Определение по дело №1099/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1817
Дата: 8 ноември 2021 г. (в сила от 2 декември 2021 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20217150701099
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

             1817 / 8.11.2021г.

 

 

гр. Пазарджик             08 ноември 2021 г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  ІІ състав в закрито заседание на осми ноември  през две хиляди двадесет и първата година в състав:

 

СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                  

като разгледа докладваното от съдията докладчик Петров адм. дело  № 1099 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

1. Постъпила е жалба от Х.Й.Т.,***, към която е приложено Писмо изх. № 9400-9-1 от 01.02.2021 г. на Областния управител на Област Пазарджик, с което се указва на Кмета на Община Септември да извърши проверка, относно законността на жилищна сграда, собственост на С.В.. В този контекст Т. твърди, че не е получил отговор за резултатите от тази проверка. Сочи се още, че е подал жалба от 07.09.2021 г. до Кмета на Община Септември, в която е заявил, че желае да закупи урегулиран поземлен имот в гр. Септември, по която не му е било отговорено.

В допълнителна молба от 08.10.2021 г., по отношение на първото си оплакване, Т.  е конкретизирал, че иска Съда да задължи Кмета на Община Септември, да изпълни задълженията си  по чл. 195, ал 4 и ал. 5 и чл. 223, ал. 1, т. 9 от Закона за устройство на територията, във връзка с твърдяната незаконно осъществена жилищна сграда на Вацев, като нареди да бъде премахната ВиК мрежата по калканната стена на сградата. По отношение на второто оплакване, петитума е конкретизиран в смисъл, че се обжалва мълчаливия отказ по чл. 58 от АПК, на кмета на Община Септември, да се произнесе по молбата на Т. от 07.09.2021 г. за закупуване на УПИ ХХIV-ГНС

Постъпила е допълнителна молба от 01.11.2021 г., в която Т. излага оплаквания срещу собствениците на изградената на калкан с неговата, съседна жилищна сграда.

 

2. С оглед данните съдържащи се в междувременно постъпилата административна преписка, се констатира следното :

С Жалба вх. № 94-00-9 от 26.01.2021 г. до Областния управител на Област Пазарджик, Т. е заявил оплакванията си относно законността на осъществяване на жилищната сграда в УПИ ХХVII-ГНС от кв. 22 по действащия план на гр. Септември, собственост на С.В.. С Писмо вх. № 06-00-20 от 03.02.2021 г., жалбата на Т. ***. От служители на общинска администрация е била извършена проверка на место, като според съставения Констативен протокол от 02.03.2021 г., е било установено, че сградите в УПИ ХХVII-ГНС от кв. 22 по действащия план на гр. Септември са изпълнени съобразно одобрените проекти, като е констатирано, че на калканната стена с жилищната сграда на Т., няма осъществена ВиК мрежа. Във връзка със същите оплаквания, проверка на место е била осъществена, съвместно от служители на Община Септември и РДНСК, Пазарджик за която е съставен Констативен протокол № 673 от 28.05.2021 г. С писмо 24-00-321 от 06.07.2021 г., Началник РДНСК, Пазарджик е указал на Вацев и Т., че следва в десет дневен срок да представят строителни книжа относно притежаваните от тях сгради.

 

