Решение по дело №608/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 януари 2021 г. (в сила от 18 юни 2021 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20207160700608
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

548

гр. Перник, 04.01.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на десети декември две хиляди и двадесета  година, в състав:

                                               

СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

          При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 608/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 215 от ЗУТ.

          Образувано е по жалба, подадена от Т.Г.К., ЕГН **********, в качеството и на майка и законен представител на ненавършилите пълнолетие Б.Н.Б., ЕГН ********** и Г.Н.Б., ЕГН **********, всички с адрес: *** против Заповед № 332/12.03.2020 г., издадена от кмета на община Перник, с която на основание чл. 225а, ал. 1, във вр. с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ е наредено жалбоподателите, в качеството им на собственици, да премахнат доброволно строеж „Покрив на жилищна сграда  с идентификатор ****”, намиращ се в УПИ **** кв. ****по плана на гр. Перник, представляващ имот с идентификатор ****, съгласно кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Перник, с административен адрес: гр. Перник, ул. ****.

          Изложени са оплаквания за незаконосъобразност на оспорения акт, поради немотивираност, нарушаване на административно-производствените правила, материална незаконосъобразност и несъответствие с целта на закона. Твърди се, че за извършения ремонт на покрив не е необходимо одобряването на строителни книжа, тъй като е при условията на аварийна ситуация по смисъла на чл. 148, ал. 6 от ЗУТ и не представлява „строеж” съгласно § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ. Сочи се, че оспорената заповед не е съобразена с изискването за пропорционалност при засягане правата на гражданите, което е нарушение на чл. 8 от Конвенцията за защита на човека и основните свободи, в който смисъл е Решение от 24.04.2012 г. на ЕСПЧ по жалба 25446/2006 г. Навежда се възражение за неяснота на разпореденото задължение. Сочи се, че жалбоподателите не разполагат със средства за изпълнение на заповедта, тъй като всички налични такива са вложени в процесния ремонт, както и че премахването на строежа е неподходящо да се осъществява в есенно-зимния сезон. Искането към съда е да отмени оспорения административен акт и да присъди направените съдебни разноски.

          В съдебно заседание жалбоподателите, чрез пълномощника им – адвокат Й. поддържат жалбата и молят обжалваната заповед да бъде отменена и да им бъдат присъдени направените разноски.

          В съдебно заседание ответникът – кмет на община Перник, чрез процесуалния си представител – юрисконсулт Е., оспорва жалбата. Счита административният акт за законосъобразен. Искането към съда е да отхвърли оспорването като неоснователно. Заявена е претенция за присъждане на съдебни разноски.

          Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Административната преписка е образувана по повод писмо вх. № 19/ТР3519/07.08.2019 г. на вр. и. д. началник РДНСК – Перник, с което е изпратена по компетентност жалба с вх. № П-428-19-00-912/30.07.2019 г., подадена от В.Р.И., в която подателят и твърди, че е собственик на ½ ид. ч. от жилищна сграда, построена в поземлен имот с идентификатор ****и съсобственикът му, без негово съгласие е направил нов покрив, като е променил стрехите, височината, квадратурата и конструкцията му.

При извършена проверка по документи – писмо изх. № 19/ВП – 1754/14.08.2019 г. на ДМПТ при община Перник, нотариален акт № ****г., нотариален акт **** г. е установено, че собственици на сградите построени в имот с идентификатор ****са както следва: на сграда с идентификатор ****.1 – В.Р.И. и на сграда с идентификатор **** – ненавършилите пълнолетие Г.Н.Б. и Б.Н.Б., със законни представители – техните родители – Т.Г.К. и Н. Б. К..

С писмо изх. № 19/ТР – 3519-1/16.08.2019 г. на община Перник, връчено на 27.08.2019 г. на Г. и Б. Б., чрез тяхната майка и законен представител – Т.Г.К., те са уведомени за постъпилата жалба и за времето за извършване на проверка на място – 17.09.2019 г. от 10.00 ч.

