Р Е Ш Е Н И Е
№ 260113
гр.Ботевград, 20.08.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
БОТЕВГРАДСКИ
РАЙОНЕН СЪД, наказателна
колегия, първи съдебен състав, в публичното заседание на двадесет и втори юни през
две хиляди двадесет и първа година,
в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Ц.П.
при секретаря И.Т., като разгледа докладваното от
съдия П. НАД №5 по описа за 2021година
и за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
К.А.К. с ЕГН********** ***, чрез адв. П.Х.П. от САК е обжалвал в законния
срок електронен фиш за
налагане на глоба серия К №***г. на ОДМВР-София, с който на основание чл. 189, ал.4, вр.
с чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП му е
наложено административно наказание “глоба” в размер 300.00 лева за нарушение по
чл.21, ал.2 вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП, като излага съображения за
незаконосъобразност на същото и моли да бъде отменено изцяло, със законните
последици.
В съдебно заседание, жалбоподателят се представлява от адв.П., която поддържа жалбата и претендира за заплащане на направени разноски
на жалбподателя в размер на 300лева.
Въззивната страна – ОДМВР - София, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание и изразява също писмено становище по жалбата,
като я оспорва и прави възражения за прекомерност на адвокатското
възнаграждение.
Ботевградска районна прокуратура, редовно призована, не изпраща представител
в съдебно заседание и не ангажира становище по жалбата.
Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, прие за
установено следното от фактическа и правна страна:
Съдът приема, че от приложените по делото
писмени доказателства: известие за доставяне; ел. фиш серия К,
№ ***г.; протокол № ***от проверка на
мобилна система за видеоконтрол; заповед № ***г. на Министъра на МВР; заповед №***г. на Министъра на МВР, бланка на
електронен фиш; снимка; протокол за използване на автоматизирано техническо
средство за контрол на скоростта на дата 01.08.2020г., справка за първоначална
регистрация и собственици на МПС;
удостоверение за одобрен тип средство за измерване № ***; справка от
ОДМВР, справка от Агенция „Пътна
инфраструктура“, Областно пътно управление-София, относно поставени пътни знаци
на АМ „Хемус“ към дата 01.08.2020г и схема се установява следната фактическа обстановка:
На
01.08.2020г. в 15:17 на АМ „Хемус” в района на община Ботевград, в участъка
на 40+800 км., с посока към гр.София, с
автоматизирано техническо средство ТFR1-М,
насочено към гр.Варна била засечена скоростта на движение на МПС –лек автомобил
м. „фолксваген пасат“, с рег.№***, собственост на жалбоподателя
- К.А.К.. Тогава била отчетена скорост на движение от 114км/ч., надвишаваща разрешената от 80
км/ч /ограничена с пътен знак В-26/, и
след приспадане на толеранс от 3% било установено превишение от 31км/ч.
Техническото средство представлява мобилна система за видеоконтрол на
скоростта. Въз основа на заснетата с АТС снимка
е издаден електронен фиш от ОДМВР- София
за налагане на глоба в размер на 300.00 лева на К.А.К.
в качеството му на собственик по регистрация на горецитирания лек автомобил.
Съдът счита, че жалбата е допустима, тъй
като е депозирана в законоустановения 14-дневен срок и е подадена от
легитимиран субект /срещу който е издадено атакувания ЕФ/, при наличие на
правен интерес от обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на
твърдяното нарушение/.
