Решение по дело №3198/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 275
Дата: 10 февруари 2023 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20227180703198
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

№. 275

 

гр. Пловдив, 10.02.2023 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХIХ състав в открито заседание на дванадесети януари през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА и участието на прокурора ДАНИЕЛА СТОЯНОВА, като разгледа докладваното от съдията ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело № 3198 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и становищата на страните:

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от „МОНТАЖИ“ ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление – гр. София, район „Изгрев***, представлявано от управителя Д. У. , чрез адвокат К.Д., срещу решение № 1985/24.10.2022 г., постановено по а.н.д № 3035 по описа за 2022 г., на Районен съд Пловдив, IX наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление № ПД – 16 – ДНСК – 60/19.04.2022г., издадено от зам. – началник на Дирекция за национален строителен контрол /ДНСК/ - гр. София, с което на жалбоподателя на основание чл.237, ал.1, т.1 от Закона за устройство на територията е наложено административно наказание - имуществена санкция в размер на 5 000 (пет хиляди) лева за нарушение на чл.137, ал.3, предложение второ от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и чл.148, ал.1 от ЗУТ, във вр. с чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, че нарушението е доказано от обективна страна. Твърди се, че в случая строителните дейности на обекта - язовир „Генерал Николаево 3“ са извършени в условията на аварийна необходимост, което се потвърждава от обстоятелството, че съоръжението е включено в списък за спешни ремонти, утвърден с решение № 495 на Министерски съвет от 13.07.2018г.  Сочи се, че при започването на строителната дейност е бил налице изготвен технически проект, който е представен и одобрен, проведени били и съгласувателни процедури. Претендира се присъждане на съдебни разноски.

3. Ответникът по касационната жалба – ДНСК - гр. София,  чрез процесуалния си представител – юрисконсулт А.  – Г. , поддържа становище за неоснователността на жалбата и моли оспореният съдебен акт да бъде оставен в сила. Претендира присъждане на съдебни разноски и възразява срещу размер на разноските на другата страна.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, дава заключение, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

ІІ. По допустимостта на касационната жалба:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения преклузивен процесуален срок от страна с надлежна процесуална легитимация срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. Районният съд бил сезиран с жалба предявена от касатора срещу НП № ПД – 16 – ДНСК – 60/19.04.2022г., издадено от зам. – началник на ДНСК - гр. София. Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № ПД-16 от 28.10.2021 г., съставен от инж. П. К. – на длъжност началник на отдел „Строителен контрол“, РДНСК – Пловдив.

Обективираните в акта констатации се свеждат до следното: При извършена проверка по документи в община Раковски и на място на обект:  Язовир „Генерал Николаево 3”, находящ се в поземлен имот № 62075.700.75 по КК на гр.Раковски, номер по предходен план – 700075, НТП „Язовира“, в землище на гр.Раковски, длъжностни лица при РДНСК – Пловдив установили, че в периода 25.02.2020г.  – 26.01.2021г., съгласно протокол за стартиране на ремонтно – възстановителните дейности и констативен акт за приемане на ремонтно – възстановителни работи, от „МОНТАЖИ“ ЕАД като изпълнител бил извършен строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна стена и съоръженията към нея на язовир „Генерал Николаево 3”. За констатиране на вида и обема на извършените строително работи бил съставен протокол от 05.10.2021г., с който строежът е установен от първа категория, незаконен, тъй като е извършен без строителни книжа – одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж. Поради липса на издадена заповед по реда на чл. 49, ал .1 от Закона за защита при бедствия и аварии във вр. чл. 48 от същ. закон, контролните органи приели, че изпълнителят на строежа като не е спазил изискванията по чл.137, ал.3, предложение второ и чл.148, ал.1 от ЗУТ, във вр. чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ, е осъществил състава на нарушение по чл. 237, ал. 1, т. 1 ЗУТ.

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. чл. 237, ал. 1, т. 1 ЗУТ е наложил на нарушителя имуществена санкция в размер на 5000 лева.

7. В хода на съдебното производство пред районния съд е разпитан актосъставителят, който в показанията си потвърждава изложеното в акта.

8.  По делото са ангажирани доказателства, че процесният строеж е включен в списък за спешни ремонти, утвърден с решение № 495 на МС от 13.07.2018г.  За строежа е съставен доклад за обследване и анализ на техническото му състояние. Подадено е заявление за одобряване на технически проект и издаване на разрешение за строеж. Не се твърди, нито се  ангажират доказателства за строежа да е било издадено разрешение за строеж.  

9. При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че нарушението е установено безспорно като от обективна, така и от субективна страна без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът не намерил и основания за намаляване размера на наложеното наказание.

ІV. От правна страна:

10. По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обоснован изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон. Страните не спорят по фактите, както и в частта относно компетентността на органите, участвали в административната фаза на производството, поради което в тази част мотивите на касационната инстанция препращат към първоинстанционното решение и по аргумент от нормата на чл. 221, ал. 2, изр. второ АПК не следва да бъдат повторно възпроизвеждани.

Не се формира спор и по това, че процесният строеж, съобразно категорията и вида на извършените строителни работи, е подчинен на разрешителния режим по чл. 148, ал. 1 ЗУТ. Безспорно е също, че именно „МОНТАЖИ“ ЕАД се явява изпълнител на строежа съгласно договор от 12.02.2019г., сключен с „Държавна консолидационна компания“ ЕАД. Спорът се концентрира по това, дали в случая са били налице предпоставките по ал. 6 на същата норма, която допуска при бедствени и аварийни ситуации разрешения за строеж по изключение да се издават по частични работни проекти,  а строителните книжа да се комплектуват и по време на изпълнението на неотложните аварийни и възстановителни работи или след изпълнението им. Цитираната норма не въвежда изключение от общия разрешителен режим на строителство, а единствено допуска по-облекчен ред за снабдяване с необходимите строителни книжа. В случая не се установява в нито един етап от строителството да е било налице издадено разрешение за строеж от съответните компетентни органи. При това положение се явяват правилни и законосъобразни констатациите на контролните органи, че строежът е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ. Именно за това противоправно поведение нормата на чл. 237, ал. 1, т. 1 ЗУТ предвижда налагане на санкция на извършителя на строежа. Последната е законосъобразно определена от наказващия орган по вид и размер, който е минимален и съобразен с тежестта на нарушението.

От изложеното до тук следва, че като е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

V. По съдебните разноски.

11. Предвид изхода на делото на ответника следва да се присъдят сторените съдебни разноски за юрисконсултска защита. По реда на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН във вр. чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./, настоящият състав определя юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХIХ състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  решение № 1985/24.10.2022 г., постановено по а.н.д № 3035 по описа за 2022 г., на Районен съд Пловдив, IX наказателен състав, с което е потвърждава наказателно постановление № ПД – 16 – ДНСК – 60/19.04.2022г., издадено от зам. – началник на Дирекция за национален строителен контрол  - гр. София.

ОСЪЖДА „МОНТАЖИ“ ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление – гр. София, район „Изгрев***, да заплати на Дирекция за национален строителен контрол  - гр. София, сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                                         ЧЛЕНОВЕ :           1.

                       

                                                                                                        

   2.