На 17.09.2019 г. служители по контрол на строителството при ИПКС на община Перник, в присъствието на В.Р.И. и Н. Б. К. са извършили проверка на място, за която е съставен констативен протокол № 1-19/ТР-3519/17.09.2019 г. В него е отразено, че контролната дейност касае строеж – покрив на жилищна сграда, находяща се в УПИ **** кв. ****по плана на гр. Перник, **** и ****. Посочено е, че покривите на намиращите се имота сгради с идентификатори 2 и 3 са ремонтирани, като са подменени дървените елементи и покритието от керемиди е заменено с воалит. Изпълнена е облицовка от OSB плоскости. За жилищната сграда са представени одобрен архитектурен проект със ситуация от 13.04.1964 г. и разрешение за строеж № 14.04.1964. Към констативния протокол е изготвен снимков материал. Подписан е от съставителите и присъствалите лица.

На 12.12.2019 г. служители в отдел ИПКС и СИ при община Перник, в присъствието на В.И.и Т.К. са извършили повторна проверка на място – в УПИ ІV – 4663, кв. 138 по плана на гр. Перник и построените в него сгради с идентификатори ****.1 и ****. За проверката е съставен констативен протокол № 2-19/ТР-3519/12.12.2019 г., в който е отразено, че в имота е изградена жилищна сграда, представляваща източен и западен близнак. Покривът на западната част е премахнат и от 4-скатен по проект е изграден 2-скатен, с размери 6.32/12.00 м и височина до било 2.50 м, с надзид от около 1 м. Новоизграденият покрив е от дървена покривна конструкция, покрита с облицовка от OSB плоскости и битумни керемиди. Дължината на стрехата, която е разположена над външни стълби и входно антре е 2.40 м. Отводняването е посредством улуци и водосточни тръби, заустени в канализацията. Строителството на покрива е извършено през 2018 г. без строителни книжа. Протоколът е подписан от съставителите и присъствалите лица.

Въз основа на извършените проверки на място и по документи, компетентните за това съгласно чл. 223, ал. 2 от ЗУТ длъжностни лица - Д.К.– старши специалист в отдел ИПКС и Д.Т. – старши специалист в отдел ИПКС на община Перник са съставили констативен акт № 3-19/ТР-3519/19.12.2019 г. В него е отразено, че е извършена проверка на „Покрив на жилищна сграда с идентификатор ****”, намиращ се в УПИ **** кв. ****по плана на гр. Перник, представляващ имот с идентификатор ****съгласно кадастралната карта на гр. Перник, с административен адрес: гр. Перник, ул. ****. Установено е, че имотът е съсобствен на В.Р.И. и малолетните Б.Н.Б. и Г.Н.Б.. Строежът е собствен на малолетните Б. и Г. Б., представлявани от тяхната майка Т.К.. Констатирано е, че за цялата сграда е одобрен проект от 13.04.1964 г. и е издадено разрешение за строеж от 14.04.1964 г. Издаден е протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво от 1964 г. Въз основа на тях е изградена жилищна сграда, обособена в две части и идентификатори съгласно КК на гр. Перник: ****.1 – източна част и **** – западна част. Покривът на западната част с идентификатор **** е премахнат и е изграден отново, като от 4-скатен по проект е направен 2-скатен. Размерите му са 6.32/12.00 м, с височина 2.50 м до било. Изпълнен е надзид откъм северната и южната страна с височина около 1.00 м. Покривът е изграден от дървена покривна конструкция, с облицовка от OSB плоскости, покрит с битумни керемиди. Дължината на стрехата, която е разположена над външни стълби и входно антре е 2.40 м. Отводняването е посредством улуци и водосточни тръби, заустени в канализацията. Строителството на покрива е извършено през 2018 г. без строителни книжа. В констативния акт е направен извод за извършено нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ – извършване на строеж, за който не са издавани строителни книжа. Разяснена е възможността за подаване на възражения срещу констатациите в 7-дневен срок.