Съдът
приема, че разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:
С разпоредбата на чл.165, ал.3 от ЗДвП
/обн. ДВ бр.19 от 2015г./ приета в съответствие с ТР №1/2014г. на ОС на ВАС на
Министъра на вътрешните работи е вменено задължение за приемане на наредба за
реда за ползване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата. В изпълнение
на тази разпоредба е приета Наредба № ***г. /обн. Дв бр.36/19.05.2015г./
с която са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези
условия и ред обхваща както стационарните, така и мобилните АТСС. В цитирания
подзаконов нормативен акт са регламентирани ясни и конкретни правила за
използване на мобилни технически средства и за обстоятелствата, при които
контролните органи имат право да ги използват, които са в съответствие с
мотивите на ТР №1/2014г. на ОС на ВАС. В този смисъл, за да е законосъобразно
използването на мобилно средство за видеоконтрол, респ. издаването на
електронния фиш, едно от условията за това е
да са спазени изискванията на чл. 10, ал. 1 от
Наредба № ***г., като надлежно се попълни протокол за използване на
автоматизирано техническо средство или система, съгласно приложението. В случая
представения от АНО и приложен по делото протокол не са отразени коректно и не
става ясно какви са параметрите на задължителни реквизити, каквито са
ограничението на скоростта с пътен знак ли е въведено и какво е неговото
изражение в км/ч. или е налице общо
ограничение на скоростта, както и при какъв режим на измерване е проведен
контрола. В протокола, приложен и приет по делото, като писмено доказателство е отразено, че мястото на контрол е АМ „Хемус“
, 40+800км, но също така е посочено, че е налице общо
ограничение от 80км/ч. което ограничение не е предвидено за автомагистрала, но
в същото време е попълнено, че е налице и пътен знак за ограничение за
скоростта, но не е изписана въведената с него допустима максимална скорост. На
следващо място от приложения по делото протокол е видно, че е попълнен
едновременно, че контрола е извършен при стационарен и динамичен режим, като за
последния е попълнен началото и края на участъка му. Всичко това, отразено в протокола, попълнен
при използването на АТС поставя
под съмнение законността на процедурата по контрола на скоростта на процесния
автомобил. Ясното и коректно отразяване
на обстоятелствата в протокола чл. 10, ал. 1 от Наредба № ***г., е
необходимо, за да бъде извършена
преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш. С оглед на това,
съдът намира, че в случая, не е съставен по съответния ред задължителния протокол
за използване на Автоматизирано техническо средство, съгласно приложението на
Наредба № *** г. на МВР и не са спазени изискванията на чл.10, ал.1
от същата наредба.
Предвид на това съдът счита, че
не са спазени, установените с
подзаконов нормативен акт условия и ред за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,
и обжалваният електронен фиш се явява
незаконосъобразен, и като такъв следва
да бъде отменен.
Предвид
изхода на спора и на осн.чл.63, ал.3 от ЗАНН/ред. ДВ бр. 94
от 29.11.2019 г. / на К.А.К. с ЕГН********** *** се
дължат и следва да се заплатят разноски в производството по делото. С
жалбата се претендира заплащане на разноски за процесуално
представителство в размер на 300,00 лв.
Писмено
от ОДМВР – София е направено възражение за прекомерност на размера на
адвокатското възнаграждение.
Съдът счита претенцията за
основателна и доказана. По делото е представен договор
за правна защита и съдействие, в който е уговорено заплащане на адвокатско
възнаграждение в размер на 300, 00 лв. в полза
на адв. П. П. от САК, като е удостоверено, че същото е заплатено в брой. В
случая, платеното от К.А.К. с ЕГН********** *** адвокатско
възнаграждение е в минималния размер,
определен в чл.18, ал.2 и
чл.7, ал.2 т.1 от Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения.
Предвид гореизложеното, ОДМВР- София следва да заплати
на К.А.К. с ЕГН********** *** разноски в размер
на 300,00
лв. /триста
лева/ за
осъществено процесуално представителство в производството по а.н.дело № 5/2021г.
пред Районен съд Ботевград,
с оглед направеното възражение от въз. страна, както и с липсата на фактическа и правна сложност на делото.
Водим от горните мотиви и на основание чл.63
ал.1 изр.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ изцяло електронен фиш за
налагане на глоба серия К №***г. на ОДМВР-София, с който на К.А.К. с ЕГН********** *** му е
наложено административно наказание “глоба” в размер 300.00лева за нарушение по
чл. 21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, като незаконосъобразен.
ОСЪЖДА ОДМВР-София да заплати на К.А.К. с ЕГН**********
*** разноски
в размер на 300,00
лв. /триста
лева/ за
осъществено процесуално представителство в производството по а.н.дело № 5/2021г.
пред Районен съд Ботевград.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му, пред АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СОФИЯ ОБЛАСТ.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :