Решение по дело №167/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 септември 2020 г. (в сила от 23 юли 2021 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20207160700167
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№350

 

гр. Перник, 10.09.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

        Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание на единадесети август две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                       СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

        при секретаря Е.В., като разгледа административно дело № 167 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

       

        Производството е по реда на чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

        Образувано е по Жалба вх. № 590/17.02.2020 г. на В.С.М. с ЕГН ********** и адрес: ***, срещу Решение за отказ изх. № 03-РД/243 от 27.01.2020 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – РА, с което на основание чл.38, т.3 от ЗУСЕСИФ е отхвърлено изцяло проектно предложение с наименование „Млад фермер – В.М.“ с регистрационен номер BG06RDNP001-6.001-1699 в ИСУН за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. в размер на 48 895,00 лв. /четиридесет и осем хиляди осемстотин деветдесет и пет лева/, от които 44 005,50 лв. /четиридесет и четири хиляди и пет лева и петдесет стотинки/ от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и 4889,50 лв. /четири хиляди осемстотин осемдесет и девет лева и петдесет стотинки/ национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България, на бенефициента В.С.М..

        В жалбата се сочи, че процесното решение е незаконосъобразно, поради допуснато съществено нарушение на административно производствените правила и противоречието му с материалния закон и неговата цел, т. е. налице са отменителните основания по чл.146, т.3, и т.4 от АПК. Прави се искане за отмяната му.

Жалбоподателката излага твърдения, че е регистрирана като земеделски стопанин. В анкетния формуляр, подаден в ОСЗ – Трън са описани стопанисваните от нея имоти. Последните се намират в землището на с. М., общ. Трън, обл. Перник. Ползването е на основание сключени от М. договори за отдаване под аренда и договори за наем, вписани в Служба по вписванията – гр. Трън. След като със Заповед № РД-18-184 от 23.01.2018 г. /обн. В ДВ бр.16 от 20.02.2018 г./ на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър е одобрена кадастралната карта и кадастралните регистри за неурбанизираната територия в землището на с. Милославци, общ. Трън, обл. Перник дейността по поддръжка на землището от страна на Общинска служба по земеделие – Трън е прекратена. По тази причина договорите, по които М. е страна, са регистрирани в Служба по геодезия, картография и кадастър – Перник, а изискването на доказателства за регистрирането им от съответната общинска служба на МЗХГ към датата на кандидатстване са неоснователни и необосновани.

Жалбоподателката М. излага подробни съображения и относно несъстоятелността на мотивите по т.2 от оспорвания акт. Сочи, че съгласно условията за кандидастване по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 няма изискване за регистрация на земеделския стопанин в ИСАК – регистър „Правни основания“ кампания „Директни плащания 2018“, тъй като това е различна програма за подпомагане, по която тя не е кандидатствала.

В проведените съдебни заседания жалбоподателката се явява лично, поддържа жалбата и допълва доводите в нея. Подробни съображения излага и в представени по делото писмени бележки.

Ответникът – изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ – гр. София, редовно призован за съдебни заседания, не се явява и не изпраща представител. Същият е представил писмени бележки по делото, в които излага становище, че твърденията на жалбоподателката са останали недоказани, тъй като АГКК и ОСЗ изпълняват различни функции по отношение на договорите за аренда на земеделски земи, а по отношение на нарушението по т.2 от решението за отказ – че жалбоподателката е следвало да регистрира правното основание, на което ползва заявените за подпомагане имоти в регистър „Правни основания“, като е имало достатъчно време с оглед датата на публикуване на поканата по процесната процедура.

Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл.168, ал.1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл.146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл.147, ал.1 от АПК, чиито права и законни интереси са засегнати от административния акт, в срока по чл.149, ал.1 от АПК против решение за отказ, издадено от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – РА, в хода на процедура по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, проведена по реда на глава трета от ЗУСЕСИФ. Решението представлява административен акт, който на основание чл.27, ал.1 от с.з. подлежи на съдебно оспорване по реда на АПК. Следователно, жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна. Съображенията са следните:

Не е спорно между страните, че жалбоподателката е регистрирана като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани. В подадените на 11.05.2018 г. анкетна карта /л.20/ и анкетен формуляр /л.22/ в ОСЗ посочила стопанисваните от нея имоти. На 06.06.2018 г. отново подала анкетна карта за регистрация на земеделски стопанин /л.27/ и анкетен формуляр /л.28/ и въз основа на тях била извършена актуализация на стопанисваните площи чрез добавяне на още два поземлени имота. В тези документи имотите са описани по номера, начин на трайно ползване /ниви/ и обща площ на всеки от тях, посочена е и формата за стопанисване – за имот № 48252.210.21 – под аренда, имот № 48252.210.28 – под аренда, № 48252.270.5 – под аренда, имот № 48252.230.2 – под аренда, а за имот № 48252.20.7 – под наем. Представени са съответните договори за даване под аренда на недвижими имоти и договор за даване под наем на недвижим имот. Същите са с нотариално заверени подписи на страните и са вписани в Служба по вписванията – гр. Трън. Всеки от тях е придружен със скици на поземлените имоти, издадени от Служба по геодезия, картография и кадастър – гр. Перник. Приложена е и Извадка от кадастралния регистър на недвижимите имоти, издадена от СГКК – гр. Перник, изготвена въз основа на документ с вх. № 01-205177-06.06.2018/06.06.2018 г., и Извадка от кадастралния регистър на недвижимите имоти, издадена от СГКК – гр. Перник, изготвена въз основа на документ с вх. № 01-205153-06.06.2018/06.06.2018 г.

Със Заповед № 03-РД/4842/21.11.2018 г. изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ определил състава на оценителна комисия за разглеждане, извършване на оценка, класиране на подадените проектни предложения по процедурата. Заповедта е изменяна със Заповед № 03-РД/4842#1/26.11.2018 г. и Заповед № 03-РД/4842#5/10.12.2018 г. Въз основа на нея оценителите извършили оценка на подадените проектни предложения в съответствие с утвърдената Процедура за обработка на проектни предложения по подмярката, резултатите от която отразили в приложимите оценителни и контролни листа. Съставили и подписали протоколи от заседанията на комисията. Съгласно приложен към преписката Контролен лист /л.116/ и Таблица за избор /оценка/ - Предварителна оценка на проектните предложения /л.136/, полученият общ брой точки на кандидата В.С.М. съответства на изискването от раздел 22.2 от Условия за кандидатстване.  

С Доклад за извършена повторна проверка съгласно чл.41, ал.6 от процедурата за работа – Приложение 128 на ДФЗ – РА с изх. № 05-2-230/83#3/06.08.2019 г. /л.403/ е направено предложение представеният оценителен доклад с изх. № 05-2-230/83 от 18.07.2019 г. да бъде върнат на оценителната комисия и след преразглеждане на проектните предложения по Приложение 2 да се изготви нов оценителен доклад. След връщането оценителната комисия изготвила Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения, за които след извършване на окончателна оценка по критерии за подбор на етапа на ТФО е установено, че въз основа на получения общ брой точки не попадат в списъците по Образец 1 и Образец 2. Сред изброените в списъка е проектното предложение на жалбоподателката, като са отбелязани основанията за недопускане до техническа и финансова оценка /ТФО/, сред които, че: 1. не става ясно дали договорите за даване под аренда на недвижими имоти от 02.05.2018 г. и 05.07.2018 г. са регистрирани в съответната общинска служба на БЗХГ, съгласно изискването на т.3 от раздел 24 „Списък на документите, които са подават на етап кандидатстване“, І. „Приложени общи документи“ от условията за кандидатстване; 2. след извършена административна проверка в ИСАК – Регистър „Правни основания“, кампания на ДПП „Директни плащания 2018“ е установено, че имотите, заявени от кандидата в таблица І „налична за стопанството земя“ от бизнес плана не фигурират в регистъра, съгласно изискването на точка 1.6., подточка 1.6.1. от раздел 11.1 не „Критерии за допустимост на кандидатите“ от условията за кандидатстване. Тези основания са посочени като мотиви за издаване на процесното решение за отказ.

При така установените факти, настоящият състав намира следното от правна страна:

Оспореното решение за отказ е издадено на основание чл.38 от ЗУСЕСИФ, а именно от ръководителя на управляващия орган – изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – РА. Спазена е изискуемата писмена форма и отговаря на изискванията откъм съдържание по чл.59, ал.2 от АПК, в т.ч. посочване наименованието на органа, който го издава, наименованието на акта и неговия адресат, фактически и правни основания за издаването му. Посочен е начинът за обжалването му.