С писмо изх. № 19/ТР-3519-6/14.01.2020 г. констативният акт е изпратен за връчване на собствениците на строежа и на В.И., като е дадена възможност на първите да представят декларация за времето на извършването му. Писмото е връчено на жалбоподателите чрез техния баща – Н.К.на 21.01.2020 г. В указания срок е представена декларация, с нотариална заверка на подписите на Д.М.Д. и Б.И.К., в която те заявяват, че са участвали в извършването на процесния строеж и това е станало през месец септември 2018 г.

С констативен протокол № 4-19/ТР-3519/06.02.2020 г., съставен от двама служители от отдел ИПКС при община Перник е установено, че в срока по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ срещу констативния акт не са постъпили възражения.

          На 12.03.2020 г. кметът на община Перник е издал оспорената заповед № 332/12.03.2020 г., с която на основание чл. 225а, ал. 1, във вр. с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ е наредено на Б.Н.Б. и Г.Н.Б., чрез тяхната майка и законен представител Т.Г.К., в качеството им на собственици да премахнат доброволно строеж „Покрив на жилищна сграда  с идентификатор ****”, намиращ се в УПИ **** кв. ****по плана на гр. Перник, представляващ имот с идентификатор ****, съгласно кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Перник, с административен адрес: гр. Перник, ул. ****. В мотивите и е прието, че извършените строително монтажни работи представляват „реконструкция” по смисъла на § 5, т. 44 от ДР на ЗУТ и за тях се изисква издаване на разрешение за строеж.

          В хода на съдебното производство са събрани гласни доказателства посредством разпита на Б. Б.И.К.. Съдът кредитира показанията му като ясни и последователни, дадени за непосредствено възприети факти. От тях се установява, че свидетелят е участвал в извършването на строителните дейности. Те са били необходими, тъй като  съществуващият покрив е бил с изгнили греди, счупени керемиди и плоча, пропускаща вода. Лошото му състояние е застрашавало целостта на сградата и жилищните помещения в нея.  Рушала се е мазилката в стаите на втория етаж, компроментирана е била целостта на външното стълбище, върху което се е стичала вода, събираща се на покрива. Това е наложило премахване на стария 4-скатен покрив и изграждане на нов 2-скатен. Изцяло са подменени керемидите и е доизградена съществуващата стена между западната и източната част на подпокривното пространство. Ремонтиран и измазан е комина над западната част на сградата. Покривът е изграден с по-дълга козирка, за да бъде запазена целостта на стълбището.

          По делото е назначена и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лица С.В.А.. Съдът  кредитира изводите на експерта, като обективни и обосновани, дадени с необходимите професионални знания и опит. От заключението потвърждават обстоятелствата, установени в хода на административното производство. Строежът е извършен в западната част на къща – вертикален близнак с идентификатор **** и представлява премахване на четирискатен покрив и новото му изграждане като двускатен. Новоизградената покривна конструкция е  дървена, с облицовка от OSB  плоскости и покритие от битумни керемиди. Запазена е височината до било. Над входното антре и външните стълби на сградата е удължена стрехата на 2.40 м. Изводите на вещото лица са, че извършените СМР не компроментират, натоварват или променят конструкцията на някоя от двете сгради с идентификатори ****.1 и ****, не е променена застроената площ и не е увеличено натоварването им, изграденият надзид не представлява подобрение, а необходими СМР, тъй като не е носещ конструктивен елемент и не е необходимо изчисление за неговото армиране. При изслушването в съдебно заседание експертът е посочил, че не са заменяни основни и конструктивни елементи, както и че възстановяването на покрива, във вида преди извършването на СМР, е възможно без цялостното му премахване, а само до частта, необходима за обособяването от двускатен в четирискатен.

