Решение по дело №1788/2021 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 239
Дата: 5 май 2022 г.
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20211210201788
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 декември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 239
гр. Благоевград, 05.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и трети март през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Вергиния Р. Костадинова Качулска
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20211210201788 по описа за 2021 година
Делото е образувано с жалба от „ФЕНИКС — БЛАГОЕВГРАД“ ООД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. Б, Първа промишлена зона, представлявано от С И И -
управител, на съдебен адрес гр. Б против наказателно постановление № 6-24/26.11.2021 г.,
издадено от С В К - Я, Директор на РИОСВ — Благоевград, с което на дружеството е
наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева за нарушение на чл.135, ал.1, т.1,
предл. трето във връзка с чл. 48, ал.1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ във
връзка с чл.22, ал.4 от Наредба №1 от 4 юни 2014г за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и за реда за водене на публични
регистри. Искането е за отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно
поради допуснати съществени процесуални нарушения и нарушение на материалния закон и
за възстановяване на направени в съдебното производство разноски.
Наказващият орган е редовно пР.н, не се явява и не изпраща представител.
По делото са събрани писмени доказателства - Анекс № 7 от 06.05.2021 година, ЧМР, което
е съпровождало този товар, с превод на български език. приложени към административно-
наказателната преписка писмени документи - Заповед № 101/08.03.2019 година; Заповед №
99/08.03.2019 година; писмо изх. № 716/26.11.2021 година; Известие за доставяне /обратна
разписка/ от 30.11.2021 година; Възражение от С И – управител на „Феникс Благоевград“
ООД от 25.06.2021 година; Фактура-оригинал № ********** от 10.05.2021 година; АУАН №
6-24 от 22.06.2021 година; Разписка от 22.06.2021 година; Писмо изх. № 295/31.05.2021
година; Известие за доставяне /обратна разписка/ от 02.06.2021 година; Констативен
1
протокол № 30-24 от 31.05.2021 година; Решение на основание ч л. 78, ал. 9 във връзка с чл.
35, ал. 3 и 5 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ и във връзка със заявление № 3969
от 18.10.2013 година; Отчетна книга за търговците или брокерите на о отпадъци за периода
от 01.01.2021 година до 17.11.2021 година; Отчетна книга за търговците или брокерите на
отпадъци за периода от 01.01.2021 година до 19.07.2021 година; Публичен на лицата
извършващи дейности като търговец и/или брокер; Отчетна книга за съхраняване на
„Феникс – Благоевград и Справка вх. № 479 /563//10.05.2021 година. ЧМР с превод на
български език, фактура от 07.05.2021 година, платежно нареждане, фактура от 10.05.2021
година, фактура от 19.05.2021 година, решение от 29.12.2017 година, публичен регистър на
лицата, притежаващи документи за извършване на дейност с отпадъци, фактура от
10.05.2021г.
Като свидетели са разпитани експерти от РИОСВ Благоевград - актосъставителя С Б Р.,
М.К. - Г - свидетел при съставяне на констативния протокол от извършената проверка; Р.З. -
Н - свидетел при съставяне на акта на „Феникс Благоевград“ ООД, АС. М. Г. - свидетел на
отказа на управителя на дружеството да подпише акта. Свидетелите потвърждават участието
си при извършване на проверката и съставяне и връчване на акта за установяване на
административно нарушение. Свидетелката Е С К е счетоводител във „Феникс Благоевград“
ООД и свидетелства за това, че на 10.05.2021г. дружеството е закупило от "Супереко" ООД
полиетиленови отпадъци и ги е продало на "Елана харт", без отпадъците да бъдат
депонирани на площадката на "Феникс Благоевград", както и че във връзка с тези отпадъци
е имало неяснота и грешка в информацията в анекс № 7, която е отстранена.
