окръжна прокуратура –Бургас се явяна прокурор Колев, който счита протеста за основателен. Не ангажира допълнителни доказателства.

Ответникът – Общински съвет – Поморие, чрез процесуалния си представител адв.Канева излага подробни съображения в писмено становище, като счита протеста за неоснователен. Посочва, че  оспорената разпоредба не противоречи на закона, тъй като не въвежда нови предпоставки, а в един текст е изброил трите условия, които ЗМДТ е поставил и на които следва да отговаря имота, за да бъде освободен от компонента сметосъбиране и сметоизвозване. Позовава се на разпоредбата на чл.71, т.1 от ЗМДТ, в която е посочено, че имотът не следва да се ползва нито един ден в годината, а в разпоредбата на §1,т.1 от ЗМДТ, където е дадено  легално определение на „основно жилище“ е необходимо същото да се ползва 183 дни в годината, от посоченото е направен извод, че имотът не трябва да е деклариран като основно жилище, поради което съответно на ЗМДТ е включено в оспорения текст. Представена е административната преписка.

В изпълнение на чл.188 вр. с чл.181, ал.1 и ал.2 от АПК съдът е съобщил оспорването чрез обявление, обнародвано в ДВ бр.12 от 03.02.2023г., копие от обявлението е поставено на определеното за това място в съда и е публикувано на Интернет страницата на ВАС. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства счита за установено от правна и фактическа страна следното:

С Докладна записка рег.№ ОС-830/02.11.2020г./л.20/ кметът на Община Поморие е направил предложение до Общински съвет – Поморие за приемане на нова Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие, като е изложил подробни мотиви.

На 28.10.2020г. на Интернет страницата на Община Поморие е публикуван проекта на наредбата за обществено обсъждане. По делото е приложен констативен протокол от същата дата. На 30.11.2020г. е съставен констативен протокол, в който е посочена, че в законоустановения 30-дневен срок по чл.26, ал.3 и ал.4 не са постъпвали предложения от граждани и фирми за изменение и допълнение на публикувания проект.

С последваща Докладна записка рег.№ ОС-880/24.11.2020г./л.32/ кметът на Община Поморие е направил предложение до Общински съвет – Поморие за промяна на проекта за приемане на нова Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие, в частта, отнасяща се до таксите за ползване на детски градини от деца в задължителното предучилищно образование, за което също е изложил мотиви.

 Докладната записка била разгледана на заседания на съответните комисии към общински съвет Поморие и била приета с техни решения както следва: Решение по т.4 от дневния ред по Протокол №6 от 25.11.2020 г. на Постоянната комисия по "Туризъм, търговия, спорт, младежки дейности и основни поминъци " с направени предложения за изменение в отделни текстове,  и от следващите комисии е приета Наредбата, ведно с направените предложения от комисия по "Туризъм, търговия, спорт, младежки дейности и основни поминъци ", като с Решение по т.9 от дневния ред по Протокол от 26.11.2020 г. на Постоянните комисии по образование, култура, вероизповедания, здравеопазване и социална политика и по финанси и европейска интеграция, с Решение по т.25 от дневния ред по Протокол от 27.11.2020 г. на Постоянните комисии по устройство на територията, строителство, околна среда и общинска собственост и по законност и обществен ред.

 На основание чл. 9, вр. с чл.6 от ЗМДТ чл. 21, ал.1, т.7 и ал.2, пр.2 и 4 от Закона за местното самоуправление местната администрация /ЗМСМА/ с Решение № 312/10.12.2020г. по т.3 от дневния ред - Протокол №15 от 10.12.2020 г. Общински съвет –Поморие приел Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие. За решението са гласували 18 от 18 присъстващи общински съветници, при общ брой 21 общински съветници.

С Решение № 449/28.04.2021г., с решение №553/30.07.2021г., с решение № 684/21.12.2021г., с решение №685/21.12.2021г., с решение № 781 /19.04.2022г. и решение №770/19.04.2021г., решение №777/ 19.04.2022г., решение № 793/18.05.2022г., решение №797/26.05.2022г. и решение №838/30.06.2022г. на Общински съвет Поморие са приети изменения на Наредбата, които са неотносими към процесната разпоредба.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Протестът е процесуално допустим съгласно разпоредбата на чл. 186 от АПК. Същият е подаден срещу разпоредби на подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал.1 във вр. с чл. 76, ал.3 АПК, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, съгласно изричната разпоредба на чл. 185 от АПК, като упражняването на това право не е обвързано с преклузивен срок. Жалбата е подадена от представител на Окръжна прокуратура гр. Бургас, съобразно правомощията му по чл. 186, ал.2 от АПК.

Разгледан по същество протестът е основателен поради следните съображения:

Предмет на протеста е разпоредбата на чл.22, ал.1, в частта относно „…не са декларирани като основно жилище…“ от Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие

Подзаконовият нормативен акт е приет от Общински съвет Поморие на основание чл. 22, ал.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ и във вр. с чл. 9 от Закона за местните данъци и такси.

По силата на чл. 76, ал.3 от АПК, във вр. с чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал.2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените му правомощия, Общинският съвет като орган на местното самоуправление е овластен да издава административни актове, в това число и подзаконови такива, каквито са наредбите. С разпоредбата на чл. 9 ЗМДТ е предоставено правомощието на Общинския съвет да приеме наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. В този смисъл следва да се приеме, че оспореният подзаконов нормативен административен акт е издаден от компетентен орган.

Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие е приета по инициатива на кмета на общината, който с докладна записка е внесъл в общинския съвет проект на наредбата, с която да бъде отменена действащата към онзи момент Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие, приета с решение №426 по Протокол № 3 от 05.03.2003г. на общински съвет – Поморие. Докладната записка и проектът на наредбата са били разгледани и приети на заседания на компетентните общински комисии. Проектът е бил публикуван на сайта на общината, като в предоставения срок предложения и становища не постъпили. Наредбата е приета с Решение № 312/10.12.2020г. по т.3 от дневния ред - Протокол №15 от 10.12.2020 г. Общински съвет –Поморие. При вземане на решението е бил налице необходимия кворум (присъствали 18 от 21 общински съветници) и решението е прието с необходимото мнозинство (18 гласа „за“).

Наредбата е приета при спазване на процесуалните правила.

По отношение на материалния закон. Съгласно чл.76, ал.3 от АПК, чл.8 и чл.15 от ЗНА, подзаконовият нормативен акт (в случая наредба) като цяло и в отделни текстове, следва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен и да урежда обществени отношения с местно значение, неуредени от нормативните актове от по-висока степен. Съдебният контрол за материална законосъобразност се състои именно в проверка на съответствието на оспорените текстове с тези изисквания.

Съдържанието на разпоредбите от Наредбата в оспорените части е както следва:

Съгласно чл.22, ал.1 от Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие „Не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване за имоти, които няма да се ползват през цялата година, не са декларирани като основно жилище и е подадена декларация за това в общината да края на предходната година. За придобитите през текущата година имоти, които няма да се ползват до края на годината, срокът за подаване на декларацията е двумесечен от датата на придобиване.“

Разпоредбата на чл.71 от ЗМДТ в актуалната й редакция (Изм. - ДВ, бр. 153 от 1998 г., бр. 103 от 1999 г., бр. 119 от 2002 г., в сила от 1.01.2004 г., доп., бр. 101 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г., изм., бр. 88 от 2017 г., в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г. - изм., бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., бр. 14 от 2021 г., в сила от 17.02.2021 г.) посочва случаите, в които не се събира такса : 1. услугата по чл. 62, т. 1 и дейността по третиране на битовите отпадъци – част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2, за имоти, които попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от общината; 2. услугата по чл. 62, т. 1 и дейността по третиране на битовите отпадъци – част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2, когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец и ред, определени с наредбата по чл. 9, от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота; 3. услугата по чл. 62, т. 1, когато задължените лица са сключили договор за обслужване с лица, получили регистрационен документ по Закона за управление на отпадъците за събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съответните съоръжения и инсталации, и са декларирали по ред, определен с наредбата по чл. 9, това обстоятелство до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота. Тази редакция не се различава от относимата към момента на приемане на оспорената Наредба.

С разпоредбата на чл.22, ал.1 от Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие в допълнение към предпоставките в чл.71 от ЗМДТ е добавено като изискване „не са декларирани като основно жилище“, което не е въведено като предпоставка за несъбиране на ТБО от  закона. С подзаконов акт от вида на процесния могат да се доурегулират обществени отношения, в границите предоставени от закона. В разпоредбата на чл. 9 от ЗМДТ е предвидено, че общинският съвет приема наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, а в чл. 8, ал. 5 от ЗМДТ е предвидено, че общинският съвет определя с наредбата по чл. 9 реда, по който лицата, неползващи услугата през съответната година или през определен период от нея, се освобождават от заплащане на съответната такса. Правото на лицата да бъдат освободени от заплащане на такса за определена услуга, когато не ползват тази услуга през годината или през определена част от нея, е предвидено в самия закон, а на общинския съвет е делегирано само правомощието да оредели реда, по който да бъде упражнено това право на освобождаване. На общинския съвет не е предоставено правомощието да разширява или стеснява кръга от лица и обекти, които могат да упражнят право да не им се събира такса. Разпоредбата на чл.71 от ЗМДТ са уредени предпоставките, а Общинският съвет следва да уреди реда, по който лицата могат да се ползват от облекченията.

Вярно е, че съгласно §1, т.2 от ЗМДТ "Основно жилище" е имотът, който служи за задоволяване на жилищните нужди на гражданина и членовете на неговото семейство през преобладаващата част от годината, поради което основно жилище не би трябвало да отговаря на условието в чл.71 от ЗМДТ да не се ползва през годината, но „да не е декларирано като основно жилище“ не е сред предпоставките в чл.71 от ЗМДТ.

Съгласно разпоредбата на чл. 15, ал.1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен, т.е. при наличие на такова несъответствие същите се явяват незаконосъобразни и следва да бъдат отменени на това основание. Противоречието на разпоредбата на чл.22, ал.1 в частта „…„не са декларирани като основно жилище“ с разпоредби от по-висок ранг води до тяхната незаконосъобразност, поради което следва да бъде отменена.

С оглед изхода на спора на основание чл.143, ал.1 от АПК във връзка с чл.228 от АПК разноските по делото следва да се възложат на общински съвет – Поморие, който да заплати на Окръжна прокуратура – Бургас разноски в размер на 20лв.

 

Мотивиран от изложеното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Административен съд – Бургас

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ разпоредбата на чл.22, ал.1 в частта относно „…не са декларирани като основно жилище…“ от Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие.

ОСЪЖДА Общински съвет – Поморие да заплати на Окръжна прокуратура – Бургас направените по делото разноски в размер на 20лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаване на страните.

Ако няма подадени в срок касационна жалба или протест или те са отхвърлени от касационния съд, да се извърши обнародване на решението по начина, по който е била обнародвана Наредбата. В последния случай решението влиза в сила от датата на обнародването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

          ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

    2.