Определение по дело №159/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 184
Дата: 20 февруари 2020 г.
Съдия: Румяна Петрова Петрова
Дело: 20203100600159
Тип на делото: Въззивно частно наказателно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№………     /                          гр. Варна

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ в закрито съдебно заседание, проведено на двадесети февруари, две хиляди и двадесета година, в състав:

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:МАРИН АТАНАСОВ  

                                                           ЧЛЕНОВЕ:СТАНЧО САВОВ

                                                                                РУМЯНА ПЕТРОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Румяна Петрова ВЧНД № 159 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

  Производството е по реда на чл.243, ал.7 от НПК и е образувано по жалба на И.В.И. чрез пълномощника адв. Р.Р.  срещу определение на ВРС по ЧНД № 5754/2019г., 5-ти състав, с което е потвърдено постановление на ВРП за прекратяване на наказателното производство по ДП№ 896/2018г. по описа на ОД на  МВР- Варна.  В жалбата се сочи, че атакуваният съдебен акт е необоснован и неправилен, тъй като изводите на първоинстанционният съд не почиват на събраните по делото доказателства, същите не са подчинени и на изискването за пълнота, обективност и безпристрастност при оценка на доказателствения материал.  Акцентира се, че  фактическата обстановка възприета от прокурора и от съда не е изцяло адекватна на действителната такава, както и се твърди, че неправилно е възприето и поведението на двамата участници в движението, доколкото изводите им почиват изцяло на заключението на вещото лице по автотехническата експертиза. Излагат се подробни съображения относно неправилността на това заключение, които са били посочени и пред първата инстанция. Едно от изтъкнатите възражения е относно началния момент на възникване на опасността, от който възниква задължението на водача на автомобила да намали скоростта си на движение до безопасна такава, а при необходимост да спре. В тази връзка счита, че неправилно вещото лице е приело, че инвалидната количка  е представлявала опасност за водача на автомобила когато последният е възприел, че  ще извърши пресичане на платното за движение, докато същият е имал видимост към нея много преди този момент. Вещото лице определя тази видимост от около 30 метра и от този момент е следвало да бъде определена опасната зона на спиране за автомобила. По подробно изложените съображения  моли съда да отмени определението на ВРС  и да отмени постановлението на ВРП, като върне делото на прокурора със задължителни указания за извършване на повторна тройна автотехническа експертиза.

Въззивният съд, счита жалбата за допустима, подадена в срок от надлежна страна, като по същество  същата се явява основателна. 

         Първоинстанционния съд е приел, че фактическите положения, приети за установени в постановлението за прекратяване на наказателното производство се подкрепят от събраните по делото доказателства, както и че  споделя становището на прокурора за липсата на осъществен състав на престъпление  по чл. 343б, ал.1б. „б“ от НК, тъй като водачът на автомобила Кристиян Георгиев Димитров не е нарушил правилата за движение по пътищата.  

         Въззивният съд счита определението, с което е потвърдено  постановлението на РП- Варна за прекратяване на наказателното производство по ДП  №896/2018г. по описа на ОД на МВР- Варна за неправилно,   поради което следва да бъде отменено, а делото върнато на ВРП.

        В обжалваното  определение,  съдът е възприел изцяло заключението на вещото лице по автотехническата експертиза, като е   приел, че единственото нарушение, което може да бъде вменено на К.Д.е това по чл.20ал.2 от НК. Доказателства по делото за това, че същият не е съобразил скоростта си на движение  с някое от обстоятелствата, визирани в нормата на  чл.20ал.2 от НК обаче счита, че  не са събрани. Съдът приема, че не е била налице някаква опасност, която да изисква намаляване на скоростта или спиране движението на автомобила, тъй като водачът се е движил по еднопосочен пътен участък и не е бил длъжен и не е могъл да предвиди, че в неговото платно за движение срещу него може да се появи друго превозно средство.

      Настоящата инстанция счита, че фактическата обстановка, приета от ВРС е съответна на събраните по делото доказателства. В мотивите си първоинстанционният съд изцяло е  възприел заключението по автотехническата експертиза,  което е счел за обосновано, ясно и правилно. На тази плоскост е отхвърлил необходимостта от назначаване на допълнителна или повторна експертизи.

     Настоящата инстанция счита, че в коментираното  заключение не е изследван въпросът за опасната зона на спиране на лекия автомобил, при положение, че инвалидната количка е представлявала опасност за движението от момента, в който е могла да бъде възприета от  водача на същия. Вещото лице е възприело в заключението си,  въз основа на приложените видеозаписи, че фарът на инвалидната количка е бил включен, поради което съобразявайки и обстоятелството, че този участък от пътя е бил осветен,  лекият автомобил се е движил на къси светлини, то водачът на последния е имал възможност да я възприеме като опасност за движението в един по- ранен момент, а не едва когато е навлязла от  маркираната зона в най- дясна пътна лента. Експертът е посочил, че пряката видимост на водачите един към друг е била  от около 30 метра,  и  това е разстоянието от което водачът на лекия автомобил е могъл да възприеме инвалидната количка. От този момент именно същата е представлявала опасност за него с оглед на това, че се е движила срещу него с включен фар и не е имало обективни фактори, които за попречат на водача на автомобила да я възприеме. Това е моментът на възникване на опасността за този участник в движението и именно от този момент за него е възникнало задължението да намали скоростта си на движение, а при необходимост и да спре. В заключението по назначената автотехническа експертиза няма отговор на въпроса дали от  този момент на възникване на опасността за лекия автомобил инвалидната количка е попадала в опасната зона на спиране, за да се изключи отговорността на водача. Доколкото определянето на момента на възникване на опасността е правен въпрос, настоящата инстанция счита, че следва да бъде поставена  допълнителна задача на вещото лице в тази насока и съобразно заключението дали е било възможно водачът на автомобила да избегне удара, да се прецени отговорността на същия.  

      В останалата част намира, че изводите на вещото лице са основани на  доказателствата по делото и обосновани, поради което  споделя доводите на ВРС за липса на необходимост от назначаване на допълнителна или повторна експертиза по останалите въпроси.

        Ирелевантно за конкретния казус е дали водачът на лекия автомобил е познавал този участък  от пътя, запознат ли е бил с интензивността на движение на пешеходци и автомобили, както и конкретните особености на пътя, тъй като от значение за отговорността са действията на същият в конкретната пътна обстановка и дали е съблюдавал правилата за движение, залегнали в ЗДвП.

      Не следва да се обсъждат и приложените към въззивната жалба извадки от интернет на мястото на произшествието, тъй като по делото има извършен оглед на местопроизшествие и скица на ПТП към заключението по автотехническата експертиза, които дават пълна картина за конкретната пътна обстановка.

        Воден от горното и на основание чл.243 ал.8 от НПК, съдът

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯВА определение №55/20.01.2020г. по ЧНД №5754/ 2019г. на ВРС, 5-ти състав,  с което е потвърдено постановлението на ВРП за прекратяване на наказателното производство по ДП№ 896/2018г. по описа на ОД на МВР – Варна за престъпление по чл.343б, ал.1б.“б“ от НК.

ОТМЕНЯВА  постановление от 08.11.2019г. на ВРП за прекратяване на наказателното производство по ДП№ 896/2018г. по описа на ОД на МВР – Варна за престъпление по чл.343б, ал.1б.“б“ от НК.

ВРЪЩА делото на прокурора за продължаване на действията по разследването, съгласно указанията, дадени в обстоятелствената част на определението.

Определението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.