Решение по дело №918/2023 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 314
Дата: 20 юни 2023 г.
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20234430200918
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 314
гр. Плевен, 20.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и втори май през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Димитър Хр. Кирилов
при участието на секретаря ЗАХАРИНКА К. ПЕТРАКИЕВА
като разгледа докладваното от Димитър Хр. Кирилов Административно
наказателно дело № 20234430200918 по описа за 2023 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Г. Й. П., от гр. Плевен, с ЕГН: ********** против
Наказателно постановление № 23-0938-000029 от 16.02.2023г. издадено от
*** сектор в ОД на МВР – Плевен, сектор „Пътна полиция“ - Плевен, с което
на жалбоподателя Г. П., са наложени административни наказания, както
следва: на основание чл.175, ал.3, пр.1 от Закона за движение по пътищата -
глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от
6 месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, като на основание Наредба №
Iз-2539/17.12.2012г. се отнемат общо 10 контролни точки.
Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал
жалбоподателя, който го обжалва в срок, като моли да бъде преразгледано
наложеното му наказание и намалено лишаването от право да управлява
МПС.
В съдебно заседание жалбоподателя Г. Й. П., редовно призован, се явява
лично и моли да му бъде намалено наказанието лишаване от право да
управлява МПС.
Административно-наказващият орган *** сектор в ОД на МВР –
1
Плевен, сектор „Пътна полиция“ - Плевен, редовно призована, представител
не се явява.
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което се
явява процесуално допустима.
Разгледана по същество е основателна.
Съдът като прецени доказателствата по делото поотделно и в
съвкупност, намира за установено следното:
На 09.01.2023г. в 15.10 часа в гр. Плевен, ул. „***“ до бензиностанция
„***“ с посока на движение към ул. „***“ управлява лек автомобил „Сузуки
Гранд Витара“ (сив на цвят) с номер на рамата ***, (без поставени
регистрационни табели) като същото МПС не е регистрирано по надлежния
ред – без поставени регистрационни табели на определените за това места, не
носи СУМПС и Контролен талон към СУМПС или заместващ го АУАН, с
което жалбоподателят е нарушил чл.140, ал.1, пр.1 от ЗДвП; чл.100, ал.1, т.1
от ЗДвП и чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, за което му е съставен АУАН Серия GA
№831444/09.01.2023г.
Актът бил съставен в присъствието на нарушителя, бил предявен и
подписан без възражения. Впоследствие не се е възползвал от законното си право
и не е депозирал допълнителни писмени възражения в срока по чл. 44, ал. 1 от
ЗАНН.
По време на съдебното заседание са разпитани свидетелите Л. И. Ц.
/актосъставител/ и Н. В. Е. – свидетел при установяване на нарушението и
съставяне на АУАН.
Съдът като прецени събраните доказателства и служебно провери
изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:
От разпита на свидетеля Л. И. Ц. се установява, че при същият бил
повикан за съдействие от колегите си от Второ РУ-Плевен, в ж.к.“***“, ул.
„***“. След проведения разговор с тях, същите заявили, че били спрели за
проверка лек автомобил, който е бил без поставени регистрационни табели.
При проведен разговор с жалбоподателя, същият обяснил, че автомобила
нямал регистрационни табели, защото го е бил закупил наскоро и още не е
регистриран. Автомобилът е бил нов внос. Съставил е АУАН на
жалбоподателят, затова че автомобилът не е регистриран по надлежния, няма
2
поставени регистрационни табели и не е регистриран на територията на
Република България.
От показанията на свидетеля Н. В. Е. се установява, че на посочената
дата и час, когато е съставен акт, заедно с колегата си Н.Б. изпълнявали
служебните си задължения, като извършвали обход в гр. Плевен, ж.к. ***.
Движейки се по ул. „***“ от кръстовище с ул. „***“, на знак „стоп“ спрял
процесният автомобил и водач жалбоподателя. Забелязали, че автомобилът е
без регистрационни табели поставени на определените за това места. При
извършване на проверката жалбоподателят не представил СУМПС. След
снемане самоличността на водача полицейските служители поискали съдействие
от екип на „Пътна полиция“ към ОД на МВР - гр. Плевен, за да съставят АУАН
на жалбоподателя за констатираните нарушения.
В своя защита жалбоподателят П. изразява становище, че автомобилът е
транспортиран с камионче, тъй като е нов внос и за да не пречи на
движението на обществения транспорт е свалена на уличка между
бензиностанция „***“ и ***, където е трябвало на собствен ход да бъде
закарана до автокъщата, която е в близост до бензиностанция „***“.