3. Изложените до тук факти, налагат да се отбележи, че изцяло в дискрецията на специализирания орган – Дирекция за национален строителен контрол  или съответно на кмета на общината, е да издаде заповед по чл. 225 или чл. 225а от ЗУТ, при наличие на строеж по отношение на който е констатирана, някоя от хипотезите, възведени в чл. 225, ал. 2 от ЗУТ, респективно да упражни правомощията си по чл. 222 и чл. 223 от ЗУТ, при наличие на съответните предпоставки за това. Производството в което тези факти следва да се установяват и съответно да се издаде заповед за премахване на строежа или пък да се установи, че строежа не е незаконен по смисъла чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ и съответно преписката да се прекрати, респективно да се издаде или откаже издаването на заповед по чл. 222 и чл. 223 от ЗУТ, започва по инициатива на снабдения с необходимата компетенция, контролен административен орган. В закона няма предвидена възможност, отделни граждани или организации на граждани, независимо дали и доколко един строеж, засяга техни права и законно установени интереси, да отправят искане до контролния административен орган за тяхното премахване, по което искане този орган да е длъжен да постанови конкретен резултат. Казано с други думи, административна процедура по премахване на незаконен строеж не може да бъде сложена в ход по искане на граждани или организации на граждани. Това е изцяло в правомощията на административния орган и пряко произтича от функцията, която този орган изпълнява по недопускане и предотвратяване на незаконно строителство. По правната си природа, едно такова искане може да бъде квалифицирано единствено като сигнал до съответния, снабден с контролни правомощия орган за твърдян незаконен строеж, но само по себе си, то не слага началото на процедура по установяване на конкретни факти и обстоятелства и не е основание за постановяване на административен акт.

Ето защо, жалбата на Т. в нейната първа част по искането  Съда да задължи Кмета на Община Септември, да изпълни задълженията си  по чл. 195, ал 4 и ал. 5 и чл. 223, ал. 1, т. 9 от Закона за устройство на територията, във връзка с твърдяната незаконно осъществена жилищна сграда на Вацев, като нареди да бъде премахната ВиК мрежата по калканната стена на сградата е недопустима.

 

4. С Молба вх. № 9400-832 от 12.04.2021 г., адресирана до Кмета на Община Септември, Т. е поискал да закупи УПИ ХХVII-ГНС от кв. 22 по действащия план на гр. Септември. С Писмо изх. № 94-00-832-1 от 19.05.2021 г., адресирано до Т., кмета на общината изрично е отказал това да бъде сторено, като е посочил, че молителя не отговаря на условията предвидени в чл. 35, ал. 3 от Закона за общинската собственост.

С нова Молба вх. № 2400-387-2  от 07.09.2021 г., адресирана до Кмета на Община Септември, Т. отново е поискал да закупи УПИ ХХIV-ГНС, от кв. 66 по плана на гр. Септември.

С Писмо изх. № 24-00-387-3 от 13.09.2021 г., адресирано до Т., кмета на общината отново е отказал да стори това, като е посочил, че в УПИ ХХIV-ГНС, от кв. 66 по плана на гр. Септември по отменения план на населеното место, идентичен с УПИ ХХVII-ГНС от кв. 22 по действащия план на гр. Септември има законно построени две жилищни сгради, като Т. не е собственик на нито една от тях, тоест не са налице предпоставките по чл. 35, ал. 3 от ЗОбС. Изричното волеизявление на кмета на общината по искането на Т. от 07.09.2021 г. е заявено в рамките на срока по чл. 57, ал 1 от ЗУТ.

Тоест, твърдения от Т. мълчалив отказ не се констатира да е налице, като проявен юридически факт. Както се посочи, в случая е налице изричен отказ от административния орган, който подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от неговото съобщаване на адресата.

В тази част, жалбата на Т. също е недопустима.

Ето защо, на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Съдът

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от Х.Й.Т.,***, с която се иска на Кмета на Община Септември да бъде разпоредено, да изпълни задълженията си  по чл. 195, ал 4 и ал. 5 и чл. 223, ал. 1, т. 9 от Закона за устройство на територията, във връзка с твърдяна незаконно осъществена жилищна сграда на Вацев, като нареди да бъде премахната ВиК мрежата по калканната стена на сградата, както и срещу мълчаливия отказ по чл. 58 от АПК, на кмета на Община Септември, да се произнесе по молбата на Т. от 07.09.2021 г. за закупуване на УПИ ХХIV-ГНС.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1099 по описа на Административен съд Пазарджик за 2021 г.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в седем дневен срок от съобщаването му.

 

 

Административен съдия : /П/