Решение по дело №1683/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1692
Дата: 7 октомври 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180701683
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1692/7.10.2020г.

 

гр.Пловдив, 07 . 10 . 2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на двадесет и девети септември през две хиляди и двадесета година, в състав :

                                                                             Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1683/2020г., за да се произнесе, взе предвид следното :

И.М.И.,*** обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1030-001093/09.05.2020г. на Началник Група, сектор ПП при ОД МВР-Пловдив, изразяваща се във временно спиране от движение на МПС до отстраняване на неизправността.

Оспорената заповед се счита за немотивирана и незаконосъобразна, тъй като актосъставителят не е взел предвид представен от жалбоподателя Изпитвателен протокол № 07327019 – 15 от 07.02.2007г., издаден на предходния собственик по отношение Т.А. Рено Мастер с рег.№ ****, рама № ****. Заявено е, че след закупуване на автомобила от И., същият представил в срок всички необходими документи в КАТ – Пловдив, вкл. изпитвателния протокол за изменение на конструкцията. По неизвестни за жалбоподателя причини – в талона не е отбелязано за промяната в конструкцията, като са останали старите параметри. Ведно с това е посочено, че актосъставителят неправилно е възприел, че автомобила е предназначен за Специален автомобил – пътна помощ, тъй като предназначението му е единствено и само за лични нужди, без да се предоставят услуги с него и няма никакви видими белези за такъв. Изтъкнато е, че при описание на фактическата обстановка има съществено несъответствие в датата на нарушението – в издадено наказателно постановление е отразена дата 09.05.2020г., а от АУАН не става ясно на коя дата е съставен поради зачерквания, поправки и противоречие в датите – на едно място е 09.05.2020г., на друго с поправка 08.05.2020г. Поискана е отмяна на заповедта.

Ответникът – Началник Група, сектор ПП при ОД МВР-Пловдив оспорва жалбата в писмено становище /л.15/. Счита заповедта за законосъобразна, издадена от компетентен орган, с фактическа обстановка и мотиви. Заявено е възражение за прекомерност на адвокатско възнаграждение – при уважаване на жалбата.

Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в съдебното производство.

1. Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 АПК. Съобщаване на акта е извършено посредством разписка за получаване на 25.06.2020г., удостоверяване за което се съдържа в заповедта, л.17 гръб . Жалбата е регистрирана в деловодството на АС - Пловдив на 10.07.2020г., но е подадена на 08.07.2020г. – клеймо върху пощенски плик. Оспорващото лице е адресат на ограничителен акт, поради което жалбата е подадена при наличие на правен интерес.

    Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест при насрочване на делото /л.10/ и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.3 АПК/.

Оспорващото лице представи и по делото са приети заверени преписи на : Изпитвателен протокол № 07327019-15 от 07.02.2007г., изд. от Технотестизпитвателна лаборатория, с обект на изпитване – Товарен автомобил Рено Мастер с рег.№ **** и рама № ****, преустроен в автомобил Специален – платформа за превоз на лек автомобил, с цел на изпитването – проверка на извършеното преустройство и резултати от изпитването – „Отговаря на техническите изисквания” и заключение – „Автомобил специален платформа за превоз на лек автомобил „Рено Мастер” с регистрац. № **** и рама № ****, пълна маса 3500кг., собствена маса 2 520кг. и 2+1 места, съответства на техническите изисквания и може да бъде представен за пререгистрация съгласно Наредба I – 45 на МВР.”, л.28; заявка № 19 от 07.02.2007г. до Технотестизпитвателна лаборатория по отношение описания в изпитвателния протокол автомобил, ведно с данни за номер на двигател – ****, л.30; свидетелство за регистрация – част I с информация за собственик на автомобила – И.И., рег.№ ****, номер на рама - ****, номер на двигател - ****, Товарен автомобил, л.29.

            1.1. Обжалваната заповед е издадена на основание чл. 171 т.2 б.“А“ ЗДв.П, съгласно което правно основание : „За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки : т.2 временно спиране от движение на пътно превозно средство, б.“А“ /изм. - ДВ, бр. 54 от 2010г./ до отстраняване на неизправността, когато пътното превозно средство е технически неизправно, включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми или конструкцията му е изменена без съответното разрешение;”.

От фактическа страна административния акт е основан на АУАН № АА383689/09.05.2020г., съставен от ст.полицай И.П. – към ОД МВР-Пловдив, сектор Пътна полиция, според констатациите в който : На 09.05.2020г. около 10.20ч., в гр.Карлово на бул.Освобождение – при кръстовището с ул.Теофан Райнов, като водач на МПС – Рено Мастер с рег.№ ****, И.И. управлява личния си автомобил, като при проверката автомобила е с изменение на конструкцията, „като е монтирана лебедка и е конструиран в специален автомобил – Пътна помощ”. Водачът представя Изпитвателен протокол № 07327019-15 от 07.02.2007г. за Т.А. с рег.№ СА1399КА. Правната квалификация е по чл.146 ал.1 ЗДв.П : „Изменение в конструкцията на регистрираните пътни превозни средства и индивидуално одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън държавите - членки на Европейския съюз, или друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, се извършват при условия и по ред, определен с наредба от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.”.