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор е започнало чрез публикуването на обявата по реда на чл.30, ал.1 от ЗУСЕСИФ в ИСУН и на интернет страницата на ПРСР 2014 – 2020. Определен е срока за подаване на проектните предложения. При провеждане на процедурата са спазени и останалите основни изисквания, регламентирани в чл.29 и сл. от ЗУСЕСИФ. Компетентният да определи на кои проектни предложения следва да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ – ръководителят на управляващия орган - чл.36, ал.1, т.1 от ЗУСЕСИФ, е възложил извършването на оценителната дейност на нарочна комисия - чл.33, ал.1 от ЗУСЕСИФ. Комисията по чл.33, ал.1 ЗУСЕСИФ е изготвила списък на предложените за отхвърляне проектни предложения, за които след извършване на окончателна оценка по критерии за подбор на етапа на ТФО е установено, че въз основа на получения общ брой точки не попадат в списъците по Образец 1 и Образец 2. В този списък е включено и проектното предложение на жалбоподателката. Описани са причините за недопускането му до техническа и финансова оценка /ТФО/. Те са послужили като фактически основания за постановяване на процесното решение и са възпроизведени в обстоятелствената му част.

Основните възражения на жалбоподателката са във връзка с материалната законосъобразност на акта. Относно тях съдът намира следното:

По делото, от страна на жалбоподателката, са представени доказателства, че договорите за аренда и договорът за наем са регистрирани в Служба по вписванията – гр. Трън. Въз основа на тези договори жалбоподателката се легитимира като ползвателка на поземлени имоти, подробно описани със съответния идентификатор, местонахождение, трайно предназначение на територията и т.н. След издаването и влизане в сила на Заповед № РД-18-184/23.01.2018 г. /обн., ДВ бр.16 от 20.02.2018 г./ на изпълнителния директор на АГКК е одобрена КК и КР за неурбанизираната територия в землището на с. М., общ. Трън, и поради това са отпаднали правомощията на общинската служба по земеделие за регистриране на правните основания и тя спира поддържането на картата на възстановената собственост, а регистрирането на поземлените имоти става правомощие на съответните СГКК. Съгласно чл.27, ал.1 от приложимата в случая Наредба № РД-02-20-4/11.10.2016 г. за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри общинските служби по земеделие подпомагат службите по геодезия, картография и кадастър при административното обслужване с кадастрална информация за земеделски и горски територии с одобрени кадастрална карта и кадастрални регистри. В чл.27 от наредбата са изчерпателно посочени услугите, които извършват ОСЗ при административното обслужване с кадастрална информация по чл.27, ал.1 за подпомагане на СГКК. В чл.28, ал.1 са посочени услугите, които могат да извършват ОСЗ, а в ал.2 изрично е регламентирано, че извън случаите по ал.1 ОСЗ могат да приемат заявления и за извършване на изменения на кадастралния регистър на недвижимите имоти.

По данни на Областна дирекция „Земеделие“ – Перник, обективирана в приложено по делото писмо на директора на Областна дирекция „Земеделие“, с оглед одобряването на КК и КР за землището на с. М., община Трън, обл. Перник, а оттам и липсата на задължение за регистрация на договорите за наем и за аренда на ПИ, земеделските стопани нямат задължение да представят тези договори в областните служби по земеделие. Информацията за промените в КК и КР от АГКК се предоставя на ОСЗ два пъти годишно в електронен вариант, съгласно споразумение между АГКК и МЗХГ, а предоставения файл от АГКК се импортира /въвежда/ в информационната система „Ферма“, където се актуализира информацията. По график, определен от МЗХГ, в ОСЗ се изготвя експорт /извеждане/ на данните от FPZ2 и тези данни се изпращат в МЗХГ, където се обобщават и предават НА Разплащателната агенция за регистрираните правни основания за ползване на земеделски земи. Тъй като необходимите данни от АГКК през месец юли 2018 г на ОСЗ – Трън не са били предоставени на ОСЗ – Трън, последната не е разполагала с актуална информация и поради това необходимата такава относно договорите на земеделския стопанин В.М. не са експортирани от FPZ2 и не са предадени на Разплащателната агенция, за да бъдат заредени в ИСАК.