Свидетелят К Б е управител на "Супереко" ООД и свидетелства, че е имал търговски
отношения, като неговата фирма е внасяла отпадъчен полиетилен от Гърция, той самият е
организирах покупката и транспорта на стоката и след като тя пристигне в гр. Благоевград я
е продавал на фирма "Феникс Благоевград" ООД и че по този начин е постъпил и при
процесната стока от 23.250 кг полиетилен, който е закупен от Република Гърция,
трансграничния превоз е организиран от "Супереко" ООД, след пристигането на стоката в
Република България, стоката е продадена на "Феникс Благоевград" ООД, но не е стоварена в
техния склад, а продължава да пътува до мястото, където Балабански е организирал
разтоварването - "Елана харт" ООД.
Анализ на доказателствата по делото дава основание на съда да приеме за установени
следните, съществени за делото, обстоятелства:
Дружество „ФЕНИКС — БЛАГОЕВГРАД“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр. Благоевград, Първа промишлена зона, представлявано от С И И - управител,
има разрешение за извършване на дейности с отпадъци – оползотворяване на отпадъци с
кодове 13 и R 12 по приложение № 1 от Закон за управление на отпадъците. Тези дейности
включват съхраняване на отпадъци до извършването на някоя от дейностите с кодове R 1 –
R 12 и размяната им.
На 06.05.2021г. е осъществен трансграничен превоз на отпадъци с код 150102- пластмасови
опаковки в количество 23.25 тона. Тези отпадъци попадат в приложното поле на Регламент
2
/ЕО/ N1013/2006 на Европейския парламент и на Съвета относно превози на отпадъци,
посочени в Зелен списък на отпадъци, за които не се изисква нотификация при внос, а се
придружават от Анекс VII. Този анекс e приложение на Регламент ЕО № 1013/2006г. и
съдържа информация, придружаваща отпадъци, съгласно чл. 3, параграфи 2 и 4 от
Регламента. За да се помогне за проследяване на превоза на такива отпадъци, лицето, което
урежда превоза обезпечава отпадъците да се придружават от т.нар Анекс - приложение VII,
който се подписва от лицето което урежда превоза преди започването му и се подписва от
съоръжението за оползотворяване или лабораторията и получателя, когато се получат
въпросните отпадъци.
В приложен по делото анекс – приложение VII e описано, че лице, което урежда превоза на
отпадъците е „Дж.С. Рисайлинг О.Е, с адрес Теси Кутала, Аспровиргос 19300, а получател
на стоката е „Феникс Благоевград“ ООД, първа промишлена зона. Съгласно разпоредбата на
чл. 22, ал. 4 от Наредба 1 от 4 юни 2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри,
действаща към датата на вноса, лицата, уреждащи превози за или внос в Република България
на отпадъци по Регламент (ЕО) № 1013/2006 и получателите на отпадъците в случаите, за
които не се изисква нотификация, изпращат до РИОСВ по местоназначение на отпадъците
по електронна поща не по-късно от деня на натоварване копие на попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12. Поле 12 от
приложение VII съдържа декларация на лицето, което урежда превоза, че информацията е
пълна и вярна и че са сключени писмени договорни задължения с получателя на отпадъците.
След като от МОСВ е изпратена информация на РИОСВ Благоевград за извършения на
06.05.2021г. внос на отпадъци, е извършена извънредна проверка от С. Б. Р. - гл. експерт,
направление „УООП“, дирекция „КОС“ при РИОСВ Благоевград, в присъствие на М.Л. К.-Г,
гл. експерт при РИОСВ-Благоевград. Проверката е установила, че по електронната поща на
инспекцията не е подадена информация от „ФЕНИКС БЛАГОЕВГРАД" ООД за
предстоящия трансграничен превоз на отпадъци. Дружеството, като получател на
отпадъците не е изпълнило задължението си, произтичащо от нормата на чл. 22, ал. 4 от
Наредба №1 за извършения за него трансграничен превоз на отпадъци - не е
изпратило/уведомило по електронна поща на РИОСВ-Благоевград не по-късно от деня на
натоварване на отпадъците копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент
(ЕО) №1013/2006, подписан в поле 12. Въз основа на установеното е съставен акт за
установяване на административно нарушение № 6-24/22.06.2021 г. от актосъставител инж.