Със Заповед № 317з-391/06.02.2017г., Директор ОД МВР-Пловдив е оправомощил длъжностни лица от ОД МВР-Пловдив да налагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки /ПАМ/ по чл.171 т.1, т.2, т.2а, т.4, т.5 б”а” и т.6 ЗДв.П, сред които началници на групи в сектор Пътна полиция – I, т.7 /л.21/. Представена е и Заповед от 07.05.2020г. на Министъра на вътрешните работи, за преназначаване на ст.инспектор М.М. на ръководна длъжност Началник на група в сектор пътна полиция при ОД МВР – Пловдив, по отношение персонален издател на оспорената заповед.

1.2. Няма спор относно факта на собственост върху МПС, описано в АУАН и в заповедта.

2. На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основание по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице.

Съгласно чл. 23 ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ и в частност според чл. 171 ЗДв.П принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон.

Освен основание за реализиране на административнонаказателна отговорност по ЗАНН, АУАН е доказателствено средство, с което са констатирани обстоятелствата, послужили като основание за налагане на принудителната административна мярка по реда на АПК. АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства по смисъла на чл. 59 т. 4 пр. 1 АПК – цитиран е в обстоятелствената част на заповедта, вкл. се ползва с доказателствена сила по см. на чл.189 ал.2 ЗДв.П. Последното не означава, че установените факти не подлежат на опровергаване. За целта е предвидена възможността за съдебно оспорване на ПАМ, тъй като заповедта за налагането й е самостоятелен административен акт и съгл. чл.170 ал.1 АПК : „Административният орган и лицата, за които оспореният административен акт е благоприятен, трябва да установят съществуването на фактическите основания, посочени в него, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.”. При съдебно оспорване на индивидуален административен акт – органът издател е равнопоставена страна в процеса и дължи доказване на приетите от него за установени факти, въз основа на които е приложил съответното правно основание.

2.1. В случая заповедта за налагане на ПАМ е основана на фактическа констатация – допуснато от собственика движение по пътищата на ППС с изменена конструкция без съответното разрешение, произтичаща от посоченото в обстоятелствената част на административния акт – монтирана лебедка, автомобилът е конструиран в специален автомобил – пътна помощ. По отношение представения от водача изпитвателен протокол отсъстват съображения за непризнаването му за относимо доказателство във вр. с изменената конструкция, но резултатът от проверката отрича възприемане на протокола като документ, въз основа на който преустройството е проверено със заключение за съответствие с техническите изисквания и възможност за пререгистрация.

Предвид изложеното се съобрази, че нормата на чл.146 ал.1 ЗДв.П препраща към Наредба № Н-3 от 18.02.2013г. за изменение в конструкцията на регистрираните пътни превозни средства и индивидуално одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън държавите - членки на Европейския съюз, или друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство. Съгл. чл.3 ал.1 от цитираната наредба : „Изменение в конструкцията на ППС е: 1. всяка процедура по промяна в техническите данни на ППС, посочени в свидетелството му за регистрация или в конструктивни или технически характеристики на ППС, които са заложени от производителя по време на неговото производство или които са били одобрени по реда на наредбата; 2. добавянето на системи, компоненти, отделни технически възли и оборудване.”.

Отсъства спор за допустимо извършено преустройство на автомобила, в съответствие със заключението от изпитвателния протокол. Жалбоподателят твърди, че при промяна на собствеността на МПС е представил всички необходимо документи за удостоверяване промяната на конструкцията. Регистрационният номер на МПС е променен, а номерацията на рама и двигател е идентична в заявката до Технотест, изпитвателния протокол и Първа част на талона. В талона автомобилът е отразен като Товарен автомобил. В тази вр., констатацията при проверката е за монтирана лебедка и специален автомобил – пътна помощ спрямо заключението в изпитвателния протокол за съответствие на „Автомобил специален платформа за превоз на лек автомобил” с техническите изисквания. Тук се отбелязва, че отсъства отразена фактическа установеност по отношение лебедката – да е за пътна помощ.