В хода на съдебното следствие са представени писмени доказателства, а
именно – Постановление за отказ да се образува досъдебно производство от
08.02.2023г. по пр. № 375/2023г. по описа на РП-Плевен, с вх. №316000-
5813/10.02.2023г.; заверено копие на Заповед №8121з-1632/02.12.2021г.;
справка за нарушител/водач на Г. Й. П..
При така установената фактическа обстановка съдът направи следните
правни изводи:
Констатациите в Наказателното постановление се потвърждават от
показанията на разпитаните свидетели Л. И. Ц. и Н. В. Е., както и от приетите
и вложени по реда на чл.283 от НПК чрез прочитането им в делото писмени
доказателства по НАХД№ 918/2023г. по описа на ПлРС.
Същественото при производството от административно-наказателен
характер е да се установи спазена ли е процедурата по съставяне на АУАН;
съставеният акт съдържа ли императивно определените в закона реквизити;
компетентността на актосъставителя; има ли извършено деяние, което да
представлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, дали
това деяние е извършено от лицето, посочено в акта като нарушител и дали е
3
извършено виновно /умишлено или непредпазливо/; наказателното
постановление издадено ли е при спазване на императивните разпоредби за
съдържание, реквизити и срокове, както и компетентността на
административно наказващия орган. За процесуални предпоставки при
съставяне на акта и издаване на наказателното постановление съдът следи
служебно.
В преценката си дали да издаде НП, административно-наказващият
орган се основава на фактическите констатации по АУАН, които в рамките на
производството по налагане на административни наказания се считат за
верни, до доказване на противното. С оглед така изложеното, съдът е длъжен,
разглеждайки делото да установи чрез допустимите от закона доказателства
дали е извършено административното нарушение, извършено ли е от лицето
сочено като извършител, както и обстоятелствата, при които е извършено.
Преписката е изпратена в Районна прокуратура Плевен, с оглед на
данни за извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК.
В хода на проверката било установено, че във владението на Г. Й. П.
бил лек автомобил „Сузуки Гранд Витара“ (сив на цвят) с номер на рамата
*** нерегистриран по надлежния ред,
Г. П. бил спрян за проверка от полицейските служители по време на
управление на посочения автомобил в гр. Плевен, ж.к.“***“. В хода на
извършената проверка от ОДЧ в база данни по рег.номер и рама номер било
установено, че МПС-то не е регистрирано по надлежния ред, както и че П. не
носи СУМПС и контролен талон. За така установеното на П. бил съставен
АУАН Серия GA №831444/09.01.2023г.
Представителят на РП-Плевен, счита че в случая са налице
предпоставките на чл.9, ал.2 от НК. Съгласно тази разпоредба „не е
престъпно деянието, което макар формално да осъществява признаците на
предвидено в закона престъпление, поради своята малозначителност не е
общественоопасно или неговата обществена опасност е явно незначителна“.
Деянието макар и формално да осъществява признаците на
престъпление по чл.345, ал.2 от НК, е извън кръга на престъпното, тъй като
неговата обществена опасност е явно незначителна. Поведението на П. по
същество не е това, което е имал предвид законодателят при създаване на
съответната норма от Особената част на НК, в случая чл.345, ал.2, вр. с ал.1
4
от НК и използването на наказателната репресия е обществено неоправдано.
От друга страна, независимо от гореизложеното представителят на РП-
Плевен счита, че от страна на Г. П. от гр. Плевен е извършено
административно нарушение и за деянието си лицето би могло да поеме
своята административно-наказателна отговорност, такава каквато е
предвидена според ЗДвП.
Поради което и на основание чл.199 от НПК и чл.213, ал.1, вр. чл.24,
ал.1, т.1 от НПК представителят на РП-Плевен е отказал да образува
наказателно производство за престъпление от общ характер.
Въз основа на това е издадено обжалваното понастоящем наказателно
постановление № 23-0938-000029 от 16.02.2023г. издадено от *** сектор в ОД
на МВР – Плевен, сектор „Пътна полиция“ - Плевен, с което на
жалбоподателя Г. Й. П., от гр. Плевен е наложено административно наказание
на основание чл.175, ал.3, пр.1 от Закона за движение по пътищата - глоба в
размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6
месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП и на основание Наредба № Iз-
2539/17.12.2012г. му отнемат общо 10 контролни точки, за това че на
09.01.2023г. в 15.10 часа в гр. Плевен, ж.к.“***“ ул. „***“ до бензиностанция
„***“ с посока на движение към ул. „***“ управлява лек автомобил „Сузуки
Гранд Витара“ (сив на цвят) с номер на рамата ***, (без поставени
регистрационни табели) като същото МПС не е регистрирано по надлежния
ред – без поставени регистрационни табели на определените за това места. Не
носи свидетелство за управление на МПС, не носи Контролен талон към
СУМПС или заместващ го АУАН чл.36, ал.2 от ЗАНН и Постановление
№375/23 на РП-Плевен.