При така установените факти, Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата  е подадена от лица по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права се засягат от оспорения акт, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 215, ал. 4 от ЗУТ и срещу подлежаща на съдебен контрол заповед на основание чл. 215, ал. 1, във вр. с чл. 214, т. 3 от ЗУТ, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от кмета на община Перник, в съответствие с предоставената му в чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ материална и териториална компетентност, във връзка с недопускането и отстраняването на незаконно строителство на територията на общината.

Спазена e изискуемата съгласно чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ писмена форма. Чл. 59, ал. 2, т. 1 - т. 8 от АПК предвижда задължителните реквизити за административните актове, издадени в писмена форма.  В т. 4 като такива са посочени фактическите и правните основания. За да съответства на това изискване, административният акт трябва да съдържа ясно и конкретно означение на обстоятелствата, на които се основава, както и правната норма, която ги субсимира. В оспорената заповед са възпроизведени констатациите, отразени в протколите от извършените проверки на място и в констативния акт. Посочено е, че покривът на западната част на къщата вертикален близнак е премахнат и изграден отново, като от четирискатен е направен двускатен, представляващ дървена покривна конструкция, с облицовка OBS плоскости, покрит с битумни керемиди. Изпълнен е надзид с височина от около 1 м и е удължена стрехата над външните стълби и входното антре. Прието е, че новоизграденият покрив представлява реконструкция по смисъла на § 5, т. 44 от ДР на ЗУТ.

 От изложените в заповедта факти не става ясно, кои от изброените в нея СМР са преценени като реконструкция. Отразени са техническите характеристики на покрива към момента на проверките, но не е конкретизирано кои от тях обуславят квалифицирането му като „реконструкция” по смисъла на § 5, т. 44 от ДР на ЗУТ и изключват третирането му като „текущ ремонт” съгласно легалното определение на § 5, т. 43 от ДР на ЗУТ. В тази връзка настоящият състав приема, че отсъствието на конкретизиция относно частта на строежа, която е приета за незаконна представлява неспазване на изискването за съдържание на издадения акт, в частност – за неговата мотивираност по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. /в този смисъл е Решение № 12883 от 20.10.2020 г. на ВАС по адм. д. № 2310/2020 г./. Отсъствието на мотиви е самостоятелно основание по чл. 146, т. 2 от АПК за незаконосъобразност на административния акт.

Отделно от горното, следва да се посочи, че спорният въпрос по делото е дали изпълнените СМР представляват „реконструкция” или „текущ ремонт” съгласно легалните определения, дадени в съответно в § 5, т. 44 от ДР на ЗУТ и § 5, т. 43 от ДР на ЗУТ. Разрешаването му е от значение за решаващия извод на съда, тъй като по силата на чл. 151, ал. 1, т. 1 от ЗУТ за извършването на „текущ ремонт” не се изисква разрешение за строеж, докато за изпълнението на СМР, представляващи реконструкция е приложимо общото правило на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ за изпълнението им след издаване на разрешение от компетентния за това орган.

Съгласно § 5, т. 44 от ДР на ЗУТ „реконструкция” е възстановяване, замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или инсталации и изпълнението на нови такива, с които се увеличават носимоспособността, устойчивостта и трайността на строежите.

От заключението на вещото лице С.А. по безспорен начин се установява, че изпълнените от жалбоподателите СМР не засягат конструкцията или основни части на сграда с идентификатор **** или на сграда с идентификатор ****.1, не се компроментира състоянието им, не се увеличава натоварването им, не се променят застроените им площи. Затова съдът счита, че новоизграденият покрив не може да се квалифицира като реконструкция по смисъла на § 5, т. 44 от ДР, независимо от констатираните различия в техническите му характеристики, сравнение с премахнатия такъв.

Съгласно § 5, т. 43 от ДР на ЗУТ „текущ ремонт” е подобряването и поддържането в изправност на сградите, постройките, съоръженията и инсталациите, както и вътрешни преустройства, при които не се: засяга конструкцията на сградата; извършват дейности като премахване, преместване на съществуващи зидове и направа на отвори в тях, когато засягат конструкцията на сградата; променя предназначението на помещенията и натоварванията в тях.

