Решение по дело №138/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 12
Дата: 18 февруари 2022 г. (в сила от 18 февруари 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700138
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 18.02.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на двадесет и шести януари две хиляди двадесет втора година в състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                       МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

при секретаря Мелиха Халил

и с участието на Димитрина Делчева – заместник-окръжен прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д.№ 138 по описа за 2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на община Кърджали, подадена чрез, упълномощен от кмета, процесуален представител. Оспорва се решение № 97/ 28.09.2021 г., постановено по а.н.д. № 639/ 2021 г. по описа на РС – Кърджали. Изложени са твърдения за незаконосъобразност поради нарушение на материалния закон, необоснованост на изводите и съществено нарушение на процесуалните правила. Посочва се конкретен довод за отмяна на обжалваното решение поради обстоятелството, че РС – Кърджали не е съобразил, че съществуват различни понятия за „водоем“ и „ язовир“ по смисъла на Допълнителните разпоредби на Закона за водите. Твърди се, изпълнителното деяние на нарушението по чл. 200, ал. 1, т. 38 във вр. с чл. 141, ал. 1, т. 2 от Закона за водите се изразява в неизпълнение на задължението от страна на Община Кърджали, като собственик на  язовир ***, да осигури изграждането и използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на неговата дейност, отговаряща на изискванията на наредбата по ал. 2 и по конкретно не са били изградени задължителните и необходими елементи на КИС, предвидени от нормата на чл. 106, ал. 2, във вр. с чл. 70 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние. Изразява се становище, че е нарушена разпоредбата на чл. 42, ал. 5 от ЗАНН, като описаното нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите не се отнасяло за водоем. Поради изложеното се прави искане да се отмени оспореното решение и се постанови решение, с което да се отмени наказателното постановление, издадено от заместник-председателя на ДАМТН.

В съдебно заседание, редовно призован, касаторът не се представлява. От пълномощника му е постъпила молба за даване ход на делото и съображения за неправилност на обжалваното решение, идентични с изложените в касационната жалба.

Ответникът – Заместник-председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по касационната жалба.

 Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба и правилност на обжалваното решение на РС – Кърджали.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

          Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна по а.н.д. № 639/2021 г. по описа на РС – Кърджали, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения:

          С оспореното решение РС – Кърджали е изменил Наказателно постановление № НЯСС-57/ 21.04.2021 г., издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на Община Кърджали с ЕИК ***, адрес: ***, представлявана от кмета Х. А. И., е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 5 000 лв., на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ, за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ, като е намалил размера на наложено административно наказание „имуществена санкция“ от 5 000 лв. на 1 000 лв. Със същото решение община Кърджали е осъдена да заплати на ДАМТН юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

          Фактическата обстановка е правилно установена в производството по а.н.д. № 639/ 2021 г. по описа на РС – Кърджали, а тя е следната: На 17.08.2020 г. служители в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията“- Южна България при ДАМТН, извършили проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация на язовир „***“. Собственик на язовира е Община Кърджали съгласно Акт № *** от *** г. за общинска публична собственост. Проверяващите направили на място обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, при което установили, че собственикът не е не е изпълнил изискванията на чл. 70, ал.4, във вр. с чл. 106, ал.2 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени  и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние. Т.е. язовирната стена и съоръженията към нея не са оборудвани с устройство за измерване на водното ниво. Съставен бил КП № 08-02-122/17.08.2020г. от проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея, както и от документацията за експлоатация.

          За установеното нарушение срещу община Кърджали бил съставен АУАН на 02.11.2020 г. за нарушение на чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ.

          При точно установена фактическа обстановка РС – Кърджали е направил правилен извод за доказаност на нарушението, описано в  наказателното постановление. Приетото от съда е в съответствие с доказателствения материал и приложимите материалноправни и санкционни норми.

          По отношение на довода в касационната жалба, че РС – Кърджали не е взел предвид, че съществува несъответствие между понятията „язовир“ – използвано в съставените АУАН и НП и „водоем“ – вписано в АПОбС, следва да се посочи следното:

          За съставомерността на описаното в АУАН и НП административно нарушение е без значение обстоятелството, че в АПОбС № ***/*** г. на Община Кърджали, процесният поземлен имот е вписан като „водоем” по кадастралната карта на землище ***, ***. В § 1, ал. 1, т. 94 от Допълнителните разпоредби на Закона за водите е посочено, че „Язовир” е водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени”. Легална дефиниция за понятието „водоем” в Допълнителните разпоредби на ЗВ не съществува. Както се твърди и в касационната жалба, в § 1, ал. 1, т. 59 от ДР, съществува определение на понятието „Повърхностно водно тяло -  „Отделен и значим елемент от повърхностните води, като езеро, водоем, поток, река или канал, част от поток, река или канал, преходни води или пространство от крайбрежните води.” С оглед така дадените легални дефиниции съдът намира, че обстоятелството, че процесният поземлен имот е описан в АПОС № ***/*** г. като „водоем”, не променя извода, че същият има характеристиките на „язовир” като водностопанска система по смисъла на цитираната по-горе норма на § 1, ал. 1, т. 94 от ДР на Закона за водите, тъй като същият включва в себе си както самия „водоем”, като повърхностно водно тяло, така и земята, върху която е изграден, с площ 21 737 кв.м. От събраните доказателства е безспорно установено, че към язовира има изградена и стена, тип земнонасипна, с изградени съоръжения към нея – преливник и основен изпускател със съответните шахти и други.     

 В НП ясно и недвусмислено е посочено, че в конкретния случай се касае за нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 2 от Закона за водите, изразяващо се в липса на измервателна и контролна апаратура на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „***“, които не са оборудвани и с устройство за измерване на водното ниво. Приетата от административно наказващия орган правна квалификация на деянията кореспондира със словесното описание на нарушението и е изцяло в съответствие с констатациите на контролните органи, направени при извършената от тях проверка на горепосочения язовир, осъществена на 17.08.2020 г. В АУАН и НП е описано по какъв начин е осъществено процесното деяние, отнасящо в неизпълнение на задължения за изграждането на контролно-измервателна апаратура във водоема, както и коя е нарушената норма от Закона за водите, поради което са изпълнени изискванията на чл. 42 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН.

На следващо място, АУАН е издаден от компетентен по материя и степен орган, чиято материалноправна компетентност се установява от приложената по делото Заповед № 237/08.06.2020 г., издадена от председателя на ДАМТН, с които надлежно са делегирани правомощия на посочените в тях лица (измежду които и Ц. С. И.) да съставят АУАН по ЗВ.

Предвид горното, настоящият състав приема, че при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения довели до нарушаване правота на защита, като административното деяние е доказано по безспорен начин.

          С оглед горното, настоящият съдебен състав намира депозираната касационна жалба за неоснователна. Обжалваното решение на Районен съд – Кърджали като правилно, постановено при липса на допуснати нарушения на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила. При този изход на спора решението е правилно и в частта за разноските, които са присъдени, в минимален размер, в полза на страната, за която то е благоприятно.

Ето защо и на основание чл. 221, ал.2, изр.1-во, предл.1-во от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН, Административният съд

         

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Оставя в сила Решение № 97/ 28.09.2021 г., постановено по а.н.д. № 639/2021 г. по описа на РС – Кърджали.

          Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                   2.