Договор за даване под аренда вх. рег. № 177/2018 г. е представен в СГКК на 04.05.2018 г. и е бил отразен в информационната система на СГКК на същата дата, а Договор за даване под наем вх. рег. № 237/2018 и Договор за даване под аренда вх. рег. № 236/2018 г. са представени в СГКК на 06.06.2018 г. и са отразени в информационната система на СГКК на същата дата. С оглед на тези данни и предвид гореизложеното, следва да се счете, че към датата на кандидатстване: 06.06.2018 г. те са били регистрирани. Липсата на информация в ОСЗ – Трън за регистрацията на договорите не може да се вмени във вина на жалбоподателката, а се дължи на спецификите в начина на предаването и въвеждането й в ОСЗ. Това води до извода, че не са били налице фактическите основания, посочени в т.1 от мотивната част на оспореното решение за отказ.

Не са налице и основанията за отхвърляне на проектното предложение на жалбоподателката, посочени в т.2 на решението. В представените по делото „Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по „Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.“ /л.455 и сл./ са посочени критериите за допустимост на кандидатите /подробно описани в т.11.1/.

Според т.1.2.4 от раздел 11.1 „към датата на подаване на проектното предложение кандидатите трябва да са собственици, наематели и/или арендатори на цялата налична в земеделското стопанство земя“. Видно от представените по делото доказателства жалбоподателката отговаря на това изискване. Същата е представила договори за аренда и договор за наем на поземлените имоти, които стопанисва. Те съпровождат анкетната карта и анкетния формуляр.

Според т.1.6.1. от раздел 11.1 „Цялата налична в земеделското стопанство земя по т.1.2.4 трябва да се стопанисва от кандидата с регистрирано правно основание за ползване през целия период, считано от датата на подаване на проектното предложение до изтичане на пет години от датата на сключване на административния договор“. От условията за кандидатстване не може да се направи извод каква точно регистрация се изисква, а още по-малко че е необходимо да е направена такава в ИСАК – Регистър „Правни основания“, кампания на ДПП „Директни плащания 2018“, както е посочено в т.2 от мотивите на процесното решение. Същевременно от доказателствата по делото се установява, че жалбоподателката е стопанисвала наличната в земеделското й стопанство земя на регистрирано правно основание, тъй като то е изрично посочено в представените от нея договори, надлежно вписани в Служба по вписванията – гр. Трън, а процесният случай обхваща кандидатстването й по програма за подпомагане, различна от  Кампания „Директни плащания 2018“.

С оглед на гореизложеното се налага извода, че административният орган е формирал становището си при неизяснена фактическа обстановка, в противоречие с материалноправни разпоредби. Така е постановил незаконосъобразен акт, който следва да бъде отменен.

Преписката следва да бъде изпратена на ответника за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и прилагането на материалния закон, съгласно изложеното по-горе, на етап довършване на производството по представеното от В.С.М. проектно предложение с наименование „Млад фермер – В.М.“ с регистрационен номер BG06RDNP001-6.001-1699 в ИСУН за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

При този изход на спора изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ – РА следва да заплати на жалбоподателката направените по делото разноски, които са в размер на 10,00 лв. /десет лева/ - внесена държавна такса.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

 

        ОТМЕНЯ Решение за отказ изх. № 03-РД/243 от от 27.01.2020 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – РА, с което на основание чл.38, т.3 от ЗУСЕСИФ е отхвърлено изцяло проектно предложение с наименование „Млад фермер – В.М.“ с регистрационен номер BG06RDNP001-6.001-1699 в ИСУН за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. в размер на 48 895,00 лв. /четиридесет и осем хиляди осемстотин деветдесет и пет лева/, от които 44 005,50 лв. /четиридесет и четири хиляди и пет лева и петдесет стотинки/ от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и 4889,50 лв. /четири хиляди осемстотин осемдесет и девет лева и петдесет стотинки/ национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България, на бенефициента В.С.М..

        ВРЪЩА на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – РА преписката за ново разглеждане и произнасяне по проектното предложение с наименование „Млад фермер – В.М.“ с регистрационен номер BG06RDNP001-6.001-1699 в ИСУН при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени с мотивите на настоящото решение, в едномесечен срок от датата на влизане на настоящото решение в сила.

        ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ – гр. София да заплати на В.С.М. с ЕГН ********** и адрес: ***, направените по делото разноски за заплатена държавна такса в размер на 10,00 лв. /десет лева/.

        Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд, с касационна жалба в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

 

 

СЪДИЯ:/п/