От показанията на разпитания свидетел и заключението на вещото лице се установява, че в настоящия случай извършването на процесните СМР е било наложително, тъй като съществуващият покрив е бил изцяло компроментиран и запазването му в това състояние е поставяло в риск целостта на сградата и намиращите се в нея жилищни помещения. Изпълнените строителни дейности са довели до подобряване и поддържане в изправност на сградата. С тях не е засегната конструкцията и, не са преместени или премахнати съществуващи  зидове, нито са направени отвори в такива, не е променено предназначението на помещенията или натоварването в тях.

Следователно процесните СМР отговарят на критериите, посочени в § 5, т. 43 от ДР на ЗУТ и не водят до промени в техническите характеристики на сградата, изброени, в условията на алтернативност в букви а), б), в) от същата норма и затова представляват „текущ ремонт” по смисъла на ЗУТ.

 Чл. 151, ал. 1, т. 1 от ЗУТ предвижда изключение от правилото на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ за извършването на стоежа след неговото разрешаване, когато той представлява „текущ ремонт”. В случая за изпълнените от жалбоподателите дейности е приложимо посоченото изключение и за извършването им не е необходимо издаването на разрешение по реда на чл. 148 от ЗУТ. По тази причина отсъствието на такова, който факт е безспорен по делото, не обуславя квалифицирането на строежа като незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Като е приел противното и е разпоредил премахването му, административният орган е издал акт, който противоречи на материалните разпоредби на закона.

Същият е в нарушение и на основните принципи на административното право за добросъвестно, разумно и справедливо упражняване на правомощията и за съразмерност между защитаваните и засегнатите права и интереси, регламентирани чл. 6, ал. 1 и 2 АПК. Отсъствието на конкретизация кои от извършените СМР представляват реконструкция и съответно коя е незаконната част от строежа и следващото от това разпореждане за премахване на целия новоизграден покрив, засяга права и законни интереси на жалбоподателите в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която е издаден акта, което обосновава противоречие на заповедта с материалния закон и неговата цел. Този извод на съда е в съответствие със становището на вещото лице, че съществуващото преди СМР положение/вид, размер и технически характеристики на покрива/ може да бъде възстановено с частичното премахване на новоизградения покрив и не е необходимо цялостното му разрушаване.

Предвид всичко изложено, настоящият състав на Административен съд – Перник, намира, че са налице основания по чл. 146, т. 5 и т. 6 от АПК за отмяна на оспорената заповед като незаконосъобразна.

С оглед изхода от делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателите следва да бъдат присъдени направените от тях разноски в общ размер на 1020 лв. – 20 лв. – държавна такса, 400 лв. – възнаграждение за вещо лице и 600 лв. – заплатено адвокатско възнаграждение.

 Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

          ОТМЕНЯ Заповед № 332/12.03.2020 г., издадена от кмета на община Перник, с която на основание чл. 225а, ал. 1, във вр. с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ е наредено на ненавършилите пълнолетие Б.Н.Б., ЕГН ********** и Г.Н.Б., ЕГН **********, чрез тяхната майка и законен представител Т.Г.К., ЕГН **********, всички с адрес: ***, в качеството им на собственици, да премахнат доброволно строеж - „Покрив на жилищна сграда  с идентификатор ****”, намиращ се в УПИ **** кв. ****по плана на гр. Перник, представляващ имот с идентификатор ****, съгласно кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Перник, с административен адрес: гр. Перник, ул. ****, като незаконосъобразна.

          ОСЪЖДА община Перник да заплати на Б.Н.Б., ЕГН ********** и Г.Н.Б., ЕГН **********, чрез тяхната майка и законен представител Т.Г.К., ЕГН **********, всички с адрес: *** сумата от общо 1020 лв. /хиляда и двадесет лева/, представляваща направени по делото разноски.

          РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                               

                                                          СЪДИЯ:/п/