С. Б. Р., главен експерт при Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) –
Благоевград, в присъствие на свидетелите М.Л. К.-Г и Р.Х. З.-Н и на управителя на „Феникс
Благоевград“ – Стоян Иванов. В акта са описани обстоятелствата на нарушението – това, че
„ФЕНИКС-БЛАГОЕВГРАД“ ООД, гр. Благоевград, ЕИК: *********, представлявано от: С
И И на 07.05.2021 г, в качеството му на лице - получател на отпадъци от трансграничен
превоз не е изпратило по електронна поща на РИОСВ- Благоевград, като компетентен орган
по местоназначението на отпадъците, информация - копие на попълнен формуляр по
3
приложение VII (Анекс VII) на Регламент (ЕО) N1013/2006 на Европейския парламент и на
Съвета относно превози на отпадъци, подписан в поле 12 не по-късно от деня на
натоварването, което е извършено на 06.05.2021 г. Описани са вида на отпадъците с код 15
01 02 - пластмасови опаковки, в количество 23.25 т., както и обстоятелството, че те попадат
в код Зелен - списък В3010 на отпадъци, съгласно Регламента и за тях не се изисква
нотификация, а се придружават от Анекс VII. Нарушението е квалифицирано по чл. 135, ал.
1, т. 1, пр. трето във връзка с чл. 48, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците във вр. чл.
22, ал. 4 от Наредба 1 от 4 юни 2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.
Актът е предявен на представителят на дружеството, той отказал да го подпише и отказът
му е удостоверен с подпис на свидетеля Г., актът е връчен. Срещу акта е подадено
възражние, в което представител на дружеството „Феникс Благоевград“ ООД е посочил, че
дружеството не е извършвало трансграничен превоз на отпадъци, а е закупил стоката от
българска фирма „Супереко“ ООД на територията на Република България на 10.05.2021г.
Възражението е преценено като неоснователно и въз основа на акта е издадено наказателно
постановление № 6-24/26.11.2021 г., издадено от С В К - Я, Директор на РИОСВ —
Благоевград, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2 000
лева за нарушение на чл.135, ал.1, т.1, предл. трето във връзка с чл. 48, ал.1 от Закона за
управление на отпадъците /ЗУО/ във връзка с чл.22, ал.4 от Наредба №1 от 4 юни 2014г за
реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и
за реда за водене на публични регистри. Наказателното постановление е връчено на
31.11.2021г. и е обжалвано пред РС Благоевград при спазване на правилата на чл. 59 от
ЗАНН. В съдебното производство се поддържат възраженията за това, че дружество
„Феникс Благоевград“ ООД не е извършило трансграничен транспорт на отпадъците, а ги е
закупило в България и поради това не дължи уведомяване на РИОСВ Благоевград за
извършения внос чрез изпращане на анекс VII, придружаващ стоката.
Анализ на установените по делото факти дава основание на съда да прецени, че жалбата е
допустима, разгледана по същество е основателна.