Административно-наказващият орган е санкционирал жалбоподателя П.
за извършено нарушение по чл.140, ал. 1 от ЗДвП - управлява МПС, което не
е регистрирано по надлежният ред.
Жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП
(Доп. – ДВ, бр. 11 от 2017 г., в сила от 31.01.2017 г., изм., бр. 105 от 2018 г., в
сила от 1.01.2019 г.) - По пътищата, отворени за обществено ползване, се
допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената
5
пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните
такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
Следва да се установи по безспорен и категоричен начин, както
обективните елементи на нарушението, така и субективният елемент, които се
явяват част от основанието за налагане на административното наказание. В
случай, че се установи липсата на който и да е от двата елемента-обективният
или субективният на нарушението, издаденото НП се явява
незаконосъобразно, поради противоречие на материалния закон.
С обжалваното НП е наложено наказание на основание чл.175, ал. 3, пр.
1 от ЗДвП, според която законова норма „Наказва се с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от
200 до 500 лв. водач, който (1) управлява моторно превозно средство, което
не е регистрирано по надлежния ред или (2) е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер".
Според дефиницията на § 2, т. 4 от Наредба № 1-45 от 24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях и реда за
предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, издадена
от Министъра на вътрешните работи регистрацията представлява
административно разрешение за превозното средство да участва в пътното
движение, включващо идентификацията на превозното средство и издаването
на табели с регистрационен номер.
Освен това, съгласно нормата на чл. 10, ал. 1 от Наредба № I-45 за
регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за
предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства за всяко
регистрирано превозно средство се предоставят табели с регистрационен
номер, които следва да отговарят /като форма, размер и шрифт/ на
изискванията на БДС и Регламент (ЕО) № 2411/1998 г. на Съвета на Европа
от 03.11.1998 г. От събраните по делото доказателства се установява по
безспорен начин, че жалбоподателят е управлявал посочения в акта и в
наказателното постановление лек автомобил и че същия не е регистриран по
надлежния ред, както и няма поставена на определеното за това место
6
регистрационната табела.
Ето защо, поради всичко изложено по-горе настоящият състав намира, че от
материалите по делото се доказва по безспорен начин, че жалбоподателят е
осъществил от обективна и субективна страна посоченото нарушение по чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП.
Съдът намира обаче, че макар и действително жалбоподателят да е
извършил нарушението, което му е вменено, същото се явява маловажно по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Жалбоподателят е управлявал автомобила за съвсем
кратко разстояние /няколко метра/ и в рамките на няколко минути.
Жалбоподателят е заявил в хода на съдебното производство, че е управлявал
автомобила за съвсем кратко разстояние, само от свалянето му от
платформата до близкото кръстовище. При липсата на конкретни доказателства в
обратна насока изложените от жалбоподателя твърдения следва да бъдат счетени
за достоверни. Тоест от събраните по делото доказателства се установява, че
жалбоподателят е управлявал автомобила без да е регистриран инцидентно, за
кратко разстояние и единствено с цел паркирането му в близката автокъща на
съхранение.
В този смисъл, съдът приема, че обществената опасност на така
осъщественото административно нарушение е явно незначителна, доколкото от
него не са причинени вреди и доколкото липсват данни за съзнателно и
преднамерено намерение за противоправно поведение у нарушителя. При това
положение наказващият орган е следвало само да предупреди нарушителя по реда
на чл. 28 от ЗАНН, без да му налага наказание. Като не е направил това,
наказващият орган е постановил едно незаконосъобразно наказателно
постановление, което поради това подлежи на отмяна от съда и на посоченото
основание.
Поради което съдът счита, че издаденото НП е незаконосъобразно и
следва да бъде отменено, а подадената жалба следва да бъде уважена.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Плевенски
районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0938-000029 от 16.02.2023г.
издадено от *** сектор в ОД на МВР – Плевен, сектор „Пътна полиция“ -
7
Плевен, с което на жалбоподателя Г. П., са наложени административни
наказания, както следва: на основание чл.175, ал.3, пр.1 от Закона за
движение по пътищата - глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 6 месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП,
като на основание Наредба № Iз-2539/17.12.2012г. се отнемат общо 10
контролни точки.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от получаване на
съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
8