Удостовереното преустройство на автомобил – Товарен автомобил Рено Мастер в Автомобил специален – платформа за превоз на лек автомобил, попада в обхвата на чл.3 т.1 от Наредба № Н-3 от 18.02.2013г. В оспорения административен акт няма обосновка по отношение направеното изменение на конструкцията на МПС и неизпълнение на регламентираните изисквания в глава Втора, раздел II "Процедура за изменение в конструкцията на регистрирани пътни превозни средства" от Наредба № Н-3 от 18.02.2013г. От приетия по делото изпитвателен протокол се установява, че извършеното преустройство на автомобила съответства на техническите изисквания, което е индиция за спазена процедурата за изменение на конструкцията на лекия автомобил. В реда на изложеното е било необходимо административният орган да съпостави данните от представения при проверката изпитвателен протокол – за „Автомобил специален платформа за превоз на лек автомобил”, с фактическата установеност за специален автомобил – пътна помощ, както и да разграничи разрешена промяна в конструкцията и регистрация/пререгистрация по реда и условията на Наредба № I – 45, с арг. от чл.35 от Наредба № Н-3 от 18.02.2013 г.: „Когато изменението в конструкцията на ППС води до промяна в данните, посочени в свидетелството за регистрация, се прилагат изискванията на глава втора, раздел II от Наредба № I-45 от 2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (обн., ДВ, бр. 31 от 2000 г.; посл. изм., бр. 67 от 2012 г.).”. Това обстоятелство обаче не попада в хипотезата "изменение на конструкцията без съответното разрешение", като материалноправна предпоставка за прилагане на ПАМ по чл. 171 т. 2 б. "а" ЗДв. Отразяването в СРМПС на направените изменения в конструкцията на автомобила, се свързва с регламентирания в Наредба № I-45/ 2000г. регистрационен режим на измененията в конструкцията на ППС, когато същите водят на промяна на данните, посочени в СРМПС. Действително, твърдението на жалбоподателя за представяне в КАТ на всички необходими документи при смяната на собствеността не е доказано посредством проверка в КАТ към съответната дата, но дори да не е подадено заявление за промяна в регистрацията на лек автомобил - промяна на регистрираните данни за превозното средство, това не води до извод, че направеното изменение на конструкцията на МПС е без съответното разрешение. Тоест, не е допустимо поради неизпълнението на задължението по чл. 14 и сл. от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. във вр. с чл. 35 от Наредба № Н-3 от 18.02.2013г., да се презюмира, че изменението в конструкцията на регистрирано превозно средство е извършено без да са спазени изискванията на Наредба № Н-3 от 18.02.2013г.

За обосноваване на извод, че изменението на конструкцията на притежавания от жалбоподателя лек автомобил е направено без съответното разрешение, е било необходимо и да се установи липса на удостоверение за изменение в конструкцията, издадено по реда на наредбата по чл. 146 ал. 1 ЗДв и на удостоверение за първоначална проверка на уредбата, издадено по реда на наредбата по чл. 148 ал. 1 ЗДв, каквито документи са се изисквали за промяна в регистрацията при изменение на данните за превозното средство съгласно чл. 15 ал. 1 т.8 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. /в приложимата редакция на разпоредбата/. В случая отсъстват данни за проверка и установяване на посочените относими обстоятелства в хода на административното производство, в нарушение на чл.35 АПК. В реда на изложеното следва извод за необоснованост на оспорената заповед, издадена при отсъствие на предпоставка от приложената правна норма.

Проверката за законосъобразност на акта обхваща правни и фактически основания с приоритет на второпосочените. Според теорията, съществено е нарушението, което създава вероятност за неистинност на фактите, които органът е счел за установени и които са от значение за издаване на разпореждането. Данните по делото водят до извод в тази насока, тъй като задължението за обосноваване на административния акт от фактическа страна е за органа – издател, който в конкретния случай не е обосновал волята си в съответствие с доказателствата.

2.2. Във вр. с възражението в жалбата за различни дати в АУАН и в заповедта, следва да се има предвид, че прилагането на ПАМ не съставлява административнонаказателна санкция и не се подчинява на режима на ЗАНН и на НК. Съобразява се самостоятелността на производството по прилагане на ПАМ по отношение на административно наказателната или наказателната отговорност на водача за допуснати нарушения на ЗДв. Вярно е твърдението за поправка на дата в АУАН, но тя касае дата на връчване, като дата на извършване на нарушението е 09.05.2020г. Същата е посочена и в оспорената заповед, като не се твърди действителната дата да е друга. В тази насока се отбелязва, че не е пропуск в заповедта, но е съществен пропуск в АУАН за административно-наказателно производство – отсъствието на посочена конкретно нарушената разпоредба от подзаконовия нормативен акт – Наредба № H-3 от 18.02.2013г. на МТИТС, тъй като нормата на чл.146 ал.1 ЗДв.П е бланкетнаарг. от ТР № 2/2002 г. на ОСНК на ВКС – т. 4. 1 : "в постановлението за привличане задължително следва да се посочи и приложимата норма от особената част на НК, а когато наказателната норма е бланкетна или препращаща, се налага да се посочат допълнително и нарушените други правни разпоредби".

Изложеното обосновава извод за основателност на жалбата.

            Мотивиран така и на основание чл.172 ал.5 пр.2-ро вр. с ал.1 ЗДв.П, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1030-001093/09.05.2020г. на Началник Група, сектор ПП при ОД МВР-Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                      Административен съдия :