Съдът посочва, че намира, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила,
задължаващи да бъде установена и описана датата на извършване на нарушението както в
акта за установяване на административно нарушение, така и в наказателното постановление
чл. 42, ал.1, т.3 и чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В акта и в наказателното постановление е
допуснато противоречие, което създава неяснота коя е датата на извършване на
нарушението – така и в двата документа е посочено, че дружество „Феникс Благоевград“
ООД като получател на отпадъците, натоварени и внесени в Република България на
06.05.2021г. е нарушило задължението си по чл. 22, ал.4 от Наредба № 1 от 4.06.2014 г. за
реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и
реда за водене на публични регистри, като не е изпратило по електронната поща на РИОСВ
Благоевград попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006,
подписан в поле 12 не по-късно от датата на натоварване – т.с 06.05.2021г. Същевременно в
4
акта и в наказателното постановление е описано, че датата на извършване на нарушението е
07.05.2021г. По този начин е описано противоречиво, че датата на нарушението е както
06.05.2021г., така и 07.05.2021г. Такова противоречие е незаконосъобразно, тъй като създава
неяснота относно фактите, които са възприети от контролните органи и от наказващия орган
като нарушение. Неяснотата препятства възможността за защита на наказаното лице и тъй
като не може да бъде отстранена от съда, води до незаконосъобразност на наложената
санкция. Съдът посочва, че цитираният в акта и наказателното постановлене текст на чл. 22,
ал.4 от Наредба № 1 от 4.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация
за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, в редакцията си
от рбр. 30 на ДВ, в сила от 31.02.2020г. е предвиждал задължение за лицата, уреждащи
превози или внос в Република България на отпадъци по Регламент ЕО 1013/2006г. и
получателите на отпадъци в случаите, за които не се изисква нотификация, да изпращат до
РИОСВ по местоназначение на отпадъците по електронна поща, не по-късно от деня на
натоварване копие от попълнен формуляр по Приложение VII на Регламента ЕО
1013/2006г., подписан в поле 12. Нормата ясно посочва, че задължението на получателя на
отпадъците за уведомяване на компетентните органи следва да бъде изпълнено не по-късно
от деня на натоварване на отпадъците. Денят на натоварване в случая е 06.05.2021г. и това е
известно на контролиращите органи на РИОСВ, тъй като този ден е бил посочен в
придрущаващите стоката документи, включително в приложение VII. Следователно
получателя на стоките е имал задължение да уведоми за вноса чрез изпращане на копие от
Приложение VII на електронната поща на РИОСВ Блаогевград до 06.05.2021г. В случая
нарушението е извършено с бездействие да бъде извършено дължимото на 06.05.2021г.
уведомяване и е неясно кое дава основание като дата на нарушението да бъде посочен
07.05.2021г. Неяснотата не може да бъде отстранена от съда, който няма компетентност в
поризводсвото по контрол за законосъобразност да установява и квалифицира като
нарушение други факти, различни от посочените от наказващия орган.
Поради направените от съда изводи, в съдебното решение не следва да има преценка по
същество дали действително дружество „Феникс Благоевград“ ООД е допуснало нарушение
на задължението си за уведомяване на компетентните органи за внос на отпадъци на
територията на Република България.
Съдът намира основателно искането за присъждане на разноски от жалбоподателя в размер
на 400 лв. Съгласно разпоредбата на 63д от ЗАНН в производствата пред районния съд
страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния
кодекс. Правилата на чл. 143 от АПК предвиждат когато съдът отмени обжалвания
административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси,
разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на
жалбата е имал такъв, да се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или
отказ. Следвайки тези правила, съдът намира, че платеното адвокатско възнаграждение от
400 лв. е съобразено с действителната фактическа и правна сложност на делото.
Предвид изложените мотиви и на основание чл. 63, ал. 2, т.1 и чл. 63д от ЗАНН, съдът
5
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 6-24/26.11.2021 г., издадено от С В К - Я, Директор
на РИОСВ — Благоевград, с което е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева
за нарушение на чл.135, ал.1, т.1, предл. трето във връзка с чл. 48, ал.1 от Закона за
управление на отпадъците /ЗУО/ във връзка с чл.22, ал.4 от Наредба №1 от 4 юни 2014г за
реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и
за реда за водене на публични регистри на дружество „ФЕНИКС — БЛАГОЕВГРАД“ ООД,
с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Благоевград, Първа промишлена
зона, представлявано от С И И - управител, на съдебен адрес гр. Б.
ОСЪЖДА РИОСВ Благоевград да плати на „ФЕНИКС — БЛАГОЕВГРАД“ ООД, с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. Благоевград, Първа промишлена зона,
представлявано от С И И - управител сумата от 400.00 лв. за направените по делото съдебни
разноски за процесуално представителство.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на страните
пред Административен съд Благоевград.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
6